Ilkka Mäkelä

Boeing Dreamliner & Airbus A350 (Oli:Lentoyhtiöuutisia..)

35 viestiä aiheessa

Hyvä vain että molemmat valmistajat menestyvät. Ei ole kenenkään etu jos tulee monopoli jommallekummalle.

 

Kiinalaisethan taitavat tavallaan vedättää molempia. Kiinalaiseen neuvottelutaktiikkaan kun kuuluu mm. pitkä hiljaisuus neuvottelupöydässä, kun vastausta tarjoukseen harkitaan. Ja nämä viimeiset uutisetkaan eivät uskalla olla 100 % varmoja. Katsotaan sitten, kun nimet ovat sitovassa sopimuspaperissa.

 

Kaikki uutiset tähän asti antavat ymmärtää, että kiinalaiset, jotka hyvin tietävät vahvat neuvotteluasemansa, eivät maksa listahintoja Airbusille eivätkä myöskään Boeingille.

 

Toisaalta on totta se, että A380 lentää jo ensi maalis-huhtikuussa, ja luin jostain, että tuotantolinja pystyisi valmistamaan niitä 4 kpl kuukaudessa, eli 48 kpl vuodessa. A350 ei tule markkinoille useaan vuoteen, sensijaan A330-200 on lähes vastaava. 7E7, tai 787, miten vain, on tosiaan enimmäkseen piirustuspöydällä toistaiseksi, ja sisältänee huomattavasti erityyppisiä ratkaisuja rakenteen suhteen kuin 747 tai 777. Sikäli ymmärrän varovaisuuden 7E7:än projektin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän varmaan löytyy perustelutkin?

 

Lonkkaproteesi vihoittelee siihen tyyliin. ;D

 

Edit: Liian paljon kysymysmerkkejä suunnittelussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ketju, mutta eilinen uutinen:

 

Leasingyhtiö CIT Group, Inc., on tilannut Airbussilta 5 kpl A350-800-konetta toimitettavaksi v. 2012 alkaen, ja lisää A320- sarjalaisia, yht. 24 kpl tällä kertaa, toimitukset alkaen v. 2007.

 

Siis vaihteeksi Airbusillekin tilauksia.

 

CIT sanoo harkinneensa A350:n ostoa tarkkaan ja tulleensa siihen lopputulokseen, että A350 on heille paras.

 

(airbus.com)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilla löytämilläni Airbus A-350-sivuilla väitetään, että A-330:stä voivat hypätä ilman uutta tyyppikoulutusta suoraan A-350:een niin pilotit, mekaanikot kuin myös kabiinihenkilökunta, mistä aiheutuu huomattavat säästöt niille yhtiöille, joilla jo nyt on A-330-koneita.

Sama on kaikkien A32S koneilla (eli pilotti saa lentää mitä tahansa A320 sarjan konetta) ja  A330-A340 paitti ilmeisesti pilotit tarvitsevat lyhyen koulutuksen johtuen eri moottori määrästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilla löytämilläni Airbus A-350-sivuilla väitetään, että A-330:stä voivat hypätä ilman uutta tyyppikoulutusta suoraan A-350:een niin pilotit, mekaanikot kuin myös kabiinihenkilökunta, mistä aiheutuu huomattavat säästöt niille yhtiöille, joilla jo nyt on A-330-koneita.

Tuskin ihan suoraan jos A350:een tulee A380-tyylinen ohjaamo joka kuitenkin eroaa jo kohtuudella muista busseista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin ihan suoraan jos A350:een tulee A380-tyylinen ohjaamo joka kuitenkin eroaa jo kohtuudella muista busseista.

niin, jos... Mutta onhan mahdollisuus ettei siihen tule A380 tyylistä ohjaamoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin, jos... Mutta onhan mahdollisuus ettei siihen tule A380 tyylistä ohjaamoo.

Tuskimpa Airbussilla on intressejä laittaa vanhaa tekniikkaa jos voi laittaa uuttakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskimpa Airbussilla on intressejä laittaa vanhaa tekniikkaa jos voi laittaa uuttakin...

Itse asiassa A380 ohjaamo pitäisi olla CCQ-kelpoinen siinä missä muidenkin bussien (300 ja 310 sarjaa lukuunottamatta), vaikka onkin jo huomattavan erilainen muihin busseihin verrattuna..

 

EDIT: Täydennetään vähän viel

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/commonality.html

"For example, pilots transitioning from the A320 Family to the A330 or A340 aircraft need only eight working days for their CCQ instead of 25 working days for a full type rating training course." Eli ei tuo nyt ole samanlainen homma, kuin a32S sisällä, mutta ei järin suuri operaaatio kuitenkaan.

 

Ja Airasmaalle tiedoksi, että a330 ja a320 molemmissa on sama määrä moottoreita, joten koulutus niiden tyyppien välillä ei johdu moottorien lukumäärästä, vaan koneiden kokoeroista niinkuin muissakin bussin sisäisissä tapauksissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään