Miika Asunta

Ilmatilamuutokset 13 NOV 2014 julkaistu AIP amendmenttina

94 viestiä aiheessa

13. marraskuuta 2014 voimaan tuleva AIP muutos on julkaistu tänään.

 

AIP AMDT 02/2014, WEF 13 NOV 2014

 

https://ais.fi/ais/eaip/amdt/amdt02.htm

 

Asiantuntijat voisivat valaista miksi NOTAM:illa aktivoitavia R- ja D-alueita on määritelty limittäin! Uusista VFR-kartoista tulee jokseenkin mielenkiintoista luettavaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asiantuntijat voisivat valaista miksi NOTAM:illa aktivoitavia R- ja D-alueita on määritelty limittäin! Uusista VFR-kartoista tulee jokseenkin mielenkiintoista luettavaa.

 

 

Onko heittää esimerkki tällaisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu toi PDF:ssä oleva taulukko ei ole ihan niin helposti koneella luettava vaan. Trafi jakoi lausuntokierroksille koordinaatit mukavasti liitteenä Excelissä, josta sain ne parilla tempulla käännettyä paikkatietoaineistoksi ja katseltua niitä kartalla edellisiin ilmatiloihin verrattuna. Tuosta PDF-taulukosta ei mene ihan niin helpolla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko heittää esimerkki tällaisesta?

 

D138 SANTIS: Sport, Gliding, Parachute, Other FL 195 / SFC (tarvittaessa aktivoidaan NOTAMilla)

R64A, R64B SANTAHAMINA: MILOPS, 23000ft MSL / SFC. (tarvittaessa aktivoidaan NOTAMilla)

 

ja "vanha tuttu" pari (entiset R21 ja D21)

 

R21 ISOSAARI 2000ft MSL / SFC, H24

R65 ISOSAARI 36100ft MSL / SFC, NOTAM

 

Toiminnan laatu luonnollisesti on erilaista ja korkeusrajat ovat eri, mutta kartassa nuo aiheuttavat sekaannusta.

 

* * * *

Muutama poiminta:

 

Ihmetystä ensi katsomalla herättää alueiden R101-R107 (aktivoidaan NOTAM:illa) jatkona olevat vaara-alueet D101-D107 (aktivoidaan niinikään NOTAM:illa)

 

R10-R54 ovat perinteiseen tapaan 2000ft MSL / SFC ja aktiivisia H24, eli näille ei ole mitään asiaa etukäteen anottua ja myönnettyä lupaa.

 

R56-R99B korkeusrajat vaihtelevat, aktivoidaan NOTAM:illa.

R100 ja D100 itärajaa pitkin.

 

Ja entiset purjelentoalueet ovat nyt sitten D-alueita.

 

Uutta mm. D137 BOKSI FL195/SFC, ja Arabianrannan hyppyalue D139A ja D139B sekä D143 "HYPPY" Malmin hyppyalue, sekä P30 Kilpilahden kieltoalue 1300ft MSL/SFC.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsitinkö oikein että ACC sektoreita tulee iso kassa lisää? Löytyykö karttaa mistä noi näkyy? Esim. Mitkä kentät on minkäkin sektorin alueella?

Ja se Kauhava taitaa nyt jäädä pois sekä valvotuista että valvomattomista kentistä... :(

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan nyt. Helsingin TMA:ta FL65-95:llä kiertänyt laaja CTA on pätkäisty kahdeksi ja jätetty Räyskälän kohdalle reikä, juuri niinkuin vaadittiin.  :o

 

Hyvinkään D127C:stä veivät silti mennessään sen kulmapalan kovasta vastustuksesta huolimatta. LUSEP 1B arrival-reitti näyttää kulkevan puuttuvan kulman kauimmaisesta nurkasta, näinköhän meinaavat kuitenkaan täyttää tuon ilmatilan kolkan matkustajalentsikoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enroute-kartta taitaa olla tällä hetkellä ainoa mistä näkyy ACC-sektorijako.

 

* * *

 

Vaikea kuvitella että Kauhavan kaikki harrastustoiminta lakkaisi - kuvittelisin, että tieto kentän tulevasta uudesta ylläpitäjästä ei ole vielä tavoittanut Trafia ja/tai Finaviaa. Kenttäalue ei varmaankaan häviä mihinkään pitkään aikaan. Sitä vaan ei voida AIP:n kenttäluettelossa esittää jos ylläpitäjää ei ole määritelty. Toivottavasti tähän tulee selvyys lähiaikoina. Sodankylähän taannoin siirtyi sujuvasti valvomattomien lentopaikkojen luetteloon.

 

* * *

 

Jännä nähdä millä aikataululla Jeppesen saa uusittua VFR-karttansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D138 SANTIS: Sport, Gliding, Parachute, Other FL 195 / SFC (tarvittaessa aktivoidaan NOTAMilla)

R64A, R64B SANTAHAMINA: MILOPS, 23000ft MSL / SFC. (tarvittaessa aktivoidaan NOTAMilla)

 

ja "vanha tuttu" pari (entiset R21 ja D21)

 

R21 ISOSAARI 2000ft MSL / SFC, H24

R65 ISOSAARI 36100ft MSL / SFC, NOTAM

 

Toiminnan laatu luonnollisesti on erilaista ja korkeusrajat ovat eri, mutta kartassa nuo aiheuttavat sekaannusta.

 

Tuota Santis-juttua en osaa selittää. Isosaaren kohdallahan on kyse siitä, että pysyvällä R-alueella on sama tarkoitus kuin nykyisin (rannikkotykistön linnakkeen suojaaminen), NOTAMoitavalla taas hoidetaan ammunnat. Mutta tämä kai oli sinulle pässinlihaan jos oikein tulkitsin.

 

Ihmetystä ensi katsomalla herättää alueiden R101-R107 (aktivoidaan NOTAM:illa) jatkona olevat vaara-alueet D101-D107 (aktivoidaan niinikään NOTAM:illa)

 

Nuo D-alueet ovat tässä kansainvälistä merialuetta, jolle ei voida perustaa R-alueita.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ilmailijan mielenkiinnosta, miksi lähes joka ikinen waypointti on nimetty uudelleen, vaikka piste on ainakin näennäisesti edellisellä paikallaan?  Katselin vain tuossa menetelmiä mitä yleensä tulee vastaan, niin tuntuu että lähes kaikki iaf:t/faf:t ovat muuttaneet nimeä vaikka sijainti on sama kuin ennen ja menetelmäkin identtinen käytännössä.. Joku logiikka tuossa?  (vai onko sitten vain jotain ihan minimaallisen pieniä koordinaattimuutoksia jonka takia pitää luoda uusi fixi?)

 

esim. vaikka EFOU ILS Z 12 .. TEGBO-GITVU-XEPDU vs. VASDI-RUGIN-XITBU ...  (ok, on tuo xepdu näköjään 0.1 pidemmällä kuin vastaava vanha piste.. vihollisen hämäämiseksi muutettu vähän selvästi ;))

 

 

terv, nimimerkki näistä asioista mitään tiedä.

(Ja haluan myös ostaa sen puppusanageneraattorin jolla pisteiden nimiä luodaan.  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ilmailijan mielenkiinnosta, miksi lähes joka ikinen waypointti on nimetty uudelleen, vaikka piste on ainakin näennäisesti edellisellä paikallaan?  Katselin vain tuossa menetelmiä mitä yleensä tulee vastaan, niin tuntuu että lähes kaikki iaf:t/faf:t ovat muuttaneet nimeä vaikka sijainti on sama kuin ennen ja menetelmäkin identtinen käytännössä.. Joku logiikka tuossa?  (vai onko sitten vain jotain ihan minimaallisen pieniä koordinaattimuutoksia jonka takia pitää luoda uusi fixi?)

 

esim. vaikka EFOU ILS Z 12 .. TEGBO-GITVU-XEPDU vs. VASDI-RUGIN-XITBU ...  (ok, on tuo xepdu näköjään 0.1 pidemmällä kuin vastaava vanha piste.. vihollisen hämäämiseksi muutettu vähän selvästi ;))

 

 

terv, nimimerkki näistä asioista mitään tiedä.

(Ja haluan myös ostaa sen puppusanageneraattorin jolla pisteiden nimiä luodaan.  ;D )

 

Se vaan on pakko muuttaa nimi jos koordinaatit muuttuu, ettei ajeta vahingossakaan vanhojen tietojen mukaan ja väärästä kohtaa, sillä siinä voi porrastukset paukkua. Tosin tässä uudessa ilmatilassa paukkuu joka tapauksessa.

 

Tässä tulee uuden opettelemisen vaiva, tosin emmä näitä nykyisiäkään juuri osaa. Sellainen generaattori on tosiaan olemassa, mutta mulla olis takataskussa tukku itsetehtyjä ehdotuksia 5-kirjaimisiksi fixeiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vaan on pakko muuttaa nimi jos koordinaatit muuttuu

 

Jep, noin ajattelinkin. Tosin nopealla vilkaisulla kun en muutoksia juurikaan nähnyt, siksi ihmetys. (mutta en nyt fiksien koordinaattipaikkoja yms. sentään alkanut tutkia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen generaattori on tosiaan olemassa, mutta mulla olis takataskussa tukku itsetehtyjä ehdotuksia 5-kirjaimisiksi fixeiksi.

 

Vai oikein generaattori! Muinaisina hyvinä aikoina (-70-80-luvulla, siis viime vuosituhannella) se generaattori oli "AIS-guru"  K.W.Blomqvistin korvien välissä ja joka pisteelle oli herkullinen perustelu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoella ollaanki sitten jatkossa vähä känässä, "KOSSU SISÄÄN". ;D Ei hyvää päivää noita uusia ilmoittautumispaikkanimiä. :D

 

Joo hauskoja ja joskus myös kuvaavia. Turusta voi lähteä kohti MANSEa. Pirkkalasta VIILA on Viialan suunnalla, ja PURSOn kohdalla näyttää olevan Purso Group oy. PALLOlle en vielä keksinyt selitystä.

Kovin montaa pistettä ei ollut ennallaan.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PALLOlle en vielä keksinyt selitystä.

Kovin montaa pistettä ei ollut ennallaan.

 

-Markku

 

Oiskohan nyt niin että toi PALLO viittais Näsijärvellä olevaan Pallosaareen, ninkun SIILI aiemmin viittas Siilinkariin olematta kuitenkaan sen kohdalla. Tuo kyseinen Pallosaari itse asiassa sijaitsee juuri tuon PALLO tekstin alapuolella tuossa kartassa.

 

 

Muokattu, kun katsoin alkuun koordinaatteja Google Mapsista ja kenttäkään ei näköjään ole niiden koordinaattien kohdalla, en tiedä miten tuonkin kättelin ja sain Mapsin näyttämään vääriä koordinaatteja

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan nyt niin että toi PALLO viittais Näsijärvellä olevaan Pallosaareen, ninkun SIILI aiemmin viittas Siilinkariin olematta kuitenkaan sen kohdalla. Tuo kyseinen Pallosaari itse asiassa sijaitsee juuri tuon PALLO tekstin alapuolella tuossa kartassa.

 

 

Muokattu, kun katsoin alkuun koordinaatteja Google Mapsista ja kenttäkään ei näköjään ole niiden koordinaattien kohdalla, en tiedä miten tuonkin kättelin ja sain Mapsin näyttämään vääriä koordinaatteja

 

 

No niinpäs onkin! Kyllä noille monille järkevä selitys löytyy. En zoomannut karttaa vielä niin tarkkaan (enkä tunne noita saaria) että olisin tuon bongannut. :)

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oikein generaattori! Muinaisina hyvinä aikoina (-70-80-luvulla, siis viime vuosituhannella) se generaattori oli "AIS-guru"  K.W.Blomqvistin korvien välissä ja joka pisteelle oli herkullinen perustelu...

 

Joo..sillon oli tuossa mukana vielä ihmisen luovaa työtä, automaatin tekemät fixit ovat kieltämättä aika kummallisia..

En muista noita K.W.:n perusteluja fixien nimistä, vaikka niitä silloin kuulikin, muistatko sinä Ari? K.W.:n oppitunneilla ei nuokuttu, oli mukavaa juttua koko ajan..

R.I.P Blunkka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Santis-juttua en osaa selittää. Isosaaren kohdallahan on kyse siitä, että pysyvällä R-alueella on sama tarkoitus kuin nykyisin (rannikkotykistön linnakkeen suojaaminen), NOTAMoitavalla taas hoidetaan ammunnat. Mutta tämä kai oli sinulle pässinlihaan jos oikein tulkitsin.

 

Nuo D-alueet ovat tässä kansainvälistä merialuetta, jolle ei voida perustaa R-alueita.

 

Se mikä ei ollut vielä eilen selvillä oli vaara-alueen määritelmän muutos: "Vaara-alueelle voi lentää ilma-aluksen päällikön harkinnalla." (ENR 5.1 kohta 3).

 

Ilmailumääräyksen OPS M1-28 muutos näyttää olevan työn alla, tulossa voimaan 13. marraskuuta:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2851/lausuntopyynto_maaraysluonnoksesta_ops_m1-28_vaara-alueet

 

Määräysluonnoksesta: "Vaara-alueita ei aktivoida erikseen, mutta ilmailulain 11 § edellyttää, että ilma-alusten lentoturvallisuuden vaarantavan toiminnan alkamisesta ja loppumisesta on ilmoitettava aluelennonjohdolle."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä ei ollut vielä eilen selvillä oli vaara-alueen määritelmän muutos: "Vaara-alueelle voi lentää ilma-aluksen päällikön harkinnalla." (ENR 5.1 kohta 3).

 

 

Joo... ajattelin että olit jo tutustunut aiheeseen. Vaara-alue muuttuu tosiaan sellaiseksi mikä se känsainvälisesti on. Ilma-alus voi lentää sen läpi, jos päällikkö katsoo sen mahdolliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu toi PDF:ssä oleva taulukko ei ole ihan niin helposti koneella luettava vaan. Trafi jakoi lausuntokierroksille koordinaatit mukavasti liitteenä Excelissä, josta sain ne parilla tempulla käännettyä paikkatietoaineistoksi ja katseltua niitä kartalla edellisiin ilmatiloihin verrattuna. Tuosta PDF-taulukosta ei mene ihan niin helpolla..

Kopsasin kaikki tekstiksi ja latasin koordinaatit tänne txt-tiedostona Dropboksiin (toisessa kansiossa Google Earth-tiedostoja, ns. 'työ'versiona).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... ajattelin että olit jo tutustunut aiheeseen. Vaara-alue muuttuu tosiaan sellaiseksi mikä se känsainvälisesti on. Ilma-alus voi lentää sen läpi, jos päällikkö katsoo sen mahdolliseksi.

 

"Katsoisin että on suhteellisen epätodennäköistä että tykin ammus osuu meihin"? :)

 

Vai siis.. Öö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Katsoisin että on suhteellisen epätodennäköistä että tykin ammus osuu meihin"? :)

 

Vai siis.. Öö?

 

Eikös nuo pyssyt ole jatkossa enemmän P-alueilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään