Miika Asunta

Ilmatilamuutokset 13 NOV 2014 julkaistu AIP amendmenttina

94 viestiä aiheessa

Saapa nähdä miten lentäjät ottavat huomioon (jaksavat aamulla tarkastaa) D-alueiden muuttumisen väliaikaisiksi R-alueiksi. Tuntuu välillä että jotkut eivät jaksa selvittää edes että oliko vanha D-alue aktiivinen vai ei. Ja nyt kun toitotetaan että D-alueelle saa lentää oman harkinnan mukaan, mutta ei juurikaan mainosteta että moinen D-alue voidaan myös tehdä R-alueeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu välillä että jotkut eivät jaksa selvittää edes että oliko vanha D-alue aktiivinen vai ei. Ja nyt kun toitotetaan että D-alueelle saa lentää oman harkinnan mukaan, mutta ei juurikaan mainosteta että moinen D-alue voidaan myös tehdä R-alueeksi.

Kysymys saattaa joidenkin mielestä kuulua otsikon "Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-alle, mutta laitan tähän ketjuun.

 

Mistä ja miten tarkista on joko D-alue aktiivinen vai ei ?

Esim sydäntä lähellä olevat EFD134A KYMI NOTAM ja EFD134B KYMI NOTAM aktivoidaan siis tekemällä NOTAMi, mutta mistä voin tarkistaa aktiivisuuden ? Täältä: https://ais.fi/ais/bulletins/ ? Päivitystaajuus ? Näin talviaikaan ei esimerkkitapauksia löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa...?

Esim. Tänään 6. Tammikuuta Jyväskylän CTA ilmoitetaan aktiiviseksi klo 0600-1500 mutta torni auki vain 1500-1600.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai.... Bulletin EFKA nil, mutta kauhavan maahenkilö kertoi ettei Kauhavalla ole edes lentokenttää kun olimme sinne menossa! No, ihmetteli maahenkilö myös itse tilannetta  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai.... Bulletin EFKA nil, mutta kauhavan maahenkilö kertoi ettei Kauhavalla ole edes lentokenttää kun olimme sinne menossa! No, ihmetteli maahenkilö myös itse tilannetta   :-\

Kauhavallahan ei ole lentokenttää :)

3km asvalttia, mihin saa laskeutua varmaan maanomistajan luvalla - mutta kenttä se ei ole. Korpikenttä-status on hakusessa.

 

-Juha

edit Sulkakoski Ville 0400 604219 saataa tulevana kentän vastuuhenkilönä tietää tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys saattaa joidenkin mielestä kuulua otsikon "Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-alle, mutta laitan tähän ketjuun.

 

Mistä ja miten tarkista on joko D-alue aktiivinen vai ei ?

Esim sydäntä lähellä olevat EFD134A KYMI NOTAM ja EFD134B KYMI NOTAM aktivoidaan siis tekemällä NOTAMi, mutta mistä voin tarkistaa aktiivisuuden ? Täältä: https://ais.fi/ais/bulletins/ ? Päivitystaajuus ? Näin talviaikaan ei esimerkkitapauksia löydy.

 

Hei,

 

juuri tuolta löytyvät aktiiviset alueet, lopussa olevasta Nav warnings osiosta. Muistelen, voin olla väärässäkin, että nettiin päivitykset tulevat noin puolen tunnin välein, virallisessa verkossa lähes välittömästi? Foorumin LJ:t voinevat tuon vahvistaa.

 

Käytännössä kun viime kesänä aktivoimme D-aluetta ASM-käsikirjan mukaisesti ei netissä aktiivisuus näkynyt kuin noin puoli tuntia varauksen alkamisen jälkeen. Voisikohan päivittymistä nettiin parantaa?

 

t: Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juuri tuolta löytyvät aktiiviset alueet, lopussa olevasta Nav warnings osiosta. Muistelen, voin olla väärässäkin, että nettiin päivitykset tulevat noin puolen tunnin välein, virallisessa verkossa lähes välittömästi? Foorumin LJ:t voinevat tuon vahvistaa.

 

Käytännössä kun viime kesänä aktivoimme D-aluetta ASM-käsikirjan mukaisesti ei netissä aktiivisuus näkynyt kuin noin puoli tuntia varauksen alkamisen jälkeen. Voisikohan päivittymistä nettiin parantaa?

 

Tuo puolen tunnin päivitysviive nettiin ei ole suuri ongelma. Suuri ongelma on sen sijaan se, että R/D-alueita ylipäätään aktivoidaan kovin myöhään ilman tuntien ennakkovarausta. Mistä hitosta se ilmassa oleva, matkalennolla oleva moottori- tai purjekone saa tiedon aktivoimisesta, kun suomessa ei ole mitään flight follow servicen tapaistakaan, eikä siinä purjekoneessa ole välttämättä radiotakaan (tai akkua jäljellä sen käyttämiseen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikä siinä purjekoneessa ole välttämättä radiotakaan (tai akkua jäljellä sen käyttämiseen).

Tai ainakaan se purjekone ei ole minkään lennonjohdon taajuudella :)  Siis ilmatilaluokassa G. Kerhojen maa-asemat ei kovin hyvin kuulu yhtään kentän lähialuetta pitemmälle.

Esim Teiskosta pohjoseen suunnittelevan purjelentäjän on soitettava Vaasan AA-miehelle  ja kysyttävä millasta varausta he ovat pyytäneet Menksulle ja toivoa että se toteutui :D

Matkalennolle hinaus pitää ottaa mahdollisesti jo ennen kun vahvistus on tullu...

Osaako kukaan arvioida, miten Jyväskylän tutka kuuluu CTA:n reunoille ? Tai aluelennonjohto CTA:n länsireunalle?

 

-juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo puolen tunnin päivitysviive nettiin ei ole suuri ongelma. Suuri ongelma on sen sijaan se, että R/D-alueita ylipäätään aktivoidaan kovin myöhään ilman tuntien ennakkovarausta. Mistä hitosta se ilmassa oleva, matkalennolla oleva moottori- tai purjekone saa tiedon aktivoimisesta, kun suomessa ei ole mitään flight follow servicen tapaistakaan, eikä siinä purjekoneessa ole välttämättä radiotakaan (tai akkua jäljellä sen käyttämiseen).

 

Tai se etteivät ASM:n mukaan edellisenä päivänä tehdyt ennakkovaraukset  näy missään. Jos ne saataisiin näkyville, saisimme kaikki ainakin vinkin tarkistaa onko alue aktivoitu.

 

Muuten olen sitä mieltä, että tuo sun nalkutuksesi purjekoneiden radioista alkaa olla jo pahasti väljehtynyt,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esim Teiskosta pohjoseen suunnittelevan purjelentäjän on soitettava Vaasan AA-miehelle  ja kysyttävä millasta varausta he ovat pyytäneet Menksulle ja toivoa että se toteutui :D

...

 

 

 

Aika usein AMC kertoo oma-aloitteisesti sille Teiskon AA-miehelle muiden tekemistä varauksista, varsinkin jos sitä kysymme. Toki toivoisin edelleen että ne olisivat automaattisesti näkyvillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai se etteivät ASM:n mukaan edellisenä päivänä tehdyt ennakkovaraukset  näy missään. Jos ne saataisiin näkyville, saisimme kaikki ainakin vinkin tarkistaa onko alue aktivoitu.

Eikös se ajantasainen tilanne ole ilmoitettu täällä https://ais.fi/C/palvelut/aup

Sivun alalaidassa on AUP/UUP tiedostot ja aluevarauksista on jopa kartta.

 

EDIT: samaa aihetta sivusin toisessa keskustelussa http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,110510.msg1499389.html#msg1499389

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ajantasainen tilanne ole ilmoitettu täällä https://ais.fi/C/palvelut/aup

Sivun alalaidassa on AUP/UUP tiedostot ja aluevarauksista on jopa kartta.

 

EDIT: samaa aihetta sivusin toisessa keskustelussa http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,110510.msg1499389.html#msg1499389

 

Tuolla näkyy TSA varaukset, muttei ainakaan ennen G-alueet. Toivottavasti nyt käytäntö muuttuisi .

 

EDIT: näyttää nyt olevan myös D-alueet mukana, hienoa :-). Vielä kun iltapäivällä ilmestyvä UUP sitten näyttäisi huomisen ennakkoilmoituksetkin, niin suunnittelu edelleen helpottuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai se etteivät ASM:n mukaan edellisenä päivänä tehdyt ennakkovaraukset  näy missään. Jos ne saataisiin näkyville, saisimme kaikki ainakin vinkin tarkistaa onko alue aktivoitu.

 

Muuten olen sitä mieltä, että tuo sun nalkutuksesi purjekoneiden radioista alkaa olla jo pahasti väljehtynyt,

 

Mikä helv**** nalkutus purjekoneiden radioista? Jätätkö itse matkalennon kesken ja menet peltoon, jos sulta loppuu siitä koneesta paristo? Radioton/sähkötön/vähäsähköinen purjekone on reaaliteetti johon törmää ainakin eteläisessä suomessa usein. Samoin fakta on se, että vaikka koneessa olisi käyttökuntoinen radio/radioita, ei kukaan ole määräysten velvollinen edes yrittämään ilmoittaa koneelle siitä, että Finavia Oyj on syvässä viisaudessaan päättänyt peruuttaa IMC-varauksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä helv**** nalkutus purjekoneiden radioista? Jätätkö itse matkalennon kesken ja menet peltoon, jos sulta loppuu siitä koneesta paristo? Radioton/sähkötön/vähäsähköinen purjekone on reaaliteetti johon törmää ainakin eteläisessä suomessa usein. Samoin fakta on se, että vaikka koneessa olisi käyttökuntoinen radio/radioita, ei kukaan ole määräysten velvollinen edes yrittämään ilmoittaa koneelle siitä, että Finavia Oyj on syvässä viisaudessaan päättänyt peruuttaa IMC-varauksen.

 

Kun nyt kysyt, niin minulla on koneessani kaksi akkua, joille voin valita kuormittavat laitteet siten että viimeisetkin rippeet syöttävät radiota ja muut himmelit kytketään ensiksi pois kuormittamasta. Tähän mennessä olen aina kääntänyt nokan kohti kenttää siinä vaiheessa, kun himmeleitä on pitänyt alkaa kytkeä pois. En näe mitään syytä miksi en toimisi samoin jatkossakin ja uskon että radio pysyy toimintakykyisenä laskuun saakka.

 

Toki on mahdollista, että jotkut toimivat toisin, mutta ehkä siitä voi vääntää ihan omissa ketjuissa.

 

Anteeksi poikkeaminen aiheesta, toivottavasti olen kuitenkin pystynyt tuomaan edes palasen hyödyllistä tietoa kysyjälle.

 

Over and out

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari iltaa AUP/TSA/TRA hässäkkää ihmetelleenä ei voi muuta kun pudistella päätään tästä viimeisimmästä ilmatilan uudelleen silpomisesta. Mitähän ne siellä vihreän veran äärellä nyt oikein ajatteli?

 

Sen lisäksi, että taas tuli yksi paikka lisää tutkittavaksi matkalennon valmisteluun on siitä jaossa oleva informaatiokin  varsin hankalassa muodossa niin VFR-kartoilla kun tuolla Finavian julkaisemassa AUP-kartassa http://archive.finavia.fi/aup-static/aup/kartta.html   TSA/TRA -tieto on täysin muusta ilmatilan rajoituksista/rakenteesta irrallallaan ja kartalta ei mm. löydy lentopaikkojen sijaintietoa joka helpottaisi silmämääräistä arvioita siitä osuuko rajoitus omalle matkalentoreitille vai ei.

 

Käyttäjän näkökulmasta tämä on taas yksi aivopieru lisää jo muutenkin sekavaan lennonvalmisteluun. Miksihän tuota TSA -varaustietoa ei löydy reittinotameista edes tekstinä, saati, että olisi saatavilla yksi kartta jossa aktiiviset vaara-, rajoitus- ja TSA/T-varaukset näkyisivät yhdellä pohjalla? Finavia ajattelee, että kyllähän se lentäjä lukaisee AIP:n kannesta kanteen ennen jokaista lentoa ja etsii sieltä saamien uusien vinkkien perusteella lennon valmisteluun tarvittavan tiedon eri lähteistä ja luo lopulta tarkan tilannekuvan päivän ilmatilasta sekä sovittelee lentonsa nätisti tähän kuvaan sopivaksi. 

 

Tässä on esimerkkikuva tilanteesta tänään, kun puolet pohjoisesta Suomesta on kiinni.

[ attachment removed / expired ]

 

Uusi TSA -hässäkkä on niin monimutkainen, että todennäköisesti esim. tämä TSA/TRG alueiden nimeäminen ristiin on tapahtunut vahingossa kun kartan piirtäjällä on karttoja piirrellessä loppunut kahvi ja tupakki.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen samankaltainen ristinimeäminen löytyy Varkauden TSA_N05 Joensuun TRA_N05 kanssa.

 

Toiveena olisi, että satunnainen yleisilmailija saisi lennon turvalliseen suorittamiseen tarvittavan tiedon helposti mukaan yhdestä lähteestä.

 

Tulevana kesänä noita kovaseinäisiä ilmatiloja varmaan puhkotaan enemmän kun koskaan ennen. Siitä saa taas Trafi ja Finavia osoitella osaamattomia lentäjiä erinäisistä poikkeamista. Tähän tulee vielä päälle R/D alueiden uudet määrittelyt sekä hyvin yllättäenkin tulevat TSA varaukset vaikkapa matkan varrella yläpuoliseen ilmatilaan.   Ilman toimivaa datayhteyttä ja läppäriä/pädiä ei matkalennolle oikein voi lähteä. 

 

Systeemi pitäisi suunnitella sellaiseksi, että sen käyttäminen ja siinä toimiminen olisi normaalitoiminnassa selkeää, yksinkertaista ja turvallisuutta lisäävää eikä vain määräykset täyttävää.

 

Nyt eri tiedonpalasia piilotellaan pitkin AIP:tä ja muita hajanaisia lähteitä joista niitä pitää ymmärtää kaivaa syvältä ja hartaasti.

 

Turvallisuusteko olisi lennonvalmistelun prosessin kriittinen tarkastelu käyttäjän näkökulmasta. Nykyistä meininkiä ihmetellessä tuntuu siltä, että käyttäjä ei ole ollut edes samassa läänissä kun näitä on konttorilla piirrelty.

 

Tässä voisi viranomainen olla aktiivinen Finavia Oyj:n suuntaan ja edellyttää ilmatilan monopolihaltijalta välittömiä toimenpiteitä lennonvalmisteluun liittyvän turvallisuuden lisäämiseksi käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla.

 

Innolla alkavaa matkalentokautta odotellen.

Kalle

 

ps.  Tein ihan omaksi ilokseni ja omaa lennonvalmisteluani helpottamaan toistaiseksi vain tekstimuotoisen listan Aktiivisista TRA/TSA -alueista

http://lentopaikkakisa.com/aup.php

jonka voin ottaa mukaan lennollekin, kun tuon Finavian tuottaman kartan tulostus/käyttö lennon aikana on melko hankalaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps.  Tein ihan omaksi ilokseni ja omaa lennonvalmisteluani helpottamaan toistaiseksi vain tekstimuotoisen listan Aktiivisista TRA/TSA -alueista

http://lentopaikkakisa.com/aup.php

jonka voin ottaa mukaan lennollekin, kun tuon Finavian tuottaman kartan tulostus/käyttö lennon aikana on melko hankalaa.

 

Mistäs lähteestä raavit nuo tiedot kasaan ja voisiko koodia kurkistaa? Tuossa finavian kartassahan on muuten mittavat ukaasit, että ei saa luottaa eikä sovellu mihinkään oikeaan käyttöön. Tekisi itsekin mieli tehdä oma samanlainen, niin ainakin tietäisi mihin ei voi luottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, tattis. Ne olikin noin helposti näkyvillä karttasivun sorsassa eikä tarvitsekaan ronkkia PDF:ää. Taidanpa tehdä oman samanlaisen pythonilla, samalla tiedostaen että karttasivu on vain informatiiviseen käyttöön;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään