Markku Vainio

Helsinki-Vantaan vahvuudet säilyvät: lentoasema laajenee yhden katon alla

377 viestiä aiheessa

Juu, kun tälle helpolle ja kätevälle kentälle ollaan tehty seuraavat parsimiset 900 miljoonalla ja nykyiset suunnitelmat ovat valmistuneet niin alkaa sama jurnutus, että tarvitsee taas muotoilla vähän terminaalia uuteen uskoon. - 1969 alunperin avattu terminaali löytyy kai jostakin nykyisen rakennuksen sisältä?  :thmbdn:

 

Aivan kun olisin nähnyt jossain, että vuosittaiset matkustajamäärät kasvavat 4 miljoonalla 2020 mennessä. Pari lähtöporttia ja kuppilaa kun lisää, niin avot, taas on 4 miljoonaa matkustajaa hoidettu :)

 

On aivan uskomatonta, että 900 miljoonalla eurolla ei saa taas kun pienen pätkän lisää tilkkutäkkiä!? Vai kuuluuko uusi junarata tuohon 900 miljoonaan?

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

900 miljoonaan remonttihinta muodostuu useista osista.

 

- 15 uutta porttia

- Muutaman vanhan rakennuksen purku

- Uusi terminaalirakennus nykyisen pikaparkin/P1/P2 alueelle

- P5 laajennus

- Rakennustekniikan ym muiden lentokenttätoimintaan liittyvien järjestelmien laajentaminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian suunnitelmien takapajuisuudesta kertoo myös se, että nämä suunnittelijat ja insinöörit aikovat nyt purkaa kiitoradalta nähtynä, arkkitehtoorisesti lennonjohtotornin jälkeen koko lentoasemarakennuksen näyttävimmän osan. Kannattaa käydä katsomassa omin silmin.  -  Näin se on, että hyviä kalikoita on rajallisesti samassa lootassa.   >:(  :thmbdn:

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mene katsomaan sitä nurkkaa, ja kuvittele siihen se uusi terminaalinpätkä, niin jopa ulkoasu muuttuu. Olisin ottanut kuvan, mutta kun ei kerennyt näpätä. (Tämä on tietysti makuasia)

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hola!

 

HeVa kyllä toimii näin lento-operaatioiden kannalta erinomaisesti. Talvella on oikein ilo lentää kun homma toimii. Parhaiten kaikista pohjoismaista ja luultavasti täten kaikista maailman kentistä - Amerikan mantereen snow howsta mulla tosin ei ole tietoa - ja siellä toki liikennemäärät aika paljon kovemmat. Tai joku Känädä. Mutta, siinä olen joidenkin kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että kyllä kävely 12-38 porteilta rupeaa aika tuskasta olemaan. Varsinkin joillekin liikuntarajoitteisille. Ja jos kiirettä pukkaa niin ei paljoa auta, että käytävien leveys on ihan pielessä. Ja kun ei siellä toimi oikeanpuoleinen liikennekään, vaan sitä väkeä puskee joka sektorilta.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan näistä lentoaseman muutoksista kysytty ollenkaan (laskun loppujen lopuksi maksavilta) asiakkailta, aseman käyttäjiltä tai kansalaisilta? Muissa isoissa hankkeissa järjestetään tutkimuksia, kyselyitä, kokouksia ja yleisötilaisuuksia. Yleensä tämän kaltaisissa, myös yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa, esitellään julkisesti useita toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja.

 

Onkohan täällä Flightforumissa henkilöitä, ketkä ovat saaneet lausua oman mielipiteensä aseman muutoksista, käyttäjän näkökulmasta?  :o

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

900 miljoonaan remonttihinta muodostuu useista osista.

 

- 15 uutta porttia

- Muutaman vanhan rakennuksen purku

- Uusi terminaalirakennus nykyisen pikaparkin/P1/P2 alueelle

- P5 laajennus

- Rakennustekniikan ym muiden lentokenttätoimintaan liittyvien järjestelmien laajentaminen

 

Finavian 15.6.2015 julkaiseman uutisen mukaisesti (kuten sen on voinut havainnekuvista laskea), terminaalilaajennukseen rakennetaan siis lukumääräisesti ainoastaan 8 uutta siltapaikkaa.

 

Lainaus Finavia lehdistötiedote:

Laajarunkokoneita varten valmistuu kahdeksan uutta siltapaikkaa, minkä ansiosta paikkojen määrä kaksinkertaistuu nykyisestä kahdeksasta 16:een. Siltapaikat tarkoittavat matkustajalle lisämukavuutta, kun bussikuljetuksia lentokoneeseen tarvitaan vähemmän.

 

Tämähän tarkoittaa mielestäni sitä, että vastoin Finavian väitettä, Helsinki-Vantaan lentoasemasta tulee vuoteen 2020 mennessä "mennään bussilla lentoasema". Väitteeni perustuu siihen tosiseikkaan, että en ole ikinä/missään nähnyt laajarunkokoneen matkustajia lastattavan bussikuljetuksella. - Ja toisaalta kapearunkoja lastataan bussilla jatkuvasti jo muutenkin. Kiva nähdä kuinka monta uutta bussia Finavia joutuu hankkimaan Helsinki-Vantaalle?  :thmbup:

 

Finavian lehdistötiedote: https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2015/helsinkivantaan-jattiinvestointi-tuo-tyota-tuhansille-ihmisille/

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita suunnitelmia kun katsoo niin niistä puuttuu se 1-terminaalin päädyn jatke joka oli aikaisemmissa suunnitelmissa, sinne piti tulla 6 porttia lisää.  Myöskin toi kaukolentojen puoli vaikuttaisi siltä, että alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna sieltä puuttuu muutama portti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pääpointti on kuitenkin se, että tällä toteutustavalla joudutaan rakentamaan "uudestaan" jo olemassa olevia siltapaikkoja. Mutta onhan meillä Suomessa rahhaa  ;D

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämähän tarkoittaa mielestäni sitä, että vastoin Finavian väitettä, Helsinki-Vantaan lentoasemasta tulee vuoteen 2020 mennessä "mennään bussilla lentoasema".

 

Trolleihin ei pitäisi reagoida mutta miten Vainio on laskenut ja millä tiedoin että portit eivät riittäisi vuonna 2020 ja että pitäisi kulkea bussilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trolleihin ei pitäisi reagoida mutta miten Vainio on laskenut ja millä tiedoin että portit eivät riittäisi vuonna 2020 ja että pitäisi kulkea bussilla.

 

Meitähän on täällä moneksi, ja onneksi minun asiani ei ole arvostella muita henkilöitä - sen voivat toki tehdä ne asiantuntijat, jotka katsovat olevansa siihen oikeutettuja.

 

Jos voisit ystävällisesti lukea, niin perusteluni sisältyy samaan lauseeseen kuin mielipiteeni. Katsotaan sitten ajan myötä, että kuinka paljon niitä kenttäbusseja tarvitaan. - Toistan vielä, että tämä on minun mielipiteeni.

 

Siis väitteeni on, että kapearunkojen matkustajamäärät kasvavat huomattavasti ja niiden matkustajia lastataan jatkossa entistä enemmän busseilla. Vai meinaako Mannikainen, että ainoastaan laajarunkojen lukumäärä Helsinki-Vantaalla kasvaa?

 

Mikä on Mannikaisen oma näkemys asiantuntijana tästä asiasta? Tullaanko uusia laajarunkojen siltapaikkoja esimerkiksi käyttämään kapearunkojen portteina?

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kristallipallossa pattereita näyttämään vielä vuoden 2020 liikennettä ja että mitä vuorokauden kohtia on tuolloin täytetty liikenteellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Helsinki-Vantaan lentokentän ympäristöluvassa mainintoja liikenteen rajoittamisesta? Mikä on YVA-menettelyn vaikutukset ja vaatimukset kentän käyttöön tulevaisuudessa?  Mikä on lentoliikenteen määrän nähtävillä oleva trendi tällä hetkellä? Onko mikään kansallinen tai kansainvälinen matkailu- tai lentoalan instituutio tehnyt lentoliikenteen määrien muutoksista ennusteita? Mitä menetelmiä ja keinoja voidaan käyttää lentoliikenteen ja matkustajamäärän säätelyssä? Onko tutkittu miten laajarunkoliikenteen kasvu vaikuttaa muuhun kentän liikenteeseen? Onko Helsinki-Vantaan terminaaliin suunnitteilla jopa pienimuotoinen bussiasema näille lentokenttäbusseille jotka rahtaavat pokan koneelle?

 

Mielestäni on paljon erilaisia vaihtoehtoja, joiden perusteella voi muodostaa oman mielipiteen matkustajamäärien kehityksestä, jos vaan asiaan haluaa perehtyä.

 

   8)

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Väitteeni perustuu siihen tosiseikkaan, että en ole ikinä/missään nähnyt laajarunkokoneen matkustajia lastattavan bussikuljetuksella. ..

 

Mutta minäpä olen ihan itse päässyt kokemaan bussikuljetuksen laajarunkokoneeseen/sta ainakin Frankfurtissa, Naritassa,  Hanedassa,  JFK:lla, Washingtonin Dullessissa ja Pekingissä,  ehkä muuallakin, mutta kun ei muista. Ja sitten vielä nähnyt muuallakin. Ei se mitään tavatonta ole.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta minäpä olen ihan itse päässyt kokemaan bussikuljetuksen laajarunkokoneeseen/sta ainakin Frankfurtissa, Naritassa,  Hanedassa,  JFK:lla, Washingtonin Dullessissa ja Pekingissä,  ehkä muuallakin, mutta kun ei muista. Ja sitten vielä nähnyt muuallakin. Ei se mitään tavatonta ole.

 

Ei tosiaan mitään tavatonta, kokenut bussikyydin laajarunkolennolla mm Dubaissa ja Madridissa. Helsingin talvi toki tuo pientä lisähaastetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta minäpä olen ihan itse päässyt kokemaan bussikuljetuksen laajarunkokoneeseen/sta ainakin Frankfurtissa, Naritassa,  Hanedassa,  JFK:lla, Washingtonin Dullessissa ja Pekingissä,  ehkä muuallakin, mutta kun ei muista. Ja sitten vielä nähnyt muuallakin. Ei se mitään tavatonta ole.

 

 

Esimerkiksi B747 ja vaikkapa MD-11 ovat niin historiallisia vekottimia, että niitä on kai jouduttu lastaamaan aikojen alussa usein bussikyydillä. Varmasti myös nykyäänkin lomalennoilla, lämpimissä kohteissa ja ajoittain todella ruuhkaisilla kentillä sekä poikkeusaikana näitä bussikyytejä käytetään myös laajarunkojen osalta.

 

Koska olen käyttänyt vain reittilentoja niin on tullut aina käveltyä putkea pitkin laajarunkoon (n. 60 kertaa). Esimerkiksi Dubaissa joutuu välillä pyörimään kyllä odotuskuviossa pitkiä aikoja, mutta en ihan heti usko, että alkavat tänä päivänä lastaamaan/purkamaan laajarunkoja busseilla kovinkaan ahkerasti. Saattaa olla, että omalta osaltani kerran (joskus vuonna 2005) Abu Dhabissa A340 on purettu bussikyydillä ennen uuden terminaalipätkän käyttöönottoa.

 

   8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitteeni perustuu siihen tosiseikkaan, että en ole ikinä/missään nähnyt laajarunkokoneen matkustajia lastattavan bussikuljetuksella.

 

Et ole käynyt Doha vanhalla kentällä? Siellä oli pelkkiä bussigateja - HIA avautui vasta 2014, mahdollistaen tuubiboardaamisen myös Qatarissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole käynyt Doha vanhalla kentällä? Siellä oli pelkkiä bussigateja - HIA avautui vasta 2014, mahdollistaen tuubiboardaamisen myös Qatarissa.

 

Juu, mä en ole ollut ikinä Dohassa.

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole käynyt Doha vanhalla kentällä? Siellä oli pelkkiä bussigateja - HIA avautui vasta 2014, mahdollistaen tuubiboardaamisen myös Qatarissa.

 

HIA mahdollistaa, vielä kun käyttäisivät... Mulla on ollut onneton tuuri, 4 vai 5 kertaa käynyt ja joka kerta mennen tullen bussikyytiä...

Qatarin bussiboardaus on surkeinta ikinä. Täysin idioottimainen systeemi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten Johannesburgissa oli bussikuljetus BA:n 747:lle. Tiedä miksi, onhan tolla kentällä siltojakin aika monta. Olivat vielä suht pieniä busseja joten siinä "muutama" kyyti tarvittiin. Addiksessa puolestaan pääsi portilta kävellen Dreamlineriin, siltapaikat ei taida riittä Ethiopianin kasvavalle laajarunkokalustolle. Monet pienemmät Afrikan kentät onkin sitten turistikohde niille jotka haluaa kävellen astua laajarunkoon.  Jotta off-topic ei jäisi tähän niin Afrikan ihmeellisyyksistä vielä sen verran että Nairobissa 737 oli parkkeerattu sillan eteen, matkustajat sillan päähän josta portaat alas, sitten 10m kävelyä asfaltilla koneen portaille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakohan tämän laajennuksen jälkeen A380:en tuupattua johonkin putkeen kiinni, jos sellainen sattuu vahingossa Helsinki-Vantaalle? Kellään tietoa tai käsitystä asiasta?  :o

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosiaan mitään tavatonta, kokenut bussikyydin laajarunkolennolla mm Dubaissa ja Madridissa. Helsingin talvi toki tuo pientä lisähaastetta.

 

Muutaman kerran olen Helsingissäkin tullut Finnairin Aasian koneesta bussilla terminaaliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime jouluna tein ensivierailuni Dubain kentälle Emiratesin A380:n siivin ja odotukset toimivasta jättiläismäisestä terminaalista olivat korkealla. Eipä kuitenkaan portille asti tuolla ilmojen jättiläisellä päästykään, vaan busseilla ajeltiin terminaaliin varsin pitkä ja mutkikas matka. Noh, jatkolennolle pääsi sentään putkea pitkin!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakohan tämän laajennuksen jälkeen A380:en tuupattua johonkin putkeen kiinni, jos sellainen sattuu vahingossa Helsinki-Vantaalle? Kellään tietoa tai käsitystä asiasta?  :o

 

   8)

 

Itse itseäni lainaten ja omaan kysymykseeni vastaten, tähän kysymykseen löytyi vastaus Lentopostin 12.8.2016 päivätystä uutisesta joka käsittelee uusien matkustajasiltojen toimitusta laajennukseen.

 

Lainaus Lentoposti:

Terminaalilaajennuksen edetessä käyttöön tulee myös matkustajasilta numero 49. Se on sopiva lentokoneluokkaan F-kuuluvan Airbus A380 -koneen paikoitukseen. Se on yksi viidestä sillasta johon voi paikoittaa kaksi kapesrunkoista. Helsinki-Vantaan asematasolle jää mittavan laajennusurakan jälkeen myös muutama muu ulkorivipaikka tälle jättikoneelle.

 

http://lentoposti.fi/uutiset/thyssenkrupp_toimittaa_helsinki_vantaan_uudet_matkustajasillat

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään