Markku Vainio

Helsinki-Vantaan vahvuudet säilyvät: lentoasema laajenee yhden katon alla

377 viestiä aiheessa

Empiirisessä kokeilussa ylöspäin menevässä oikeanpuoleisessa liukuportaassa jouduin matkan aikana siirtämään kättäni taaksepäin arviolta yhteensä noin 80 senttiä. Koska portaiden pituus on 70 metriä, niin nopeusero on vähän yli yksi prosentti. Alaspäin menevät liukuportaat jäivät vielä testaamatta.

 

Otin alussa kaarevasta osasta kiinni niin alhaalta kuin käsi ylettyi ja alas mennessä en pystynyt pitämään kiinni käsijohteesta  läheskään loppuun asti, vaikka kurotin. - No tänään kauppakeskuksessa noin 15 metrin pituiset liukuportaat ja käsi liikkui noin kaksi senttiä. - Ehkä tämä käsijohtimen kova vauhti on vaan Koneen asiakaspalvelua :)

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian uutinen laajennustyön aikataulusta:

Finavian suurinvestointi etenee aikataulussaan: Lentoaseman työmaat laajenevat kesällä

 

Helsinki-Vantaalla on parhaillaan käynnissä yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista. Tavoitteena on laajentaa Helsinki-Vantaata ja parantaa lentomatkustajien palvelukokemusta.

 

Linkki uutiseen: https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat-kehittyvat/artikkeli/2017/finavian-suurinvestointi-etenee-aikataulussaan-lentoaseman-tyomaat-laajenevat-kesalla/

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PES-arkkitehtien sivuilla on näköjään havainnekuvia eteläsiivestä ja keskiosasta, jollaisia en muista aiemmin nähneeni. Tässä osa niistä:

 

helsinkiairportexp_12.jpg

 

helsinkiairportexp_13.jpg

 

helsinkiairportexp_14.jpg

 

helsinkiairportexp_15.jpg

 

helsinkiairportexp_16.jpg

 

helsinkiairportexp_18.jpg

 

Jotenkin tulee kuvista mieleen peruskoulu. Käytävät vaikuttavat vähän kapeilta ja kerroskorkeus myös paikoin alhaiselta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jotenkin tulee kuvista mieleen peruskoulu. Käytävät vaikuttavat vähän kapeilta ja kerroskorkeus myös paikoin alhaiselta.

 

 

Kun katselee havainnekuvaa ulkopuolelta, niin nyt rakennettavana oleva siipi ei vaikuta kovinkaan paljon korkeammalta kun se aikaisempi "vanha" terminaalinpätkä. Liukukäytäväuutisessa näkyy selvästi käytävätilan todellinen korkeus (tai mataluus).

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnittelukilpailun tuloksia ja etenkin uudelle keskusaukiolle tulevia tilaratkaisuja sekä elämyksellisyyttä on esitelty Finavian uutisessa:

Finavia järjesti alkuvuonna suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uudenlaista lentoasemakokemusta. Erityisessä tarkastelussa oli Helsinki-Vantaalle rakentuvan länsisiiven keskusaukio. Aukion lopullinen ilme tulee olemaan yhdistelmä eri ehdotusten ideoita. 

 

Linkki uutiseen: https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat-kehittyvat/artikkeli/2017/helsinkivantaan-asiakaskokemukseen-keskittyva-suunnittelukilpailu-poiki-luovia-ideoita/

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on niin futuristista. Kannattaisikohan seuraavaksi alkaa panostamaan tuloauloihin, joiden puitteet ovat jostain 50-luvulta kun kenttä on rakennettu. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä. Minä kun pelkäsin, että keskusaukio jää yhtä aneemiseksi kuin havainnekuvassa. Toisaalta "ideatasoinen suunnittelukilpailu" ei kuulosta kovin vakuuttavalta sen suhteen, että asiat materialisoituisivat.

 

Enemmän kuvia tuosta voittaneesta ehdotuksesta:

http://rbdesign.fi/referenssi/finavia-metsaaukio/

 

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että laajarungoilla saapuvat matkustajat astelevat nimenomaan tälle keskusaukiolle turvatarkastuksen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian oma referenssisuunnitelma tuolle liikennealueelle levittäytyvälle tulo- ja lähtöaulalle näyttää muuten tältä:

 

Z3Cv5iD.png

Lähde (s. 20)

 

 

Joten lienee olla turha odottaa mitään sellaista, mitä noissa vanhoissa havainnekuvissa (kuten näissä) on näkynyt. Kilpailu päättyy tässä kuussa ja päätös voittajasta pitäisi tulla jo 5/2017.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joten lienee olla turha odottaa mitään sellaista, mitä noissa vanhoissa havainnekuvissa

 

En ole aikaisemmin näitä pohjakuvia nähnyt, mutta pikaisesti katsottuna näyttävät sen suuntaisilta mitä pari vuotta sitten kerrottiin, eli sujuvampaa liikkumista kasvavalle liikenteelle, lisää liiketilaa ja julkisivu kansainväliseen tyyliin näyttäväksi. Julkisivun ulkonäköä (havainnekuva) ei voi oikein pelkistä pohjakuvista päätellä, ja se voi olla vaikka kuinka mahtipontinen.

 

Ainoa probleema on tämä Finavian into tehdä tilkkutäkkiä. Sitten kun joku oivaltaa, että alunperin vanhan parakin integroiminen huippunykyaikaiseksi lentoasemaksi on aivan älyvapaa ajatus, aletaan rakentamaan kokonaan uutta terminaalia.

 

Käsittääkseni näitä suunniteltuja laajennuksia ei tehdä tulevaisuuden tarpeisiin, vaan ne ovat aivan välttämättömiä lentoaseman toiminnan kannalta jo heti 2020 alusta lähtien. Joten, kun ykkösterminaalia seuraavaksi vähän venytetään, niin sitten voidaankin jo heti miettiä seuraavan 900 miljoonan euron laajenusta. Silloin ei taida enää yksi katto riittää?

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Finavian hankintojen sivuilla on näköjään materiaalia tuosta ykkösterminaalin laajennuksesta. Tavoitteena rakennustöiden aloittaminen 11/2017.

 

Rakennustapaselostuksesta:

 

Suunnitelman kuvaus:

 

Suunnitelma käsittää T1 Schengen-terminaalin laajennuksen, jossa on 4 yhdyskäytävällä toisiinsa liitettyä lähtöporttirakennusta. Lähtöportit palvelevat konepaikkoja 5-11. Kulkukäytävä yhdistää tilat 2.krs:n tasolla, ja liittää laajennuksen luontevasti myös olevan T1 terminaalin matkustajatiloihin.

 

Eteläisimmässä porttirakennuksessa on neljä lähtöporttia, kaikissa muissa on yksi. Kukin portti palvelee yhtä C-viitekoodin konepaikkaa. Rakennusten välistys on suunniteltu siten, että ne toimivat kentän nykyisellä konepaikkajärjestelyllä, sekä, jos asemataso myöhemmin kunnostetaan ja konepaikkojen väli tasataan cc 46m. 

 

Huoltoajon tulee olla mahdollinen kulkukäytävän ali, vapaa ajokorkeus min. 4,2m (varataan 4,4m). Ajo kentälle johdetaan kulkukäytävän ali T1:n ja laajennuksen liitoksen vierestä asemapiirroksen mukaisesti. 

 

Odotustilat sijaitsevat 2.krs:ssa terminaalitasolla. Lähtöportilla on odotustilaa n. 145m2/portti. Tarvittaessa jonotustila voi laajeta käytävälle. Boarding tapahtuu 2.krs:ssa odotustilan päädyssä. Boardingin jälkeen siirrytään alas asematasolle porras ja hissiyhteydellä. Matkustajien kulku koneisiin tapahtuu maantasolla, kävellen kenttää pitkin. Porttirakennuksen rakenteiden mitoituksessa ja ulkovaipan yksityiskohdissa tulee varautua kuitenkin mahdollisuuteen myöhemmin lisästä porrashuoneiden kohdalle julkisivulle aukko ja yhteys matkustajasiltaan 2.krs tasolla. 

 

Eteläisimmässä porttirakennuksessa on edellä kuvattujen tilojen lisäksi odotusalue ja 3 lähtöporttia alhaalla asematasolla. Tähän odotustilaan kuljetaan kulkukäytävän päästä omalla porras- ja hissiyhteydellä. Lähtöportit palvelevat konepaikkoja 5-7.

 

Saapuvat matkustajat kulkevat kenttää pitkin porttirakennukseen ja porras- ja hissiyhteydellä ylös kulkukäytävään ja edelleen olevan terminaalin kautta jatkoyhteyksille tai matkatavaranpalautustiloihin ja uloskäynneille. 

 

Yleisökäytössä olevat porrashuoneet toimivat myös poistumisteinä ja niiden tulee olla EI60 palo-osastoituja. 

 

Suunniteltu laajennus sisältää ainoastaan välttämättömät matkustajatilat ja näihin liittyvät tekniset tilat. Suunnitelma ei sisällä muita liike- tai palvelutiloja. Suunnitelmissa on varauduttu tulevaisuuden täydennyksiin ja muutoksiin rajallisesti.

 

Laajuus:

Brutto pinta-ala: 3 345 brm2

Tilavuus: 20 040 brm3

 

Suunnitelmassa on esitetty optiona mahdollisuus toteuttaa hanke ensin vain kolmen ensimmäisen porttirakennuksen osalta (portit 9-11). Tämän ensimmäisen vaiheen raja on merkitty piirustuksiin. 

 

Pienemmän ensimmäisen vaiheen laajuus on: 

 

Brutto pinta-ala: 2 255 brm2

Tilavuus: 13 170 brm3

 

kGAzmll.png

 

Eg0RalC.png

 

GvpNQUR.png

(julkisivu koilliseen, oikealla vanhaa osaa)

 

Mitäs sanot tästä? Tilkkutäkkiä lisää? Haittaako jos varastan tavaramerkkisi:

 

8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ja se onkin seuraavana agendalla:

Missä tuolla luki, että tuloauloja päivitetään? Uutta terminaalia tehdään, mutta vanhoista tiloista ei ollut mitään puhetta? Tarkoitin nimenomaan 2A ja varsinkin 2B joka on aivan liian pieni jo nykyisille matkustajamäärille.

Puhumattakaan noista alkuperäisistä 50-luvulla rakennetuista matkatavarahihnoista, jotka edelleen kulkevat puhtaan ja likaisen puolen välillä, varmaan ainoana maailmassa "poikkeusluvalla", ja mitä kautta matkustajat pääsevät helposti kulkemaan airsidelle. Muutaman kerran olen itsekin tuollaista tilannetta todistanut, että matkustaja käy hihnaa pitkin itse hakemassa laukkunsa "turvavalvotulta" alueelta hihnan ollessa jumissa. Ei tuollaista tapahdu missään oikealla lentoasemalla ainakaan ilman, että siitä on tuntuvia seurauksia matkustajalle.

Onhan tuo ihan älytöntä ja ihan selkeä turvallisuusriski niin kentän työntekijöille kuin lentoliikenteellekin. Käsittääkseni missään oikealla lentoasemalla, missä noudatetaan määräyksiä, ei hihnat edes pyöri likaisen ja puhtaan alueen välillä, vaan matkalaukut heitetään airsidella hihnalle joka kuljettaa laukut pyörimään varsinaiselle hihnalle sinne likaiselle puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitäs sanot tästä?

 

 

Kohta ei Kiinan resitentti mahdu enää koneineen VIP-terminaaliin kun kentän laita on rakennettu täyteen rahvaalle tarkoitettuja sadekatoksia.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta ei Kiinan resitentti mahdu enää koneineen VIP-terminaaliin kun kentän laita on rakennettu täyteen rahvaalle tarkoitettuja sadekatoksia.

 

   8)

 

Ei kai nuo sadekatokset yllä kuin 5 ständille asti? Vielä jää paljon tilaa bisneksen eteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Tuo T1:n laajennushan voisi nyt olla sitten Helsinki-Vantaan halpalentoterminaali esim. erästä irlantilaista lentoyhtiötä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä tuolla luki, että tuloauloja päivitetään?

 

Suunnittelukilpailun tavoitteena olisi parantaa palvelutasoa laajentamalla terminaali 2:ta nykyiselle pysäköinti- ja joukkoliikennealueelle, jolloin saataisiin uutta terminaalitilaa lähtöselvitys-, turvatarkastus- ja matkatavaroiden luovutustoiminnan käyttöön

 

Lisäksi esim. suunnittelukilpailun kilpailuohjelmassa todetaan, että "Tavoitteena on myös keskittää lähtöselvitys- ja turvatoiminnot sekä tehostaa luovutusaulojen toimintaa. Tulevaisuudessa Terminaalista 1 tullaan mahdollisesti poistamaan lähtevien ja saapuvien matkustajien matkustajapalvelut (esim. check-in toiminnot, turvatarkastus ja tuloaula)."

 

Ei toki missään suoraan sanota, että nykyiselle 2B/2A:lle oltaisiin tekemässä yhtään mitään, mutta lienee aika selvää, että jotain niidenkin pullonkaulojen parantamiseksi on tekeillä. Kun kapasiteettia tarvitaan lisää ja halutaan keskittää toimintoja, tarkoittaa se todennäköisesti kokonaan uutta tuloaularatkaisua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aikaisemmin näitä pohjakuvia nähnyt, mutta pikaisesti katsottuna näyttävät sen suuntaisilta mitä pari vuotta sitten kerrottiin, eli sujuvampaa liikkumista kasvavalle liikenteelle, lisää liiketilaa ja julkisivu kansainväliseen tyyliin näyttäväksi. Julkisivun ulkonäköä (havainnekuva) ei voi oikein pelkistä pohjakuvista päätellä, ja se voi olla vaikka kuinka mahtipontinen.

 

Ainoa probleema on tämä Finavian into tehdä tilkkutäkkiä. Sitten kun joku oivaltaa, että alunperin vanhan parakin integroiminen huippunykyaikaiseksi lentoasemaksi on aivan älyvapaa ajatus, aletaan rakentamaan kokonaan uutta terminaalia.

 

Käsittääkseni näitä suunniteltuja laajennuksia ei tehdä tulevaisuuden tarpeisiin, vaan ne ovat aivan välttämättömiä lentoaseman toiminnan kannalta jo heti 2020 alusta lähtien. Joten, kun ykkösterminaalia seuraavaksi vähän venytetään, niin sitten voidaankin jo heti miettiä seuraavan 900 miljoonan euron laajenusta. Silloin ei taida enää yksi katto riittää?

 

   8)

 

Jos pohditaan tätä asiaa, miten EFHK voidaan rakentaa huippunykyaikaiseksi lentoasemaksi? Ei mitenkään tällä hetkellä. T1 pidentäminen on juuri sitä tilkkutäkkiä ja senkin pidentäminen on aika rajallista. Sama koskee länsisiipeä, eipä sitäkään voi rajattomasti pidentää, kun tulee rakennus jo vastaan. Toisaalta sekin voidaan purkaa, mutta jonnekin on korvaava rakennettava. Ja mitä pidemmät nämä lentokentät on, sitä pidemmät kävelymatkat... jne.

 

EFHK:n sijainti on muutenkin ongelmallinen, kun joka suuntaan on jokin este. Eipä tuota lähtöaulaakaan voi laajentaa paljon, kuin nykyisen bussialueelle ja nekin bussit täytyy siirtää jonnekin toisaalle, mutta tuleekin kohta vastaan jo pysäköintihalli.

 

Ehkä ainoa keino on rakentaa uusi terminaalikompleksi kiitoteiden väliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T1 pidentäminen on juuri sitä tilkkutäkkiä ja senkin pidentäminen on aika rajallista

 

Mitä tilkkutäkkiä siinä on, että olemassa olevien standien eteen rakennetaan terminaalirakennus?

 

EFHK:n sijainti on muutenkin ongelmallinen, kun joka suuntaan on jokin este. Eipä tuota lähtöaulaakaan voi laajentaa paljon, kuin nykyisen bussialueelle ja nekin bussit täytyy siirtää jonnekin toisaalle, mutta tuleekin kohta vastaan jo pysäköintihalli.

 

Tietääkseni nykyinen "bussialue" tai se pikaparkki ei ole 2. kerroksessa. Aika paljon on tilaa rakentaa ennen kun ensimmäinen oikea este tulee vastaan (pysäköintihalli), jos osataan rakentaa muutenkin kuin yhdessä tasossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tilkkutäkkiä siinä on, että olemassa olevien standien eteen rakennetaan terminaalirakennus?

 

 

En ota kantaa nyt siihen, mitä kukakin pitää tilkkutäkkinä, mutta otan kantaa tällä hetkellä terminaalissa olevien tilojen toimivuuteen. Lähes koko terminaalissa, paitsi nyt taas myllättävässä 2 terminaalin loppupäässä, tapahtuu selaisia asioita mitä ei luulisi näkevän oikeasti toimivalla kansainvälisellä lentoasemalla:

 

- ihmiset joutuvat kyyhöttämään ja kökkimään pitkulaisen ja kapean terminaalirakennuksen erilaisissa nurkissa

- jonot lähtöporteille sulkevat käytävätiloja ja ulottuvat tilasta toiseen, eli sulkevat näin ollen myös erilaisia kulkuaukkoja

- lähtöauloissa (mitä siis ei oikeasti edes ole, lukuunottamatta uudelleenrakennettavan 2 terminaalin osan niitä auloja jotka kai nyt puretaan pois) ei ole rittävästi istuimia koska ei ole oikeasti edes auloja

- turvatarkastuksen jälkeen erilaisia kärryjä on ollut tosi huonosti saatavana ja luulenkin ettei niille ole tilaa tai logistiikka ontuu

- turvatarkastuksen ulkopuolella, alakerran käytävällä ja terminaalin edustalla käy sellainen kärryralli, että olen kerran meinannut itsekkin jäädä kiireisten kärrymiesten telomaksi vaikka seisoin ainoastaan paikoillani

- kärryjä siirrellään henkilöhisseillä

- katto vuotaa

- lattialaatat eivät pysy kiinni lattiassa

- koska tilat ovat niin minimaaliset niin pienempikin remontti vaikuttaa heti lentoaseman toimintaan

 

- se kaksipuoleinen/-kerroksinen terminaalin osa joka rakennetaan sinne 2 terminaalin päätyyn, on mielestäni ainoa osa vanhan suuren lähtöaulan ja juna-aseman lisäksi, mikä jotenkin edes muistuttaa kansainvälisestä lentoasemasta ja kaikki muu on parsittua, liitettyä, koostettua ja pakon seurauksena (tai rakennetun/purkamisen jälkeen) rakennettua

- luulisi noiden Finavian hienojen (ja varmasti kalliisti maksettujen) raporttien perusteella, että kyseessä olisi todella edistyksekäs lentoasema, mutta se nyt vaan ei pidä paikkaansa

 

   8)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tilkkutäkkiä siinä on, että olemassa olevien standien eteen rakennetaan terminaalirakennus?

 

Tietääkseni nykyinen "bussialue" tai se pikaparkki ei ole 2. kerroksessa. Aika paljon on tilaa rakentaa ennen kun ensimmäinen oikea este tulee vastaan (pysäköintihalli), jos osataan rakentaa muutenkin kuin yhdessä tasossa.

 

Ei ole, mutta jos rakennetaan toiselle tasolle, niin se vaatii rahaakin enemmän ja onko Finavialla sellasta rahaa tuohon? Toiseksi, toiselle tasolle rakennettaessa myös alapuolinen tilan käyttö pienee, koska täytyyhän kansirakennetta jollain pystytuki- tai pilarijärjestelmällä tukea. Sieltä siis hyötykäyttö pienee, pysäkit poistuu ja osa p-paikoista häviää ja jonnekin se on siirrettävä. Eli esteitä on todellisuudessa enemmän kuin pelkästään pysäköintihalli. Ei niitä pikaparkkeja keskellä tietäkään voi laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole, mutta jos rakennetaan toiselle tasolle, niin se vaatii rahaakin enemmän ja onko Finavialla sellasta rahaa tuohon? Toiseksi, toiselle tasolle rakennettaessa myös alapuolinen tilan käyttö pienee, koska täytyyhän kansirakennetta jollain pystytuki- tai pilarijärjestelmällä tukea. Sieltä siis hyötykäyttö pienee, pysäkit poistuu ja osa p-paikoista häviää ja jonnekin se on siirrettävä. Eli esteitä on todellisuudessa enemmän kuin pelkästään pysäköintihalli. Ei niitä pikaparkkeja keskellä tietäkään voi laittaa.

 

On. Se pikaparkki (joka voidaan ihan hyvin siirtää P-talon yhteyteen) ja bussipysäkit ovat jo itsessäänkin toiselle tasolle rakennettuja, terminaalilaajennus olisi kolmas taso samassa kompleksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- ihmiset joutuvat kyyhöttämään ja kökkimään pitkulaisen ja kapean terminaalirakennuksen erilaisissa nurkissa

 

Anteeks nyt vaan Markku mut kun kuvittelin etta mita tama lause tarkoittaa niin repesin ihan kunnolla. Olet aika sanaseppo  ;D
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi ulko-ovien käyttö 50% tehoilla hämmentää myös, vaikka kevät on jo pitkällä. Talvella sille ehkä voi olla perusteita, mutta esimerkiksi pääsiäisen paluuruuhkissa oli hämmentävää seurata toiminnan jatkuvan samanlaisena edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on Helsinki-Vantaan uusi ikoninen sisäänkäynti: katso upeat kuvat

Finavia järjesti terminaali 2:n laajentamiseen tähtäävän suunnittelukilpailun, jonka tulokset julkistettiin 5. kesäkuuta 2017. Kilpailun voittajaksi valittiin suomalaisen Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n ehdotus City Hall. Työryhmässä olivat mukana myös Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland.

---

Laajennus rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynti täydentyy terminaalin edessä sijaitsevalla aukiolla.

Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan kesän 2018 jälkeen.

Finavia 5.6.2017 (lisää kuvia)

T2_visualisation_03_approach.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään