Markku Vainio

Helsinki-Vantaan vahvuudet säilyvät: lentoasema laajenee yhden katon alla

377 viestiä aiheessa

17 tuntia sitten, Marko Pajunen kirjoitti:

Valoisan oloinen tila, mutta kuvista jäi hieman kolkko vaikutelma. Suunnitteluvaiheessa puhuttiin satsaamisesta puumateriaaleihin, mutta taisi jäädä aioittua vähäisemmäksi.

Omasta mielestäni tuo laajennus on paremmin sisustettu ja vähemmän kolkko kuin muu osa nykyistä non-Schengenin aluetta. Se on valoisa ja värejä on käytetty kekseliäästi.

Puuta siellä ei tosiaan juurikaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Antti Ukkonen kirjoitti:

Montakos noita terminaalin laajarunkopaikkoja on yhteensä eteläsiiven valmistuessa käytössä?

Sama kuin ennen laajennustöiden aloittamista, eli kahdeksan. Tuossa yllä olevassa kartassa näkyvä portti 52 on entinen 37 ja uuden osan 53 on periaatteessa entinen 38 mikä on uusittu tuplaputkiseksi. (kuva)

EDIT: Kyllä Teijo, tuli pieni ajatuskatkos. Ehdin juuri muokata oikeaksi 30 sekuntia ennen viestiäsi. ;)

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Sama kuin ennen laajennustöiden aloittamista, eli kahdeksan. Tuossa yllä olevassa kartassa näkyvä portti 52 on entinen 38.

Eiko tuo 52 ole entinen 37?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Antti Ukkonen kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mikäs on muuten aikaväli, et samalle portille pistetään seuraava laajarunko lähtöön? 

 

Sen verran kun portilta lähtevä työnnetään pois ja saapuva/seuraava lähtijä ajaa/hinataan tilalle. Pari minuuttia voisi olla lähellä kun vaihdossa menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi siipi on otettu nyt sitten virallisesti käyttöön josta uutinen seuraavassa linkissä:

Finavian artikkeli

Mitä uutta eteläsiipi tarjoaa matkustajille (lainaus Finavia):

Lainaa

Mitä uutta eteläsiipi tarjoaa matkustajille?

  • Suomen lentoasemien ensimmäinen liukukäytävä otettiin käyttöön. Määrä lisääntyy, kun Helsinki-Vantaan länsisiipi avataan vuonna 2019.
  • Laajarunkokoneille sopivat porttipaikat lisääntyvät nyt kahdella. Uudet matkustajasillat ovat niin sanottuja tuplasiltoja. Koneeseen nousu nopeutuu, kun matkustamoon pääsee kahdesta ovesta.
  • Laajarunkokoneiden pysäköintiä varten on valmistunut myös kaksi uutta ulkopaikkaa.
  • Käyttöön on otettu myös uusi rullaustieyhteys.
  • Uutta ovat myös kylmä- ja kuumavesiautomaatit, joista saa vettä veloituksetta. Helsinki-Vantaan nopeimmin kasvaville matkustajaryhmille Aasiasta kuuman veden saanti on olennainen osa arkea.
  • Vaihto- ja kaukolentoliikennettä palvelevassa eteläsiivessä aasialaismatkustajat on huomioitu myös suurilla opastintauluilla, joiden kieliversio voidaan vaihtaa lähtömaan kielen mukaan.
  • Eteläsiiven pinta-ala 8 365 m2
  • Tilavuus 42 672 m3
  • Pituus 178 m

:cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Terminaalilaajennuksen lisäksi muutoksia tapahtui maanantaina myös asematasolla, sillä käyttöön otettiin eteläsiiven kaksi ThyssenKruppin valmistamaa kaksoismatkustajasiltapaikkaa S54 ja S55. Lisäksi käytössä on ilman matkustajasiltoja paikat S52 ja S53.

Lentoposti.fi 10.7.2017

Siis onko laajarunkosiltoja nyt käytössä kuusi, eikä kahdeksan?

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.6.2017 at 16.08, Sami Marttila kirjoitti:

Tää T2 on melko surkuhupaisa tapaus näin ruuhka-aikaan ja noi tolpat kruunaa kaiken :(

 

Tänään julkaistun Finavian artikkelin perusteella saamme nauttia hyvin pian avarasta ja viihtyisästä lentoasemasta.

Lainaa

Lentoasemalla on paljon uutta valoisaa ja viihtyisää tilaa sekä uudistuvia ja monipuolisia palveluita. 

Finavian artikkeli

Hyvä, hyvä, sitä odotellessa.

 

  :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen. Tuossa kerrottiin, että saapuva liikenne on toisessa kerrossa ja lähtevä ensimmäisessä Miten tämä on mahdollista? Matkustajasillat menevät ensimmäiseen kerrokseen, Samathan matkustajat kulkevat sitä samaa putkea pitkin, joten missä vaiheessa tämä jako tapahtuu?

Entä miten sitten, kun tämä uusi eteläsiipi on yhdistetty vanhaan terminaaliin, niin mitä sitten tälle jaolle tapahtuu, kun vanhassa terminaalissa ei ole jakoa? Kysynpä vaan, kun joko en ole tätä jakojärjestelmää ymmärtänyt tai sitten Finavian päässä tätä ei ole loppuun saakka mietitty?

Lainaa

Vaihto- ja kaukolentoliikennettä palvelevassa eteläsiivessä aasialaismatkustajat on huomioitu myös suurilla opastintauluilla, joiden kieliversio voidaan vaihtaa lähtömaan kielen mukaan.

Onko kellään kuvaa tästä opastintaulusta, jossa kieli voidaan vaihtaa lähtömaan mukaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Siis hetkinen. Tuossa kerrottiin, että saapuva liikenne on toisessa kerrossa ja lähtevä ensimmäisessä Miten tämä on mahdollista? Matkustajasillat menevät ensimmäiseen kerrokseen, Samathan matkustajat kulkevat sitä samaa putkea pitkin, joten missä vaiheessa tämä jako tapahtuu?

Entä miten sitten, kun tämä uusi eteläsiipi on yhdistetty vanhaan terminaaliin, niin mitä sitten tälle jaolle tapahtuu, kun vanhassa terminaalissa ei ole jakoa? Kysynpä vaan, kun joko en ole tätä jakojärjestelmää ymmärtänyt tai sitten Finavian päässä tätä ei ole loppuun saakka mietitty?

Onko kellään kuvaa tästä opastintaulusta, jossa kieli voidaan vaihtaa lähtömaan mukaan?

 

 

Lentoposti.fi:n uutisessa on tasta kuvia: kun matkustajat astuvat pois matkustajasilloilta, heidat ohjataan liukurappusia (tai hissilla) pitkin ylempaan kerrokseen. Mikali aiemmat arkkitehtitoimiston kuvat pitavat paikkaansa, myos aiempi non-Schengen-terminaalia korotetaan, eli lahtevat ja saapuvat ovat eri kerroksissa.

http://lentoposti.fi/uutiset/200_testimatkustajaa_koeponnisti_helsinki_vantaan_terminaalilaajennuksen_etel_siiven_kaksoissillat

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.7.2017 at 14.19, Joni Aalto kirjoitti:

Onko kellään kuvaa tästä opastintaulusta, jossa kieli voidaan vaihtaa lähtömaan mukaan?

 

 

Siinä samassa siivessä on ollut näitä jättinäyttöjä jo aikaisemmin joten opastus voidaan toteuttaa vaikka viittomakielellä. Kuvat on otettu 31.5.2017.

 

   :cool:

Toukokuu 2017 näyttö.jpg

Toukokuu 2017 näyttö2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.7.2017 at 15.25, Teijo Niemelä kirjoitti:

Lentoposti.fi:n uutisessa on tasta kuvia: kun matkustajat astuvat pois matkustajasilloilta, heidat ohjataan liukurappusia (tai hissilla) pitkin ylempaan kerrokseen. Mikali aiemmat arkkitehtitoimiston kuvat pitavat paikkaansa, myos aiempi non-Schengen-terminaalia korotetaan, eli lahtevat ja saapuvat ovat eri kerroksissa.

http://lentoposti.fi/uutiset/200_testimatkustajaa_koeponnisti_helsinki_vantaan_terminaalilaajennuksen_etel_siiven_kaksoissillat

Juuri näin. Se yläkerta on nyt aikamoinen tynkä, vain parin portin mittainen. Mutta seuraavan laajennusvaiheen yhteydessä yläkerta laajenee kattamaan myös muuta non-schengenin aluetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/10/2017 at 19.15, Antti Salste kirjoitti:

Siis onko laajarunkosiltoja nyt käytössä kuusi, eikä kahdeksan?

Siltapaikkoja on Nosessa 8. Niistä 3 on tuplasiltapaikkoja, eli siltoja on 11. 

Eteläsiiven auetessa tuli käyttöön kaksi uutta tuplasiltapaikkaa (S54 ja S55). Standi S53 eli entinen 38 tavallaan kuuluu tähän laajennukseen, mutta se otettiin jo viime vuonna käyttöön purkkaviritelmällä, jolla käytettiin nosen vanhassa osassa sijaitsevaa porttitiskiä.

Ja muuten pieni yksityiskohta tuosta terminaalin kaksikerroksisiudesta: Yläkertaan ohjataan vain ns. likaiset saapuvat matkustajat, jotka täytyy turvatarkastaa ennen jatkolennoille siirtymistä (koskee mm. kaikkia Aasiasta saapuvia). Esim. briteistä tai jenkeistä saavuttaessa mennään alakertaan lähtevien matkustajien joukkoon. Toistaiseksi ohjaus on toteutettu siten, että nämä "likaiset" matkustajat ohjautuvat siinä entisen 38:n porttitiskin kohdalla jälleen alakertaan ja vanhaan lasikäytävään, josta tuloaulaan tai jatkoturvaan. Joskus tulevaisuudessa tuo järjestely tosiaan korvataan (toivottavasti!) koko nosen kattavalla kaksikerrosratkaisulla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Antti Salo kirjoitti:

Joskus tulevaisuudessa tuo järjestely tosiaan korvataan (toivottavasti!) koko nosen kattavalla kaksikerrosratkaisulla. 

Jos katselee rakennuslupahakemuksissa olleita havainnekuvia niin länsisiiven ja sen uuden keskusosion myötä tämän voisi olettaa tapahtuvan, myös porttien 32-33 osalta. Vaatii tosin vielä isomman rempan niille porteille, mutta eiköhän sekin onnistu kun on ensin länsisiipi käytössä.

Vanhojen porttien osalta näytättäisi ratkaisuna olevan kävelysilta tuonne uuden osan yläkertaan, ainakin näissä kuvissa mitä em. rakennuslupahakemuksessa oli.

596c5cdf7c90d_ScreenShot2017-07-17at9_42_28.thumb.png.29be1451778546d07cb9cdd4232f53ce.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi voimme tutustua CNN:än tämän päiväiseen artikkeliin ja maailman parhaaksi valitun lentoaseman, Singapore Changin uuteen ja uraauurtavaan nelos terminaaliin T4 - josta on tulossa vieläkin parempi.

Terminaalistä löytyy artikkelin mukaan mm. innovatiivisia ratkaisuja, 70 metriä pitkä led-näyttö joka tarjoaa matkustajille mielenkiintoista sisältöä, lapsille söpöjä "housekeeper" robotteja ja koira tuoleja, väliajoin toistettavia animaatioita ja lyhytelokuvia, automaattinen kasvojentunnistukseen perustuva check in poistaa tarpeen perinteisen lähtöselvityksen manuaalisille toimenpiteille, nopeat turvatarkastukset uusilla laitteilla jotka eivät vaadi elektronisten laitteiden esille ottoa, lähtöportin tarkistukset automaattisella two in one menetelmällä kasvojen tunnistuksineen, visuaalista tilan tunnetta, keskeisen hypnoottisesti liikkuvan taideteoksen jota kutsutaan Petalcloudsiksi joka taas on saanut innoituksensa Singaporen kansalliskukasta, orkideasta, 582 000 kasvia, puuta ja pensasta sekä 160 ficus-puusta muodostetun bulevardin.

Changin T4 hankkeesta vastaava VP Poh Li San toteaa mm. seuraavaa uudistuvista ja rakenteilla olevista lentoasemista:

Lainaa
"Competition remains strong in the region, and many of our neighbors are also building new airports or improving their existing infrastructure"
 
"Changi Airport continues to push the boundaries to ensure that we stay ahead of the competition."

CNN Travel artikkeli

Sellaista rakennellaan Singaporessa.

  :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama sisustusarkkitehti ja kuvanveistäjä jonka Concorde-teos on nykyään uudessa eteläsiivessä, on toimittanut Finavian artikkelin mukaan uuden maamerkin Helsinki-Vantaan lentoasemalle.  Taideteos on tilattu Suomi 100 -juhlavuoden ja Helsinki-Vantaan eteläsiiven avajaisten kunniaksi:

Lainaa

Finavian taidekokoelmaan kuuluu jo entuudestaan Lindforsin sudenkorentoa muistuttava Concorde-teos, joka alun perin hankittiin entiseen kotimaanterminaaliin vuonna 1993. Sieltä teos on sittemmin siirretty uuteen paikkaan. Nyt se liitää kaukolentojen alueella, uuden eteläsiiven katon rajassa.

Fenixin sisarteos, 10 metriä korkea Aviator Solaris, paljastettiin Vaasan lentoaseman sisääntuloväylällä vuonna 2013. Se on Veljekset Gröndahlin säätiön ja Finavian yhteishankinta.

Lindfors on myös suunnitellut Helsinki-Vantaan matkatavaraluovutusaula 2B:n vuonna 201. Kansainvälinen lentoasemajärjestö ACI (Airport Council International) valitsi sen maailman kymmenen innovatiivisimman lentokenttätoteutuksen joukkoon. 

Finavian Design-vuonna lanseeraama taidelentoasemakonseptin eli Art Port -konseptin tavoitteena on tarjota matkustajille uudenlaisia ja yllätyksellisiä palveluita. Lentokenttäelämykset ovat hyvä keino erottautua muista kansainvälisistä vaihtokentistä. Taide vaikuttaa myönteisesti matkustajien tyytyväisyyteen ja on siksi myös osa Finavian asiakaskokemuksen kehittämistä.

Eteläsiipi on osa Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella lähes 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.

 

Finavian artikkeli

  :cool:

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on tarjolla urheilullisuutta, vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä silmänruokaa seuraavassa Finavian videossa, kun cheerleaderit valtaavat eteläsiiven ja liukukäytävän.

Cheerleadereiden lentoa eteläsiivessä

Minäkin yritin päästä lentelemään tällä ihmeellisellä liukukäytävällä joitakin viikkoja sitten mutta Finavialla oli ilmeisesti vihiä asiasta ja kävivät asentamassa kuvan kyltin estämään lentoonlähtöaikeeni.

  :cool:

 

HEL10082017.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terminaali T1:n laajennuksen rakennustyöt alkavat ensi viikolla. Tavoitteena valmistuminen vuoden 2019 alkuun.

Lainaa

T1:n uudisosaan tulee lisätilaa 3500 neliömetrin verran ja seitsemän uutta lähtöporttia. Uusille lähtöporteille ei tule matkustajasiltoja vaan niiltä kävellään portin edessä oleviin lentokoneisiin. Matkustajasillat toteutetaan mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa ja ne huomioidaan laajennuksen rakenteissa.

Terminaalin odotustilat sijaitsevat 2. kerroksessa terminaalitasolla. Lähtöportilla on odotustilaa noin 145 neliömetriä per portti. Tarvittaessa lisätilaa saadaan käytäväalueelta. Koneeseen nousu tapahtuu 2. kerroksessa odotustilan päädyssä.  Matkustajajat siirtyvät alas asematasolle porras ja hissiyhteydellä.

Laajennus toteutetaan jatkona nykyiselle terminaalille, joka jatkuu kohti Airside Centerinä tunnettua toimistorakennusta. Uusi terminaalilaajennus rakentuu lähes kiinni toimistorakennukseen sen etupuolella.

---

Laajennus toteutetaan KVR-urakkana ja työt alkavat jo 16. lokakuuta alkavalla viikolla. Laajennuksen odotetaan valmistuvan tammikuussa 2019.

Lentoposti.fi 9.10.2017

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fissä on taas hieman tietoa tuosta T1-parakkilaajennuksesta.

Lainaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät olivat 10 miljoonaa vuonna 2000. Kuluvana vuonna ylitetään jo 18 miljoonan matkustajan raja. Tehtyjen ennusteiden mukaan vuonna 2020 rikottaisiin 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan raja.

Kasvuennusteita on kuitenkin korjattu ylöspäin viime vuosina ja 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan rajan odotetaan rikkoontuvan kenties jo vuoden 2018 aikana mutta viimeistään vuonna 2019. Kova kasvu vaikuttaisi jatkuvan ja vuodelle 2025 ennustetaan 25 miljoonaa ja vuodelle 2035 30 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.

Toteutuneen ja ennustetun kasvun tarpeisiin lentoasemalla on käynnissä useampi laajennushanke. Yksi niistä on odotettu entisen ns. kotimaan terminaalin eli nykyisen terminaalin T1 laajennusurakka.

---

Terminaalin runkoleveys on suurimmillaan 14 metriä lähtöporttien 8-11 kohdilla ja kulkukäytävien leveys porttien kohdalla on noin 6 metriä. Kulkukäytävän leveys porttialuilta toiselle on noin neljä metriä. Porttialueet varustetaan nykyaikaisille egateille. Sen sijaan liukukäytäviä laajennukseen ei ole tulossa.

Terminaalin alkupään toisessa kerroksessa sijaitsevien lähtöporttien 8-11 odotusalueet ovat 145 neliömetrin kokoisia ja niille on mitoitettu noin 60 istuinpaikkaa per alue. Laajennuksen loppupää on yksikerroksinen ja siellä sijaitsevien lähtöporttien 5-7 odotusalue on yhteinen ja kooltaan noin 260 neliömetriä. Porttialueet on mitoitettu alustavasti noin 100-paikkaisten syöttöliikennekoneiden toimintaa ajatellen.

Matka Helsinki-Vantaan terminaalin päästä päähän nousee laajennushankkeiden valmistuttua jo mailimittaan. Nykyisin pisin etäisyys lähtöportilta non-schengen terminaalin eteläsiiven portilta 55 terminaalin T1 portille 11 on noin 1350 metriä. Kesään 2017 saakka pituus oli lähtöportilta 38 laskettuna noin 1200 metriä.

T1-laajennuksen valmistuttua matka eteläsiiven portille 55 kasvaa 1600 metriin. Länsisiiven valmistuttua vuonna 2020 taitettavaa matkaa onkin jo noin 1650 metriä. Sitä tosin helpottavat länsisiipeen asennettavat liukukäytävät.

Näin tyhmänä kysyisin, mikä on egatti?

:cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Nykyaikainen itsepalveluportti.

e-gate

  :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli luettua juttu liian nopeasti ja ilman ajatusta. Pirullinen on tämä suomen kieli, jos olisi väliviivalla kirjoitettu ei olisi ollut vaikeuksia ymmärtää mitä haettiin.  

:cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi tuossa portit 8-10 halpalentoyhtiöille tarjolla. Palvelutaso on heikompi kuin normaaleilla porteilla ilman siltaa, mutta silti portille mahtuu 320-sarjalainen. Palvelutason ollessa heikompi, hinnoittelu per matkustaja voi olla edullisempi kuin muilla matkustajilla. Eli sitten vain odotellaan halvempia kuluja kaivanneiden Ryanairin, Wizzairin ja kumppanien laskeutumista Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään