Markku Vainio

Helsinki-Vantaan vahvuudet säilyvät: lentoasema laajenee yhden katon alla

377 viestiä aiheessa

Ymmärtääkseni myös Finnairin non-Schengen loungea ollaan pian laajentamassa. Se tuleekin tarpeen, sillä toisinaan siellä on ryysistä sen verran, että näkee joidenkin ihmisten iloisesti siirtävän toisten tavaroita muualle ja näin valtaavan penkkejä sillä välillä kun nämä toiset ovat esim. hakemassa syötävää tai juotavaa.

Tosiaan juurikin tuon iltapäiväruuhkan johdosta tarpeeseen tulee myös varmasti tämä uusi tulokas, vaikkei kohderyhmä edellä mainitun kanssa sama olekaan. Kuvista ei oikein koko kunnolla hahmotu, mutta josko nyt ainakin tarjoaisi hieman erilaisen tunnelman kuin "sairaalanvalkoinen" Finnair Lounge.

PS. suomeksi ”hongkongilaisen”. ;)

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä vähän viiveellä 27.11 Ylen juttu laajennuksista:

Lainaus YLE-uutiset:

Lainaa

Vuosi 2019 tuo isoja uudistuksia Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Ensi vuoden aikana valmistuvat kaikki lentoaseman kaukoliikennettä palvelet laajennukset, kerrotaan Finaviasta.

Muutostyöt siirtyvät terminaali 2:n edustalle, kun alueen rakentaminen aloitetaan tammikuussa. Ennen terminaalin valmistumista matkustajien on varauduttava pidempiin kävelymatkoihin ja muuttuviin pysäköintijärjestelyihin.

Uudistukset ovat osa Helsinki-Vantaan mittavaa kehitysohjelmaa. Finavia on investoinut hankkeeseen noin miljardi euroa.

Linkki uutiseen

 

  :cool:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Vantaa tahtoo hallituksen tavoitteeksi lentoradan rakentamisen. Se tulee selväksi joulukuussa julkaistusta linjauksesta. Siinä lentorata on kirjattuna yhdeksi Vantaan ykköstavoitteista.

Lentoradan rakentamisen edellytys on pisararata, joka veisi osan Pasilan ja Helsingin välisestä liikenteestä tunneliin. Ennen lentorataa on tehtävä myös Keravan ja Kirkkonummen asemien junavarikot.
 

Kaupunginjohtaja Viljanen ei lupaa hankkeeseen Vantaalta rahaa.
   – Lähtökohtana on, että isot raidehankkeet rahoittaa valtio.

 

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/733018-24-miljardin-jattihanke-kaukojunalla-paasisi-suoraan-helsinki-vantaalle-15-vuoden

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Nyt kun tähän nykyiseen neovintage tuubiterminaaliin pääsee lähijunalla ja aikanaan myös kaukojunalla sekä ehkä jopa Helsingin metrolla niin joudutaan rakentamaan kokonaan uusi terminaali johon ei pääse kaukojunalla eikä välttämättä Helsingin metrolla :)

Luulisi että nykyisten projektien ohessa olisi tehty pätevä suunnitelma tulevaisuuden laajennuksille koska ei tämä tähän lopu. 

Helsingin metrosuunnitelma

 

  :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että tuo kuva on tammikuulta 2007. Ei sinne mitään metroa olla sentään enää vetämässä. :cool:

Finavian sivuilta oli kaivettavissa päivitetty kuva (sama kuin päivän Hesarin kannessa) tuosta terminaalin edustan aukiosta, josta pystyy hieman paremmin havainnoimaan mihin kohti tulee kehäradan uusi sisäänkäynti.

heva.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainnekuvissa tuon uuden terminaalin edustalla oleva autoille tarkoitettu ramppi vaikuttaa aika kapealta ja pieneltä.

Nykyinen jättöalue kakkosterminaalin edessä on usein todella tukossa ja se näyttää kuitenkin kuvien perusteella vähintään tuplasti isommalta kuin tuo uusi. 

Mutta kaipa tässä on joku kuningasajatus taustalla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Pasi Väätäinen kirjoitti:

Havainnekuvissa tuon uuden terminaalin edustalla oleva autoille tarkoitettu ramppi vaikuttaa aika kapealta ja pieneltä.

Nykyinen jättöalue kakkosterminaalin edessä on usein todella tukossa ja se näyttää kuitenkin kuvien perusteella vähintään tuplasti isommalta kuin tuo uusi. 

Mutta kaipa tässä on joku kuningasajatus taustalla. 

Elämysmatkailua laukkujen kanssa tuota komeaa portaikkoa pitkin... Joo, mä ymmärrän kyllä, että joissain paikoissa portaikot on kivoja, mutta en todellakaan käsitä, mitä tuo portaikko ihan oikeasti tekee tuossa terminaalin edessä. Portaiden rakentaminen on aloitettu jo terminaaliin, non-schengenin yläputkesta pääsee välitasolle ainoastaan portaita pitkin tai hissillä, ilmeisesti liukuportaat maksavat liikaa, vaikka ne aika paljon helpottavatkin liikkumista matkatavaroiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upean näköinen portaikko ja tori. Tosin kuinka moni matkustaja tuota toria edes koskaan näkee? Junamatkustajat tulevat maan alta käytävää suoraan terminaaliin, bussimatkustajat uudelta bussiterminaalilta Scandikin kupeesta suoraan terminaaliin, taksimatkustajat ja muut saatettavat jätetään tuon katoksen alle mahdollisimman lähelle ovea, ja siitä kiireellä sisään terminaaliin. Aika harvalla on mielessä ulkoilu lentokentällä, varsinkaan Suomen säissä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Upean näköinen portaikko ja tori. Tosin kuinka moni matkustaja tuota toria edes koskaan näkee? Junamatkustajat tulevat maan alta käytävää suoraan terminaaliin, bussimatkustajat uudelta bussiterminaalilta Scandikin kupeesta suoraan terminaaliin, taksimatkustajat ja muut saatettavat jätetään tuon katoksen alle mahdollisimman lähelle ovea, ja siitä kiireellä sisään terminaaliin. Aika harvalla on mielessä ulkoilu lentokentällä, varsinkaan Suomen säissä.

Juuri tätä ajattelin itsekin. En myöskään muista edes paremmalla ilmastolla varustettujen kaupunkien kentillä juuri terminaalin ulkopuolella liikkuneeni, ainakaan millään aukiolla ihastelemassa Urho Kekkosen patsasta (vai mikä monumentti tuonne olikaan tulossa). Pitkän lennon jälkeen kiinnostaa yleensä päästä mahdollisimman helposti ja vaivattomasti seuraavaan liikennevälineeseen ja hotelliin tai vastaavaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tuli Münchenin kentällä joulukuun alkupuolella tutustuttua T2:n edessä olevalle aukiolle pystytettyyn joulutoriin. Oli hyvin viehättävä perityypillinen saksalainen joulumarkkina. Ja väkeä oli todella paljon, kaikenikäisiä. Ilmeisesti iso osa myös paikallisia, jotka olivat tulleet viettämään aikaa joulutorille eivätkä todellakaan olleet lähdössä lentämään minnekään. Mukavaa vaihtelua normaaliin airside puolen vakiotarjontaan.

Siitä olen Tatun kanssa samaa mieltä, että lentokenttien suurkuluttujat, varsinkin työasioissa lentävät, eivät siellä yhtään ylimääräistä minuttia käytä.  Mutta kun niitä ylimääräisiä minuutteja ja jopa tunteja usein vain jää kulutettavaksi, niin toki silloin ulkotilatkin ovat OK lisä. Ja puhtaasti työasioissa lentävien osuushan on koko ajan pienenemässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Pentti Köylijärvi kirjoitti:

Siitä olen Tatun kanssa samaa mieltä, että lentokenttien suurkuluttujat, varsinkin työasioissa lentävät, eivät siellä yhtään ylimääräistä minuttia käytä.  Mutta kun niitä ylimääräisiä minuutteja ja jopa tunteja usein vain jää kulutettavaksi, niin toki silloin ulkotilatkin ovat OK lisä. Ja puhtaasti työasioissa lentävien osuushan on koko ajan pienenemässä.

Kun joku vielä oivaltaisi rakentaa kivat ulkotilat puhtaalle puolelle. Siinä olisi jotain sellaista, joka nyt ei ainakaan ihan joka kentällä ole tarjolla. Jos vaihtoaika on niin pitkä, että on aikaa siirtyä pois "transit-alueelta", luultavasti silloin on taas katsottuna jokin näkemisen arvoinen kohde jossa lähdetään käymään, sen sijaan, että aikaa vietettäisiin lentoaseman edustalla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

Tämä on kyllä hanurista, mutta sen verran kevytrakenteinen, että selkeästi täysin väliaikainen ratkaisu. Uskallan veikata, ettei tule säilymään tuollaisena, kunhan länsisiipi valmistuu ja terminaalista tulee aidosti kaksikerroksinen. Ehkä sinne ei haluttu laittaa väliaikaisia liukuportaita, joille ei tuon jälkeen ole käyttöä.

Näin arvelen asian olevan. Tosin, jos minä pitäisin lentoasemaa ja päätyisin tilapäisportaikkoon, laittaisin sen yhteyteen myös selkeän kyltin, jossa tilannetta pahoiteltaisiin ja tilapäisyydestä mainittaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kun joku vielä oivaltaisi rakentaa kivat ulkotilat puhtaalle puolelle. Siinä olisi jotain sellaista, joka nyt ei ainakaan ihan joka kentällä ole tarjolla. Jos vaihtoaika on niin pitkä, että on aikaa siirtyä pois "transit-alueelta", luultavasti silloin on taas katsottuna jokin näkemisen arvoinen kohde jossa lähdetään käymään, sen sijaan, että aikaa vietettäisiin lentoaseman edustalla.

Tuolla maailmalla, missä lentokenttiä ei toteuteta niin kuin Suomessa, on jo pitkään ollut trendinä erilaiset kivat viheralueet terminaalin sisällä. Läpeensä ahtaalle Helsinki-Vantaalle ei kyllä kovin montaa koivua mahdu, mutta kuitenkin koivutapetti ja halkopinot elähdyttävät atmosfääriä kivasti. Ja yöllinen linnunsirkutus vessassa.

 

:cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Markku Vainio kirjoitti:

Tuolla maailmalla, missä lentokenttiä ei toteuteta niin kuin Suomessa, on jo pitkään ollut trendinä erilaiset kivat viheralueet terminaalin sisällä. Läpeensä ahtaalle Helsinki-Vantaalle ei kyllä kovin montaa koivua mahdu, mutta kuitenkin koivutapetti ja halkopinot elähdyttävät atmosfääriä kivasti. Ja yöllinen linnunsirkutus vessassa.

 

:cool:

en muuta muista ku singaporen kentttää tiedä ja bangkokin kotimaan puolen terassiravintolaa´. sun mielipitees mukaa kaik mikä on suomes (kotimaista) on "shit".ja muualla "Wonderfull".muuta siis sinne mis mielestäsi (?) on paremmat  kentät ja muut "palv....".ei täällä pakko asuu.

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

en muuta muista ku singaporen kentttää tiedä ja bangkokin kotimaan puolen terassiravintolaa´. sun mielipitees mukaa kaik mikä on suomes (kotimaista) on "shit".ja muualla "Wonderfull".muuta siis sinne mis mielestäsi (?) on paremmat  kentät ja muut "palv....".ei täällä pakko asuu.

En suinkaan asu lentokentällä, eikä kaikki kotimainen ole mielestäni "shit" mitä sillä nyt sitten tarkoitatkaan. En kyllä maininnut viestissäni mitään kenenkään asumisesta tai asuinpaikan muuttamisesta.

Tosin uumoilen muutamien vuosien päästä Helsinki-Vantaalle riittämättömien fasiliteettien puolesta aikamoisia ongelmia. Saattaa olla haastavaa pitää yllä mielikuvaa tehokkaasta kansainvälisestä lentokentästä kun uusimmankin laajennuksen esikuvana on käytetty Tukholman monia vuosia vanhaa kuosia. Kun tuubille tulee paljon mittaa niin siellä voipi kävellä vaikka maratonin, mutta sinne ei todellisuudessa mahdu oikein mitään ylimääräistä tai virkistävää.

 

  :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta ei tietysti synny ilman rakentamista, mutta kyllä se korpee kun duuni vuokis matkustaessa koko ajan pitää liikkua rakennustyömaalla jossa kaikki on tilapäistä ja jatkuvassa muutoksessa. Kun P1-P2 suljettiin, niin parkeeraus muutti P3:en tai P5:en. Odotan vaan kauhulla sitä, kun P2-halli todella puretaan, millainen temppurata tulee matkasta pysäköinnistä teminaaliin. Taksien tai bussien tulevasta sijoittelusta en ole perillä, mutta eiköhän se aikanaan selviä, kun kaiketi niitäkin pitää ajoittain käyttää.  

Terminaalin laajennushanketta hehkutetaan sillä, että kaikki on saman katon alla. Jos nyt kuitenkin kokonaan uusi terminaali olisi rakennnettu ns "kolmannen kiitotien" taakse ja transfer hoidettaisiin junalla, niin rakentaminen tapahtuisi poissa silmistä-poissa-mielestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minutes ago, Timo Partanen said:

Taksien tai bussien tulevasta sijoittelusta en ole perillä, mutta eiköhän se aikanaan selviä, kun kaiketi niitäkin pitää ajoittain käyttää.

Jos en ihan väärin ole rakennusaikaisia suunnitelmia tulkinnut, lähtevien taksien asema tulee sinne T2:n alimmaiseen kerrokseen. Bussit kääntyvät TOKE:n edustalla.

Taksien ja henkilöautojen jättöliikenne puolestaan tulee silmukkaan suunnilleen siihen missä rullaportaat vievät alas Kehäradan asemalle. Jos paikka ruuhkautuu "Finavia on valmis varaamaan sen vain takseille ja ohjaamaan terminaalille henkilöautoilla saapuvan jättöliikenteen kauemmaksi", mitä se sitten tarkoittaakaan.

Aiheesta linkin jutun loppupuolella, mm kuva taksien jättösilmukasta.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/j_ttihaaste_helsinki_vantaalla_keskiterminaalin_rakentaminen_alkaa_keskell_matkustajavirtaa

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Jos paikka ruuhkautuu "Finavia on valmis varaamaan sen vain takseille ja ohjaamaan terminaalille henkilöautoilla saapuvan jättöliikenteen kauemmaksi", mitä se sitten tarkoittaakaan.

Jos kyse olisi oikean yrityksen toiminnasta, se järjestäisi ko. paikalle henkilöstöä huolehtimaan siitä, että autojen purkaminen matkatavaroista ja matkustajista sujuisi mahdollisimman jouhevasti, koskee erityisesti niitä kyytejä, joista tuleva laukkumäärä edellyttää kärryjen käyttöä. Taksin purkamista nopeuttaa olennaisesti se, että joku muu nostelee pakaaseja sillä aikaa kun kuljettaja rahastaa, ja vastaavasti suurten matkatavaramäärien käsittelyä helpottaa se, että joku toimittaa sen matkatavarakärryn siihen auton viereen, ettei sitä tarvitse lähteä haeskelemaan kymmenien metrien päästä. Ja niin edelleen.

Mielenkiinnolla kyllä odotan, miten kentän hissikapasiteetti riittää matkalaukkujen kuljettamiseen siltä osin, kun määrät ovat sellasia, ettei niitä voi liukuportaita pitkin turvallisesti viedä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Twitteristä löytyi pari kuvaa ensi kuussa aukeavasta osasta. Henk.koht. häiritsee jo paikalla käymättömänä tuon keskikäytävän mataluus.

"Aukio" on kyllä hölmö nimi käytettäväksi myös englanninkielisessä materiaalissa. Jotain piti kai keksiä, kun uusi lounge vei sanan "Plaza".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Twitteristä löytyi pari kuvaa ensi kuussa aukeavasta osasta. Henk.koht. häiritsee jo paikalla käymättömänä tuon keskikäytävän mataluus.

"Aukio" on kyllä hölmö nimi käytettäväksi myös englanninkielisessä materiaalissa. Jotain piti kai keksiä, kun uusi lounge vei sanan "Plaza".

 

Koska kaikilla itseään arvostavilla kansainvälisillä lentokentillä on terminaalissa näyttävästi esillä kalliiden automerkkien huippumalleja (jopa Tukholman Arlandan 5 terminaaliin on onnistuttu tunkemaan henkilöauto), niin mahtuisikohan Helsinki-Vantaan jollekin aukiolle 'edes teoriassa' henkilöauto, jos vaikkapa Mercedes Benz haluaisi tuoda tulevaisuuden hybridi MB GLC F-CELL mallinsa rikkaiden ja ympäristötietoisten kiinalaisten lentomatkailijoiden ihmeteltäväksi?? - Toinen vaihtoehto kiinalaisille olisi tietenkin katsella lentokentän kylmässä parkkitalossa kun herra Virtanen sahaa vuosimallin 2009 Bemariaan käyntiin.

 

:cool:     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita autoja oli jossain aiemmissa havainnekuvissa. Ei vaan näytä kovin isolta tuokaan aukio.

Yllä mainittiin jotain koivuista ja viheralueista. HS:n tuoreen artikkelin perusteella Finavialle riittää luontofiiliksen luomiseen puiset pinnat ja näytöillä olevat maisemat.

":cool:"

HS.fi 3.2.2019: Helsinki-Vantaan lentokentän uusi laajennus avautuu – Kaukolentojen uuvuttamia matkustajia aletaan piristää revontulilla ja linnunlaululla

Lainaa

Helsinki-Vantaan kaukoliikenteen laajennuksen keskusaukiolle on rakenteilla jopa 75 metrin pituinen ja kahden metrin korkuinen yhtenäinen ledinäyttöjen nauha. Se kiertää kolmionmuotoisen tilan ympäri.

Ledinäytöt esittelevät Suomen luontoa ja vuodenaikojen vaihtelua. Yhteensä asennettavana on 483 näyttöä.      [...]

Aukion kautta kulkee jatkossa lentoaseman koko Schengen-alueen ulkopuolinen liikenne. Saapuvat matkustajat saavat tilassa ensikosketuksensa Suomeen.

”Se on paikka, jossa voimme demonstroida, mitä Suomi on. Kaukoliikenteen terminaalissa kulkee valtava määrä matkustajia Helsingin kautta käymättä Suomessa. Lyhyessä ajassa lentoaseman tulee kertoa heille jotain paikasta, johon he ovat tulleet. Samalla matkustajille tulee jättää positiivinen ja muista kentistä erottuva muistijälki, jotta he valitsisivat tämän lentoaseman uudelleenkin”, kertoo kaukoliikennettä palvelevan terminaalilaajennuksen pääsuunnittelija, PES-Arkkitehtien osakas Tuomas Silvennoinen.

”Terminaaleilla on aina tietyt tekniset ja toiminnalliset lainalaisuudet, oltiin missä päin maailmaa tahansa. Mutta se, mitä juuri tällä terminaalilla on mahdollisuus viestiä, on että Suomi on teknisesti äärimmäisen kehittynyt kansakunta, jolla on poikkeuksellisen syvä luontosuhde.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjolla huippumoderni turvatarkastus ja 75 metriä pitkä LED-näyttö, jolla pyörii Suomen luonnon vuodenaikoja kuvaava video.

"200 keltaliivistä simuloi vaihtomatkustajia Helsinki-Vantaan uudella immersiivisellä aukiolla"

www.lentoposti.fi/uutiset/200_keltaliivist_simuloi_vaihtomatkustajia_helsinki_vantaan_uudella_immersiivisell_aukiolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai tulivat Ranskasta asti tänne pitämään puolueen perustamismietintöä. Ok, otan takkini ja lähden.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään