Markku Vainio

Helsinki-Vantaan vahvuudet säilyvät: lentoasema laajenee yhden katon alla

377 viestiä aiheessa

Kaima, varmaan ne kinuskit oli kuuroja/sokeita tai saatanan tyhmiä. Jätän asian osaltani tähän.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

"Cell Parkilla" ei tarkoiteta lastausaluetta vaan kauempana sijaitsevaa odotusaluetta, jossa noutajat odottavat saapuvan matkustajan soittoa ennen kuin ajavat terminaalille.

Tiedän. Pointti olikin siinä, että kun terminaalilla on varmaan joku muukin lähdössä johonkin, niin se noutopaikan yksilöiminen järkevin opastein olisi järkevää. Vähän samasta syystä busseillakin on numeroidut laiturit... ja joillain fiksummin rakennetuilla lentoasemilla numeroidut ovet, vieläpä numerojärjestyksessä ajosuuntaan nähden...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metsäteemainen länsisiipi ja uusia palveluita kuten Plaza Premiun Lounge ja Muumiaiheinen kahvila avautuivat Helsinki-Vantaan lentokentällä. Jutun lopussa on myös kooste rakennushankkeista.  

Finavia uutinen

  

  :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Teijo Niemelä said:

Onko kukaan kaynyt kokeilemassa uutta Finnairin Platinum Wing Loungea non-Schengen alueella?

Viikon päästä olisi tarkoitus kokeilla. Katsellaan jos tänne saisi pari riviä arviointia siitä raapusteltua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Teijo Niemelä kirjoitti:

Onko kukaan kaynyt kokeilemassa uutta Finnairin Platinum Wing Loungea non-Schengen alueella?

Hep! Olin vietin eilen PW:ssa pari tuntia, alla olevat kuvat puhukoot puolestaan.IMG_9384.thumb.JPG.6242039726ed75f2671cd4a20b9f9be6.JPG.

IMG_9377.JPG

IMG_9379.JPG

IMG_9381.JPG

IMG_9382.JPG

IMG_9383.JPG

IMG_9385.JPG

IMG_9386.JPG

IMG_9388.JPG

IMG_9389.JPG

IMG_9390.JPG

IMG_9391.JPG

IMG_9392.JPG

IMG_9393.JPG

IMG_9394.JPG

IMG_9396.JPG

IMG_9398.JPG

IMG_9400.JPG

IMG_9401.JPG

IMG_9408.JPG

IMG_9414.JPG

IMG_9380.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Vuorio
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎26‎.‎4‎.‎2019 at 16.55, Harri Mattila kirjoitti:

Tuohon Helsingin tuloaulakäytäntöön törmäsin joku aika sitten taas kerran. Tulin sillä kertaa Finnairin koneella, joka tuli portille 14 muistaakseni. Itse poistuin siitä lähimmän matkatavara-aulan kautta ulos ja samalla ulos livahti pari-kolme kiinalaista. Sitten he ihmettelivät mistä saavat matkalaukkunsa.

No opastin menemään kakkos terminaaliin ja keplottelemaan sisälle hakemaan matkalaukkunsa. Sinne jäivät ns sormi suussa ulos ihmettelemään.

Kuten Seppo yllä kirjoittaa, opasteissa on paljon parannettavaa.....

Tultiin eilen iltapäivällä portille 13 SAS:n lennolla Kööpenhaminasta ja törmäsin asiaa tiedustelevaan ulkomaalaiseen kanssamatkustajaan käytävällä juuri ennen matkatavara-aulan isoa kylttiä. Hän tiedusteli asiaa siis henkilökunnalta. Ahdas tila, ympärillä hirveä häslinki ja aula täynnä lähteviä matkustajia vie huomion tehokkaasti ahdistavaan portin aulatilaan tupsahtavilta matkustajilta. Varmaan pelkäävät heti alkuun oman hyvinvointinsa puolesta kun kohtaavat moisen katuvilinän poistuessaan portille johtavasta putkesta.

Oletteko ikinä nähneet laumaa kesyrottia ahtaassa säilytyshäkissä?? Kyllä näiden raketti-insinöörien ja arkkitehtien pitäisi tuntea edes Maslowin tarvehierarkia kun suunnittelevat näitä rotanloukkoja. Toisaalta en ole nähnyt millään maailman lentokentällä niin yltä päältä siinä itsessään olevaa vessanpönttöä kuin eilen 1- terminaalin tulo-/lähtöaulan käytävällä. Aikaisemmin ärsytti vessassa keskellä yötä visertävät linnut, mutta nyt ärsyttää aivan käsittämätön epäsiisteys ja alimitoitetut wc-tilat.

 

:cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio
Yhdysviivan ja kommentin lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan kaikkien käytössä olevat maksulliset lounget on nyt testattu Finavian uutishuoneen toimesta.

Lainaus Finavia:

Lainaa

Jokainen matkustaja voi nauttia maksua vastaan loungeista Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Verkkopalvelusta paikan ennakkoon varaamalla loungeen pääsee edullisemmin.

Asiaa käsittelevä juttu kokonaisuudessaan seuraavassa linkissä:

Finavian artikkeli

 

  :cool:

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n tämän aamuinen (5.8.2019) uutinen kertoo että:

Lainaa

Helsinki-Vantaan matkustajamäärät ovat kasvaneet niin vauhdilla, että rajavartijoita on pikakomennettu kentälle Lapista ja Kainuusta - Uhkaa valvontaa maakunnissa

Uutinen kuvastaa mielestäni hyvin Helsinki-Vantaan yhden katon alle parsitun lentokentän tulevaisuutta. Joskus tuntuu, että vastuussa olevilla ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä miten suuria matkustajamääriä tulisi hoitaa. Sitten kun tämä kallis urakka (= nykyiset laajennukset) on valmis, nähdään miten juuri laajennettu Helsinki-Vantaa ratkeaa liitoksistaan. Kun lentoliikenne jatkaa luonnollista kasvuaan, nykyisestä pötköterminaalista tulee todella epämukava ja ahdas paikka. - Parin vuoden päästä tämän voi todeta ihan ilman minkäänlaista kompetenssia ja laskutikkua.

Linkki YLE:n uutiseen

 

  :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.8.2019 at 06.20, Markku Vainio kirjoitti:

Kun lentoliikenne jatkaa luonnollista kasvuaan, nykyisestä pötköterminaalista tulee todella epämukava ja ahdas paikka. - Parin vuoden päästä tämän voi todeta ihan ilman minkäänlaista kompetenssia ja laskutikkua.

 

Täysin samaa mieltä!

Terminaali on jo nyt - varsinkin ruuhka-aikoina aivan liian ahdas. Tulevat, lähtevät ja konetta vaihtavat matkustaja sekoilevat samassa tasossa, samoilla käytävillä. Mitä riemua on siitä, että ollaan "saman katon alla" - lentokenttä on tarkoitettu matkustavia matkustajia ja heidän tarpeitaan varten.

Muutaman viime viikon aikana useampaan kertaan Heathrow'lla taas konetta ja terminaalia vaihtaneena on todettava, että siellä matkustajavirrat osataan ohjata hyvin ja tehokkaasti. Olisiko ollut mahdollista oppia sieltä missä homma sujuu?

Omalla autolla (pakosta) Helsinki-Vantaalla pysäköivälle on homma myös tehty vaikeaksi. Miten on ajateltu Lontoosta non-schengen aluelle tulevan matkustajan siirtyvän autolleen P5:een? Ihan älytöntä edestakaisin pitkiä matkoja kävelyttämistä. Tuntuu lisäksi, että kuukausittain suljetaan reittejä ja avataan uusia.

Tänään Hesarissa kirjoitettiin uusista passintarkastusautomaateista ja niiden vaikeakäyttöisyydestä. Kirjoituksessa kerrottiin, etteivät matkustajat ole vielä oppineet niitä käyttämään. Ei kai tarkoitus voi ollakaan, että matkustajan on opittava. Koneen on oltava niin selkeä, että ensikertalainenkin selviää siitä muutamassa sekunneissa. Ei siinä ole aikaa mitään Avatar-opetusvideoita katsella. Viime yönä puolen yön jälkeen kaikkien koneiden takana oli pitkä jono ja saapuneina oli muutama kapearunkokone. Mitenkähän mahtaa olla, kun laajarungot tulevat aaltona iltapäivällä?

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Terminaali on jo nyt - varsinkin ruuhka-aikoina aivan liian ahdas. Tulevat, lähtevät ja konetta vaihtavat matkustaja sekoilevat samassa tasossa, samoilla käytävillä. Mitä riemua on siitä, että ollaan "saman katon alla" - lentokenttä on tarkoitettu matkustavia matkustajia ja heidän tarpeitaan varten.

Muutaman viime viikon aikana useampaan kertaan Heathrow'lla taas konetta ja terminaalia vaihtaneena on todettava, että siellä matkustajavirrat osataan ohjata hyvin ja tehokkaasti. Olisiko ollut mahdollista oppia sieltä missä homma sujuu?

Nii in, oikeastaan se on juuri näin, kun pönöttää parisataa tuntia hyvin suunnitelluilla tai organisoiduilla lentokentillä, eri puolilla maailmaa, niin Helsinki-Vantaan suunnittelijalähtöinen kaaos tuntuu insinööritaidon ja arkkitehtuurin vitsiltä, vaikka olevinaan ollaan kaikissa asioissa suunnan näyttäjiä. - Tavallaan hävettää insinöörinä insinöörien puolesta.

 

  :cool: 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio
Kirjoitusvirhe
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Terminaali on jo nyt - varsinkin ruuhka-aikoina aivan liian ahdas. Tulevat, lähtevät ja konetta vaihtavat matkustaja sekoilevat samassa tasossa, samoilla käytävillä. Mitä riemua on siitä, että ollaan "saman katon alla" - lentokenttä on tarkoitettu matkustavia matkustajia ja heidän tarpeitaan varten.

Muutaman viime viikon aikana useampaan kertaan Heathrow'lla taas konetta ja terminaalia vaihtaneena on todettava, että siellä matkustajavirrat osataan ohjata hyvin ja tehokkaasti. Olisiko ollut mahdollista oppia sieltä missä homma sujuu?

Omalla autolla (pakosta) Helsinki-Vantaalla pysäköivälle on homma myös tehty vaikeaksi. Miten on ajateltu Lontoosta non-schengen aluelle tulevan matkustajan siirtyvän autolleen P5:een? Ihan älytöntä edestakaisin pitkiä matkoja kävelyttämistä. Tuntuu lisäksi, että kuukausittain suljetaan reittejä ja avataan uusia.

Tänään Hesarissa kirjoitettiin uusista passintarkastusautomaateista ja niiden vaikeakäyttöisyydestä. Kirjoituksessa kerrottiin, etteivät matkustajat ole vielä oppineet niitä käyttämään. Ei kai tarkoitus voi ollakaan, että matkustajan on opittava. Koneen on oltava niin selkeä, että ensikertalainenkin selviää siitä muutamassa sekunneissa. Ei siinä ole aikaa mitään Avatar-opetusvideoita katsella. Viime yönä puolen yön jälkeen kaikkien koneiden takana oli pitkä jono ja saapuneina oli muutama kapearunkokone. Mitenkähän mahtaa olla, kun laajarungot tulevat aaltona iltapäivällä?

 

4 tuntia sitten, Markku Vainio kirjoitti:

Nii in, oikeastaan se on juuri näin, kun pönöttää parisataa tuntia hyvin suunnitelluilla tai organisoiduilla lentokentillä, eri puolilla maailmaa, niin Helsinki-Vantaan suunnittelijalähtöinen kaaos tuntuu insinööritaidon ja arkkitehtuurin vitsiltä, vaikka olevinaan ollaan kaikissa asioissa suunnan näyttäjiä. - Tavallaan hävettää insinöörinä insinöörien puolesta.

 

  :cool: 

Hyvät herrat,

Kun avaa silmänsä, näkee että kentällä on juuri laajennus menossa. Ehkä sitä kannattaa arvostella taas sitten kun kenttä on valmis. Ymmärrettävistä syistä keskeneräisellä työmaalla kulkeminen on hankalaa ja ahdasta, toivotaan että tilanne on muutaman vuoden päästä hieman parempi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se että siellä on työmaa menossa, ei poista sitä faktaa, että siellä alkaa nykyään olla järkyttävän pitkät etäisyydet Martinlaakson Schengen porteilta Tikkurilan uusille ATR -porteille. Kun Finavia ei säästöpäissään ole viitsinyt ostaa liukutasoja, alkaa sujuva ja nopea vaihtaminen olla enemmän tai vähemmän haastavaa ja etenkin hikistä puuhaa jos on kiire. Käsitykseni mukaan terminaalien 1 ja 2 välisessä osassa oli jo 90-luvulla rakennuspiirustuksissa liukukäytävät, mutta Ilmailulaitos pyyhki ne punakynällä yli säästöpäissään.

Toinen juttu on terminaalin sijainti. Järkevintä se olisi rakentaa (lue laajentaa) kiitoteiden väliin. Tästäkin oli suunnitelma jo 90-luvun alussa (Helsinki-Vantaan runkosuunnitelma Ilmailuhallitus/Viatek 1991), mutta tätäkään ei uskallettu toteuttaa.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Se että siellä on työmaa menossa, ei poista sitä faktaa, että siellä alkaa nykyään olla järkyttävän pitkät etäisyydet Martinlaakson Schengen porteilta Tikkurilan uusille ATR -porteille. Kun Finavia ei säästöpäissään ole viitsinyt ostaa liukutasoja, alkaa sujuva ja nopea vaihtaminen olla enemmän tai vähemmän haastavaa ja etenkin hikistä puuhaa jos on kiire. Käsitykseni mukaan terminaalien 1 ja 2 välisessä osassa oli jo 90-luvulla rakennuspiirustuksissa liukukäytävät, mutta Ilmailulaitos pyyhki ne punakynällä yli säästöpäissään.

Toinen juttu on terminaalin sijainti. Järkevintä se olisi rakentaa (lue laajentaa) kiitoteiden väliin. Tästäkin oli suunnitelma jo 90-luvun alussa (Helsinki-Vantaan runkosuunnitelma Ilmailuhallitus/Viatek 1991), mutta tätäkään ei uskallettu toteuttaa.

Ehkä ne liukukäytävät tulevat vanhallekin puolelle samalla kun terminaalia nyt laajennetaan, nykyisellään niille ei mielestäni siellä kyllä tilaa ole. Itse kyllä kävelen mieluummin, vaikka se muutaman minuutin enemmän viekin.

Satelliittiterminaali olisi ihan fiksu, mutta käytännössä ei mielestäni ratkaisisi kovinkaan paljon ongelmia matkustajan kannalta. Parantaisi toki rinnakkaiskiitoteiden kanssa operointia.

Jos nykyiset etelä- ja länsisiivet olisi viety kiitoteiden väliin satelliittiterminaaliin, olisi se johtanut silti pitkiin kävelymatkoihin 04R/22L:n alta. Toinen vaihtoehto olisi juna, mutta se taas nostaisi ratkaisun hintaa aikalailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyinen terminaalin laajennus valmistuu, niin se palvelee 30 miljoonaa matkustaja vuodessa. Mites sitten kun pitäisi palvella 40 tai 50 miljoonaa, niin mihin suuntaan terminaali laajenee sitten (kuten myös asemataso, koneiden parkkipaikat)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Kun nykyinen terminaalin laajennus valmistuu, niin se palvelee 30 miljoonaa matkustaja vuodessa. Mites sitten kun pitäisi palvella 40 tai 50 miljoonaa, niin mihin suuntaan terminaali laajenee sitten (kuten myös asemataso, koneiden parkkipaikat)?

Katsotaan nyt ensin se 30 miljoonaa, jos ikinä toteutuu. Seuraava luonnollinen suunta on satelliittiterminaali kiitoteiden välissä, jos se on kannattavaa rakentaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Kun avaa silmänsä, näkee että kentällä on juuri laajennus menossa. Ehkä sitä kannattaa arvostella taas sitten kun kenttä on valmis. Ymmärrettävistä syistä keskeneräisellä työmaalla kulkeminen on hankalaa ja ahdasta, toivotaan että tilanne on muutaman vuoden päästä hieman parempi. 

Harvassapa taitavat olla maailman lentokentät, joissa EI olisi jonkinlainen laajennus/perusparannus menossa. Mutta siitä huolimatta homma useimmiten toimii juohevasti. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kun "avaa silmänsä" voi tehdä havaintoja myös tulevaisuuden tilasta - ei tarvitse odottaa valmistumista. Sitä paitsi, kun tämä nykylaajennus on valmistunut, on meneillään jo seuraava.

Noista Tikkurilan ATR-porteista - olisi ollu paikallaan niihinkin asentaa liukuportaat tai liukumatot, olisi siirtyminen ylätasolle tullut huomattavasti helpommaksi. Tämä ylätaso kun on jostakin syystä vieläpä ykkösen tasoa korkeammalla. Kyllä, on siellä myös hissi! Ja sitten jos sattuu olemaan kirjattuna matkatavaraa, niin suunnistat väenpaljouden (ja duty free myymälän läpi - miksi myös saapuvien on sen läpi kuljettava?) sinne 2A saapumisaulaan ja kapsekkisi saatuaisi taas takaisin kenties sinne ykkösen seutuville, jossa autosi on P3:n parkissa tai vastanottajasi auto pikaparkissa. Kävelemistä riittää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Harvassapa taitavat olla maailman lentokentät, joissa EI olisi jonkinlainen laajennus/perusparannus menossa. Mutta siitä huolimatta homma useimmiten toimii juohevasti. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kun "avaa silmänsä" voi tehdä havaintoja myös tulevaisuuden tilasta - ei tarvitse odottaa valmistumista. Sitä paitsi, kun tämä nykylaajennus on valmistunut, on meneillään jo seuraava.

Noista Tikkurilan ATR-porteista - olisi ollu paikallaan niihinkin asentaa liukuportaat tai liukumatot, olisi siirtyminen ylätasolle tullut huomattavasti helpommaksi. Tämä ylätaso kun on jostakin syystä vieläpä ykkösen tasoa korkeammalla. Kyllä, on siellä myös hissi! Ja sitten jos sattuu olemaan kirjattuna matkatavaraa, niin suunnistat väenpaljouden (ja duty free myymälän läpi - miksi myös saapuvien on sen läpi kuljettava?) sinne 2A saapumisaulaan ja kapsekkisi saatuaisi taas takaisin kenties sinne ykkösen seutuville, jossa autosi on P3:n parkissa tai vastanottajasi auto pikaparkissa. Kävelemistä riittää!

No isoista kentistä on helpompaa luetella ne joissa vastaava laajennus olisi menossa noin keskeisellä paikalla, kuin että missä ei olisi. Jos noita on niin paljon, niin kerro toki muutama?

Tällä hetkellä on toki melkoinen pudotus saapua uudelta puolelta vanhalle ja moni asia olisi voitu tehdä paremmin. Pienet ahtaat käytävät aiheuttavat melkoista päänpudistelua vaihtomatkustajilta, kun on ensin saavuttu uudelle puolelle. 

Mutta kun tuo on joskus valmis, niin uskon että aika paljon parempi se on kuin nyt. Vai miten tämä välivaihe olisi pitänyt mielestäsi hoitaa paremmin? Kerro vaikka muutama konkreettinen esimerkki.

Ykkösen laajennuksessa en ole kertaakaan käynyt, joten siihen en osaa ottaa kantaa. On silti parannus vanhaan bussiralliin, vaikka paremminkin tuon olisi ilmeisesti voinut hoitaa. Puhutaan kuitenkin euroista ja nyt on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Itse olisin laittanut niitä liukuportaita myös non-schengen puolelle sinne missä siirrytään uudesta yläkerrasta vanhaan alakertaan. Vaikka olisivatkin vain väliaikaisia.

Ja aika marginaalissa olet, jos matkustat maakunnasta ATR:llä ison laukun kanssa ja vielä jäät Helsinkiin. Kaikkia ei näköjään voi miellyttää, mutta onneksi myös matkatavara-aulat ja matkatavaroiden käsittely uudistuu nykyisestä 2A/2B-systeemistä tuon remontin myötä.

Helsinki-Vantaa on ensisijaisesti vaihtokenttä ja siinä se on edelleen maailman kärkeä ainakin vaihtoajoissa. Remontin jälkeen toivottavasti myös muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porteilta 5-10 porteille 44-46 kävelee 20min, ruuhka-aikana siihen päälle 10min passintarkastuksessa. Finnairin minimivaihtoaika 35min. Eli jos kaikki menee suunnitelman mukaan, niin saavut portille samaan aikaan ku portti menee kiinni. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä noloa kun T2 turvatarkustuksesta joutuu suoraan Tax Free myymälään...

Ennen sentään pääs suoraan käytävälle. Mua vaan v*tuttaa että ohjataan heti shoppailemaan.

Harmi kun Fly Inniin ei pääse nykyään vissiin ellei oo lentolippua ? Ennen siellä tuli käytyä useinkin juomassa vain kahvia ja spottailemassa koneita.

 

Ite olin reissussa pari viikkoa sitten arki-aamuna ja tungos oli sen mukainen. Käytävät aivain liian ahtaat ja vessoille hirveät jonot. Myöskään kahviloihin ei oikein mahtunut istumaan. Vessaan pääs jonottamatta kun käveli terminaalin toiseen päähän.

Muokattu: , käyttäjä: Jani Salo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Jani Salo kirjoitti:

On kyllä noloa kun T2 turvatarkustuksesta joutuu suoraan Tax Free myymälään...

Ennen sentään pääs suoraan käytävälle. Mua vaan v*tuttaa että ohjataan heti shoppailemaan.

Harmi kun Fly Inniin ei pääse nykyään vissiin ellei oo lentolippua ? Ennen siellä tuli käytyä useinkin juomassa vain kahvia ja spottailemassa koneita.

 

Ite olin reissussa pari viikkoa sitten arki-aamuna ja tungos oli sen mukainen. Käytävät aivain liian ahtaat ja vessoille hirveät jonot. Myöskään kahviloihin ei oikein mahtunut istumaan. Vessaan pääs jonottamatta kun käveli terminaalin toiseen päähän.

Vessassa on aivan liian vähän vessakoppeja. Ongelma näkyy hyvin myös matkatavara-aulan vessoissa. Vessoista olisi pitänyt tehdä laajempia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jani Salo kirjoitti:

Ite olin reissussa pari viikkoa sitten arki-aamuna ja tungos oli sen mukainen. Käytävät aivain liian ahtaat ja vessoille hirveät jonot. Myöskään kahviloihin ei oikein mahtunut istumaan. Vessaan pääs jonottamatta kun käveli terminaalin toiseen päähän.

 

1 tunti sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Vessassa on aivan liian vähän vessakoppeja. Ongelma näkyy hyvin myös matkatavara-aulan vessoissa. Vessoista olisi pitänyt tehdä laajempia.

Kentän matkustajamäärä kasvoi viime vuonnakin 10,4% ja edellinen isompi remontti tehtiin 2010-2011. Kasvu on ollut ennakoitua nopeampaa ja tälläkin hetkellä terminaalia laajennetaan.

Veikkaan, että laajennuksen myötä vessojakin tulee lisää. Uudella puolella tilaa tuntuisi olevan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Veikkaan, että laajennuksen myötä vessojakin tulee lisää. Uudella puolella tilaa tuntuisi olevan hyvin.

Monet asiat tuppaavat kumuloitumaan. Saatavat, velat, matkustajamäärät, ongelmat, ahtaus, tyhmyys ym. Kun terminaalin layoutille ei tehty tässä laajennuksessa radikaalia parannusta, oletan, että myös terminaalin uudet sisääntulojärjestelyt (pääsisäänkäynti, tulo- ja jättöalueet, check in- alue/-et) ovat jo valmistuessaan tutun kaavan mukaisesti alimitoitetut. Toivottavasti edes vessat tarjoavat kansainvälisille vieraille asianmukaista palvelua ja yöaikaan vaikka huuhkajan huhuilua. - Sitten kun homma pyörii täysillä nyt tehdyillä laajennuksilla niin myös uudella keskusaukiollakin (Central Plaza) saattaa olla aikamoinen tungos :P.

 

   :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään