Ilkka Mäkelä

Airbus A320neo:n ensilento tapahtuu 25. syyskuuta (säästä riippuen)

5 viestiä aiheessa

Uusilla, parannetuilla moottoreilla varustetun A320neo-konetyypin ensilennon ajankohta on lyöty lukkoon. Mikäli sää ei estä, lento alkaa Toulousesta klo 10.30 (paikallista aikaa) torstaina 25.9. Koelennon koneyksilössä on Pratt & Whitney PW1100G-moottorit, mutta konetyyppiin voidaan valita myös CFM Internationalin moottorivaihtoehto. Tilauksia A320neo-sarjan koneille on yli 3000 kappaletta.

 

Airbus is to conduct the maiden flight of its re-engined A320neo jet on 25 September.

 

The test aircraft, fitted with Pratt & Whitney PW1100G engines, will depart from Toulouse at 10:30.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-sets-date-for-a320neo-maiden-flight-403980/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A320neo:n ensilento tapahtuu hyvin todennäköisesti tänään, koska Toulousen sää ei näytä tulevan esteeksi. Lennon ajankohtaa on kuitenkin siirretty jonkin verran eteenpäin, uusi aika on 12:00 CET eli klo 13 Suomen aikaa. Lentoa voi Airbusin sivujen mukaan seurata live-lähetyksenä kahdestakin lähteestä, joita viritellään käyttökuntoon jo hieman ennen klo 13:

 

http://www.airbus.com/live/ tai

 

https://www.youtube.com/user/airbus

 

joka antaa suoraksi YouTubelinkiksi tämän:

 

 

Ensilennon suorittavan A320neo:n rekisteritunnus on muuten F-WNEO ja sarjanumero MSN6101. Koelento-ohjelmaan tulee Airbusin mukaan yhteensä 8 konetta: 4 x A320neo, 2 x A319neo ja 2 x A321neo. Näin siksi, että koneet koelennetään molemmilla moottorivaihtoehdoilla.

 

Twiittejä täällä: https://twitter.com/hashtag/A320neoFF?src=hash

 

EDIT: hyvinhän tuo lähti lentoon. Lennon edistymistä voi seurata FR24:ssä täällä:

 

http://www.flightradar24.com/AIB01EO/46a74e2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa nähdä ensilennon laskun, nyt olisi aika. F-WNEO nyt aloittanut lähestymisen. FR24: kohde AIB01EO, korkeus alle 5000 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin sivuilta löytyy tuhti neo-koneperhettä koskeva tietopaketti, joka sisältää myös kaupan josta voi ostaa A320neo-pienoismalleja ja muuta neo-rekvisiittaa:

 

http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a320family/spotlight-on-a320neo/

 

Tässä ne pääkohdat, jotka kiinnostavat lentoyhtiöitä: 20 % polttoaineensäästö istuinpaikkaa kohti, joka muodostuu uusista moottoreista, Sharkleteista sekä matkustamon tilajärjestelyistä ja uudenmallisista istuimista - sekä pidempi toimintamatka, vähäisempi melu ja vähäisemmät päästöt:

 

As the world’s best-selling product line, the NEO Family continues Airbus’ reputation for non-stop innovation – incorporating two new engine choices, Sharklets fuel-saving wingtip devices and a further optimised cabin to deliver unbeatable efficiency and comfort.

 

These improvements result in a per seat fuel burn saving of 20 per cent compared to current engine option (CEO) jetliners, along with additional range, reduced engine noise and lower emissions.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"A321neoLR" on suunnitteilla myös .. 100nm enemmän rangea kuin 757-200:n winglettiversiolla. Käyttöön vuonna 2018.

 

Airbus has started marketing a long-range, higher gross weight version of the A321neo that it says will have 100nm more range than the Boeing 757-200W used on long range, trans-Atlantic routes, Leeham News and Comment has confirmed.

 

We learned three weeks ago Airbus was working on what we will call the A321neoLR (Long Range); Airbus doesn’t yet have a name for it, but began showing the details to airlines a week ago. The airplane is a higher gross weight aircraft, at 97 tonnes, and will have three auxiliary fuel tanks. With most long-range 757 configurations around 169 seats (United Airlines), the A321neoLR will have 164 seats, a slight loss, with 20 lie-flat business seats and the remainder in coach configuration.

 

Intended markets are North America-trans-Atlantic, North American to South America, Europe to Africa and SE Asia to Australia. There are about 100 757-200Ws in operation and some 700-800 757s remaining in service.

 

The A321neoLR will have about 27% lower trip costs and 24% lower per seat costs than the 757, Rao told us. Overall, the LR will be about 25% less costly to operate, he said.

 

Entry into service is slated for the second half of 2018, about two years after the standard A321neo. Due to technical differences, the standard A321neo won’t be retrofittable into an LR standard, he said.

 

Helping the A321neoLR is the 2% fuel burn improvement Airbus contracted with Pratt & Whitney for the Geared Turbo Fan engine, which becomes available then. The LR will also be available with the CFM LEAP-1A.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään