Mikko Vartanen

Lennonjohtajaksi kouluttautuminen

7 viestiä aiheessa

Hei!

 

Olen ajatellut kouluttautua lennonjohtajaksi, ja haluaisin tietää hieman enemmän pääsykokeista ja työstä itsestään.

 

1) Kuinka vaativa on vaatimus englannin kielen taidosta ja miten se testataan? (Kielioppi, luetunymmärtäminen, kuuntelu, haastattelu, numeroidenkuuntelutesti ?) Itselläni on englannin yo-kirjoituksista C tai M (selviää joskus marraskuussa). Onko tällä väliä, vai onko aivan omat testit käytössä?

2) Työtilanne lienee melko hyvä?

3) Finavian sivuilla kerrotaan, että viikkotyöaika on Hki-Vantaalla n. 32 tuntia, josta kuitenkin lennonjohtotyötä vain n. 20 tuntia. Mitä tämä muu on?

4) Millaisia työpaikkoja on? Helsingissä olisi varmaan ruuhkaisuuden takia mielenkiintoisin työnkuva, mutta asuinpaikkana se ei minua juuri kiinnosta. Kaikki netistä löytyvät kokemukset tuntuvat liittyvän lähinnä Helsinkiin. Millaista on esimerkiksi aluelennonjohdossa tai Tampere-Pirkkalassa? (Onko siellä vuodenaikavaihteluita, jotka vaikuttaisivat työn määrään?)

5) Millaiset loma-ajat lennonjohtajilla on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsykokeissa oli tänä vuonna ekaa kertaa käytössä Eurocontrolin FEAST-testi. Seula on äärimmäisen tiukka, olikohan hakijoita ~1300 joista 8 pääsi läpi koulutukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa niistä testejen vaativuudesta sanoa mitään, kun omista on jo sen verran kauan (eli ne oli eri testit). Työtilanteeseen voin kuitenkin sen verran antaa valoa, että tällä hetkellä työttömänä on lähes 4 kokonaista kurssia, ja kahdelta edeltävältä suurin osa on erinäisillä määräaikaisilla sopimuksilla, joiden kestot tuskin ulottuvat 2015 loppuun asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen kysymys myös itselleni aiheesta kiinnostuneena heräsi, että asepalveluksen suorittamisesta Ilmasotakoulun johtokeskuslinjalla ei varmaankaan ole ainakaan mitään haittaa Avia Collegen pääsykokeita ajatellen?

 

Viitsisiköhän foorumilla myöskin vaikuttava Jaakko millään kertoa suuren maailman pääsykokeista? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhon pyynnöstä Maastrichtin UAC:ta koskien (yläilmatilan aluelennonjohto FL245+ Hollanti, Belgia, Luxemburg ja Luoteis-Saksa).

 

1) Kohtuullisen sujuvalla kouluenglannilla pääsee hyvin alkuun. Ensimmäisen vaiheen testeissä on erillinen englannin koe. Muissakin testeissä kehno kielitaito tulee väkisinkin ilmi. Kieltä ja sen testaamista ei todellakaan kannata pelätä.

 

2) Kaikki kurssilta valmistuneet saavat automaattisesti paikan Maastrichtin UAC:stä Hollannista. EDIT: Jounin vastaukseen lisättävä, että UAC:t eivät vaadi paikallisen kielen osaamista. K-Euroopassa mahdollisia "pelkällä" englannilla ainakin Maas ja Karlsruhe.

 

3) Tavallinen vuorottelu on neljä päivää töitä ja kaksi vapaata. Vuoro kestää 7.5 h. Töitä putkeen max. 2 h, sitten min. 30 minuutin tauko. Päivässä myös vähintään yksi pitkä, ainakin tunnin mittainen tauko. Liikennetilanteen salliessa early go't ja late comet mahdollisia, eli typistävät vuoroa toisesta/kummastakin päästä.

 

 

4) Kesä on vilkasta aikaa, talvi hiljaisempaa. Talvellakin tietenkin piikkejä, mutta vähemmän eikä kesämäisen pitkäkestoisia.

 

5) Ei voi valittaa... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään