Mikko Maliniemi

Trafi haluaa kolme metriä pois Utin vesitornista

50 viestiä aiheessa

Mistä me tiedetään, ettei tähän liity jokin incidentti? Eihän niitä kaikkia lehdissä raportoida, ei ainakaan jos ne liittyy militäärimiesten äkkilähtöihin.

 

Ehkä se vesitorni, joka on ollut paikallaan xkymmentä vuotta, liikahti aiheuttaen vakavan vaaran ilmaliikenteelle. Aika jännää, että kun maailmalla on kenttiä missä on vaikkapa vuori tai  asuinrakennuksia baanan jatkeella, niin voidaan lentää kunhan on koulutukset kunnossa. Yhtäkkiä nyt sitten iät ja ajat paikallaan ollut vesitorni saa aikaan katastrofihälytyksen ja vesitornista pitää ottaa palanen pois. TraFilla on varmaan ajatus siitä, miten se tehdään  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on taas ilmiselvä osoitus siitä, miten suomalainen virkamies ei osaa käyttää järkeään vaan mennään aina pilkulleen määräysten mukaisesti. Aika outoa, että kymmeniä vuosia samalla paikalla seissyt vesitorni on nyt yht'äkkiä olevinaan ongelma. Taitaa taas olla vain kyseessä joku hyväveli- verkoston päähänpisto, missä jonkun kaveri/ tuttu tienaa hyvät fyrkat projektista. Suomessahan ei todistetusti ole korruptiota, se vain on naamioitu toiseen olomuotoon.

 

Olen muuten edelleen sitä mieltä, että suomalainen virkamies ei ole ihan tavallinen ihminen, vaan joku erityinen oma alalajinsa. Ei mikään muuten selitä näitä aivan käsittämättömiä päähänpistoja mistä päivittäin saa lukea  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi huvittava esimerkki lisää siitä että meillä on aivan liikaa virkamiehiä, joilla ei ole mitään järkevää puuhaa työpäivälle. Vain tuollainen porukka voi kehittää jotain näin typerää....

 

Tosiaan. Tämä itsensä tärkeäksi tekeminen, lisäämällä kansalaisten valvontaa säädöksillä ja laeilla sekä keksimällä välillä kovin käsittämättömiä rajoituksia, on pesiintynyt viimevuosikymmenten saatossa Suomeen sekä kunnalliselle että valtiolliselle tasolle kuin kansaa jäytävä syöpä.

Ensimmäinen korjaava toimenpide olisi potkia puolet pois näistä tyhjäntoimittajista ja poistaa 3/4 säädöksistä ja laeista, jättäen ainoastaan vain ne pykälät mitkä olennaisesti vaarantavat kansalaisen tai yhteisön oikeusturvaa. Nyt koetetaan säätää poikkeuksen poikkeuksen poikkeuksellekin varmuuden vuoksi pykäliä ja rajoituksia. Samalla estetään se toiminta mitä alunperin yritettiin turvata lailla.

 

Alkaisi Suomen talouselämä kummasti toipumaan ja työssäkäynti kannattamaan, kuin työtä tekevää kehoa suurempi lois- ja syöpäkasvain eli byromania leikkautuisi ainakin reilusti pienemmäksi mitä potentiaalisia veronmaksajia on tässä maassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset haluavat aina ajatella olevansa jotenkin erityisiä, mutta loppuen lopuksi suomalainen lainsäädäntö, byrokratia ja virkamiesten aikaansaannokset ovat kalpeita varjoja siitä mitä maailmalla saadaan aikaan. Ei tämä tietenkään tee ylilyönneistä sen helpommin sulatettavia, mutta ei tässä mitenkään ainutlaatuisia olla.

 

Perimmäinen syy virkamiesten intoon noudattaa sääntöjä pilkulleen on tietenkin vastuu. Kun sääntöjä on noudatettu niin oma selusta on turvattu. Jos joku vaikka tulevaisuudessa sattuisi törmäämään Utin vesitorniin niin syyllisten etsinnässä päädyttäisiin aika äkkiä kysymään miksi kukaan ei tehnyt asialle mitään vaikka siitä tiedettiin. Sikäli tämä on kuitenkin outo tapaus, että edellä annettujen tietojen mukaan säännöt eivät vaatisi mitään toimenpiteitä vaan niitä on tulkittu tiukimman mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miettikääpä nyt, mitä täällä suomalaisesta virkamiehestä kirjoitatte. Ilman, että tiedätte, mitkä perustelut tai harkinnat ao. päätöksen takana ovat. On vain lähinnä villejä luuloja ja jopa syyttelyä korruptiosta. Avausviestin linkistäkin jo selviää, että Trafin päätöstä on ainakin Museovirasto vastustanut, joka jo kertoo sen, että perusteiden on täytynyt olla hyvät. Museovirasto on hyvin tunnettu muiden viranomaisten päätösten vastustajana, jos museaaliset arvot ovat vähänkään uhattuna. Tämän threadin perusteella me emme todellakaan tiedä, mitä kaikkea ao. päätöksen takana on.

 

Tätäkin foorumia lukee melkoinen määrä suomalaisia virkamiehiä, entisiä virkamiehiä (kuten itse 30 v. sitten), virkamiesten läheisiä kuten puolisoja, lapsia tai vanhempia, joilla kaikilla on syytä tuntea itsensä loukatuksi. Kyllä he kaikki virkamiehet ovat ihan normaaleja ihmisiä koko sillä variaatiolla, mitä meissä kaikissa on.  Varmasti on virkamiehiä, jotka ovat tehneet hulluja tai huonoja päätöksiä, mutta ihan samalla lailla heitä löytyy yksityiseltä puolelta. Ja onneksi suomalainen virkamies on maailman mittakaavassa käytännössä korruptoitumaton, vaikka hyvä veli ja maan tavat eivät parhaita käytäntöjä olekkaan.  

 

Sekin on hyvä muistaa, että kuka tahansa meistä saa ao. päätöksen, perustelut ja siihen liittyvän kirjeenvaihdon niin halutessaan käsiinsä niitä Trafilta pyytämällä. Kuten Teemu ilmeisesti olikin tehnyt.

 

Mutta itse asiaan. Kyllä minustakin ao. vaatimus 3 metrin lyhentämisestä tuntuu vaikealta ymmärtää. Kun esim. kiitotien kynnyksen siirtäminen 120 metriä tekisi saman asian - ehkä? (onneksi ILS on vastapäisestä suunnasta). On ehkä harkittu ja tutkittukin. Ja sitäkään emme (tämän threadin pohjalta) tiedä, onko ao. tornin omistajalla Senaatti-kiinteistöillä (=valtio) suurta mielenkiintoa sen ylläpitämiseen, voi olla kallis rakennus säilyttää. Mutta kun purkaakaan ei saa (suojeltu). Paitsi jos on pakko purkaa (Trafi). No nyt taisi mennä vielä kalliimmaksi, kun pitää purkaa vähän ja silti säilyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vain mieleen että eikö enemmän haittaa tule näistä työkoneista millä purkua/madaltamista tehdään, kuin itse vesitornista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi tuo jatkoaikapäätös kaikkineen perusteluineen.

 

"Utin lentoaseman EFUT hyväksyntätodistuksen nro FI.AGA.048 myöntämisen yhteydessä todettiin vesitornin läpäisevän merkittävästi lentoaseman siirtymäpinnan."

 

Eli tulkitsen siis niin, että joku pykälänikkari jossain on muuttanut jotain määräystä/laskentatapaa, ja nyt suomalainen virkamies on sitten syynännyt em.pykäliä kentän tarkastuksen yhteydessä ja todennut, että eipä se ENÄÄ olekaan turvallinen. Ja koska paperissa niin lukee, niin sitten se vain on niin ja sillä selvä.  :P

 

 

(Mutta ohi aiheen, allekirjoitan myös täysin Mika J:n aiemman kirjoituksen. Äärettömän pöhöttynyt ja itse itseään työllistävä valtionhallinto ja virkakoneisto on tämän maan ehkä pahin kasvain, ja sitten vielä kaikki ihmettelevät miksi maa näivettyy pikkuhiljaa ja erilaiset velvoitteet, säädökset ja verot sen kun kasvavat.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin..minkä ongelman? Nykyiset voimassaolevat mittarilähestymismenetelmät eivät vaadi tornin madaltamista tai kynnyksen siirtoja eikä mitään. Mikä sitä vaatii? Torni on nykyisellä korkeudellaan huomioitu ko. menetelmien estevaroissa jo.

 

Korjaanpa edellistä: Torni todella nousee sen 3 metriä estevapaa-kaltevuustason yläpuolelle, ko. menetelmät ovat olleet siis tilapäisluvalla käytössä. Mutta toivottavasti kaikkia tyydyttävä ratkaisu asiaan löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttuisivat mieluummin EFRH:n lähestymis/nousilinjalle rakennattavaan tuulivoimapuistoon. Puistoon on tulossa 8 kpl n. 200 metriä korkeita myllyjä ja puisto sijaitsee 4 km kiitotien kynnykseltä. Pelottaa ajatella siellä lentämistä huonolla näkyvyydellä puhumattakaan yölentotoiminnasta. Niitä puistoja on lisäksi suunniteltu muuallekin kyseisen kentän ympärille.

Jonain päivänä on sitten seuraava kenttä jossain päin suomea tuulimyllyjen kourissa, joten uhkatekijöitä ilmailulle riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tätäkin foorumia lukee melkoinen määrä suomalaisia virkamiehiä, entisiä virkamiehiä (kuten itse 30 v. sitten), virkamiesten läheisiä kuten puolisoja, lapsia tai vanhempia, joilla kaikilla on syytä tuntea itsensä loukatuksi. Kyllä he kaikki virkamiehet ovat ihan normaaleja ihmisiä koko sillä variaatiolla, mitä meissä kaikissa on.  Varmasti on virkamiehiä, jotka ovat tehneet hulluja tai huonoja päätöksiä, mutta ihan samalla lailla heitä löytyy yksityiseltä puolelta. Ja onneksi suomalainen virkamies on maailman mittakaavassa käytännössä korruptoitumaton, vaikka hyvä veli ja maan tavat eivät parhaita käytäntöjä olekkaan.

 

Menee nyt vähän off- topikiksi, mutta:

 

Jos näistä kirjoitteluista (entinen) virkamies tai hänen puolisonsa loukkaantuu, niin on joko ammattiloukkaantuja tai sitten todellakaan ei ole ko. henkilö ihan varma siitä onko kaikki asiat tehdyn päätöksen tai suunnitelman taustalla katseen kestävää  :thmbup: Mitä tulee oman mielipiteensä kirjoittamiseen virkamiehistä sen tarkemmin kohdehenkilöä yksilöimättä, on mielipiteen ilmaisu Suomessa varsin vapaata ilman että tarvitsee pelätä joutuvansa viranomaisen juttusille. Voi kysyä melkein keneltä tahansa normaalin ajatusmaailman omistavalta ihmiseltä Suomessa, ja erittäin monilta vastaukseksi tulee takuuvarmasti että virkamieskoneiston päätökset ja ajatusmaailma on tavallisen kansalaisen silmissä nähtynä usein todella erikoisia.

 

Se, joka väittää että Suomessa ei hyväveliverkosto toimi ja sitä kautta tietyntasoinen korruptio, on kyllä niin kuutamolla todellisesta elämästä ja maailmasta kuin olla ja voi. Tässä maassa tehdään satoja ja taas satoja päätöksiä vuodessa, joissa taustalla pyörii raha ja oman kaveripiirin (ts. virkamieskunta ja siihen läheisesti liittyvät instanssit/ organisaatiot) töiden/ työpaikkojen suojaaminen - niistä törkeimmistä tapauksista saa lukea lehdistä vuosittain useita kertoja. Se on toki totta että Suomessa on kansainvälisestikin katsottuna poikkeuksellisen vähän korruptiota, mutta kuten jo todettua sitä on eri nimityksellä jossain määrin lievemmässä muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, joka väittää että Suomessa ei hyväveliverkosto toimi ja sitä kautta tietyntasoinen korruptio, on kyllä niin kuutamolla todellisesta elämästä ja maailmasta kuin olla ja voi. Tässä maassa tehdään satoja ja taas satoja päätöksiä vuodessa, joissa taustalla pyörii raha ja oman kaveripiirin (ts. virkamieskunta ja siihen läheisesti liittyvät instanssit/ organisaatiot) töiden/ työpaikkojen suojaaminen - niistä törkeimmistä tapauksista saa lukea lehdistä vuosittain useita kertoja. Se on toki totta että Suomessa on kansainvälisestikin katsottuna poikkeuksellisen vähän korruptiota, mutta kuten jo todettua sitä on eri nimityksellä jossain määrin lievemmässä muodossa.

 

Tämän voin allekirjoittaa, vaikka en olekkaan vielä kymmeniä vuosia näiden päätöksiä tekevien virkamiesten ja muiden päättäjien kanssa tekemisissä ollutkaan. Suhteilla saa valitettavasti vaikutettua aivan liikaa lopputuloksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en kovin syvällisesti ole perehtynyt tähän tapaukseen, suomalaisen virkamiehen erityisesti ilmailuvirkamiehen sielunelämään olen ehtinyt tutustua enemmän kuin olisin halunnut. Siinä missä on ollut virkamiehiä, jotka yrittävät parhaansa, niin jokaista tällaista kohti on kaksi, joilta puuttu rohkeus tehdä päätöksiä ja tarjota muutakin kuin standardiratkaisua hallintoalamaisille.

 

Eikä ole yksi tai kaksi kertaa, kun kansainvälisestä suosituksesta väännetään täällä ehdoton vaatimus tai poikkeusluvan myöntämistä ei pidetä realistisena ratkaisuna hyviin perusteluihin, vaan osoituksena löyhästä moraalista. Moni ilmailija on joutunut täällä käymään uuvuttavaa taistelua medikaalinsa takia, kun muualla on yritetty katsoa kokonaisuutta yhden detaljin sijaan.

 

Väistämättä tulee, mieleen, että voitaisikohan tämäkin tapaus välttää määrittämällä toiseen päähän normi-liukukulmaa jyrkempi lähestymismenetelmä yhdistettynä kynnyksen siirtoon? Vai voisiko kyseessä silti olla vain suositus, josta päästään eroon hyväksymällä poikkeus? Mitenhän noissa Keski-Euroopan kivisissä maissa onnistuu lentäminen ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän noissa Keski-Euroopan kivisissä maissa onnistuu lentäminen ollenkaan?

 

Siinäpä business idea suomen valtiolle, Suomi perustaa yhtiön, olkoon nyt vaikka Finmover. Sitten siirrytään euroopan vuoristoseudulle sopivan lentokentän lähelle, Trafilta pari virkamiestä soluttautuu kyseisen maan ilmailuvirastoon, loput voitte sitten arvata :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän noissa Keski-Euroopan kivisissä maissa onnistuu lentäminen ollenkaan?

 

Yhtä sujuvasti, kuin muukin toiminta. Niiden maiden kaikki virkamiehet ovat järkeviä (suomalaisten virkamiesten mielestä lepsuja). SUOSITUS: Vaihtakaamme kaikki suomalaiset virkamiehet esim. italialaisiin tai portugalilaisiin.

 

Suositus 2: Piikataan ne kolme metriä siitä tornista ja lähetetään tiilet Trafille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä sujuvasti, kuin muukin toiminta. Niiden maiden kaikki virkamiehet ovat järkeviä (suomalaisten virkamiesten mielestä lepsuja). SUOSITUS: Vaihtakaamme kaikki suomalaiset virkamiehet esim. italialaisiin tai portugalilaisiin.

Suositus 2: Piikataan ne kolme metriä siitä tornista ja lähetetään tiilet Trafille.

Tai oliskohan pieni sisäinen kierto tarpeen, pantas trafi valvomaan esim. homekoulujen korjausta tai vanhustenhoitoa, joiden valvonnan lepsuutta on viimevuosina kovasti moitittu....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suositus 2: Piikataan ne kolme metriä siitä tornista ja lähetetään tiilet Trafille.

 

Ei perh..na lähetetä niitä Trafille..ne on kuulemma niin priimatavaraa, että parempaa käyttöä löytyy...hi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken a-talkissa todettiin, että asia on helposti ratkaistavissa erityisluvalla, jonka trafi voi halutessaan myöntää, jos finavia sitä pyytää, mutta finavia ei halua sitä pyytää ennen kuin trafi takaa, että se myös myöntää em. erityisluvan, mikäli ymmärsin oikein. Pitäiskö tässä itkeä vai nauraa, on idiootit liikkeellä taas ihan tosissaan koko rahalla. Mikäli tälläinen "ongelma" ilmenee muiualla EU:ssa fiksut maat vaativat projektiin EU:lta sata miljoonaa rahoitusta, joka sitten hukkuu jonnekkin koneistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys foorumilaiset!

 

Olisikohan tästä Utin vesitorniasian taustoista kenelläkään tarkempaa tietoa? Mikähän tässä on se (muuttunut) säädös tai standardi tms, joka on johtanut koko tapahtumaketjuun?

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin yksikönpäällikkö Toni Solatie olisi varmasti oikea henkilö kertomaan muuttuneista säädöksistä? toni.solatie@trafi.fi

 

Ainakin jos uskoo Ylen julkaisemaa uutista Byrokratian kukkanen: http://yle.fi/uutiset/byrokratian_kukkanen__utin_vesitornia_uhkaa_334_metrin_madaltaminen/7492874

 

– Kyllä. Sille voidaan myöntää poikkeuslupa, johon liittyy erilaisia turvallisuuteen liittyviä arvioita,  ja se menee niin, että Finavia on poikkeusluvalle hakija ja Trafi on poikkeusluvan myöntäjä, vahvistaa Trafin Toni Solatie.

 

Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luoju sen sijaan kertoo, että Finavialn Trafilta saama kanta on, ettei poikkeuslupaa myönnettäisi. Finavia siis odottaa ensin Trafin uutta siirtoa.

 

Byrokratian polku ei siis vielä ole Utin vesitornin osalta loppuun tallattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia hakee liikenne- ja turvallisuusministeriöltä (Trafi) pysyvää poikkeuslupaa Utin vesitornille. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että tornia ei madalleta.

 

Uusi poikkeuslupa edellyttää kuitenkin sitä, että Trafi hyväksyy Finavian Utin lentokentästä tekemän turvallisuus- ja vaikutusarvioinnin.

 

Kouvolansanomat.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma ok

 

http://yle.fi/uutiset/utin_vesitorni_saa_pitaa_huippunsa/7534364

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt pysyvän poikkeusluvan Utin varuskunta-alueella sijaitsevalle vesitornille.

 

Poikkeusluvan myötä tornia ei tarvitse purkaa tai madaltaa. Lupa kuitenkin edellyttää, että vesitornin päällä olevat antennit poistetaan ja sen huipulle asennetaan lentoestevalot.

 

Vesitornia uhkasi noin kolmen metrin madaltaminen, koska 2000-luvulla muuttuneiden kansainvälisten ilmailusäädösten mukaan se ei olisi ollut turvallinen.

 

Poikkeuslupaa varten tehdyn selvityksen mukaan Utin lentoaseman läheisyydessä sijaitseva vesitorni ei aiheuta vaaraa lentoaseman liikenteelle ja lentoaseman kiitotietä voidaan käyttää normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohoh! En olisi uskonut että tässä maassa vielä voi maalaisjärkikin voittaa  ;)

 

 

Hieno homma, että kerrankin näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään