Ilkka Mäkelä

Supersoonisia bisnesjettejä ja matkustajakoneita tulossa markkinoille?

78 viestiä aiheessa

Kaksikin eri sitkeää yrittäjää, joilla on rahaa ja uskoa SSBJ- eli SuperSonicBusinessJet-koneiden kehittelyyn ja markkinoille tuomiseen, on esitelty Professional Pilot-lehdessä 09/05. Molemmat tietysti jenkkiläisiä.

 

Perusteena on mm. toteamus, että jos Bill Lear astuisi tänä päivänä bisnesjettiplatalle, hän näkisi periaatteessa samanlaisia koneita kuin 40 vuotta sitten, ja kehityksen on mentävä eteenpäin.

 

Molemmat tahot, Aerion Corp. ja Superior Aerospace International, ovat tutkineet markkinoita, kehitelleet mahdollisimman hiljaisia designeja ja uskovat, että markkinoita löytyisi 300-400 koneelle huolimatta toistaiseksi voimassaolevista rajoituksista, jotka useimmissa maissa ilmeisesti edelleen kieltävät yliäänilennot asuttujen maa-alueiden yläpuolella. Etenkin USA:n rajoitushan aikoinaan pantiin voimaan suurelta osin siksi, ettei Concorde saanut lentää USA:n sisäisiä lentoja.

 

Aerionin konemalli näyttäisi tulevan mahdollisesti ensimmäiseksi markkinoille, koska siinä käytetään tavanomaista (patentoitua) NLF-profiilista siipeä (Natural Laminar Flow), jota on NASA:n avulla testattu sekä tuulitunnelissa että F-15-koneen avulla, ja jo käytössä olevaa moottorityyppiä (Pratt & Whitney JT8D-219) ilman jälkipoltinta, eikä taittuvaa Concorde-tyyppistä nokkaa tarvita, kun spoilerit poistettiin, laippoja suurennettiin ja ohjaamoikkunoita justeerattiin, jolloin ohjaamosta näkyy laskussa tarpeeksi hyvin kiitotielle.

 

(Sorry, Lassi: ei deltasiipeä eikä jälkipoltinta  ;) )

 

Vehkeeseen mahtuisi 8-12 matkustajaa, toimintamatka 4000 NM ja taloudellinen matkanopeus 0.95 Mach alisoonisessa ja 1.5 Machia ylisoonisessa lennossa, max 1.6 Machia, minkä takia erityisen kalliita materiaaleja kuumuuden vuoksi ei tarvita. Hintaa pelille tulisi about 80 miljoonaa dollaria.

 

Pikkaisen ihmetyttää tieto, että koneella voitaisiin lentää 1,1 Machin nopeudella ilman yliäänipamausta, mutta niin jutussa väitetään.

 

http://www.propilotmag.com/September/article3_sept.html

 

Toinen viritelmä, Superior Aerospace Internationalin QSST (Quiet Supersonic Transport) on deltasiipinen design, jossa on lisäksi canard-siivet edessä, ja sisäänpäinkääntyvä V-pyrstö.Se on sikäli jäljessä, että moottorityyppejä vasta suunnitellaan, mutta koneen muodot ovat sellaiset, että yliäänipamaus on arviolta vain 1/100 Concorden pamaukseen verrattuna, kun lennetään pinnalla 500. Tämäkin kone ilmeisesti kuljettaisi 8-12 matkustajaa 4000 NM päähän 1,6-1,8 Machin nopeudella.

 

Valitettavasti ProPilotMagin nettisivuilla ei tätä toista artikkelia löydy, mutta googlella kuitenkin jotain:

 

http://www.flug-revue.rotor.com/FRHeft/FRHeft04/FRH0412/FR0412c.htm

 

No, molemmat näistä yhtiöistä tarvitsevat vielä yhteistyökumppanin, joka rakentaisi kyseiset vehkeet sarjatuotantona. Superior Aerospace näyttäisi liittoutuneen Lockheed Martinin kanssa. Molemmilla on haaveissa suurentaa konemalleja vielä tuplakokoon mahdolliseen lentoyhtiökäyttöön.

 

Tiettyä mielenkiintoa ovat osoittaneet myös Gulfstream, Dassault ja Cessna. Kun suunnittelu, koelennot ja sertifiointi ja mahdollinen lobbaus yliäänilentokiellon kumoamiseksi on tehty, markkinarakoa saattaa hyvinkin löytyä. Aina löytyy ihmisiä ja yrityksiä tai hallituksia, joilla on halua ja rahaa nopeisiin VIP-kuljetuksiin.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
tilannepäivitys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkaisen ihmetyttää tieto, että koneella voitaisiin lentää 1,1 Machin nopeudella ilman yliäänipamausta, mutta niin jutussa väitetään.

 

Pamaus syntyy, mutta koska äänen nopeus muuttuu korkeuden (lämpötilan) muuttuessa, ko pamaus ei koskaa pääse maanpinnalle asti.

Eli se yliäänipamauskartio ei ole suoraviivainen kartio vaan sellainen tulppaanin muotoinen ja kun nopeus on vain vähän Mach 1 yli kartion alku on hyvinkin jyrkkä, niin tuo kaartuminen ehtii vaikuttaa riittävästi.

Ja maanpinnalta kuunnellen pamausta ei kuulu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Sukhoillakin ainakin ollut suunnitteilla samanlainen?

EDIT : Itse itselleni vastaten, kyllä. Su-S21. Mitähän sillekin nykyisin kuuluu? Vuosia sitten Sukhoi ja Boeing herättelivät yhteistyötä aiheen tiimoilta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi vuotta on kulunut eikä mainittavampaa edistymistä ole tapahtunut, mutta haaveet yli äänen nopeudella lentävistä businessjeteistä ovat edelleen elossa.

 

Teal Groupin pääanalyytikko Aboulafia ennustaa kysyntää löytyvän ainakin 300 yliäänikoneelle ja markkinat ovat kuulemma valmiita maksamaan niistä.

 

Aerion Corp. toivoo löytävänsä riittävän määrän insinöörejä - ja pääomaa n. 2 miljardia dollaria - saadakseen koneensa tuotantoon vuoteen 2014 mennessä. Gulfstreamillakin on jonkinlaisia aikeita rakentaa SSBJ.

 

http://www.kansas.com/101/story/193712.html

 

http://www.aerioncorp.com/index.html

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=b935d0da-3190-42e3-a09c-bb18b79f1df0&

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuossa näyttäisi olevan peräsimet aivan normaalisti perässä. En oikein osaa kuvitella, miten ne edes voisivat keulassa olla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynnissä on myös kansainvälinen HISAC-niminen projekti, jonka tarkoitus on kehitellä ekologisesti hyväksyttävä yliääninopeuteen pystyvä bisnesjetti. Venäjällä  tutkitaan projektiin liittyviä aerodynaamisia ongelmia tuulitunnelissa. Projekti on EU:n komission tukema ja päävastuu on Dassaultilla. HISAC = High Speed Aircraft.

 

http://www.russia-ic.com/news/show/7480/

 

http://www.hisacproject.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti hiljaista on ollut yliäänibisnesjettien ympärillä, mutta Aerionin SSBJ:tä kehitellään edelleen. Moottorivalinta menee uusiksi, koska P & W JT-8D ei tule täyttämään tulevia "Stage 5"-meluvaatimuksia (stage 5 = nykyisin voimassaoleva stage 4 miinus 10 desibeliä). Uudentyyppisellä moottorilla voitaisiin myös saavuttaa pitempi toimintamatka kuin nykyinen 4000 NM. Koneen sertifiointi venyy vuoteen 2020.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/ainalerts/2013-05-23/aerion-revisits-ssbj-engine-plans-2020-certification

 

http://aerioncorp.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerion Corp. on esitellyt Geneven näyttelyssä viimeisimmän version koneestaan, jonka tyyppimerkintä on nyt AS2. Kahden moottorin sijaan koneeseen asennetaan kolme. Moottorivaihtoehtoja on kolme, Pratt & Whitney Canada PW800, GE Passport and Rolls-Royce BR710, mutta käyttöön otettavan moottorityypin valinnasta kerrotaan myöhemmin. AS2 on aikaisempaa pitempi (lisää tilaa) ja toimintamatka on kasvanut yli 5000 nautical mailiin. Myös hinta on noussut yli 100 miljoonaan dollariin. Lieneekö ongelma niille, jotka tällaisen haluavat? Sertifikointia suunnitellaan vuodeksi 2021, eli ihan heti näitä ei nähdä asiakkaiden käytössä.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/ebace-convention-news/2014-05-19/aerion-ssbj-design-becomes-trijet-larger-cabin-more-range

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Gulfstream on äskettäin vaivautunut hankkimaan 3 supersoonista bisnesjettiä koskevaa patenttia, mikä osoittaa, että yhtiö jatkaa kehittelyä ainakin puoliksi tosissaan, koska patentit eivät ole ilmaisia. Yksi uusista patenteista koskee nimenomaan yllämainitussa artikkelissa jo kerran patentoiduksi mainittua "sisäänvedettävää nokkapiikkiä", jonka nimeksi on annettu Quiet Spike (ks. kuva).

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Gulfstream-Moving-Toward-Supersonic-Bizjet222770-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerion Corp. ja Airbusin Defence & Space-osasto ovat aloittaneet yhteistyön, joka koskee tulevaisuuden high performance-lentokoneita ja teknologiaa. Aerionin AS2-projekti saa tästä rutkasti katu-uskottavuutta ja Airbus puolestaan Aerionin teknologiaa ja patenttien hyödyntämisen omissa projekteissaan.

 

Under the agreement, Airbus’s Defence & Space division will provide technical and certification support – which includes assigning senior engineering staff to Aerion’s expanding facility in Reno, Nevada.

 

“This is a major step forward for Aerion,” says company chairman and principal investor Robert Bass. “It puts us solidly on track toward our objective of certifying the world’s first supersonic business jet in 2021.”

 

Over the longer term, Aerion will provide proprietary technology and assistance to Airbus in its high-performance aircraft technology development. These technologies include Aerion’s extensive research, its proprietary design tools and patented aerodynamic designs.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/aerion-advances-supersonic-ambitions-with-airbus-collaboration-404004/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yliäänimatkustajaliikenteen uskottiin loppuvan Concordeen, nyt on kuitenkin uusi yritys tulossa mukaan yliäänitoimintaan:

 

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/uusi-yliaanikone-kehitteilla-kolmessa-tunnissa-pariisista-washingtoniin/4356250

 

Mitä hankeammaksi ja hitaammaksi normaalien reittilentojen tarkastukset ja logistiikka kasvavat ja mitä kauemmin ihmisten pitää viettää lentoaemilla milloin koneeseen mentäessä tarkastuksissa ja koneesta tullessa matkatavaritaan odottaen, sitä enemmän on painetta saada pienempiä ja nopeampia koneita kiireisille ja maksukykyisille.

- Lauri Tarkkonen

PS: Sitten tarvitaan myös ketterästi toimivia yleisilmailukenttiä, kuten esimerkiksi Malmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisaihe tuossa MTV:n jutussa (joka on saksittu CNN:ltä) on siis lähinnä se, että Aerion on tehnyt yhteistyösopimuksen Airbussin kanssa. "They'll collaborate on technologies and "capabilities in design, manufacturing and certification" to advance the development of the AS2."

 

Ja sekin käsiteltiin tässä jo eilen, Ilkan viestissä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobal esittelee lyhyesti 7 eri supersoonista bisnesjettisuunnitelmaa, joista aktiivinen on kuitenkin lähinnä vain Aerionin ja Airbusin yhteisprojekti. Muiden suhteen on joko luovutettu tai pysytään tahallaan hiljaa.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/m-as-in-mach-seven-supersonic-business-jet-dreams-412079/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
artikkeli nykyisib maksullinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bisnesjettien välitykseen ja osaomistukseen keskittyvä firma Flexjet on tilannut kaksikymmentä Aerion AS2-yliäänibisnesjettiä, mikä entisestään vahvistaa Aerionin asemia vakavasti otettavana valmistajana. Toimitusten odotetaan alkavan v. 2023. Flexjetin asiakkaat kuulemma odottavat koneita innoissaan.

 

Flexjet has placed a firm order valued at $2.4 billion for 20 Aerion AS2 supersonic jets, with delivery to begin in 2023. First flight is expected in 2021.

 

Flexjet CEO Kenn Ricci said the company will use the supersonic jet for overseas flights and also in China, which does not have restrictions on sonic booms.

 

Customers are already excited about the jet, he said. They immediately began citing city pairs where they would like to fly. But no one wants to fly it subsonically, Ricci said.

 

http://aviationweek.com/nbaa-2015/flexjet-order-20-supersonic-jets-boosts-aerion

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pelkkä businessjetti vaan 45 matkustajaa kuljettava Boom XB-1 tulossa markkinoille. 15.11.2016 lupaavat paljastaa designin ja ensilento jo loppuvuodesta 2017  :o

http://boomsupersonic.com/

 

Kurkkasin sivuille. Ei nyt ihan noin hurjaa sentään. XB-1 ("Baby Boom") on Technology Demonstrator eli jonkunsortin pienikokoinen proto. Varsinainen matkustajakone olisi FAQ:n mukaan reitillä ehkä siinä 2020-luvun alussa, mutta nyt on kyllä sellaista markkinointilisää jutuissa, että huhhuh.

 

Ikävä olla tosikko, mutta ei tule ikinä tapahtumaan tuolla aikataululla.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään