Vesa Lääkkö

Vietnamin sotaa ja MA-60

8 viestiä aiheessa

Matka jatkuu ja tällä kertaa mennään Kaakkois-Aasian suunnalla reitillä Cam Ranh - Hanoi - Luang Prabang - Vientiane. Alla hieman kameralle tarttunutta saldoa tuolta reitiltä pääteemana museotavara ja myös kaukoidän helmi jota Euroopassa ei varmaan toistaiseksi vielä nähdä, Xian MA-60.

 

 

Cam Ranhin kenttä palvelee Nha Trangin lomakeskusta, eikä ole sieltä suurimmasta päästä.

img_38531.jpg.3d05644dfd31fde2d1ff31df8b70b3d1.jpg

 

Vietjet A319 saapuu Ho Chi Minhistä

 

Hetki sen jälkeen saapuu oma kyyti Hanoin suuntaan, Vietnam Airlines A321

img_3855.jpg.f538708970fcc427d802ec9d462063d0.jpg

 

Lennolla jaetun eväsboksin sisältöä

p> 

Hanoissa riittää sodasta kertovia muistomerkkejä ja kalustoa, tässä Mig-21 sotamuseossa

img_3885.jpg.6ee05220e17a54c35f2f3ff4665d8702.jpg

 

Romun keskellä majailee myös hieman haalistunut IL-14

p> 

Tarkempaa IL-14 tietoa

img_3890.jpg.4edfb8d37e22f32708de789b22d12426.jpg

 

Plakaatin mukaan tässä on yhdistelmä F-111 ja Hellcat - hävittäjiä

p> 

Toinen sekalainen sommitelma

img_3910.jpg.b4d98894930e93f7a73adbdfd38c9ff1.jpg

 

Amerikkalaista kalustoa joissa kaikissa Vietnamin tunnukset. Heille varmasti kelpasi tämä jenkkien tekemä "lahjoitus", kalustoa jäi taakse runsaasti.

p> 

Mitä olisi Vietnam ilman Huey-kopteria?

img_3912.jpg.3f6f06775ee64e75b474346c7e4d5168.jpg

 

Parkkiksen isoin korsto on Mil Mi-6

p> 

Sama aurinkoiselta puolelta

img_3915.jpg.0d6aa09f901d47147fc0bf9daf138fb2.jpg

 

Cessna U-17

p> 

Vanha kunnon Mi-24

img_3918.jpg.076b80e258171aa49838353395b85e72.jpg

 

Tämäkin tutka on nähnyt parempia päiviä, kuten B-52 jahdin

p> 

Mig-21 on täällä kaikkialla

img_3920.jpg.fc8ae3dbac9429b462d91c50d2a0a4b1.jpg

 

Mil Mi-4 on yksi koneista joilla "Uncle Ho" kuullemma teki matkojansa. Museon sisällä on vitriinissä punainen samettituoli jolla hän istui lentäessään kopterilla

p> 

Yleiskuvaa ilmailumuseon pihalta

img_3924.jpg.d0dbe3e8c2875e16f78c10f8f4c8ac0e.jpg

 

Sitten muutama Hanoin kentältä joka on kuvaamisen kannalta hankala, Vietnam Airlines B777-200ER

p> 

Vietnamin sinertävää ja Intian jumbo

img_3934.jpg.fb7b74cf571e3b6480422d9153afaf3b.jpg

 

Vietnam Airlines ATR-72-500 toimii kyytinä Luang Prabangiin, Laosiin

p> 

Luang Prabang International

img_3954.jpg.cd9d1741eceb932b8dac45f82d3b246c.jpg

 

Lao Airlines ATR-72-500 ja takana isoveli A320

p> 

Sitten saapuukin ehkä koko pitkän reissun päätähti, Lao Skyway ja MA-60

img_4001.jpg.a14ca0ed814d69799d1e340295cb5116.jpg

 

Antonovin suku näkyy ulkonäössä varsin vahvasti

p> 

Lao Skyway hommasi näitä vastikään kaksi. Näiden lisäksi laivastoon kuuluu mm. Cessna Caravan sekä Mi-17 ja firma on vanhalta nimeltään Lao Air

img_4006.jpg.0903648a65b9d76e2b827f0d5d7e60c8.jpg

 

Pääsin kerrankin koneeseen ensimmäisenä, tosin meitä matkustajia olikin vain kymmenkunta

[ attachment removed / expired ]

 

Penkki hoitaa myös kellunnan

[ attachment removed / expired ]

 

Eväspussin sisältöä

[ attachment removed / expired ]

 

Vientianessa tuli taivaan täydeltä vettä, joten kuvaaminen jäi siellä väliin. Kuvattavaa tosin ei paljon ollutkaan. Tuo MA-60 on ihan kelpo kone, sisältä melkolailla kuten vastaavat länsivehkeet ja myös hiljainen, tosin laskuteline piti ulos tullessaan melkomoista valitusta. Myös oviaukko on aika ahdas joten kumartua pitää.

 

>img_3853.jpg.7f72253a84c3eb5e851a7145bbb27374.jpg

p>img_3858.jpg.da0f60eeddb24dff81762e48799374b3.jpg

p>img_3888.jpg.234bab016e5356903e508a87a0535329.jpg

p>img_3891.jpg.31e90a4af805ce0580ea4132bce932e5.jpg

p>img_3911.jpg.54cd2d9ab8b23060f2e0fc5e65b74f30.jpg

p>img_3913.jpg.53cd78240f1dad8e16f77c8de7f3752d.jpg

p>img_3917.jpg.d09786cf1a4a85accd4beb6964541bb7.jpg

p>img_3919.jpg.d315ba942169f3ddb02aef77dc03ee97.jpg

p>img_3921.jpg.7a8debec161f86b8cc9df3fd74b29aba.jpg

p>img_3932.jpg.f80993c11ce0da94fd95b122a043576a.jpg

p>img_3940.jpg.031e2854ceeba0056820225fe7984c0c.jpg

p>img_3955.jpg.a45843752c4cf050e7363de1edc1294d.jpg

p>img_4004.jpg.6df6457eb5055e1e2e165e7f79a7726f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista nähdä tuollainen Mi-24:n alkupään versio, suuremmalla joukkojenkuljetuskapasiteetilla ja ilman sitä nokan tykkitornia. Tämä lie Mi-24A...

 

Hyvät kuvat, mutta voisiko pyytää vähän enemmän taustatarinaa noista laitteista, niiden historiasta ja merkityksestä sodalle ja Vietnamille.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tosiaan Mi-24A kyseessä, tuossa vielä tarkempi listaus ilmailumuseon koneista. Alkupään Mig-21 ja IL-14 ovat sotamuseon saldoa.

 

 

5151 - Mikoyan Gurevich MiG-21MF

0475- Cessna A-37A

132 - Douglas AD-1H Skyraider

02103 - Antonov An-2TD

7579 - Northrop F-5A Freedom fighter

6058 - Shenyang J-6

027 - Bell UH-1H Iroquois

7511 - Kamov Ka-25BSh

743 - Aero Vodochody L-29 Delphin

151D - Mil Mi-4

7609 - Mil Mi-6

7430 - Mil Mi-24A

2011 - Mikoyan Gurevich MiG-17

2047 - Mikoyan Gurevich MiG-17

4326 - Mikoyan Gurevich MiG-21PF

5020 - Mikoyan Gurevich MiG-21PFM

5121 - Mikoyan Gurevich MiG-21MF

01 - Hanoi Institute TL-1

764 - Cessna U-17A Dragonfly

101 - Zlin 226M

 

Kaikki museossa olevat laitteet ovat (yllättäen) hyvin kunnostautuneita sotavuosina saaden useita voittoja tai tarjonneet tärkeää taustatukea, tai olleet Ho Chi Minhin henkilökohtaisessa käytössä tavalla tai toisella. Käytännössä kaikki museossa olleet koneet on poistettu käytöstä ja museoitu melko pian sodan loppumisen jälkeen, mitä plakaateista muistan niin monikaan niistä ei ennättänyt nähdä 80-lukua aktiivisena. Kalustoilla oli Vietnamin sotakoneiston käytössä myös selvä työnjako, Migit hoitivat hommansa ilmassa lentäviä uhkia vastaan kun taas amerikkalaisten "lahjoitukset" huomattiin varsin näppäriksi maahyökkäyksiin ja kuljetuksiin. Tiedoista huokui erityistä ylpeyttä kun jenkkikalustoa käytettiin heitä itseään vastaan.

 

Edit: Järkyttävä määrä tyhjiä rivinvaihtoja pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesa,

 

miten nuo "lahjoitukset" oikein pitäisi nähdä? Käsittääkseni pohjoinen ei saanut mitään suuria määriä ehjää sotakalustoa saaliiksi, vaan olettaisin, että nuo sotasaaliskoneet on saatu jenkkien vetäydyttyä maasta, tai mahdollisesti sodan jälkeen etelän veljiltä. Siten noissa tauluissa väitetystä amerikkalaisen kaluston käytöstä heitä itseään vastaan uskaltaisin olla hieman epäileväinen. Toki tunnustan mielelläni tämän aavistukseni vääräksi, jos asiasta esitetään kovaa evidenssiä. Suurimmaksi osaksi sodan aikana saatu kalusto lienee tuollaisia pudonneita raatoja, joita ilmeisesti maassa on edelleenkin runsaasti. Ehjät ilmavoimien koneet olisi sodan loputtua voitu lentää esim Thaimaan tukikohtiin, ja laivaston koneet tukialuksille. Maakaluston evakuoinnille logistiikka toki asetti suuremmat rajoitukset.

 

Timo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vietnamin_sota#Etel.C3.A4-Vietnamin_kukistuminen

Mahdollisesti tuo kalusto on vallattu etelä-vietnamilaisilta amerikkalaisten vetäytymisen jälkeen vuosina 1973-75 jolloin "rintamavastuu" oli jo luovutettu jenkkien hampaisiin asti aseistamalle Etelä-Vietnamille. Jenkit oli kuitenkin helikoptereineen vielä mukana Saigonin evakoinnissa...joten väitteessä saattaa olla siteeksi totta ?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mil Mi-4 on yksi koneista joilla "Uncle Ho" kuullemma teki matkojansa. Museon sisällä on vitriinissä punainen samettituoli jolla hän istui lentäessään kopterilla

[attachment]393728_img_3921.jpg[/attachment]

 

Yleiskuvaa ilmailumuseon pihalta

[attachment]393729_img_3924.jpg[/attachment]

 

Noissa pikkuritsoissa taustalla oli yksi tutunoloinen värkki, nimittäin tuo amfibio, joka on ilmeisesti tyyppiä VNS-41 ja googletuksen perusteella perustuu takavuosina Jämillä nähtyyn venäläiseen Che-22 Korvet experimental-koneeseen. 401 IMG_0373

 

Toinen tunnistettava pikkuritsa on HL-2 87-03 IMG_0371 joka sivuston http://www.vacne.org.vn/first-made-in-vietnam-aircrafts/e606.html on "coaching plane", mitä se ikinä tarkoittaakaan - mahdollisesti rannikkokonetta. Tarkoituksena oli kehittää tyypistä HL-1 (joka muistuttaa lähinnä Z-22 -sarjan Zliniä) parannettu versio ja lopulta asentaa siihen kelluttimet (buoys) coaching-toimintaa varten. Silmiinpistävää näissä kaikissa projekteissa oli, että kansakunnan terävin kärki (Ajatusten Vuolas Mekong-joki tai vastaava viranhaltija) oli antanut käskyn ryhtyä koneenrakennushommiin.

 

Edit: jälkikäteen huomasin, että tuolla tekstisivulla on kirjoittajalta mennyt jotakin sekaisin. HL-1 84-02 IMG_0154 jonka voisi kuvitella pohjautuvan Rallye 220GT -koneeseen, on HL-2:n esi-isä. Yhtä lailla tämän tunnistamattoman tyypin 101 IMG_0194 sukulaisuutta Zliniin on turha kieltää. Olisko sitten tuo tekstin TL-1. No, tää on nyt aivan EVVK-tasoinen sivujuonne kaikkinensa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vietnamilaisetkin ovat olleet ahkeria kopioimaan ja kokeilemaan omavaraisuutta. Valitettavasti ohitin tuon amfibion ja muutamat muut pikkukoneet muutamalla silmäyksellä joten ei siitä sen enempää, siinä ei auttanut sekään että sulkemisaika oli käsillä. Mitä jenkkikalustoon tulee niin se nähtävästi joko omittiin etelän ilmavoimilta tai onnistuttiin kaappaamaan jenkeiltä itseltään. Romutaideteokset edustavat tulivoiman uhreja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkien aseapu Etelä-Vietnamin ilmavoimille oli juuri tuota Cessna A-37A, Douglas Skyraider ja Northrop F-5A Freedom fighter kalustoa. Pelkästään noita F-5:a jäi "kommunistien käsiin" n. 40 kpl joten Etelä-Vietnam on todennäköisin alkuperä...tais olla jokunen loikkarikin"luovuttajien" joukossa.

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla