Tapani Vatanen

Haapasalo lensi lentokoneella väärinymmärryksen takia???

15 viestiä aiheessa

Haapasalo Goes America.

Nelosella klo.20.00.Tiistana 30.09.2014.

Löytyy varmaan netistä tai tulee uusintana.

 

 

Kausi 1. Jakso 1/8. Ville Haapasalon huikea matka pitkin Amerikan Route 66 -tietä alkaa! Venäjällä käsittämättömän suosittu ja siellä paljon ohjelmia tehnyt Ville lähtee nyt Länteen, Amerikkaan, josta myös Villellä on ollut omat ennakkokäsityksensä. Korkeanpaikankammoinen Ville yllätetään Amerikan-malliin isosti heti matkan alussa. Hän päätyy pienlentokoneen ohjaimiin Chicagon yllä! Ville yllättää myös itsensä omalla suorituksellaan. Jaksossa tavataan myös amisheja ja Ville löytää uusia ystäviä pienestä kuppilasta. SARJA ALKAA. (41') Ohjelman tekstitys teksti-tv:n sivulla 333.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Huomio kiintyi erikoiseen Cessna malliin,mikä lie ollut,mutta se käynnistyi vain punaista nappia painamalla ;D Myöskään polkimista ei vaihdettu sanaakaan,vaivaamaan vähän jäi,huomasiko Ville niitten olemassaoloa lainkaan ??? Lasku oli ensikertalaiselle joka tapauksessa huikean hieno suoritus! Mutta anyway,hauskaa ajanvietettä TV:n muuten niin kurjassa tarjonnassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lasku oli ensikertalaiselle joka tapauksessa huikean hieno suoritus!

Näin ei-lentävän silmä oli havaitsevinaan sen vieressä istuvan tyypin ohjaamassa laskeutumisessa. Eli ei aivan puhdas suoritus. Ei sillä, että sen ensimmäisellä kerralla pitäisi olla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haapasalo Goes America.

Nelosella klo.20.00.Tiistana 30.09.2014.

Löytyy varmaan netistä tai tulee uusintana.

Uusintana Nelosella

 

To 02.10.2014 klo 17.50

 

Su 05.10.2014 klo 12.00

 

Ma 06.10.2014 klo 00.45

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä taisi olla tälläinen "Total Immersion Flight" http://www.chicagoexecutiveflightschool.com/flights.html . Ihan hyvä ohjelma silti

 

Onpa halpoja nuo, ainakin verrattuna siihen mitä Suomessa kaupalliset toimijat tarjoaa. Reilulla satasella (EUR) pääsee puolentoista tunnin lennolle, eikös normi bensakoneella menisi ainakin Suomessa suurin osa tuosta jo pelkkään polttoaineeseen?

Tuolla sivullahan lukikin, että "oppilas" saa tehdä lähes kaiken muun laskeutumista lukuunottamatta. Haapasalo vain antaa tuossa ohjelmassa ymmärtää, että olisi suorittanut myös laskun, vaikka todellisuudessa näytetään useamman kerran miten vieressä istuva kaveri ohjailee laskussa konetta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikan hintoihin lisätään n. 10% sales tax, joten oikeastaan niitä pitäisi verrata Suomen verottomiin hintoihin. Amerikan tunti on myös lyhyempi, sillä siihen lasketaan koko moottorin käynnissä ollut aika, kun Suomessa yleensä veloitetaan ilma-ajasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, toisaalta suomessa noiden lentojen pituuksia on ilmoitettu myös blokkiaikoina, jotka voivat, kuten Lappeenrannasta tiedetään, olla huomattavasti pidempiä kuin ajat, jotka moottori on ollut käynnissä tai pilotti ylipäätään koneessa sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Reilulla satasella (EUR) pääsee puolentoista tunnin lennolle,

 

 

Piti ihan ruveta töihin ja syynäämään, onko se nyt ihan näin edullista. Koska tuolla sivulla ei oikein missään luvata tiettyä ilma-aikaa minuutteina, niin vahva veikkaus tämän paketti numero 1:stä lainatun perusteella

 

Upon your arrival, you are assigned an FAA Certified Flight Instructor who will explain all the items a real pilot accomplishes before, during and after a typical flight.

 

http://www.chicagoexecutiveflightschool.com/flights.html

 

... on se, että lennonopettaja ottaa ensin käsikirjat ja kartat jne esiin, näyttää kentän sijainnin ja lennon reitin, tsekkaa säät ja näyttää miten lentosuunnitelma tehdään ja puhuu kaikki asiat ensin halki, mihin menee about puoli tuntia (= before). Sitten tutustujalle näytetään koneen tarkastus ja istutetaan koneeseen ja käydään lopulta rullaamassa 10 min ja ilmassa 15 min (=during), minkä jälkeen opettaja pitää puoli tuntia kestävän de-briefingin ja myyntipuheen  ;) (=after) ja kappas, puolitoista tuntia eli paketin 1 mainostettu kestoaika on kulunut, mutta ilma-aikaa tuli vain 15 min  ::)

 

Seuraavaksi paketti numero 2:n kimppuun. Google Earth apuvälineenä laskin  reittivälien pituudet näiden siinä mainittujen Chicagon metropolialueen kaupunkien/kaupunginosien keskustojen kautta yhteen, joiden yli siinä kerrotaan lennettävän: Chicago Executive Airport - Glenview - Deerfield - Northbrook - Winnetka - Evanston - Chicago "Loop" - Wrigley Field - Skokie - Lincolnwood - Morton Grove - Chicago Executive Airport. Yhteensä 83 km ja koska mittasin siksak-menetelmällä, lentämällä suoraan ko. paikkojen yli matka olisi vielä lyhyempi. Kun kartalta katsoo, juttu on nimittäin niin, että reitti menee itse asiassa suoraan kentältä Chicagon keskustaan ja sieltä suoraan takaisin kentälle, mitä ei huomaa ellei katso kartalta  ;) Cessna 152:n matkalentonopeudella tuosta reitistä selviäisi siis 24 minuutissa. 24 minuutissa ilma-aikaa.

 

Se, kuinka paljon ilma-aikaa paketin 2 lennolla todella kertyy, riippuu ihan lentokoulun hyväntahtoisuudesta. Veikkaan puolesta tunnista 45 minuuttiin. Ja hinta paketilla 2 on $ 249,00 plus tax, mahdollisesti noin 6 %, sanotaan nyt hinnaksi $ 260 eli 206 €, millä siis saa max 45 min ilma-aikaa opettajan kanssa C-152:lla.

 

Ehkä olen jossain suhteessa laskenut väärin, ehkä en, mutta totuus on, että lennonopettajan puheaika maksaa lentokoululle vähemmän kuin koneen ilma-aika, ja kyllä se Chicagossakin tiedetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, toisaalta suomessa noiden lentojen pituuksia on ilmoitettu myös blokkiaikoina, jotka voivat, kuten Lappeenrannasta tiedetään, olla huomattavasti pidempiä kuin ajat, jotka moottori on ollut käynnissä tai pilotti ylipäätään koneessa sisällä.

 

Tatu Tietänee Tarkemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu Tietänee Tarkemmin?

 

Joo. Ihmeellisiä asiakirjoja sitä onkin saaTavissa, jos niiTä vaan jostain tieTää pyytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haapasalon lennon joutuu kai O'Haren B-ilmatilaa välttääkseen lentämään ensin pohjoiseen ja sieltä järven puolella etelään ja samaa reittiä takaisin. Tuttu lentokoulu pohjoisempana mainostaa näköjään esittelylentoa 69 dollarilla, sisältäen puoli tuntia maaopetusta ja puolen tunnin lennon. Kun koneen vuokra on 43 dollaria, saa opettaja ruhtinaalliset 26 taalaa. Chicagon sales tax on näköjään 9,25%. No, Haapasaloa huijattiin autokaupoissakin, toivottavasti ei osta hevosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään