Heikki Jokinen

Aloittelijalle Canon 300D?

115 viestiä aiheessa

Melkein suosittelisin harkitsemaan vaihtoehtona myös kiinteäpolttovälistä, valovoimaisempaa laajakulmaa. Esim. Sigman 14/2.8 EX Aspherical. Laajakulmapäässä zoomin merkitys on aika lailla vähäisempi kuin telellä, mutta valovoimasta on iloa aina. Käyttötarkoitushan tietenkin ratkaisee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Vielä tuosta Canonin 300D:stä.

En osaa sanoa, mitä puutteita tuossa kamerassa nyt olisi semmosia, että se ei jotenkin olisi digirunkona riittävän hyvä kuvaamiseen. Ainoat puutteet mitä itsellä on mielessä on:

- sarjakuvausmoodi on huonompi kuin näissä uusissa / Nikon D70:ssä

- tarkennusmoodia ei saa manuaalimoodeissa pakotettua AI SERVO:lle, eli sille moodille, joka aina seuraa kohdetta, vaan se on manuaalimoodeissa automaattinen, jolloin tuo servo ei vaikeissa valotusolosuhteissa aina kytkeydy päälle

- valonmittausmoodia ei saa manuaalimoodeissa valita, vaan se on muistaakseni keskiarvomittaus kaikissa muissa kuin M-moodissa, jossa se taisi olla keskipistemittaus.

Kaksi viimeistä "ongelmaa" on softalla lukittuja ominaisuuksia, jotka isoveljessä, 10D:ssä on käytettävissä.

Muuten tuossa kamerassa ei ole _mitään_ mistä sitä itse moittisin. Keveys, josta täällä puhutaan tai "muovimaisuus" on kyllä musta kovin liioteltua. Tuo ei ole mikään muovihäkkyrä. Lisäksi, nuo tarkennus ja valonmittausmoodien puutteet niin on kyllä kovin marginaaliongelmia, koska mun kuvausta ne eivät vielä tähän mennessä ole rajoittaneet millään tavalla.

Kuvan laatu Canonin 300D:n kennossa on aivan fantastinen. Erittäin vähäkohinainen (testien mukaan parempi kuin D70:ssä), ja muutenkin laadullisesti täysin samalla viivalla jos ei parempi kuin Nikonilla. Itse olen sitä mieltä, että 300D:n kuvat on paremman näkösiä kuin Nikonin, mutta olen jäävi kommentoimaan näin Canonin omistajana ;).

Niin tai näin, 300D on loistava digijärjestelmärunko, ja vain optiikka ja taivas on rajana sille, mitä tuolla voi saada kuvaajana aikaan. Suosittelen erittäin lämpimästi.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten tuossa kamerassa ei ole _mitään_ mistä sitä itse moittisin. Keveys, josta täällä puhutaan tai "muovimaisuus" on kyllä musta kovin liioteltua. Tuo ei ole mikään muovihäkkyrä. Lisäksi, nuo tarkennus ja valonmittausmoodien puutteet niin on kyllä kovin marginaaliongelmia, koska mun kuvausta ne eivät vielä tähän mennessä ole rajoittaneet millään tavalla.

Jep, eipä siinä oikein muuta rajoittavaa ole, kuin nuo edellä listaamasi jutut. Itse muutaman päivän 300D kokemuksella koin ne kuitenkin sen verran haittaaviksi (etenkin, kun esim. manuaalinen valomittauspisteen valinta on käytössä jo tuossa omassa pokkarissani), että kennon hienoisen huonommuuden varjollakin päädyin D70:iin. Lisäksi Nikonin valikkoergonomia kun on mulle entuudestaan tuttua, helpotti myös se ratkaisun tekemistä Nikonin eduksi...

Mulle tuo muovirunko ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Tai ainakin näin uskoisin. Kyllä ne nuo "komposiittimateriaalit" kestää sen mitä tarviikin. Vaikka olisi millainen metallirunko, ei se kamera kuitenkaan mitään älyttömiä kolhuja kestä :P Tosin voihan se mielipide muuttua, kun lyön tuon painavan kakkulan kiinni kevyempään kameraan, niin millaiseksi se tasapaino menee :P

Kuvan laatu 300D:llä on aivan loistava, kuten sanoitkin. Jopa halvemman pään lasilla saa tarvittaessa ihan kivaa jälkeä :)http://www.airliners.net/open.file/656569/L/

Vaikka sitä 300D:n neljän kuvan sarjatulta on moitittu monissa arvosteluissa, itse en sitä kokenut kuitenkaan 300D:llä mitenkään ongelmaksi. Kyllä senkin kanssa pärjää aivan hyvin, etenkin kun sen neljän sarjan jälkeen seuraavat kaksi kuvaa kuitenkin pystyy ottamaan jo vajaan parin sekunnin päästä (vai mitkäs ne tarkat ajat olikaan?). Tässä jonkinlainen osoitus siitä. Kuvattu viime kesänä Jämillä:

sar1.jpg

sar2.jpg

sar3.jpg

sar4.jpg

sar5.jpg

sar6.jpg

Viimeinen tosin tärähti pahasti, kun meinasin kaatua jalkojen kierryttyä korkkiruuville ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekniikaltaan 300D on toki oikein hyvä kamera, ei siinä mitään. Minä vaan tykään pidellä mieluummin karheaa kumipintaa ja muutenkin isoon kouraan isompi runko istuu paremmin.

Minua Nikon D70:ssä viehättää erityisesti nuo peukalolla ja etusormella pyöritettävät kiekot, joilla lähes kaikki hallitaan. Lyhyen kokeilun perusteella aivan loistava käyttöliittymä.

Varsin kattava testi ja vertailu 300D:hen löytyy osoitteesta http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka olisi millainen metallirunko, ei se kamera kuitenkaan mitään älyttömiä kolhuja kestä :P

Ei ehkä uusissa mutta Nikonin F4 kuulemma toimii hyvin vasarana tarvittaessa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika hurja hemmo on sekin, joka saa polykarbonaattirungon rikki. Polykarbonaattia käytetään esim. työstökoneiden sirpalesuojissa ja sitä pidetään käytännössä särkymättömänä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

lens2.jpg

Kaveri mannekiinina yhdistelmälle Sigma 80-400 ja Nikonin D70.. Tosin ei omani.. ;D Mutta tuossa toimii vakain ihan uskomattoman hyvin. Ei tuohon hintaan ($999) saa mitään vastaavaa ainakaan omasta mielestäni..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jestas mikä tykki :o

Juu, tuolla kun on kentän laidalla niin Securitas/Poliisi tulee hakemaan pois kun joku on soittanut, että siellä joku hämärä tyyppi tähtäilee koneita Apilaksen kanssa... :D

No, varmaan saadaan nähdää lisää loistavia kuvia foorumilla, ei huono...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis *ist D eikä *ist DS? Hyvä hinta, kun sehän maksaa pelkkä runko puolitoista tonnia. Kyllä se asiallinen kamera on, ja Pentaxillekin on putkia hyvin. Kädessä en ole pitänyt saati sitten kuvannut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fotoyks myy erää 999 euroa ja näyttäisi olevan tulossa myös tonne Topshottiin alle tuhannen euron tarjous. Ja on tosiaan tuo ist D, ei DS.

Mutta onko se jo "vanha malli" ja onko tuo uudempi ist DS parempi... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TM vertailu: Digitaaliset järjestelmäkamerat 1 000 - 1 300 euroa. Numerossa 1/05 ( 5.1.2005 ).

* Canon 300D

* Nikon D70

* Olympus E300

* Pentax *ist DS

Canon sai TM:lta arvosanan 8,4. Olympus 8,3 ja Pentax 8,4. Nikon huikeat 9,1!

MikroPC nro 6 ( 6.5.2004 ) vertailtiin zoomeja järjestelmiin. Silloin Canon EOS 300D sai 86 pistettä, Nikon D70 84 pistettä, Olympus E-1 80 pistettä ja Pentax *ist D 79 pojoa. Zoomeista Canonin PowerShot S1 74 pistettä ja Fuji FinePix S5000 73 pistettä. Vertailulaitteena oli 71 pisteen Nikon Coolpix 5700.

T: JJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta onko se jo "vanha malli" ja onko tuo uudempi ist DS parempi... ???

Sillä tuskin on kuvaustuloksen kannalta kauheasti edes merkitystä.. :)

Mikolle maistiainen:

aiy.sized.jpg

Neatimagea en jaksanut säätää, tuo oli aamulla, siksi ISO 800 ja 1/125s.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo 300D:n ja D70:n automaattipuoli? Jostain luin, ettei tuolla Nikonilla tuo automaattipuoli toimisi niin hyvin kuin Canonilla, eli siis "näppää ja katso"-moodi.

Jos siis antaa kameran vaimolle käyttöön, niin minkälaista jälkeä näillä tulee?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähinnä juuri ajattelin tuota kuvanlaatua, minkaläisia on ko. kamerat näppäilykameroina. Mutta eiköhän ne kuvat siis tuolle Ixus 400:lle pärjää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo 300D:n ja D70:n automaattipuoli? Jostain luin, ettei tuolla Nikonilla tuo automaattipuoli toimisi niin hyvin kuin Canonilla, eli siis "näppää ja katso"-moodi.

Jos siis antaa kameran vaimolle käyttöön, niin minkälaista jälkeä näillä tulee?

Minä kontrollifriikkinä en juuri automaattiohjelmia käytä, jos ehdin säätää, vaan yleensä P- tai A-moodia, mutta mitä nyt harjoittelumielessä räpsin niin kyllä ne hyvällä valotuksella on. Tässä nyt äkkiseltään tuommoinen himmeli kun mulla on katossa sekä täyskokoinen osa siitä.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkkana poikana huomasin, että sulla Esa on siis D70. Se on ollut ykkösvaihtoehto tähän asti, eikä tarvitse siis miettiä muita merkkejä. Hyvää kuvaa sillä tulee tomaattinakin. Kiitos vielä esimerkkikuvista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä tekee mieli ostaa tämä Nikon Capture (30 päivän kokeiluversio tulee mukana), jolla saa jälkikäteen säätää valkobalanssit sun muut suoraan raakakuvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En valita...ihan ok jälki ainakin 300D:ssä. Ainut vaan, että käyttää melkein järjestään isointa aukkoa, joten ei tule niin teräviä kuin voisi.

Sitä ei "näppäilijä" varmaan osaa edes miettiä.. :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään