Pentti Hyvärinen

Ultra lankoihin

16 viestiä aiheessa

Tossa aikasemmassa threadissa ku päästiin vittuilemaan venäläiskoneille, niin tuli vaan mieleen, et millonkahan nää ultrien kohellukset ja sähläämiset lakkaa ylittämästä uutiskynnyksen? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko uutiskynnys jo ylittynyt? Siis, näkyykö asiasta jo jossain mediassa?

 

EDIT: google kertoi yhdestä Viitasaarella pudonneesta ultrasta marraskuussa 2002, ja vesikoneonnettomuudesta 1998...Ja oli sekin näköjään ultra.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan artikkelista

Onnettomuus tapahtui Kolimajärven salmessa vähän ennen puoltapäivää. Pihtiputaalaisen miehen ohjaama kone osui salmen poikki meneviin johtoihin.

 

Kunhan ääneen arvailen: ....minimilentokorkeus 500 ft AGL koskenee myös ultria... Ja tuskin voimajohdot noin korkealle yltävät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko mahdollista,että olisi ollut suksikone tai niillä full lotus kellukkeilla,jotka mahdollistaa operoinnin myös jäältä..Varmaan lisäinformaatiota tulee piakkoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suksilentokurssilla PIKissä opetettiin pääpiirteissään seuraava perusteellinen menetelmä kun suunnitellaan laskeutumista tutkimattoman järven jäälle:

1. Ylilento laskualueen päältä minimilentokorkeudessa (500 ft): Tarkastellaan yleinen soveltuvuus: Reunaesteet, mastot, voimajohdot

2. Toinen ylilento: Lähestyminen, joka lopetetaan n. 100 ft: Siitä korkeudesta tarkastetaan jään pinta, railot, avannot, niiden merkit

3. Kolmas lähestyminen, jossa juuri käydään jään pinnassa, mutta siis saman tien takaisin ilmaan. Siis mahdollisimman lyhyt jääkiito. Tämä siltä varalta, että vettä/sohjoa jäällä.

4. Neljännessä lähestymisessä katsotaan edellisen kerran suksen jäljet. Jos jälkiin ei ole noussut vettä, niin sitten voisikin jo tehdä loppulaskun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kauan saa lentää matalalla laskeutumispaikkaa etsiessään?

 

Niin kauan, että on varma laskeutumisalueen turvallisuudesta. Tosin, talojen ja väkijoukon päällä sitä ei kannata tehdä kovin pitkään. Lentosäännöt sallivat muistaakseni näissä tapauksissa minimilentokorkeuden alittamisen vain jos tarve vaatii. Eli pitäisi pyrkiä tekemään laskukierros niin että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa ulkopuolisille.

edittiä:sanavirhe korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topicien mestari puhuu taas:

 

Kerran Malmilla tässä männä kesänä: "OH-NNN, laskulupa tulee kynnyksellä, jatka lähestymistä, torni". "Jatketaan, O-NN". Kynnys tulee vaan ei laskulupaa. "Sopiiko jo laskea, O-NN", sanoo ilma-aluksen päällikkö lennettyä noin kahden metrin korkeudella kiitoteiden risteykseen asti. "Oho, sori, O-NN, selvä laskuun 36:lle". "Selvä laskuun, O-NN" ja kaasu kiinni ja nokka kivasti ylös. Rataakin jäi vielä kummasti. Sujuu se kun ei ole ketään edessä. Ja tekeville sattuu...

 

Mutta tällähän ei ollut mitään tekemistä minkään kanssa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään