Mika Laakso

Blenheim "lentää" taas. Tekniikan Maailma 3/1960

8 viestiä aiheessa

Tekniikan Maailma 3/1960 on juttua jääkelkasta, jossa on Blenheimin eturunko. Mikä mahtaa olla Blenheim koneyksilö, josta tuo on tehty?

 

img.jpg.f2c3ebc91083b1e1afa1f48c8f7c40cb.jpg

 

 

>img_0001.jpg.f885a9d8e8b7b95028f5c13b15a955fb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että Mk. I nokka taitaa olla varaosa eikä ole ollut aikaisemmin mihinkään Blenheimiin kiinnitettynä, ja se näyttääkin siistiltä.

 

Viimeinen palveluksessa ollut lyhytnokkainen Blenheim I (BL-173) lensi viimeisen lennon 10.4.1958. Sitä edellisen lyhytnokan (BL-106) lennot loppuivat 20.3.1957, jolloin kone meni lumivalliin nokilleen etuosan vaurioituessa. Tämän jälkeen ei enää ollut tarvetta säilyttää nokkia ja niitä vapautui esimerkiksi lumikelkka-markkinoille. Viimeinen pitkänokkainen (BL-199) Blenheimikään ei enää kauaa lentänyt, vaan lennot päättyivät 20.5.1958.

 

Eikös Keski-Suomen Ilmailumuseollakin ole tuollainen irtonokka varastoissaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikös Keski-Suomen Ilmailumuseollakin ole tuollainen irtonokka varastoissaan..

 

Eikös tämä ole juurikin tämä sama nokka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä ole juurikin tämä sama nokka?

 

Mielestäni se joskus näytteilläkin K-SIM:ssä ollut nokka on ihan iskemätön. Tai sitten sitä on korjailtu paljon kelkkakäytön jälkeen.

 

Mutta... Jos joku tietää tämän BL-Kelkan taustoja, käytöstä, kohtalosta tms. olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan lisää. Yhteyksiä saa privalla tai paatoimittaja(ät)feeniks.fi

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soitappa Peter Geitelille, isänsä tuon rakensi kun oli selkänsä loukannut jossain rallissa, käytti sitä mökkireissuilla Turun saaristossa.Geitel in puhelinnumero on julkisesti löydettävissä, toimittaja ammatiltaan, eläkkeellä vissiin jo.

Olikohan muutoin vanha ilmailumies Juurikkala tuossa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain eilen vinkin, että Mobilisti-lehdessä on ollut juttu ja värikuvia tästä kiiturista, joka oli tummansiniseksi maalattu.

 

Löysin Mobilisti-lehden sisältöluettelon ja sieltä selvisi, että kyseinen numero on ollut 2/09.

 

http://www.mobilisti.fi/mobilisti.txt

 

Ilmailu-Blenheim lumikiituri 2/09

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi muutoin olla niin että Finnilä oli selkänsä loukannut ja Geitel avusti rakentamisessa, peteriin kannattaa olla yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään