Jussi Rantala

F-35B @ MCAS Miramar Air Show 2014

5 viestiä aiheessa

Viime vuoden MCAS Miramar Air Show peruutettiin viime hetkellä budjettiongelmien takia. Tänä vuonna budjettiongelmia ei ollut ja show järjestettiin.

 

Tämän vuoden näytöksen uutuus oli USMC F-35B, jota nähtiin sekä maassa että taivaalla. Nämä lienevät ensimmäiset F-35B kuvat foorumilla (ainakaan en pikahaulla löytänyt muita).

 

F-35B maassa

 

9_img_8637.jpg.15ccd590eb36d7ed2bc68733cbd70228.jpg

 

 

 

F-35B taivaalla

 

35_img_9140.jpg.0ead64291a7591ac1cd377b8630e1c09.jpg

 

 

 

>10_img_8638.jpg.a452ccea456b412e7f76a9480ad9e4f4.jpg>36_img_9163.jpg.16326cbd2dc2b0fb0624b9f10c35117a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pystysuoraan laskeva versio on kuulemma (sellaislla lentäneen mukaan) niin fiksu, että kun kone tajuaa, että nyt olisi sakkauksen paikka, niin se menee itsestään sellaiseen tilaan, että koneen perässä suihkusuutin kääntyy alaspäin ja koneen etuosassa luukku aukeaa ja turbiinin käyttämä puhallin ryhtyy pitämään koneen etuosaa ruodussa. Olisi mukavaa tietää,miten tuo oikeasti käyttäytyy, ettei tarvitsisi pitätyä tällaisissa amatöörin toisen käden tiedoissa. Löytyisikö asiasta tieto esim kv sivustoilta?

 

Timo,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pystysuoraan laskeva versio on kuulemma (sellaislla lentäneen mukaan) niin fiksu, että kun kone tajuaa, että nyt olisi sakkauksen paikka, niin se menee itsestään sellaiseen tilaan, että koneen perässä suihkusuutin kääntyy alaspäin ja koneen etuosassa luukku aukeaa ja turbiinin käyttämä puhallin ryhtyy pitämään koneen etuosaa ruodussa. Olisi mukavaa tietää,miten tuo oikeasti käyttäytyy, ettei tarvitsisi pitätyä tällaisissa amatöörin toisen käden tiedoissa. Löytyisikö asiasta tieto esim kv sivustoilta?

 

Timo,

Kuulostaa aika jännittävältä toimintatavalta, erityisesti jos viitataan normaaliin lentotoimintaan. Varsinkin kun sakkauksen kehittyminen voi olla hyvin nopea tapahtuma. Jotta siihen ehtisi reagoida kuvatulla tavalla, niin puhaltimen pitäisi olla valmiiksi käynnissä ja luukkujen aueta silmänräpäyksessä. Kun luukku toimii suurena lentojarruna, niin sen avautuminen ei itsessään edesauta ainakaan perinteisiä sakkauksen oikaisutoimenpiteitä. Videoiden perusteella luukkujen liike on normaalitoiminnassa aika hidasta.

 

Google ei löytänyt hakusanoilla "F-35B stall" tarkempia kuvauksia, mutta A-mallista on useita mainintoja suurella kohtauskulmalla lentämisestä ja sakkaustilassa lentämisen hallittavuudesta.

 

Olisikohan tässä kyse laskuasussa lentämisen avustamisesta ja automaattisesta asennonhallinnasta laskeuduttaessa. F-35B -konetta ohjataan laskeuduttaessa sauvalla myös korkeussuunnassa, kun Harrierissa kone pidetään suorassa sauvalla ja kaasuvivulla säädetään vajoamista.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin tuon laskeutumisen jotakuinkin siten, että kun hidaslennossa saavutaan lähelle aiottua laskeutumispaikkaa, niin kun lentäjä vetää sauvasta (tai oikeammin tuosta joysticikstä) niin ilmeisesti lentotilan, korkeuden ja muuin datan perusteella kone ymmärtää, että nyt ollaan tulossa pystysuoraan laskuun. Tästä seurauksena kone menee siis tuohon laskumoodiin. Luonnolollisestikin tuo luukku on aikamoinen ilmajarru, joten ei sitä ihan missä tahansa tilantessa ryhdytä availemaan. Halusin sanoa, että kun Harrierissa ilmeisesti pystysuoran laskun tekeminen eddllytää aika paljon erilaisia toimenpiteitä suihkusuuttimien käätämisestä ja kaasusta huolehtiminen mukaanluettuna, niin F35 tekee travittavat toimenpiteet itse.

 

Tuollaiset kuvat löytyivät netistä koneen moottorista ja ohjaamosta. Itse en ole päässyt noin lähelle konetta. Jopa mock-up:ia on static displayssa vartioitu. Tämä tosin on muutaman vuoden takaa.

 

Timo

 

 

 

engine_of_f-35.jpg.58615591cd711b55223515d67860ece6.jpg

 

 

>1280px-lockheed_martin_f-35_lightning_ii_mock-up_instrument_panel.jpg.7a00baca1c6a99ac41e4c168ae5c3272.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla