Erkki Mikola

City airports

4 viestiä aiheessa

Syyskuussa 2003 näyttää saksalaisessa ilmailulehdessä Fliegerrevue olleen juttu,

http://www.fliegerrevue.de/doc_article.asp?AID=11794

missä lueteltiin maailman tyypillisimmät / tunnetuimmat / merkittävimmät (miten vain haluatte) city-lentoasemat

 

Listalle pääsivät näköjään:

- Washington Ronald Reagan National Airport

- Mailand-Linate (Milano)

- Paris Le Bourget

- London City-Airport

- Belfast City-Airport

- Helsinki-Malmi

- Reykjavik

- Stockholm-Bromma

 

Huonolla saksankielen taidolla minulle ei oikein selvinnyt, miten muissa maissa kuin Suomessa suurkaupungit suhtautuvat näihin erikoisuuksiinsa. Ilmeisesti suojelevat niitä. Tosin paineita toiminnan lopettamiseenkin näyttää olevan, ainakin Berliinissä.

 

Edit: Listalta jäi tosiaan pois Berlin-Tempelhof. Siihenhän ko. toimittaja vertailee maailman muita City-lentoasemia, ja tapaa miten paikalliset viranomaiset niihin suhtautuvat. Eli nähdäänkö City-airport rasitteena vai voimavarana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli vähän vaikeaselkoinen artikkeli, ja jo yli vuoden vanha. Voittoa näyttäisivät tuottavan Ronald Reagan ja Belfast City. Useiden kenttien sanottiin tuottavan tappiota, jonka valtio maksaa. Ja melusta johtuvia toimintaaikarajoituksia on melkein jokaisella näistä kentistä. Silti, varsinkin bisnesmiehet ovat keskustakenttien säilyttämisen puolella. Esim. Schönefeldin laajennuksessa business-terminaali tulee niin sivuun, että koko kenttäkompleksi on pakko kiertää autolla päästäkseen businesslennolle, mistä syystä Tempelhofin businesslentofirmat sanovat lopettavansa toiminnan, koska heidän toimintansa perustuu nopeisiin yhteyksiin kaupungin keskustasta toisen kaupungin keskustaan.

Useiden kenttien taloudellisesta tuloksesta kenttiä ylläpitävät tahot eivät myöskään halunneet antaa tietoja.Mutta yleinen käsitys on, että nämä kentät puolustavat paikkaansa reitti-, taksi-, pelastus-, lääkärikopteri- ja rajavartiokenttinä, koulutuksesta ja harrastusilmailusta puhumattakaan. Reagan taitaa olla tässä suhteessa poikkeus, koska sinne eivät minun ymmärtääkseni yksityiset koneet pääse laskuun, koska se sijaitsee niin lähellä Valkoista taloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonolla saksankielen taidolla minulle ei oikein selvinnyt, miten muissa maissa kuin Suomessa suurkaupungit suhtautuvat näihin erikoisuuksiinsa. Ilmeisesti suojelevat niitä. Tosin paineita toiminnan lopettamiseenkin näyttää olevan, ainakin Berliinissä.

 

Uusimmassa AOPA lehdessä oli juttua AOPA:n puheenjohtajan, joka on samalla myös "kansainvälisen" AOPA:n puheenjohtaja, vierailusta Kreikkaan: Ateenassahan uuden lentoaseman valmistuttua lopetettiin "vanha" ja samalla vietiin GA-piloteilta harrastuspaikka. Kreikan Ilmailuliiton edustaja oli todennut pj:lle että Ateena on ainoa Euroopan pääkaupunki, jossa ei ole lentokenttää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään