Jukka Juslin

ILMAILU-lehden tilasta

326 viestiä aiheessa

lähettäkää juttujanne Ilmailulehteen ja saadaan  lukea niitä mistä kirjoitatte  :)

Niin! Sinne on pyydetty juttuja - kirjoittamaan nyt vuh!

 

Liiton lehti lienee parhaimmillaan jäsenistönsä näköinen. Jäädäänkö tuleen makaamaan vai varmistetaanko, että näin on?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no, minulta on ainakin lähdössä pieni uutinen seuraavaan lehteen, saa nähdä meneekö sitten läpi. Se jää lehden toimituksen päätettäväksi.

 

Ei sovi ainakaan yrityksen puutteesta syytellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin! Sinne on pyydetty juttuja - kirjoittamaan nyt vuh!

ihan totta!

 

juttuvinkkejä on pyydetty. välitän tässä tännekin maijun tuoreen postauksen aiheeseen liittyen.

 

-----------------------------

Heipä hei!

Jos mielen päällä on jokin hyvä juttuidea tulevaan Ilmailuun, niin kerro ihmeessä minulle. Otan oikein mielelläni jälleen vinkkejä vastaan.

 

Parhain terveisin

Maiju

---

Maiju Ristkari

editoiva toimittaja

MCI Press oy

Mikonkatu 8 A

00100 Helsinki

www.mcipress.fi

maiju.ristkari@mcipress.fi

(09) 2525 0257

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteesta kannatan, vaikka olenkin aina pitänyt ilmailu-lehdestä. Itse tosin lukemalla luen vain keskimäärin yhden jutun joka toisesta lehdestä. Yleensä selailen vain otsikot, kuvat ja kuvatekstit. Nyt lukemista odottaa SIL juttu otsikolla "Liitto palvelee enemmän kuin ajattelisinkaan". Kuvateksteistä poimin jo yhden merkittävän edun, jonka olin unohtanut, eli talkootyöntekijän vakuutuksen.

Itse juttu oli pettymys. Oikeastaan niin huono, että vakavasti harkitsin liitosta eroamista. Ajattelin että avaan tästä uuden aiheen, mutten ole sitä vielä osannut kirjoittaa rakentavaan sävyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailussa on ollut ikiajat purjelennon vakiopalsta sekä tämän tästä pitkiä kisaraportteja. Väliin konejuttuja, kerhoartikkeleita, leirijuttuja yms. Laji on ollut erittäinkin voittopuolisesti esillä lehdessä, jonka alueeseen pitäisi kuulua koko harrasteilmailun kirjo. Jos jostain on turha nillittää, niin purjelennon saamasta sivumäärästä menneisyyden Ilmailu-lehdissä. Tuskin mikään muu laji on päässyt lähellekään vastaavaa. Jollei nyt sitten laskuvarjohyppy joissakin vaiheissa lehden historiaa. Tai lennokinlennätys toisissa.

 

-A-

 

Konejutuissa on kyllä tapahtunut kehitystä, Arcuksesta on ollut parin vuoden sisään jo kaksi juttua, sitä edellinen purjekoneraportti julkaistiin 90-luvun puolivälissä DuoDiscuksesta. Yksipaikkaisesta on julkaistu juttu viimeksi varmaan 70- tai 80-luvulla. Paavon palsta on ollut ainoa pysyvä purjelentoartikkeli, ja monessa lehdessä se ainut. Jos olet lehteä avannut pariin vuoteen lainkaan, olet varmaan huomannut että kisaraportointi on lopetettu tyystin kotimaisista kisoista. Kerhoartikkelien kohdalla viitannet Karhulan vuotuiseen syysjuttuun. Kerhoartikkeleita *monikossa* siis toteutuu jos tarkastellaan kahta tai useampaa vuosikertaa lehdestä. Kirjoituksestasi paistaa asenne että purjelento on vienyt massiivisella sivumäärällään tilaa muilta lajeilta. Minä sen sijaan toivon muille lajeilla paljon lisää tilaa lehdestä, ne mahtuvat sinne kyllä, kuten purjelentojutut. Siis jos lehti keskittyisi harrasteilmailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, sanottakoon, etten ole pitänyt tilastoja, vaan lukenut lehden reilut 20 vuotta, jonka se on minulle tullut. Lisäksi aika monta vanhempaa numeroa. En varsinaisesti ole kiinnittänyt huomiota kisajuttujen määrän lisääntymisen tai vähentymiseen, koska ne eivät silleen liippaa ihan kauhean läheltä omaa elämääni. Sinällään tarkastelujakso ei tosiaan ollut viimeinen vuosi, joka on ollut kaoottista huuhaata. Sinä aikana en ole pystynyt lukemaan yhtäkään julkaisua kannesta kanteen. Itse asiassa kehitys siihen suuntaan on ollut vallalla pidemmänkin aikaa.

 

Asenne paistoi väärin. Ei minulla mitään purjelentoa vastaan ole. Päinvastoin. Sehän on kutakuinkin hienoin tapa harrastaa ilmailua. Ja omistanpa voimassa olevan purjelentäjän lupakirjankin. Kohdistin vain huomioni siihen, että purjelento ei ole todellakaan se laji, josta lehdessä on kirjoitettu jotenkin suhteettoman vähän verrattuna muihin lajeihin. Siinä olen ihan samaa mieltä, että lehden tulisi keskittyä (kotimaiseen) harrasteilmailuun eikä haahuilla kaiken sellaisen parissa, mikä vähänkin liittyy lentämiseen. Tai jonka voi sormien läpi katsoen kuvitella siihen liittyvän. Näille ilmiöille on omat julkaisunsa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...että lehden tulisi keskittyä (kotimaiseen) harrasteilmailuun eikä haahuilla kaiken sellaisen parissa, mikä vähänkin liittyy lentämiseen. Tai jonka voi sormien läpi katsoen kuvitella siihen liittyvän. Näille ilmiöille on omat julkaisunsa.

Tähän varmaan yhtyy kaikki! Lehden tulisi olla nimenomaan harrastusilmailuntiedoitus- ja markkinointikanava.

 

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En varsinaisesti ole kiinnittänyt huomiota kisajuttujen määrän lisääntymisen tai vähentymiseen...

Siinä olen ihan samaa mieltä, että lehden tulisi keskittyä (kotimaiseen) harrasteilmailuun eikä haahuilla kaiken sellaisen parissa, mikä vähänkin liittyy lentämiseen. Tai jonka voi sormien läpi katsoen kuvitella siihen liittyvän. Näille ilmiöille on omat julkaisunsa.

Olen kyllä jäänyt kaipaamaan J. Raivion (humoristisia(kin)) purtsikkakisajuttuja. Tosin nykyään on tuo some-aika, joten lärvistä ja blogeista noita löytyy, että on sentään korviketta olemassa.

Vaikka se lehti nyt keskittyisikin kotoiseen harrastusilmailuun, mielestäni kaikkia, nimenkin mukaan ilmailualan juttuja, siinä pitäisi olla. Kyllähän noita muita julkaisuita löytyy maailmalta, mutta niitä ei kaikki potentiaaliset harrastajaehdokkaat ehkä löydä/ymmärrä "ulkomaata". Joten jonkinlainen läpileikkaus niistäkin saisi olla suomeksi/savoksi, jotta koko ilmailun sarka tulisi katetuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sitä olemassa paljon, mitä kenties kaipaa, mutta maailma muuttuu. Ne entiset jutut on jo kirjoitettu ja julkaistu. Hommassa pitäisi mennä eteenpäin. Aika vähän 60-70 -luvun lehdistäkään on jäljellä, vaikka niissäkin oli paljon mielenkiintoista asiaa ja hyvien kirjoittajien juttuja. Se toki, että tulisi tarjota jotakin mielenkiintoista poistuvien aiheiden tilalle. Lehdessä on uutispalsta, joka kattaa ihan hyvin tuon maailman tapahtumien seuraamisen. Onhan se nyt vaan vähän höpöä ruveta kirjoittamaan yhteenvetoja kansainvälisten lehtien menneistä numeroista. Loppuu äkkiä sivut kesken. Tai jos ei, mainitussa uutispalstassa ei lähtökohtaisesti ole mitään vikaa. Muuta kuin, että nekin uutiset ovat yleensä lehden ilmestyessä jo aika vanhoja. Pointti toki tuo, että ulkomaissa julkaisuissa on ongelmansa, mutten silti oikein näe niiden ratkaisemista harrasteilmailijoiden liiton jäsenjulkaisun tehtävänä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se nyt vaan vähän höpöä ruveta kirjoittamaan yhteenvetoja kansainvälisten lehtien menneistä numeroista.

En siis tarkoittanut että aletaan kirjoittamaan yhteenvetoja ulkolaisista lehdistä :o. Toki ei tuokaan mikään mahdoton ajatus olisi sopivasta aiheesta.  Vaan sitä että se "läpileikkaus" (=jotain juttua välillä) on kaikista ilmailun asioista saatavilla , vaikka pääpaino olisikin kotoisalla harrastusilmailulla. Siis ei heti revitä herneitä sieraimiin, jos ILMAILUssa on sotilas/liikennelento/avaruus/yms aiheita välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän varmaan yhtyy kaikki! Lehden tulisi olla nimenomaan harrastusilmailuntiedoitus- ja markkinointikanava.

 

 

-Juha

 

Kun lehteä myydään kaupanhyllyillä niin on "pakko" kirjoittaa muutakin kuin kerhoterveisiä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen,  uusi Caravan-lehti. Sivuja 164, tyyliltään samanlainen kiiltäväkansinen kuin nykyinen Ilmailu-lehti. Vähittäin myyvät hintaan 7,00 €, Erinomaisia matkakertomuksia, kokemuksia ja vaunu- ja autoesittelyjä.

Lentämisestä ja siihen liittyvistä kokemuksista saa varmastiyhtä kiinnostavan kokonaisuuden.

Sen kummemmin kantaa ottamatta, tutustukaa lehteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytpä vasta lueksin tuota uusinta numeroa. Järkytyin. Viimeinen paikka, josta olisin kuvitellut löytäväni ilmastoalarmistien propagandaa olisi ollut Ilmailu-lehti. Mutta ei. Semmoinen artikkelihan sitä on pitänyt lykätä. Kehäpäätelmien huippua edustaa se, että amatöörilentäjä on ollut havaitsevinaan paikallissäässä parina viimeisenä kesänä lisääntyneitä sateita ja tuulia. Siis rannikkokaupungissa tuulee ja iskeepä välillä sumunkin yks kaks kesken lennon. Sehän on ihan ilmiselvä merkki siitä, että taivas kostaa sinne lentämämme hiilidioksidin, tuon kaikelle elämälle vieraan ympäristömyrkyn, näin julmalla tavalla.

 

Menee SIL-jäsenyyden päättyminen vakaaseen harkintaan.

 

-A-

 

PS. Lohtulukemista siltä varalta, että joku muukin järkyttyi: http://ilmastorealismia.blogspot.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee SIL-jäsenyyden päättyminen vakaaseen harkintaan.

Minusta tuo artikkeli sääilmiöistä oli hyvä. Siitä on aina lisää opittavaa, -mielestäni-  ja säätä ja sen ilmiöitä minun VFR lentäjänä on opiskeltava. Olen edelleen löytänyt paljon kiinnostavaa luettavaa Ilmailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän sen pointti ollut puhua sääilmiöistä, vaan ilmastonmuutoksesta. Sää ja ilmasto ovat tunnetusti kaksi ihan eri asiaa. Sääoppia tai meteorologiaa opiskellaan lupakirjakursseilla. Kansalaisten taskuilla käyvää ilmastopolitiikkaa taas tehdään lukemattomissa muissa instansseissa.

 

-A.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitto maksaa 290 000 e Ilmailu-lehden tuotannosta (SIL talousarvioesitys 2013). Se on suurin kuluerä budjetissa. Tuo raha menee kokonaan ulkopuoliselle yhtiölle. Tuottoja lehden ilmoituksista on laskettu tulevan 45 000 e. Miinusta jää siis 245 000 e. Onkohan lehti oikeasti tuon väärti?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitto maksaa 290 000 e Ilmailu-lehden tuotannosta (SIL talousarvioesitys 2013). Se on suurin kuluerä budjetissa. Tuo raha menee kokonaan ulkopuoliselle yhtiölle. Tuottoja lehden ilmoituksista on laskettu tulevan 45 000 e. Miinusta jää siis 245 000 e. Onkohan lehti oikeasti tuon väärti?

 

Jos Harrin tiedot ovat aktuelleja eikä lehden suunnasta ole saatavissa mitään lisäarvoa tuota 245K€:tä vastaan lienee selvää että tarvitaan rasti ruutuun "tilaan lehden /en tilaa lehteä". 

Vastaavasti jäsenmaksuun alennus tai mieluummin korotus niille ketkä lehden haluaa postiluukustaan luukustaan eteisen lattialle...tai laatikkoon automatkan päähän- ihan miten vaan.

 

Kaikki SIL tiedotteet nettiin ja kerran vuodessa "talvinumero" tyyliin venealan lehtien messunumerot  jossa lajien kuulumisia kerrotaan, mieluummin siten että aihetta kehtaa esitellä mahdollisille toiminnan tukijoille.

Ellei sitten kohtuullisen hyvin ajan hermolla oleva Aviator  tai  Siivet ehdi ensin

Sen" vuosikertomusproopuskan" voin aivan hyvin ostaa paikalliselta R-kioskilta... jos sinne edes Ilmailua ikinä enää tulee myyntiin.  Siivet lehteäkään sinne ei enää tule...ja tämä 2km HKI  rautatieasemalta.

 

 

Valitettavasti enää ei ole mahdollista tehdä asiasta esitystä SIL tulevaan kevät kokoukseen.

 

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai on ilmoitustuloja budjetoitu 45.000,- eli 4.500,- per numero. Mediakortin mukaan tuohon hintaan pitäisi myydä noin 2,5 sivua ilmoituksia per numero. Numeroissa 1 ja 2 ilmoituksia oli noin 1 sivu per numero. Haastetta on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen mitä mainosmedian hintoihin olen kotimaisissa julkaisuissa tutustunut, niin ei kyllä halpaa ole... Ilmailu-lehdessä hintaa yli tuplat esim erääseen englantilaiseen julkaisuun nähden jossa erästä projektia olen mainostanut. (tietysti toistoalennukset jne mutta silti!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitto maksaa 290 000 e Ilmailu-lehden tuotannosta (SIL talousarvioesitys 2013). Se on suurin kuluerä budjetissa. Tuo raha menee kokonaan ulkopuoliselle yhtiölle. Tuottoja lehden ilmoituksista on laskettu tulevan 45 000 e. Miinusta jää siis 245 000 e. Onkohan lehti oikeasti tuon väärti?

 

Harri

 

Kannattaa muistaa että yleensä iso-osa julkaisujen kustannuksista tulee postituskuluista. Esim itella Press Basic antaa 12 500kpl /150g lehdelle yksikkö hinnaksi 46sent/kpl eli vuodessa postikulut n. 70 000eur. Tähän kun lasketaan painokulut niin huppista keikkaa, puolet 245 000eurosta meni jo ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että yleensä iso-osa julkaisujen kustannuksista tulee postituskuluista. Esim itella Press Basic antaa 12 500kpl /150g lehdelle yksikkö hinnaksi 46sent/kpl eli vuodessa postikulut n. 70 000eur. Tähän kun lasketaan painokulut niin huppista keikkaa, puolet 245 000eurosta meni jo ;)

 

Vertailun vuoksi, lehden kustannuksista vuodelta 2011 tässä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,103465.msg1399010.html#msg1399010

 

Itseäni viisaammat ovat laskeneet, että MCIPress kuittaisi joka numerosta 10 k€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi, lehden kustannuksista vuodelta 2011 tässä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,103465.msg1399010.html#msg1399010

 

Itseäni viisaammat ovat laskeneet, että MCIPress kuittaisi joka numerosta 10 k€.

 

Näköjään tuo 245k€ oli myös väärin (tarvitsisi varmaan mennä aikaisemmin nukkumaan  ;) )

 

Noita lukuja kun katselee niin ei tarvi arvata miksi Aviator-lehti on vain sähköinen julkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään