Jukka Juslin

ILMAILU-lehden tilasta

326 viestiä aiheessa

Hei Jari!

Kiitos vinkistä, lisään sen juttupankkiin ja olen yhteydessä, jos toimitusneuvosto valitsee aiheesi.

Onnea ja menestystä kisoihin!

 

Mistä tommonen on putkahtanut? Tuollaisen olemassolohan on kiistetty Ilmailuliiton toimesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä avaan hieman juttuprosessia Ilmailun avustajan näkökulmasta...

 

Lehden tuottaja lähestyy avaustajia ennen seuraavan numeron suunnittelun aloittamista, ja pyytää juttuideoita. Jos ei tällaisia yhteydenottoja saa, löytyy mm. Ilmailun nettisivuilta linkki jonka takaa löytyy ohjeet juttuideoiden toimittamisesta. Samoin joka (?) lehden viimeiseltä sivulta löytyy ohjeet palautteen antamiseksi, sieltä voi kai voittaa jotain pienelektroniikkaakin...

 

Tämän jälkeen avustaja listaa huimia ja ainutlaatuisia juttuideoitaan ja lähettää ne lehden tuottajalle. Tämän jälkeen ymmärtääkseni juttuideoita käsitellään "toimistuskokouksessa". Tästä ilmeisesti käytetään välillä tuota toimitusneuvosto nimitystä. En tiedä ketä kokouksessa istuu. Jos tämä kokous päättää, että avustajan juttuidea otetaan lehteen, tilataan juttu. Tässä vaiheessa sovitaan tarkemmin sisältö, merkkimäärä, kuvat, korvaus, aineistopäivä jne. Avustaja tuottaa sydänverellään mahtavan jutun ja toimittaa sen aineistopäivään (köhköh)mennessä tuottajalle. Tämän jälkeen toteutetaan mahdolliset korjaus-,täydennys-,lyhennys- jne pyynnöt ja tarkastetaan mahdollinen taitto-pdf. Sitten odotellaan lehden ilmestymistä, ihaillaan omaa juttua ja kirjoitetaan lasku.

 

Avustajat siis toimivat yhdessä lehden tuottajan kanssa. Lisäksi kannattaa huomata, että kun Ilmailuja selaa on lehti aina sisällöltään melko samanlainen. Lehden juttujen pituudet yms. on tarkkaan päätetty, ja ne seuraavat joka lehdessä samaa kaavaa. Näin olleen avustaja ei juuri pysty vaikuttamaan esim. jutun merkki- tai kuvamäärään. Toisaalta nämä ovat asioita jotka päättää lehden julkaisija, ja avustajana toimin mielelläni tilaajan ohjeiden mukaan. MCI on ammattitalo ja homma toimii hyvin heidän kanssaan. Jos lehteä tehdään harrastevoimin, pitää aina varutua jonkinlaiseen säätämiseen.

 

Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Juhan kertomasta tulee mieleen koska en lehdentekemisestä tiedä mitään, lukea toki osaan.Onko tämä ammattitalo firma joka tekee lehtiä joka suuntaan piirakan vatkaamisesta öljyn viskositeetin tutkintaan, eli ei välttämättä tiedä ilmailusta sonnin veräjän ihemettelyä enempää, luultavasti.

Saamme silloin juurikin mitä tilaamme, tulisikohan jonkun oikeasti miettiä siellä toimituksessa vai sanotaan miksi paremmalle tuntuu, mitä asiakkaamme haluavat, ei niin että kertokaa ihmeessä tai laittakaa juttuja tulemaan.

Voihan niitä juttuja varmaan monikin vääntää, onhan jopa ilmailutoimattajat r.y olemassa, lienee yli 50 jäsentäkin, sieltähän sitä juttua luulisi tulevan, no hirtehishuumori saakoon sijansa.

Tuo lehti on ilmestynyt niinkin monta vuotta ettei varmaankaan kerro tai kirjoita juttu niin saatamme julkaista enää toimi, vai tuntuuko että toimii? Onhan siellä taustalla paljonkin ilmailuväkeä, luulisin.

Tämä kaikella ystävyydellä.En edes osaa lentää. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietenkin hyvä, jos lehden avustajilta kysytään mitä he haluavat kirjoittaa. Tämä kuitenkin rajoittaa juttujen ja ideoitten tarjoajat jo aikaisemmin lehteen kirjoittaneisiin, joissa ei varmaankaan ole mitään vikaa, mutta on vaikea nähdä kuinka he edustavat ja millä valtuuksilla SIL:n jäsenkuntaa.  Minusta näyttää todellakin siltä, että lehden tekeminen ja ne pienet palkkiot halutaan pitää sisäpiirin hallussa, eikä muista ole kamalan paljon väliä.

 

Olen lukenut monta kertaa lehden takasivulla olevan kehoituksen antaa PALAUTETTA, minä olen naiviuttani ymmärtänyt tämän palautteeksi jo julkaistuista jutuista kuvista niiden laadust yms. Juttujen tarjoaminen tai edes ideoiden tarjoaminen ei ole palautetta, se ei katso taaksepäin vaan eteenpäin. Voitte saivarrella, että kyllä siinä tarkoitetaan, että voi antaa juttuideoita, mutta juttuidea ei ole palautteen synonyymi mitenkään yleisesti ymärrettävässä mielessä.

 

Satunnaisesti kokoontuvat toimituksen ja avustajien kokous ei ole toimitusneuvosto. On myös vaikea nähdä, että se keksisi jotain oman näköpiirinsä ulkopuolella olevia UUSIA juttuideoita.  Jos SIL:n hallituksella on mitään valtaa lehden linjaan ja sisältöön, niin sen pitäisi muodostaa tai kutsua koolle toimitusneuvosto, joka kokoontuu suhteellisen säännöllisesti, edustaa mahdollisimman laajalti eri ilmailun osa-alueita ja pyrkii ohjeistamaan toimitusta.  Jos se on toimituksesta riippumaton se voi löytää jotain uutta ja mahdollisesti kritiikin aihetta lehden vallitsevasta linjasta ja tasosta, jos se on toimituksen oma kahvikerho, niin en usko sen löytävän nykyisestä linjasta juuri mitään kritiikin aihetta saatikka uusia linjauksia.

 

t. Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nykyisessä tilanteessa, jossa ilmailuväki kamppailee poliitikkojen kanssa Malmin kentän olemassaolosta, voisi kuvitella, että SIL näkisi tämän asian niin tärkeäksi, että päättäisi tehdä Ilmailu-lehdestä erikoisnumeron, jossa Malmin lentoaseman merkitys ja kulttuuriarvot tuotaisiin niin selkeästi esille, että jokainen lukija voisi sen ymmärtää. Tästä lehdestä otettaisiin niin suuri painos, että sitä voidaan jakaa sekä poliittisille päättäjille Uudenmaan alueella, eduskuntaan ja vähän kaikkialle, jossa sillä voidaan ajatella olevan vaiktusta. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että vaikka Malmin lentoaseman ystävät ovat tehneet parhaansa, niin viesti ei ole mennyt perille.  Ellei SIL katso aiheelliseksi tulla tällä tavoin puolustamaan Malmin lentoasemaa, niin meidän on varmasti vaikea vakuuttaa päättäjiä, että tämä on tärkeää ja että tilanne on enemmän kuin huolestuttava.

- Lauri Tarkkonen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä viimeisin on erinomainen ajatus. 30-40% koko Suomen moottorilentämisestä on loppumassa Malmin kentän purkamisen myötä, on Ilmailuliiton äänitorven syytä ottaa paikkansa. Näkyvä erikoislehti Malmin kentän tärkeydestä erilaisilla artikkeleilla, joka lähtee myyntiin kaikkiin Helsingin lehtimyyntipisteisiin. Ja isosta painoerästä voidaan lähettää lehti jokaisella päättäjälle.

 

Tämä olisi pitänyt tehdä ajat sitten, mutta ehkä ei ole myöhäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin kuvitella, että jos Ilmailu-lehdestä tulee Malmin lentoaseman erikoisnumero, joka voi olla ylimääräinen tai joksi päätettäisiin joku säännöllissti ilmestyvä numeo, niin siihen voisi myös aktiivisella ilmoitusten hankkimisella saada myös sellaisten yhteistöjen ilmoituksia, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita kaikista lehden numeroista.  Malmin lentoasemasta ja sen historiasta on tehty erinomainen kirja, mutta tämä voisi olla sitten, jos mikään ei auta myös ilmailuyhteisön kunnianosoitus Malmin lentoasemalle ja se voisi olla myös "keräilykappale" Ilmailu-lehdestä.

 

Pistin tuon edellä olevan viestini myös Timon välittämään  jenni juntusen sähköpostiosoitteeseen, saa nähdä tuleeko minkäänlaista vastausta.  Voisi kuvitella, että myös lehden tämänhetkinen kustantaja olisi kiinnostunut markkinoista pitemmällä tähtäimellä, sillä Malmin lentokentän sulkeminen tulee dramaattisesti vähentämään moottorilentämistä Suomessa, kuten Jussi Frisk edellä arvioi.

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietenkin hyvä, jos lehden avustajilta kysytään mitä he haluavat kirjoittaa. Tämä kuitenkin rajoittaa juttujen ja ideoitten tarjoajat jo aikaisemmin lehteen kirjoittaneisiin, joissa ei varmaankaan ole mitään vikaa, mutta on vaikea nähdä kuinka he edustavat ja millä valtuuksilla SIL:n jäsenkuntaa.  Minusta näyttää todellakin siltä, että lehden tekeminen ja ne pienet palkkiot halutaan pitää sisäpiirin hallussa, eikä muista ole kamalan paljon väliä.

 

Ei rajoita. Kuka tahansa voi antaa juttuvinkkejä. Lehdestä löytyy yhteystiedot, netistä löytyy ohjeet, jopa tästä ketjusta löytyy yhteystietoja. Avustajat eivät varmasti halua pitää lehden tekemistä "sisäpiirillä", avustajat vain haluvat tehdä hyviä juttuja ja tarjota mielenkiintoisia aiheita.

 

Satunnaisesti kokoontuvat toimituksen ja avustajien kokous ei ole toimitusneuvosto.

 

Tällaista kokousta ei tietääkseni ole. Säännöllisesti ennen jokaista numeroa pidettävässä palaverissa ei ole mukana avustajia. Olettaisin, että kokoukseen osallistuu myös SIL:n edustajia, mutta tätä asiaa voisi valaista joku joka asioista tietää.

 

Ja kyllä, minua nyppii asenteesi jonka mukaan lehden nykyiset avustajat olisivat jotenkin vastuussa siitä, että lehti on"huono". Ainut ongelma on vain se, että vuosikymmeniin ilmailijat eivät ole osanneet määritellä yhtenäsitä kantaa siihen miksi Ilmailu on huono. Millainen olisi sitten sellainen avustaja joka ei huonontaisi lehteä? Tällä hetkellä suurin osa avustajista lienee osaavia ilmailualan harrastajia jotka tekevät juttuja kiinnostuksensa kohteista. Millaiselle avustajalle voidaan antaa "valtuutus edustaa SIL:n jäsenkuntaa"?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei rajoita. Kuka tahansa voi antaa juttuvinkkejä. Lehdestä löytyy yhteystiedot, netistä löytyy ohjeet, jopa tästä ketjusta löytyy yhteystietoja. Avustajat eivät varmasti halua pitää lehden tekemistä "sisäpiirillä", avustajat vain haluvat tehdä hyviä juttuja ja tarjota mielenkiintoisia aiheita.

Jos kysytään nykyisiltä avustajilta, jotka tietenkin ovat todennäköisimmät kirjoittajat juttuaiheita ja muille annetaan lähinnä muodollinen mahdollisuus tehdä aloitteita, niin kyllä siinä valikoitumista tapahtuu. Laajasti ottaen palaute voi tarkoittaa myös juttuideoita, mutta jos minä haluaisin nykyisen avustajakunnan ulkopuolelta kirjoittajia, niin toimisin luultavasti huomattavasti aktiivisemmin. Esimerkiksi lähettäisin kerhoille ja muille ilmailun piirissä toimiville organisaatioille kehoituksen kertoa toiminnastaa ja kenties nimittää joku lehden kirjeenvaihtajaksi.

 

Tällaista kokousta ei tietääkseni ole. Säännöllisesti ennen jokaista numeroa pidettävässä palaverissa ei ole mukana avustajia. Olettaisin, että kokoukseen osallistuu myös SIL:n edustajia, mutta tätä asiaa voisi valaista joku joka asioista tietää.

Jossain aikaisemmassa viestissä tällaisesta kokouksesta on mainittu toimituksen ja avustajien kokouksesta. Jos sellaista ei ole pidetty, olisi tietenkin hyvä osoittaa kritiikki ajatuksen alkuperäisele esittäjälle.

 

Ja kyllä, minua nyppii asenteesi jonka mukaan lehden nykyiset avustajat olisivat jotenkin vastuussa siitä, että lehti on"huono". Ainut ongelma on vain se, että vuosikymmeniin ilmailijat eivät ole osanneet määritellä yhtenäsitä kantaa siihen miksi Ilmailu on huono. Millainen olisi sitten sellainen avustaja joka ei huonontaisi lehteä? Tällä hetkellä suurin osa avustajista lienee osaavia ilmailualan harrastajia jotka tekevät juttuja kiinnostuksensa kohteista. Millaiselle avustajalle voidaan antaa "valtuutus edustaa SIL:n jäsenkuntaa"?

 

Juha

 

Luultavasti et tiedä kovinkaan paljon minun asenteistani. Uteliaisuuttani tietenkin herätää miten olet niitä mitannut. Tosin tästä keskustelu ei kuulu tähän juonteeseen. Avustajat ovat tietenkin vastuussa vain kirjoittamistaan jutuista ja he kirjoittavat siitä mitä heiltä puudetään tai mitä juttuja toimitus hyväksyy. Jokainen varmasti kirjoittaa siitä mistä on itse kiinnostunut ja mitä pitää tärkeänä, ja tietenkin siitä mitä osaa niin hyvin kuin osaa.  En näe, että avustajat voivat olla vastuussa muusta kuin omasta työstään, enkä edes voi kuvitella, etteivätkö he tekisi parastaan.

 

Ajatus, jonka mukaan avustaja huonontaisi lehden tasoa on kyllä sammakko, jollaisia syntyy kun joku ottaa herneen nenäänsä ja heikentynyt ventilaatio voi aiheuttaa hapen puutetta aivoissa, josta seuraa toimintahäiriöitä. :-).

 

On todella vaikeaa tehdä niin heterogeeniselle joukolla, kuin SIL:n jäsenistö lehteä. Lukijat lukevat lehteä erilaisusta taustoista lähtien lentotekniikkaan tai aerodynamiikkaan keskittyvä juttu voisi kiinnostaa melkein kaikkien ilmailunalojen edustajia, mutta hyvinkin kirjoitettu juttu voi olla liian vaikea ja laaja aloittelijalle tai kovin pinnallinen asiantuntijalle, joka toivoisi oppivansa jutusta jotain uutta.  Akateemisissa opinnoissa hyvin usein esiintyvä kysymys on: Mikä olisi sopiva kirja (esimerkiksi) tilastollistne monimuuttujametelmien oppi- ja käsikirjaksi.  Koska kysymykseen ei ole lyhyttä vastausta ja minullakin oli kirjahyllyssäni yli 50 kirjaa aiheesta, joita olin hankkinut 45 vuoden aikana, niin käytin joskus kaksoisluennon kirjojen esittelyyn, vein kirjat kärryllä luentosaliin, pistin ne kiertämään ja kerroin miksi jokainen on hyvä ja miksi se kannattaa lukea ja jossai tapauksessa myös missä järjestyksessä. Lukija, joka odottaa, että lehden jokainen juttu olisi juuri hänelle sopiva, pettyy, koska hän odottaa liikaa. Sekä kirjojen, että lehtijuttujen valitseminen vai suosittelu.  Rinnastaisin tätä tilanteeseen, jossa joku teistä kysyisi, minkälaisilla kengillä on hyvä kävellä. Vastaisin, että aikuisiän kokemukseni mukaan 43 numeron kengät kaikkein sopivimmat. Osalle teistä se sopisi, mutta joidenkin kohdalla varpaita kvistää ja toisten kohdalla ne eivät pysy mukana juoksssa.

 

Summa summarum, toimitus on vastuussa siitä, että koko lukijakuntaa pyritään palvelemaan.

 

- Lauri Tarkkonen

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni hyvä lehti on sellainen, joka tarjoaa "jokaiselle jotakin", näin lyhyesti ilmaistuna. Eikä koske pelkästään Ilmailu-lehteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun yhdelle kumartaa, toiselle pyllistää. Kaikkia ei voi koskaan miellyttää.

 

Mutta oli se minunkin mielestäni ennen parempi. Nyt ulkoasu on kliininen, jutut selaan läpi, harvoin on oikeasti kiinnostavia juttuja. Omia kirjoituksia en ole hetkeen tarjonnutkaan tuonne - Siivet-lehti sai ne tässä viime aikoina - mutta se taisi nyt loppua... :/

 

Omaan laatikkoon tulee vielä kaksi ilmailu-lehteä, toinen itselle ja toinen yhdistyksen numero, ne olen kerännyt nippuun ja toimitan Satakunnan keskussairaalan lastenosastolle luettavaksi. Jos siitä heille jotain iloa olisi.  Saatan (toivottavasti pian tulevan) muuton yhteydessä hävittää kaikki omatkin lehdet samaan osoitteeseen- jos maltan.  Ja muutkin "alan lehdet".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatan tätä vaihtoehtoa. Minulla on vakavasti harkinnassa ero SIL:sta, jos tämä Ilmailulehden tilaaminen ei muutu vapaaehtoiseksi.

 

Mä erosin jo. Eipä oikein jaksanut kiinnostaa seurata kun liitossa oli kaikenlaisia sisäisiä kärhämiä, ajojahti jne. Meno oli välillä kuin täydellistä poliittista sirkusta. Eikä näytä nuo "sirkukset" loppuvan. Uutta huttua pukkaa tasaiseen tahtiin...

Ja kun liiton hallituksen johdossa on pääsääntöisesti ollut (ihan liian pitkään) "miljoonamikko ammattilentäjiä" ajamassa muka _tavallisen_ harrastajan asiaa. Ei oikein homma toimi, kun herrat ovat aivan ulkokehällä tavallisten harrastajien intresseistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä "tavalliset" lentäät eivät joko asetu ehdolle tai tule jäsenten valitsemiksi liittojen johtoon. Minkähän vuoksi tavalliset lentäjät eivät luota toisiin tavallisiin lentäjiin.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hassua, että tuollainen miljoonamikko - liikelentäjä ei voisi vapaa-ajallaan olla harrasteilmailija?

 

Ei ne sulje pois toisiaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hassua, että tuollainen miljoonamikko - liikelentäjä ei voisi vapaa-ajallaan olla harrasteilmailija?

 

Ei ne sulje pois toisiaan...

 

Tottakai he voivat vapaa-ajalla olla harrasteilmailijoita, mutta heidän on vaikea nähdä/ymmärtää miten tavallisen pulliaisen asiaa pitäisi valtakunnallisesti ajaa.

Käännetäämpä asia toisinpäin. Luuletko että miljoonamikot hyväksyisivät tavallisen pulliaisen ajamaan heidän omia etujaan. Veikkaan vahvasti että ei. Syy on siinä, että ollaan aika lailla eri sfääreissä. On vaikea ajaa sellaisia asioita eteenpäin joita ei ns. "näe". Got the point?

 

Ja kun sitä ei nähdä, niin sitten tulee kaikenlaisia "myrskyjä" vesilasiin jne jne jne... Katso vähän peruutuspeiliin...

Minä en ainakaan halunnut olla enää jäsenenä tällaisessa liitossa, joka muistuttaa liian usein "sirkusta".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelman ydin ei ole siinä vastuuhenkilöiden taustassa, kyllä siellä on sohlanneet melkein kaikista mahdollisista lähtökohdista peräisin olevat ihmiset. 4 vuotta puheenjohtajana toiminut henkilö oli liikennelentäjä, jolla ei varmaan ainakaan ilmailukoulutuksensa puolesta ollut hirveästi tietoa taloushallinnosta. Osa hallituksen jäsenistä on ollut normaalituloisia ilmailijoita, mutta ilmeisesti heilläkään ei ole ollut talousasioista juurikaan tietämystä, kun asiat ovat ajautuneet nykyiseen tilaansa.

 

Suurin ongelma on ollut se, että epämääräinen lähipiiri (hyvävelikerho) on akselilla SIL-SUIO päässyt sopimaan asioista keskenään ja normaalit taloudenpitoon ja toisaalta sen valvontaan liittyvät käytännöt ovat unohtuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelman ydin ei ole siinä vastuuhenkilöiden taustassa, kyllä siellä on sohlanneet melkein kaikista mahdollisista lähtökohdista peräisin olevat ihmiset. 4 vuotta puheenjohtajana toiminut henkilö oli liikennelentäjä, jolla ei varmaan ainakaan ilmailukoulutuksensa puolesta ollut hirveästi tietoa taloushallinnosta. Osa hallituksen jäsenistä on ollut normaalituloisia ilmailijoita, mutta ilmeisesti heilläkään ei ole ollut talousasioista juurikaan tietämystä, kun asiat ovat ajautuneet nykyiseen tilaansa.

 

Suurin ongelma on ollut se, että epämääräinen lähipiiri (hyvävelikerho) on akselilla SIL-SUIO päässyt sopimaan asioista keskenään ja normaalit taloudenpitoon ja toisaalta sen valvontaan liittyvät käytännöt ovat unohtuneet.

 

Huomenta.

 

Vasta siinä vaiheessa kun talous- ja yrityshallinnon osaaminen on laskeutunut hallintoon on alkanut tapahtua.  Hyväveli-kytkyjen ajat ovat nyt ohi.

Ei tässä ole savua ilman tulta.  Tuli sammutetaan ja palataan päiväjärjestykseen.  Uskomaton määrä aikaa ja ennen kaikkea rahaa on mennyt aivan turhuuteen. Se on SUURI häpeä kaikille asianosaisille.  En haluaisi uskoa että SIL/SUIO olisi "hyvin viritetty etuuksienjakoautomaatti pienelle piirille" kuten joku tässä äskettäin minulle esitti.  Sen selvitämme nyt. Ja käännämme jokaisen kiven joka tulee eteen.

 

Ja olkaa huoletta,  nyt ajetaan nimenomaan jäsenistön, ei ns hyvätuloisten harvojen etua.

 

 

PS.

 

Erään urheiluilmailuopiston rehtoriksi valittiin aikanaan sellainen "ihan tavallinen lentäjä".  Oli "hyvä mies".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa pitää mielessä, että harrastustoiminnassa on tapana, että toimintaa johtavat, pyörittävät ja valvovat nimenomaan alan harrastajat, jotka valikoituvat asemaansa, koska ovat innokkaita ja usein taitavia harrastajia ja heillä on olemassa tässä harrastuspiirissä riittävän laaja verkosto, tullakseen valituksi. Jos toiminta on pienimuotoista, eivät hallinnolliset tai juridiset tai kaupalliset toimet ole tarpeen, eikä tiedottaminenkaan ole ongelma, koska tieota kulkee pienessä piirissä riittävästi.  Kun toiminta kasvaa ja laajenee, niin toimitaan edelleen kuin kaveriporukassa.  Ensimmäinen asia, joka unohdetaan ja laiminlyödään on tiedottaminen.  Keskeiset toimijat fokusoituvat siihen, mikä heitä kiinnostaa ja uskovat itsekin, että se ja vain se on tärkeää. Koska oma napa on lähinnä, niin oman piirin ja oman harrastusryhmän asiat nousevat pinnalle. Ei tässä tarvitse olla mitään kähmintää, sitäpaitsi he tekeväst sitä mitä parhaiten osaavat.  Koska heitä ei ole valittu hallinnollisten tai juridisten ansioittensa vuoksi, niin  nämä  saattavat rapautua. Tiedotus oli jo rapautunut aikaisemmin. 

 

Kun lisäksi on olemassa luonnonlain kaltainen "Peterin periaate". lienee tuskin Tähtisen keksimä, jonka mukaan jokainen nousee aina pätemättömyytensä tasolle, minkä vuoksi sellaiset, jotka pienessä kaveriporukassa saavat asioita aikaan ja tapahtumaan, nousevat isompien organisaatioiden, kerhojen ja liittojen johtoon ja hallintoon, vaikka osaaminen ja kyvyt olivat lähes maksimaalisessa käytössä jo hieman alemmilla portailla.  Kun organisaatiot ja toiminta kasvaa ja tieodotus on jo rapautunut aikoja sitten, jonka vuoksi jäsenet eikvät voi "valvoa" etujaan, osa jäsenistä tulee välinpitämättömiksi ja osa epäilee salaliittoa ja suuri osa on hiljaisesti tyytymätöntä.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS.

 

Erään urheiluilmailuopiston rehtoriksi valittiin aikanaan sellainen "ihan tavallinen lentäjä".  Oli "hyvä mies".

 

Oliko vielä niin, että tuli valituksi ilman että edes jätti hakemusta? Kuin sattuikin vaan olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

 

Lehti nostaisi profiiliaan hyvällä tiedottamisella, tässä vallitsevassa tilanteessa olis tiedotettavaa, vaikkei ihan kaikkea vielä tiedetäkään. Tärkeä olisi kuitenkin kertoa jäsenille, että sotkua selvitetään ja että poliisi selvittää sitä jo tiettyjen haarojen osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko vielä niin, että tuli valituksi ilman että edes jätti hakemusta? Kuin sattuikin vaan olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

 

Lehti nostaisi profiiliaan hyvällä tiedottamisella, tässä vallitsevassa tilanteessa olis tiedotettavaa, vaikkei ihan kaikkea vielä tiedetäkään. Tärkeä olisi kuitenkin kertoa jäsenille, että sotkua selvitetään ja että poliisi selvittää sitä jo tiettyjen haarojen osalta.

 

En ollut paikalla tuolloin.

 

Kuitenkin ensin tilattiin koulutustarkastus opistolle, moitittavaa ei löytynyt.

Tilattiin välittömästi uudelleen ja paikalle lähetettiin Yrjö M ohjeistettuna että tarkastamista jatketaan kunnes huomautettavaa löytyy.

Löytyi. Ilmailuhallitus antoi pyydetyn lausunnon että rehtori ei nauti sen luottamusta.

Opiston hallitus kutsuttiin koolle ilman rehtoria. Rehtori vapautettiin tehtävästään. Hallituksen jäsen, Lopen kunnan edustaja Heinonen erosi välittömästi hallituksesta ja poistui.

 

Räyskälän vahva mies Harry Sundström muisti tällöin, kertomansa mukaan, spontaanisti ja äkillisesti, että hän on tavannut hyvän miehen nimeltä Kuosmanen. Mikä hämmästyttävintä, Kuosmanen vastasi kun hänelle soitettiin. Ja hämmästys ynnä kummastus, pystyi tulemaan paikalle oitis. Lopun tiedättekin.

 

Näin kertoo minulle Hansa eräässä mailissaan.

 

Viime kesänä Turo Turja esitti FF:lla tyystin toisen version asiasta. Hänen mukaansa valintaa oli valmisteltu huolella koko kesä.

 

Viime viikolla kuulin että SIL hpj oli noihin aikoihin kertonut että nyt on hyvä mies opiston johdossa. Mutta että tällä on tiettyjä taloudellisia ongelmia joiden vuoksi oli täytynyt etsiä luova ratkaisu palkan maksamiseen. Ja oli löydetty.

 

Kuosmanen on itse kertonut minulle että hänellä on (oli) Sopimus. Joka on siunattu kahdessa hallituksessa. Sen alla seisoo allekirjoitus: Turo Turja.

 

Otapa noista selvää....

 

Räyskälässä on ollut paljon veljiä. Hyviä veljiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun otsikko on "Ilmailu-lehden tilasta". Joten ei tuoda muita tarinoita tähän ketjuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun otsikko on "Ilmailu-lehden tilasta". Joten ei tuoda muita tarinoita tähän ketjuun...

 

No niinpä olikin. Pahoitteluni, navigaatiovirhe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi hyvä paikka nostaa lehden profiilia. Ehdotan raporttia ensi tilassa keissi Räyskälästä, tai heti kun se on mahdollista? ja loppuraporttia kun tapaus on suljettu. Nyt voin jo sanoa, että moni on tosiaan munannut itsensä somessa - näkökulmat ja mokaajat ovat vaan vaihtuneet asioita pengottaessa. Toivottavasti painetusta mediasta löytyy joskus totuus? Kitkeräkin, mutta kuitenkin.

 

Muokkaan vielä, että olen täsmälleen samaa mieltä siitä mitä Tatu kirjoitti sivun alussa, ja lisään vielä että tämä on yksi lisä suomalaisen yhdistys/säätiö- ja järjestökentän mätäpaiseeseen. Ahneus on Ahmed Ahne, tyhmyyttä on vaikea puolustella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennokkifoorumilla tuli muissa jutuissa taas kerran puhetta Ilmailulehdestä. Aika monen lennokkiharrastajan mielestä SIL:n korkea 75 eur jäsenmaksu ei anna rahalle vastinetta, koska lehti on huono. Joten jos Ilmailulehden pakkotilaus poistetaan, ehkä lehden tilaajamäärä pienenee, mutta SIL:n jäsenmäärä kasvaisi. Kumpaa halutaan ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään