Ilkka Mannikainen

Finnair harkitsee ulkoistuksia ja vähennyksiä

99 viestiä aiheessa

Eikös tuo tiski ole tavallaan jo käytössä kun joissain A380:ssa on baaritiski ;)

 

Onhan noita tiskejä ollut. Finnairin DC-8-62:n ekassa luokassa oli baaritiski jo vuonna 1969. 1970-luvulla Americanin ja Unitedin laajarunkoisissa oli ekassa luokassa seisovat pöydät, jotka nuokkuivat herkkuja hakijoilleen. Americanin jumbon takapäässä oli pianobaari. Mutta, vapaa kilpailu ja omistajien ahneus tekevät selvää kaikesta tällaisesta :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko Olavi, että esim Finnairin tapauksessa valtio omistajana on ahne? Kuitenkin valtion enemmistöosakkuutta puolustellaan?? Vai onko sittenkin perimmältään kyse, kuten kirjoitin, huonosti hoidetusta organisaatiosta ja riitelevistä henkilöstöryhmistä?

 

Toimitusjohtajan vaihto ei ole auttanut, auttaisiko henkilöstön vaihto? Jotainhan on pakko tehdä, sillä kohta Finnairilla ei ole halukkaita matkustajia. Kuka sitä nyt huonolla yhtiöllä matkustaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko Olavi, että esim Finnairin tapauksessa valtio omistajana on ahne? Kuitenkin valtion enemmistöosakkuutta puolustellaan?? Vai onko sittenkin perimmältään kyse, kuten kirjoitin, huonosti hoidetusta organisaatiosta ja riitelevistä henkilöstöryhmistä?

 

Toimitusjohtajan vaihto ei ole auttanut, auttaisiko henkilöstön vaihto? Jotainhan on pakko tehdä, sillä kohta Finnairilla ei ole halukkaita matkustajia. Kuka sitä nyt huonolla yhtiöllä matkustaa....

 

Tarkoitin kyllä laajempaa asiaa kuin Finnairia ja Suomen tasavaltaa. Jotkut yritykset yrittävät selvitä hengissä siirtämällä hommansa halpatuotantomaihin, joidenkin omistajat taas haluavat maksimoida pikavoittonsa samalla systemillä. Rahaa, rahaa, rahaa...se tekee onnelliseksi. Sitä pitää saada haalittua enemmän kuin krematorioon mahtuu...

 

Henkilöstön vaihto? Sehän onnistuu siinä vaiheessa, kun ensin on alan kaikki ammattitaito ulkoistettu, eikä tarvita enää mitään osaamista. Nörtit pitävät huolen lopusta.

 

Lentobusiness ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri kolmesta asiasta:

- moderni lentokalusto (polttoainetalous + ympäristöasiat

- ammattitaitoiset lentäjät

- asiansa osaava tekniikka varaosineen

 

Jos eivät nämä asiat ole kunnossa, voidaan toimitusjohtajia ja henkilöstöä vaihtaa mennen tullen niin että saluunanovet paukkuvat; mutta turhaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olavi, tarkoitatko että ulkoistaminen on aina sama asia kuin osaamisen puute. No, siinä tapauksessa esim Finnairin lennot,jotka on ulkoistettu FlyBe:lle hoidetaan ilman osaamista..Vai? Mutta eikös siellä ole töissä Finnairilta siirrettyjä/siirtyneitä lentäjiä ja kabiiniporukkaa? Ei ne ainakaan nörttejä ole.

 

Mitä tulee esittämiisi asioihin:

Osa Finnairin kalustosta on muuta kuin modernia, vai kuinka?

Lentäjät ovat käsittääkseni ammattitaitoisia. Mutta niin ovat monessa muussakin,paremmin menestyvässä yhtiössä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hyvältä näytä:

 

27.3. julkistetut Finnairin hallinnon ja tukitoimintojen henkilöstöä sekä matkustamohenkilökuntaa koskevat yhteistoimintaneuvottelut on saatu suurimmalta osin päätökseen. Neuvotteluissa ei valitettavasti löydetty yhteistä vaihtoehtoa irtisanomisten ja ulkoistusten välttämiseksi. Finnair ryhtyy nyt harkitsemaan toimia, joihin se yt-menettelyn perusteella päätyy.

 

Finnair tiedottaa kesäkuun aikana ratkaisuista, joihin se yhteistoimintaneuvotteluiden perusteella ryhtyy. Vähennystarpeeksi arvioitiin alun perin 540 henkilötyövuotta. Kyseeseen tulisi irtisanomiset, osa-aikaistamiset, lomautukset tai näiden yhdistelmät.

 

Hallinnon ja tukitoimintojen yhteistoimintamenettelyn piirissä olevissa toiminnoissa työskentelee yhteensä noin 800 henkeä eri tehtävissä. Vähennystarpeeksi arvioitiin alun perin 140 henkilötyövuotta. Neuvottelut jatkuvat yhä muutamissa toiminnoissa, mutta pääosin yt-menettely on saatu päätökseen. Neuvotteluissa keskusteltiin ratkaisuista, joiden avulla irtisanomisten lopullista määrää voitaisiin pienentää esimerkiksi yhtiön sisäisillä siirroilla.

 

Yhteistoimintaneuvotteluiden perusteella tehtävistä ratkaisuista tiedotetaan henkilöstölle lähiviikkojen aikana.

 

 

 

Finnair Oyj        Pörssitiedote      26.5.2014 kello 20:15

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/finnair_ulkoistaa_tana_vuonna_13_reitin_matkustamopalvelut/7315379

 

Lentoyhtiö Finnair hakee edelleen säästöjä ulkoistamisesta, koska neuvottelut matkustamohenkilökunnan kanssa eivät ole edenneet.

 

Yhtiö ulkoistaa jo tänä vuonna 1–3 reitin matkustamopalvelut. Kahtena tulevana vuonna noin 20:n kauko- ja lähiliikennereitin matkustamopalvelut siirretään ulkopuoliselle toimijalle.

 

– Ulkoistuksiin liittyvät kumppanineuvottelut ovat edenneet hyvin, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho yhtiön maanantaisessa tiedotteessa.

 

Ulkoistusten tuomat säästöt ja niiden aikataulut selviävät myöhemmin. Ulkoistuksien myötä työpaikka häviää noin 540 Finnairin omalta työntekijältä kahden vuoden aikana.

 

Finnair tavoitteli matkustamohenkilökunnan kanssa käydyissä neuvotteluissa 18 miljoonan euron pysyviä vuosittaisia säästöjä. Tämä olisi tietänyt muun muassa palkanalennuksia lentoemännille ja stuerteille.

 

Finnair kertoo neuvotelleensa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen (SLSY) kanssa vielä maanantaina. Finnairin mukaan pallo on nyt SLSY:llä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että matkustamohenkilökunnan on hyväksyttävä palkkojen leikkaus ja muut säästöt tai ulkoistukset toteutetaan täysimääräisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair etenee matkustamopalvelun ulkoistuksissa yhteistoimintamenettelyssä käsiteltyjen suunnitelmien mukaisesti saavuttaakseen säästötavoitteensa. Yhtiö suunnittelee siirtävänsä tulevan kahden vuoden aikana yhteensä noin 20 kauko- ja lähiliikennereitin matkustamopalvelun alihankintaan. Tämän vuoden aikana tavoitteena on ulkoistaa 1-3 reittiä. Suunnitelmien toteutusaikataulu ja niihin liittyvät henkilöstövaikutukset tarkentuvat vaiheittain, kun kumppanineuvottelut etenevät. Ulkoistuksien tuomat säästöt ja niiden aikataulu selviävät myöhemmin suunnitelmien tarkentuessa.

 

Finnair ilmoitti 27.3. aloittavansa matkustamohenkilökuntaansa koskevat yhteistoimintaneuvottelut. 26.5. päättyneissä neuvotteluissa käsiteltiin Finnairin suunnitelmia lisätä alihankinnan käyttöä kauko- ja lähiliikenteen matkustamopalveluissa. Toimet ovat osa Finnairin vuonna 2011 alkanutta säästöohjelmaa. Finnair tavoitteli 18 miljoonan euron pysyviä vuosittaisia säästöjä ensisijaisesti neuvotteluista matkustamohenkilökuntansa kanssa, mutta neuvottelut jäivät tuloksettomiksi.

 

Ulkoistussuunnitelmiin liittyvä oman työn vähennystarve seuraavan kahden vuoden aikana on yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellyn mukaisesti 540 henkilötyövuotta. Vähennykset voidaan toteuttaa irtisanomisilla, osa-aikaistamisilla, lomautuksilla tai näiden yhdistelmillä. Toteuttamistapa riippuu reittiulkoistusten etenemisestä ja tulee tarkentumaan sitä mukaa, kun reittikohtaisia päätöksiä tehdään.

 

- Finnairin edustajat ovat vielä tänään tavanneet SLSY:n edustajat ja yrittäneet löytää yhteistä säästöratkaisua, jolla ulkoistukset vältettäisiin. SLSY tarjosi 2,9 miljoonan euron pysyviä, välittömiä säästöjä sekä 4,8 miljoonan euron säästöjä, jotka toteutuisivat 20 vuoden aikajänteellä. Tämä on hyvin pitkälti sama kuin SLSY:n edellinen esitys. Lisäksi SLSY esitti uutena elementtinä noin 4 miljoonan euron määräaikaisia säästöjä yhdeksi vuodeksi. Vastineeksi SLSY edellytti kahden vuoden irtisanomissuojaa. Valitettavasti tämä kokonaisuus jää liian kauas Finnairin tarvitsemista säästöistä. Emme voi jatkaa nykyisellä kulurakenteellamme, vaan tarvitsemme siihen välittömiä, pysyviä muutoksia. Olemme tarjonneet ratkaisua, jossa säästöistä 12 miljoonaa toteutuisi välittömästi ja loput 6 miljoonaa pidemmällä aikavälillä, mutta tämä vastaantulo ei johtanut sopimukseen, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

 

- Ulkoistuksiin liittyvät kumppanineuvottelut ovat edenneet hyvin. Uskomme voivamme solmia ensimmäiset sopimukset kolmannella vuosineljänneksellä ja ulkoistaa ensimmäiset reitit neljännellä vuosineljänneksellä. Mahdollisia kumppaneita löytyy niin Suomesta, muualta Euroopasta kuin Aasiastakin. Jokainen reittiulkoistus vaatii huolellisen neuvottelun ja suunnittelun, jotta varmistamme palvelun parhaan mahdollisen laadun ja yhteensopivuuden muun operaatiomme kanssa. Tästä syystä etenemme ulkoistuksissa vaiheittain, Ville Iho kommentoi.

 

Finnair on kertonut tutkivansa myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnair Oyj:lle matkustamopalveluita. Finnair etenee tytäryhtiön perustamisessa.

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/a1403586687114

 

Lentoyhtiö Finnairin matkustamohenkilökunnan ulkoistuksissa värvätään uusia lentoemäntiä. Heistä 100–200 voisi olla ulkomaalaisia, arvioi Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho HS:lle.

 

"Tavoite on pitää loput kotimaisina."

 

Finnair ilmoitti maanantaina ulkoistavansa matkustamohenkilökuntansa töitä niin, että kahden vuoden päästä omaa matkustamohenkilökuntaa olisi töissä 540 henkilötyövuotta vähemmän kuin nyt.

 

Nyt Finnairilla on matkustamotyöntekijöitä kaikkiaan 1 893, joista suomalaisia on 1 554. Osa heistä on määräaikaisia. Täysiksi henkilötyövuosiksi muutettuna lentoemäntiä on 1 200.

 

Ulkoistusten määrä tarkoittaa sitä, että Finnair on kahden vuoden aikana antamassa potkut miltei joka toiselle matkustamohenkilökunnan työntekijälleen.

 

...

 

Finnair ei Ihon mukaan suunnittele alihankintaa, joissa yhtiö olisi itse vähemmistöosakkaana.

 

Suunnitteilla olevat ulkoistukset ovat Finnairin Espanjan-reittien kaltaisia palvelusopimuksia, joissa kumppaneina voi olla useampi henkilöstöpalveluyritys tai lentoyhtiö.

 

"Arvioni on, että sopimukset syntyvät tämän kesän aikana."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irtisanomisen syyksi käy työn ulkoistaminen tai ei! Raja laittoman ja laillisen työsuhteen päättämisen välillä käydään eri oikeusasteissa. Luultavasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se SLSY:n motto olikaan. Tyhjän saa pyytämättäkin. Nyt niitä tyhjiä aletaan jakamaan.

 

Vai oliko se peräti SAK:n motto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkohan tulee pääkonttorin vuoro? Jostakin luin, että norskilla olisi vain 200-400 omaa työntekijää pääkonttorissa sisältäen myös network controlin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnair on kertonut tutkivansa myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnair Oyj:lle matkustamopalveluita. Finnair etenee tytäryhtiön perustamisessa.

 

http://www.finnairgroup.com

 

Onkohan mahdollista, että tämä tarkoittanee sitä, että Finnair neuvottelee sen SLSY:stä irtautuneen "yhdistyksen" kanssa, tavoitteena pitää matalammasta palkasta kiinnostunut matkustamohenkilökunta yhtiön palveluksessa?

 

Toivoisin kovasti, että mahdollisimman moni Finnairin työpaikoista säilyisi Suomessa.

 

Ymmärrän myös, ettei Finnairin ole mahdollista maksaa matkustamohenkilökunnalle sen enempää palkkaa, kuin vastaavat Aasialaiset, tai Lähi-Idän lentoyhtiöt maksavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemännät ja Finnair uusiin neuvotteluihin.

 

MTV ja Taloussanomat uutisoivat, että lentoemännät ja stuertit palaisiv Finnairin kanssa pohtimaan säästöjen toteuttamista. MTV:n tietojen mukaan Finnair on käynyt tunnusteluja lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen kanssa, onko säästöneuvotteluille edellytyksiä. Talousanomissa taas "Näillä näkymin huomenna alkavissa alustavissa neuvotteluissa pohditaan, löytyykö Finnairin ajamien säästöjen toteutukselle edellytyksiä, SLSY:stä kerrotaan Taloussanomille."

 

http://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/finnair-ja-lentoemannat-neuvotteluihin/4323000

 

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2014/09/11/lentoemannat-ja-finnair-uusiin-neuvotteluihin/201412646/12?&utm_medium=tf-desktop&utm_source=hs.fi&utm_content=kotimaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvottelukunnat ovat saaneet aikaan viime yönä ratkaisuehdotuksen Finnairin ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen (SLSY) säästöneuvotteluissa, jotka liittyvät Finnairin kustannussäästöohjelmaan.

 

Ratkaisuehdotus vaatii vielä SLSY:n valtuuston ja Finnairin hyväksynnät.

 

Finnair ja SLSY tiedottavat sopimusehdotuksesta ja kommentoivat sen sisältöä tarkemmin maanantaina 6.10. iltapäivällä.

 

FINNAIR OYJ

 

Lisätiedot:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) ovat päässeet sopimukseen säästöistä Finnairin kustannussäästöohjelmaan liittyvissä matkustamohenkilöstön säästöneuvotteluissa.

 

Säästösopimuksen kokonaisarvo on 18 miljoonaa euroa pysyviä, vuosittaisia säästöjä. Säästöistä noin 75 % toteutuu tällä, 15.11.2016 päättyvällä työehtosopimuskaudella ja noin 25 % tulevaisuudessa uuden matkustamohenkilökunnan työehtoihin liittyvien muutosten myötä. Vastineeksi säästöistä Finnair tarjoaa matkustamohenkilökunnalle kahden vuoden irtisanomissuojan, ulkoistussuojan sekä eläkekannustimen. Säästösopimus pitää sisällään jo sovittujen ulkoistusten säästövaikutuksen.

 

- Olen valtavan iloinen ja helpottunut, että saavutimme matkustamohenkilökunnan kanssa yhteisen neuvotteluratkaisun. Neuvottelutie on ollut pitkä ja monivaiheinen, mutta pääasia on se, että säästösopimus viimein syntyi. Neuvottelutulos on erittäin hieno osoitus neuvottelutiimien sitoutumisesta ja halusta rakentaa Finnairin tulevaisuutta yhdessä. Tästä kiitoksena olemme halunneet tarjota matkustamohenkilöstölle kahden vuoden irtisanomissuojan, kommentoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

 

Nyt solmitun säästösopimuksen johdosta Finnair keskeyttää jatkoulkoistusten suunnittelun matkustamopalvelussaan. 1.9.2014 julkistetut Singaporen ja Hongkongin reittien matkustamopalvelun ulkoistukset toteutuvat suunnitellun mukaisesti.

 

- Säästösopimuksen syntyminen on merkittävä askel Finnairin kannattavuuden palauttamisessa ja koneinvestointien rahoituksen mahdollistamisessa. Sopimuksen ansiosta saamme suomalaisen matkustamohenkilöstömme henkilöstökulut kestävälle ja kilpailukykyiselle tasolle. Näin ollen voimme jatkaa palvelua suurimmalla osalla reiteistä oman miehistömme voimin, Vauramo sanoo.

 

Lokakuussa 2012 Finnair aloitti 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmansa elokuussa 2011 aloitetun 140 miljoonan säästöohjelman lisäksi. Ohjelman avulla se tavoittelee merkittäviä säästöjä pääasiassa henkilöstö- ja henkilöstösidonnaisissa kuluissa. SLSY:n kanssa solmitun sopimuksen myötä Finnair on nyt saavuttanut säästösopimuksen lähes kaikkien henkilöstöryhmiensä kanssa. Säästötoimet jatkuvat niillä alueilla, joissa säästötavoitteeseen ei ole päästy.

 

FINNAIR OYJ

 

Lisätiedot:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnair ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) ovat päässeet sopimukseen säästöistä Finnairin kustannussäästöohjelmaan liittyvissä matkustamohenkilöstön säästöneuvotteluissa. Säästösopimuksen kokonaisarvo on 18 miljoonaa euroa pysyviä, vuosittaisia säästöjä."

 

Demari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnair ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) ovat päässeet sopimukseen säästöistä Finnairin kustannussäästöohjelmaan liittyvissä matkustamohenkilöstön säästöneuvotteluissa. Säästösopimuksen kokonaisarvo on 18 miljoonaa euroa pysyviä, vuosittaisia säästöjä."

 

Demari

 

Hyvä juttu, sopu löytyi. Uutisen mukaan siis ulkoistuksien laajentaminen keskeytetään, mutta HKG ja SIN toteutuu. AY saa tavoitellut säästönsä ja matkustamohenkilökunta kahden vuoden irtisanomissuojan, ulkoistussuojan sekä eläkekannustimen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti kantaa kortensa kekoon otsikolla: Finnair ei lopulta tullut euroakaan lentoemäntiään vastaan

 

Yhtiö piti järkähtämättä kiinni 18 miljoonan säästötavoitteestaan. Emännät olisivat jo keväällä suostuneet 12 miljoonaan. Yleensä tällaisten kiistojen loppupeleissä kirkko pannaan keskelle kylää. Nyt niin ei tehty. SLSY vedettiin kölin ali. Liiton oli pakko niellä siltä vaaditut säästöt viimeistä euroa myöten.

 

Se merkitsee 18 prosentin säästöjä matkustamohenkilökunnan palkkapotista, joka on sivukuluineen noin sata miljoonaa euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin hallitus on hyväksynyt kertaluonteisen, pitkän aikavälin kannustinohjelman Finnair-konsernin lentäjille. Ohjelma on osa Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) solmimaa sopimusta, jossa sovittiin 17 miljoonan euron vuosittaisista, pysyvistä säästöistä lentäjien kuluissa. Säästösopimuksen ehtona oli lentäjien kannustinjärjestelmän toteutuminen. 

 

Ohjelma kattaa vuodet 2015–2018 ja palkkion toteutumisen edellytyksenä on Finnairin ja SLL:n välisessä säästösopimuksessa määriteltyjen säästöjen toteutuminen sovitun aikataulun mukaisesti vuosina 2015–2018. Lisäksi yhtiön osakekurssin tulee olla ohjelman päättyessä vähintään 4 euroa. Jos nämä edellytykset täyttyvät, lentäjillä on oikeus rahapalkkioon, joka perustuu osakkeen kurssiin. Palkkion arvo 4 euron osakekurssitasolla on yhteensä 12 miljoonaa euroa.  Vastaavasti 8 euron osakekurssia vastaava ansainta on 24 miljoonaa euroa, mikä on myös ohjelman maksimiansaintataso. Koko neljän vuoden jaksolle laskettuna yksittäisen lentäjän ansaintamahdollisuus vuositasolla on 5–10 % vuosiperuspalkasta.

 

Finnairgroup

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi yhtiön osakekurssin tulee olla ohjelman päättyessä vähintään 4 euroa.

 

No niin finnairilaiset, nyt eikun hihoja käärimään ja hommiin että se kurssi olisi (edes) sen 4 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään