Pekka Salmi

Turku International Airport

4 950 viestiä aiheessa

On se UTI ainakin Suomen ilma-alusrekisterissä vielä merkitty omistajan osalta FM-Kartta Oy:lle, operaattorina Savair Oy.

 

Ja toinen Turbo Commander Suomessa, OH-ACN, on sekin kuvauskäytössä, Maanmittauslaitos/Ilmakuvakeskus omistaa, käyttäjänä Konekorhonen Oy.

 

Aikoinaan, kun Malmilla oli vielä 2-3 tavallista Aero Commanderia (ACA, ACL?), tuli koeistuttua ohjaamossa. Kieltämättä matalan tuntuinen ohjaamostakin käsin katsottuna. Ns. perstuntuma oli, että takapuoli viistää maata laskussa.

 

Ei tullut niihin tyyppejä lennettyä, vaikka tilaisuus olisi ollut, mutta olettaisin, että ns. kolmen pisteen laskuja noilla olisi pitänyt tehdä. Vedetyssä laskussa saattaisi tulla tailstrike tai vastaava?

 

Ehkä palstalta löytyy vielä joku, joka on noilla lentänyt, ja tietäisi paremmin.

 

UTI-tunnus viitannee entiseen omistajaan eli Utin Lentoon, joka nykyisin lentää C208-kalustolla. Pääasiallisin syy Caravanien käyttöön lienee se, että 1-moottorisen koneen käyttökustannukset ovat pienemmät kuin 2-moottorisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö tuo OH-UTI on FM-Kartta Oyn kone? Kone on vieraillut mm. Indonesiassa ja myös muistaakseni Afrikassa työtehtävissä.

 

Juu, eiköhän se lentele talvet ulkomailla, kun kotimaa on lumen ja jään peitossa. Toissa talvena kone taisi olla mm. tekemässä kuvauksia tsunamituhoalueilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aikoinaan, kun Malmilla oli vielä 2-3 tavallista Aero Commanderia (ACA, ACL?), tuli koeistuttua ohjaamossa. Kieltämättä matalan tuntuinen ohjaamostakin käsin katsottuna. Ns. perstuntuma oli, että takapuoli viistää maata laskussa.

 

Ei tullut niihin tyyppejä lennettyä, vaikka tilaisuus olisi ollut, mutta olettaisin, että ns. kolmen pisteen laskuja noilla olisi pitänyt tehdä. Vedetyssä laskussa saattaisi tulla tailstrike tai vastaava?

 

Ehkä palstalta löytyy vielä joku, joka on noilla lentänyt, ja tietäisi paremmin.

 

 

Minä olen aikanaan vuosina 1980 - noin 96 lentänyt OH-ACN:llä reilut tuhat tuntia, enimmäkseen kartoituslentoja, alkuvuosina myös lähestymis- ja navigointilaitteiden kalibrointia ja hiukan matkustajienkin kuljetusta. Miellyttävin lentämäni potkurikone. Jos Shrike Commander on yhtä mukava lennettävä (kuten luultavasti on), niin en ihmettele ihan niin paljon Bob Hooverin taitolentoesityksiä. Erittäinkin vedettyjä laskuja oli helppo Commanderilla tehdä, laskuteline on sen verran takana ja takarunko korkealla, että tailstriken varaa ei ole ollenkaan. Siihen matalalla istumiseenkin tottuu nopeasti, vaikka ensin tekikin mieli nostella persausta kuoppaisissa kohdissa.

Muutenkin mukavaa puuhaa nuo kartoituslennot, näin keväällä meinaa vieläkin tulla vieroitusoireita... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hain vanhoista kuvista jotain vähän harvinaisempaa konetta esille nuoremmille Turun bongareille. Kuvat on varmaan otettu kokakolakameralla. Mutta kone on käynyt suomessa vain tietääkseni 1987 Turussa , Hesassa 1989 ja useana jouluna Rovaniemellä.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Turusta kone nouti Ranskan presidentin heinäkuussa 1987.

 

Pekka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava ilmailupäivä jälleen takana ja muutama tuherrus halpiksella otettua, tässä saalista: ;)

Paipperi piipahti

[ attachment removed ]

 

sitten osuikin paikalle tälläinen:OH-WIF Jetfliten Mystere-Falconi

[ attachment removed ]

 

ja vierastahan oli kuvattava joka suunnalta

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Eipä ollut mikään täyteen buukattu lento kun kyydistä jäi vain kaksi

[ attachment removed ]

eikä siinä jääty plattaa kuluttaan vaan matka jatkui samantien....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paipperi piipahti

 

Sopii kuin nyrkki per... eiku silmään tuo maalauskaavio tuohon koneeseen! Hieno yksilö! Onkohan tuo maan ainoa ykkösmallin Archer?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flapsit alhaalla?  ???

 

// Aleksi

Concordesta en pahemmin mitään tiedä, sillä sen ymmärtämiseen tarvitaan jo insinööritutkinto, mutta aivan lonkalta heittäitsin, että nuo ovat sen takia alhaalla, että koneen moottorit ovat sammuksissa, niin koneessa ei ole silloin hydraulipaineita. Näin ainakin simussa.  ;D

 

Jaajuu. Ja Concordessa "Flapsit" ovat tuossa nokassa. Nuo tuossa, mitkä retkottavat, ovat korkeusvakaimet. Vai olenko aivan hakoteillä?  ???

 

Mutta kylläs on komean näköinen tuo lintu. Täytyykin tarkastella, jospa oma isäukko näkyisi noissa kuvissa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaajuu. Ja Concordessa "Flapsit" ovat tuossa nokassa. Nuo tuossa, mitkä retkottavat, ovat korkeusvakaimet. Vai olenko aivan hakoteillä?  ???

 

Joo, ne tuossa nokassa on portaat 8) Concordessa ei ole laippoja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaajuu. Ja Concordessa "Flapsit" ovat tuossa nokassa. Nuo tuossa, mitkä retkottavat, ovat korkeusvakaimet. Vai olenko aivan hakoteillä?  ???

 

Ei Concorden keulalla mitään "flapseja" ole. Se on ainoastaan keulaosa mikä nousee ja laskee. Simussa ehkä tuo nokan toiminta on mallinnettu laipoilla. :) Concordessa ei ole lainkaan laippoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Concorden keulalla mitään "flapseja" ole. Se on ainoastaan keulaosa mikä nousee ja laskee. Simussa ehkä tuo nokan toiminta on mallinnettu laipoilla. :) Concordessa ei ole lainkaan laippoja.

Ahaa... Minua on hämätty simulaattorilla silmään.  :laugh: Olettaisin kuitenkin, että se nokka vaikuttaisi jotain ilmanvastukseen jotenkin laippojen toimintaperiaatteen mukaisesti. Mutta minä en ole mikään paras henkilö pohtimaan Concordea.

 

"Joo, ne tuossa nokassa on portaat Cool Concordessa ei ole laippoja"

Taisin ilmaista tosiaan asiani hiukan huonosti.  :-[ Tarkoitukseni ei ollut sanoa, että tuossa nokassa olisi laipat, vaan juuri tuota nokkaa tarkoitin ns. laippojen korvaajana...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa... Minua on hämätty simulaattorilla silmään.  :laugh: Olettaisin kuitenkin, että se nokka vaikuttaisi jotain ilmanvastukseen jotenkin laippojen toimintaperiaatteen mukaisesti. Mutta minä en ole mikään paras henkilö pohtimaan Concordea.

 

Kylläpä se nokka taitaa olla tuollainen sen takia, että ne pilotit näkisi jotain uloskin sieltä koneesta laskun aikana ;) Mutta ei sillä ole mitään "laippojen toimintaperiaatetta" haettu. Siinä tosin olet tavallaan oikeassa, että tietty ilmassa, kun se nokka on yläasennossa, ilmanvastus on pienempi. Mutta toisaalta se olisi varmaankin kiinteästi siinä yläasennossa, jos laskussa ei tarvitsisi nähdä ulos...

 

"Joo, ne tuossa nokassa on portaat Cool Concordessa ei ole laippoja"

Taisin ilmaista tosiaan asiani hiukan huonosti.  :-[ Tarkoitukseni ei ollut sanoa, että tuossa nokassa olisi laipat, vaan juuri tuota nokkaa tarkoitin ns. laippojen korvaajana...  :-[

 

No kait minä nyt sen tiedän. Kunhan kiusaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kone on käynyt suomessa vain tietääkseni 1987 Turussa , Hesassa 1989 ja useana jouluna Rovaniemellä.

 

...ja tästä tuli mieleen pieni kyssäri: Mitä yhteistä on RVN:llä ja JFK:lla? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja tästä tuli mieleen pieni kyssäri: Mitä yhteistä on RVN:llä ja JFK:lla? 8)

 

Concorde on nähty molemmilla kentillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Eero Saarinen ollut suunnittelemassa molempien kenttien terminaaleja? Ainakin yhden JFK:n rakennuksen on suunnitellut, Rovaniemestä en sitten tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Eero Saarinen ollut suunnittelemassa molempien kenttien terminaaleja? Ainakin yhden JFK:n rakennuksen on suunnitellut, Rovaniemestä en sitten tiedä.

 

No ei kyllä tätäkään haeta... Kyllä se vastaus jotenkin toki Concordeihin liittyy.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vastaus jotenkin toki Concordeihin liittyy.  ;)

 

Menee ihan hattuhommiksi, mutta voisiko olla, että JFK:lta on lennetty Rovaniemelle Concordella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ihan hattuhommiksi, mutta voisiko olla, että JFK:lta on lennetty Rovaniemelle Concordella?

 

Tuskinpa on (tosin en kyllä tiedä varmasti), joten ei kyllä sitäkään nyt haeta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Molemmilla kentillä on ollut yhtä aikaa sekä AF:n että BA:n Concorde.

 

Ilkka

 

 

Tulihan se sieltä!  :D Onnittelut.  :)

 

Ei taida montaa tällaista kenttää maailmasta löytyä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko linkissä kone kuvattu Euran platalla ja onko tämä se kone , joka kärsi landareitten merkkivalo ongelmista syksyllä Porissa?

 

 

Pekka

 

 

 

Juu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkästä aikaa tuli piipahdettua kentällä ja kas kummaa, sotavoimaa alkoi kerääntymään harjoituksiin. Tässä teillekin pieni kuvasarja ympäristömelun aiheuttajista :)

 

 

Rullailee

[ attachment removed ]

 

 

Nousussa

[ attachment removed ]

 

 

Laskussa

[ attachment removed ]

 

 

Aikamoinen lämpöpuhallin

[ attachment removed ]

 

Kuomua 1

[ attachment removed ]

 

2

[ attachment removed ]

 

3

[ attachment removed ]

 

4

[ attachment removed ]

 

ja viimeinen

[ attachment removed ]

 

Fokkeri lähti jonnekin

[ attachment removed ]

 

Redigoa 1

[ attachment removed ]

 

ja 2

[ attachment removed ]

 

 

Rajan nokkaeläin

[ attachment removed ]

 

 

Täytyyhän outo cessna laittaa näytille

[ attachment removed ]

 

Näyttääkö nämä kuvat hirveiltä teidän näytöillänne. Mulla on kannettavassa kiinni toinen näyttö ja en ole aivan varma sen tasosta ja säädöistä ?

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla