Pekka Salmi

Turku International Airport

4 950 viestiä aiheessa

Tässä vielä muutama...

 

Heikki: Laitan sulle palautetta parin päivän sisällä.

 

A320 EC-LAQ Iberworld

(taas kylttiä ja tolppaa välissä hyvälle näkymällä ja oli kylmästi rajattava)

[ attachment removed ]

 

A320 EC-LAQ Iberworld

[ attachment removed ]

 

ATR-72 OH-ATH Finncomm

[ attachment removed ]

 

ATR-72 OH-ATH Finncomm

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikille

 

Nyt varmaan ymmärrät miksi aina sanon että kallio on ihan jaska-kuvauspaikka! :laugh: Ei vais, ihan kohtalainen...

 

Muutan Copyrightin pienemmäksi kunhan ehin, kiitti palautteesta serkkuhopea! :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tässä meikältäkin nopea...

 

Mietin hetken sitä yhtä kuvaa???

Sulla näyttäisi olevan Sigman 50-500 putki, jolla saisit rajattua kuva-alan vaikka "tolppien väliseksi" eli tiiviimmäksi.

Aukon ja ajan valinnalla pitäisi myös saada tuo valojana selkeämmäksi, johon auttaa myös tuo tiivistäminen.

Olen itse paukutellut 150-500:lla tuosta samasta paikasta (katselupaikka) pimeässä käsivaraltakin, joten uskoisin jalustalla homman onnistuvan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä lomalentoja Turkuun on tulossa vielä tällä lomakaudella (2010-2011) ?

Tiedän että ainakin Iberworld menee Teneriffalle ja Las Palmasiin mutta tuleeko jostain muualtakin? Esim. Palma De Mallorca?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU 7.11.10

 

Eilen Las Palmas ja tänään Teneriffa eestaas...

EC-LAQ A320 Iberworld.

[ attachment removed ]

 

OH-383 Tuulia.

[ attachment removed ]

 

SE-LTV Saab 2000 Golden Air.

[ attachment removed ]

 

SE-LTV Saab 2000 Golden Air.

[ attachment removed ]

 

Suolaliuoksen tai vastaavan tökötin levitystä.

[ attachment removed ]

 

 

No niin Heikki... Sun vuoros. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulee!

 

Kiitos Jussille kuvausneuvoista!

 

SE-LTV

[ attachment removed ]

 

EC-LAQ

[ attachment removed ]

 

EC-LAQ valot vilkkuu

[ attachment removed ]

 

Kelpaako, kommenttia saa antaa!

 

EDIT: Viimeinen kuva poistettu 8.11.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä se ajan ja kokemuksen karttuessa varmaan alkaa natsaamaan tuo liikekuvaus vähässä valossa / keinovalossa.

Kuten sanoin, kannattaa katsoa huonot opiksi ja heittää ne sitten kylmästi roskiin.

Kohteen seuraaminen on se a ja o, lisättynä kuvaamisen perusteiden ymmärtämisellä ja sen ymmärryksen siirtämisellä fyysiseen kuvaustilanteeseen.

Valokuvauksen perusteet on hyvä omia ja paras pääoma. Se vaatii myös omaa tiedonhalua ja päättelyä kokeilujen kera. No hätä, sillä se ei välttämättä käy sormia napsauttamalla, mutta sama juttu jokaisen valokuvaajan kohdalla. ;)

 

Tuossa ensimmäisessä on outoja heijastumia kenttävaloista ja pikkuisen on "pehmeä".

 

Kakkosessa taivas palanut käytännössä puhki. Sitä ja kuvaa voisi ehkä kuvanmuokkauksella hieman entrata ja terävöittääkin.

 

Kolmannessa olisi pitänyt seurata tarkemmin  ja valottaa koneen varjopuolen mukaan eli hieman pidempi valotus. Kuva on myös osin pehmeä. Vaikea kohde kenelle tahansa ja aikas vaikea saada minkään sortin kuvaa.

Laitan mallikuvan samasta tilanteesta.

 

Viimeinen on tärähtänyt ja alivalottunut ja jonka voisit poistaa kokonaan eli roskiin.

 

Olisi hyvä tietää, oletko yhtään yrittänyt käsitellä kuvia 1 ja 2?

Laita vaikka privaattiviestinä, niin ei turhaan kulutella "palstatilaa".

 

-JL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä paussin jälkeen vaatii aina pari keikkaa kentälle, jotta olosuhteisiin "tottuu" ja alkaa tulla tasalaatuisempaa kuvaa.

Pilvissä väriä ja kosteuttakin oli maassa sekä ilmassa. Heijasteli aika punaista valoa ja osasuurennoksessa hieman otin punaista poiskin.

 

SE-LTV Saab 2000 Golden Air

[ attachment removed ]

 

OH-ATL ATR-72 Finncomm

[ attachment removed ]

 

OH-ATL ATR-72 Finncomm

[ attachment removed ]

 

OH-ATL ATR-72 Finncomm osasuurennos

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen Las Palmas ja tänään Teneriffa eestaas...

EC-LAQ A320 Iberworld.

 

Kaameen musta. Olisiko kannattanut käyttää pistemittausta? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere Miquel!

 

Äkkäsin tuon heijastuma-jutun keulassa koneen edellisen ehtoon visiitillä ja tuo näytti pimeessä isona suht sellaiselta kuin olin ajatellut. Toisessa on vaikuttavamman näköinen cockpit-valaistus, mutta muu kone ei ehkä niin hyvässä asennossa. Käytin aukkoa 8, jotta olisi hieman syvyyttäkin ja nopeuttakin piisas 500:n edestä... Alkaahan siinä päivä pimenemään. ;D

Ei mikään normikuva, ei tarkoituskaan. Rajailen eri näkymiä...

 

Mä käytän itse asiassa yleensä kuvaamisessani pistemittausta ja pelaan säädöillä mutu-tuntemuksella koko kuvauksen ajan. Samoin paukuttelen 97% kuvista yksittäislaukauksin ja sarrrrrjat harvoin yli kolmen kuvan. :)

 

 

Tulipa Heikin kanssa juttelun ohessa otettua just sopivat esimerkkikuvat.

 

Tässähän näkee, ettei kaikista kuvista saa aikaiseksi käyttökelpoista kuvaa, vaikka yrittäisi kuvankäsittelyllä...

Oppiihan sitten, esim. milloin ja miltä etäisyydeltä kannattaa yrittää kuvia paukauttaa käytössä olevilla välineillä.

 

Kovaa vastavaloa... Tilannetta helpottaisi vastavalojen pois rajaaminen kuvanottotilanteessa.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Vauhtia kaukana pimeessä ja vastavaloakin... Kuvia on rajattu.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkäsin tuon heijastuma-jutun keulassa koneen edellisen ehtoon visiitillä ja tuo näytti pimeessä isona suht sellaiselta kuin olin ajatellut. Toisessa on vaikuttavamman näköinen cockpit-valaistus, mutta muu kone ei ehkä niin hyvässä asennossa. Käytin aukkoa 8, jotta olisi hieman syvyyttäkin ja nopeuttakin piisas 500:n edestä... Alkaahan siinä päivä pimenemään. ;D

Ei mikään normikuva, ei tarkoituskaan. Rajailen eri näkymiä...

 

 

Kattelin vain, että tuo on kuvattu about 10min auringonlaskun jälkeen, ja siihen nähden tuo kuva on kuin olisi säkissä kuvattu. Kyllä tuohon aikaan on pilvisenäkin päivänä "valoisaa". ---> Johtopäätös: Kuva on valottunut rullausvalon mukaan, eli totaalisesti ali...

 

Muutenhan tuo about 10min auringonlaskun jälkeen on mitä mainioin aika kuvaukselle. Etenkin, jos sattuu olemaan pilvetön/kirkas taivas auringonlaskun suunnalla, niin valkoiset oikein herää henkiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valo oli aivan upeata varsinkin edellisenä iltana, eilen pilviä jarraamassa valoa.

 

Olen kyllä tietoinen mitä tapahtuu kun tähtäilee eri kohtiin tai säätää tuntemansa mukaan. Sen näkee kait aika hyvin esim. tuon edellä olevan osasuurennoksen kasvojen väreistä, vain hieman rungon punaisuutta poistettu ACDSeen kanssa rajauksen yhteydessä.

Meillä kyllä oli eilen juuri siitäkin valotuspisteen muuttamisen vaikutuksesta juttua, samalla kun Heikin putki ei välillä napannut kohdetta af-tarkennukseen. 

 

Sokea Reettakin näkee että kuva on alivalotettu, eihän siitä muuten tuollainen olisikaan tullut. :laugh:

Kameralla kun saa valoisassa pimeetä ja pimeessä valoisaa kuvaa,

eikä tarvita kuvankäsittelyäkään mahdollistamaan edellä mainitut... ;D

 

Itse asiassa toisessa otoksessa cockpitti valaistui ikkunaympäristöstä paremmin, mutta vartalon asento ei ollut mielestäni taas niin hyvä. Katsotaas mitä kehittyy kun Kanaria-rotaatio käynnistyy taas viikon tai kahden päästä. ;)

 

Pitäisköhän nytkin lähteä vielä hetkeksi palelemaan, sillä huomenna tullookin jo lunta etelässä... :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sokea Reettakin näkee että kuva on alivalotettu, eihän siitä muuten tuollainen olisikaan tullut. :laugh:

Kameralla kun saa valoisassa pimeetä ja pimeessä valoisaa kuvaa,

eikä tarvita kuvankäsittelyäkään mahdollistamaan edellä mainitut... ;D

 

Minä nyt en vain edelleenkään ymmärrä kyseisen kuvan funktiota. Musta ruutu, jossa on yksi valopiste keskellä alalaidassa. Näin karrikoidusti siis...

 

Mutta eihän mun tartte ymmärtääkkään :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit eiliseltä!

 

SE-LTV Suappi

[ attachment removed ]

 

Pyöriikö tarpeeks hyvin? 1/50s

[ attachment removed ]

 

Muumipapat lens oikein joukolla, 2 peräkkäin ja Air Francu F-HPJA seuras perässä!

[ attachment removed ]

 

LN-KKY Norwegian B737

[ attachment removed ]

 

Air France F-HPJA Airbus A380

[ attachment removed ]

 

Rimpula

[ attachment removed ]

 

Rompula DK-205

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä nyt en vain edelleenkään ymmärrä kyseisen kuvan funktiota. Musta ruutu, jossa on yksi valopiste keskellä alalaidassa. Näin karrikoidusti siis...

 

Mutta eihän mun tartte ymmärtääkkään :P

 

Kyllä... Tein kokeilurajauksia ja kun nyt katson niin tuo valo kyllä häiritsee aivan tanasti, eikä tuota heijastumaa huomaa keulassa.

-JL

 

 

Tulin parisen tuntia sitten kentältä.

Aivan kuin neuloja olisi satanut naamaan jos käänsi päätään tuulen suuntaan.

Tikkaat lensivät tuulen voimasta... Oli pakko kuvailla myötäleeseen.

 

Tässä muutama...

 

HA-LWE Wizz

[ attachment removed ]

 

OH-ATF pöllyttelee...

[ attachment removed ]

 

HA-LWE ja ruiskumies...

[ attachment removed ]

 

OH-BEX Scan Wings

[ attachment removed ]

 

OH-KYC Turku Air

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyyytävät kuvat Jussilla  :thmbup: Heikille: onko toi "1/50sec" kuva vähän vinossa vai reistaileeko vaa mun silmät? Itselläki alkaa kaipuu kentälle käydä sietämättömäks, mut ens perjantaina sit sinne, nii eiköhä hellitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

Tulin parisen tuntia sitten kentältä.

Aivan kuin neuloja olisi satanut naamaan jos käänsi päätään tuulen suuntaan.

Tikkaat lensivät tuulen voimasta... Oli pakko kuvailla myötäleeseen.

 

 

 

Aika sissi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyyytävät kuvat Jussilla  :thmbup: Heikille: onko toi "1/50sec" kuva vähän vinossa vai reistaileeko vaa mun silmät? Itselläki alkaa kaipuu kentälle käydä sietämättömäks, mut ens perjantaina sit sinne, nii eiköhä hellitä :)

 

En kuvista tiedä, mutta olo oli aika hyytävä vaikka aika hyvin vaatetta oli päällä, mutta myöhään illalla olin vaatetettu kuin se "rengasmerkin ukko"... :)

Sissipä niin, mutta ilmeisesti jo vanha sellainen. ;D

 

Katso Aarni Heikin kuvan horisonttia... Turun kenttä on ylämäkeä, toppi ja alamäkeä ihan molemmista suunnista ;), kun horisontin mukaan kuvataan.

 

Tässä muutama myöhäisillan otos.

Onneksi ei ole ääntä mukana, sillä ei olisi lasten korville sopivaa... :-[

Jollei pieni sääsuoja jäänyt piikkilankaan kiinni, oli se piikkilanka muuten tiellä ja kun kosteuden/sateen vuoksi tuohon suuntaan muutenkaan tahtonut nähdä.

Piikkilangat sucks! ;D

 

 

OO-TNA B737 TNT rahtiplatalla.

[ attachment removed ]

 

OY-KFD Canadair CL-600 SAS

[ attachment removed ]

 

OO-TNA B737 TNT

[ attachment removed ]

 

EC-KLR B737 Sviftair

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HA-LWE A320 Wizz 9.11.10 Turun kentällä.

 

Hieman jopa muokkailin kuvia ja kuinka ollakaan, sitten alkoi juuri ennen lähetystä  "pikku muutosten" kierre...

Siksi juuri pyrin mahdollisimman valmiiseen kuvaan heti kättelyssä.

Tuntuu, että menivät ainakin omissa silmissäni huonompaan suuntaan.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että menivät ainakin omissa silmissäni huonompaan suuntaan.

 

Pistätkö muokkaamattomat rinnalle verrokeiksi? Olisi hauska katsoa. En nimittäin usko tuota väitettäsi ihan helposti. :P Noi näyttää hyvältä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla