Pekka Salmi

Turku International Airport

4 950 viestiä aiheessa

En usko, että sekään auttaisi paljoa ja koneesta tuleva vana menisi todella olemattomaksi taustaa vasten. Yhtä tylsä olisi lopputulos :P Pitäisi vain päästä tuosta kirkkaasta etualalla olevasta platan valosta eroon. 

 

Mut hei tohonhan löyty hyvä idea: pyydetään tornilta lupaa sammuttamaan valot koneen lähdön ajaks :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aattelin vaan että jos ensin kuvataan 360s sitä mustaa taivasta ja sen jälkeen otetaan viiva sen päälle vs kuvataan 10s taivasta ja sitten viiva niin eikö tuossa pitäisi käydä samalla tavalla kuin jos kuvaat ohimenevän auton 30s valotusajalla vs. 1/100s valotusajalla? Eli pidemmällä valotuksella se tausta valottuu pidempään ja näin ollen on vahvempi kuin jos sitä valotetaan vain vähän aikaa. Korjantkaa jos oon ihan pielessä. :-[

 

Elias, jos katsot tarkkaan, huomaat että koitin kuvata koko koneen matkan parkista ilmaan yhteen kuvaan. Jos olisin ottanut ns. parissa pätkässä tuon reitin olisi minulle tullut seuraavanlainen ongelma eteen: kamerani (ja uskon että monien muidenkin) ottaa pitkän valoituken jälkeen ns. pimeäkuvan. Pimeäkuvalla vähenetään kohinaa kuvassa. Jos olisin ottanut vaikka yhdessä kuvassa matkan parkista terminaali 2:n taakse, olisi pimeävaloitus ollut yhtä pitkä kuin itse valoitus. Ja kun se kone ei pysähtele siellä rullaustiellä kuvaajien pyynnöstä varsinkaan pimeällä. Pimeäkuvan aikana olisi kone siis jo ehtinyt liikkua liikaa ellei jopa nousemaan ilmaan.

 

Näin ymmärsin kysymyksesi ja vastasin (toivottavasti en liian sekavasti  8)), mutta tarkennahan jos et tarkoittanut tuota kysymykselläsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kyllä lähinnä tarkoitin että kuvaa pelkän nousun koska noin valoisissa olosuhteissa sen koko liikehdinnän kuvaaminen on vähintäänkin haastavaa. :-\

 

Ei mulla kyllä kumpikaan kanuuna (450D eikä 7D) ole moista pitkän valotuksen jälkeistä "pimeäkuvaa" ottanut. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aattelin vaan että jos ensin kuvataan 360s sitä mustaa taivasta ja sen jälkeen otetaan viiva sen päälle vs kuvataan 10s taivasta ja sitten viiva niin eikö tuossa pitäisi käydä samalla tavalla kuin jos kuvaat ohimenevän auton 30s valotusajalla vs. 1/100s valotusajalla? Eli pidemmällä valotuksella se tausta valottuu pidempään ja näin ollen on vahvempi kuin jos sitä valotetaan vain vähän aikaa. Korjantkaa jos oon ihan pielessä. :-[

Ihan totta, että kaupungin valot heijastuu pilvisellä kelillä vaalentaen melkoisesti taivasta ja näin saadaan yöstä tehtyä päivä:) Mutta täysin tummaa tähtitaivasta vasten kuvattaessa ei pitäisi ongelmaa tulla. Mitä suurempi aukko tai herkkyys, sen kirkkaampana koneen jättämät valojuovat näkyy kuvassa, koska se on sekunnin murto-osa jolloin välähtää. Jälkikäteen taustaa on helppo himmentää jotta kirkkaat valot saa entistä paremmin esille. Mun kokemuksella :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys:

 

Millaset koneet täällä Turun suunnalla on ns "normi settiä" ja millaset erikoisempia ja tietääkö jostakin etukäteen jos joku erikoisempi tapaus on tulossa Turun kentälle?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys:

 

Jos erikoisemmista haluat teitää niin hommaa joko ilmailuskanneri jolla kuulet mikä tulee ja mistä tulee, tai mene kysymään lentoaseman asiakaspalvelusta.

Normisettiä ovat: SAS, Finncomm, Turkuair, Scanwings, Cimber, DHL, CarGoair, Swiftair, TNT + muut "normiyhtiöt". 

Korjatkaa muut jos olen väärässä tai jotain jäi puuttumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos erikoisemmista haluat teitää niin hommaa joko ilmailuskanneri jolla kuulet mikä tulee ja mistä tulee, tai mene kysymään lentoaseman asiakaspalvelusta.

Normisettiä ovat: SAS, Finncomm, Turkuair, Scanwings, Cimber, DHL, CarGoair, Swiftair, TNT + muut "normiyhtiöt". 

Korjatkaa muut jos olen väärässä tai jotain jäi puuttumaan.

 

Air Baltic puuttui. Samaten tuo viime aikoina koko ajan käynyt Iberworld.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johannalle: Jos nyt tarkennetaan Heikin ja Eerikin vastauksia:

Ilmailuskanneri on mielestäni vähän huono vaihtoehto, ellet halua lähteä erittäin lyhyellä (n.1-2min) varoitusajalla. Syy on siinä, kun kone tulee Turun lähialueelle, niin laskuun ei ole kuin max 30min. aikaa ellei kone jää kiertelemään pitkäksi aikaa utelille tai mapukselle. En tiedä kovinkaan paljon keinoja miten nuo erikoiset tulevat koneet saisi tietoon. Tietysti täältä flightforumilta saa jotain, mutta sitten olen joskus myös saanut asiakaspalvelusta kysymällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kyllä lähinnä tarkoitin että kuvaa pelkän nousun koska noin valoisissa olosuhteissa sen koko liikehdinnän kuvaaminen on vähintäänkin haastavaa. :-\

 

Ei mulla kyllä kumpikaan kanuuna (450D eikä 7D) ole moista pitkän valotuksen jälkeistä "pimeäkuvaa" ottanut. ???

 

Kyllä uskon että ainakin 450D:ssä ja ehkä 7D:ssäkin saa tuon kohinan poiston sieltä valikosta. Se on se osuus kuvan jälkeen kun näyttää, että kamera "miettii" kauan (kuvan valotusajan verran)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä uskon että ainakin 450D:ssä ja ehkä 7D:ssäkin saa tuon kohinan poiston sieltä valikosta. Se on se osuus kuvan jälkeen kun näyttää, että kamera "miettii" kauan (kuvan valotusajan verran)

 

Niitä kameran omia kohinanpoistoja ei hirveän kovassa huudossa pidetä. Toisin sanoen ne ei välttämättä kummoista jälkeä tee, eikä niissä pysty itse vaikuttamaan siihen operaatioon. Kohinanpoistoa varten on ihan omat ohjelmat, tai kuvankäsittelyohjelmien toiminnot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Johannalle: Jos nyt tarkennetaan Heikin ja Eerikin vastauksia:

Ilmailuskanneri on mielestäni vähän huono vaihtoehto, ellet halua lähteä erittäin lyhyellä (n.1-2min) varoitusajalla. Syy on siinä, kun kone tulee Turun lähialueelle, niin laskuun ei ole kuin max 30min. aikaa ellei kone jää kiertelemään pitkäksi aikaa utelille tai mapukselle. En tiedä kovinkaan paljon keinoja miten nuo erikoiset tulevat koneet saisi tietoon. Tietysti täältä flightforumilta saa jotain, mutta sitten olen joskus myös saanut asiakaspalvelusta kysymällä.

 

Kiitos kaikille vastauksista  :thmbup: Mä asun kyllä 5min matkan päässä kentästä, tosin pukemiseen menee oma aikansa ja pikkupojan pukemiseen myös, joten en varmaan ehtisikään ajoissa kentälle :-\

 

Täytyy vaan sit toivoa että joku kerta sattus jotakin erikoista siellä olemaan kun ollaan siellä kattelemassa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elias, jos katsot tarkkaan, huomaat että koitin kuvata koko koneen matkan parkista ilmaan yhteen kuvaan. Jos olisin ottanut ns. parissa pätkässä tuon reitin olisi minulle tullut seuraavanlainen ongelma eteen: kamerani (ja uskon että monien muidenkin) ottaa pitkän valoituken jälkeen ns. pimeäkuvan. Pimeäkuvalla vähenetään kohinaa kuvassa. Jos olisin ottanut vaikka yhdessä kuvassa matkan parkista terminaali 2:n taakse, olisi pimeävaloitus ollut yhtä pitkä kuin itse valoitus. Ja kun se kone ei pysähtele siellä rullaustiellä kuvaajien pyynnöstä varsinkaan pimeällä. Pimeäkuvan aikana olisi kone siis jo ehtinyt liikkua liikaa ellei jopa nousemaan ilmaan.

 

Näin ymmärsin kysymyksesi ja vastasin (toivottavasti en liian sekavasti  8)), mutta tarkennahan jos et tarkoittanut tuota kysymykselläsi.

 

Terve Aarni!

 

Täällähän on juttua piisannut... Hyvä, hyvä. :thmbup:

Tässä nyt pikaisesti sitä palautetta.

 

Ristolta näytti ainakin olevan hyvät opastukset kuvista, muutkin lukaisin, mutta tässä kiireen alla eivät jääneet kirjoitukset niin mieleen.

Katson uudelleen muutaman tunnin kuluttua ja kirjoittelen lisää jos huomaan unohtaneeni mainita jotain tai tätä kirjoittaessa muistankin kuvan väärin...

 

Kuva 1. Ihan vain pikkuisen liian ahdas liikesuuntiin, mutta kuvana kiva katsella.

 

Kuva 2. Koneen runko ja "vauhtiviivat" samansuuntaiset, antaa liikkeen tunnun ja linjat kohdallaan. Hyvä.

 

Kuva 3. Kuva naturelli, mutta (Riston sanoin) kone pikkusen kirkkaammaksi kauttaaltaan.

 

Kuva 4. Liikekuva on todella ylivalottunut totaalisesti...

 

Tässä vinkiksi vaikka tällainen simppeli filmiajan valokuvaajan peruskonsti...

Mä laittaisin vaikka ISO 100, pienin aukko (tarpeen vaatiessa isompaa aukkoa kehiin), vasen rajaus terminaali 2:sen "lähimmän" kulman paikkeilta poikki, manuaali tarkennus tietysti.

Kannattaa myös piruuttaankin kokeilla tulevaisuutta ja oppimista varten "muutama ruutu", miten tämä konsti toimii nykyiselläkin rajauksella.

 

Sitten "kamera käyntiin" sopivasti koneen liikkeitten mukaan ja tarpeen mukaan pipo tai vastaava putken eteen kun kone rullaa terminaalin takana näkymättömissä ja sitten lätsä veks just ennen kuin kone taas tulee näkyviin nousukiidossa.

Kun kone veks kuva-alalta, "kamera seis".

 

Lanka- / kaukolaukaisin, kunnolla jalustaan kiinni, eikä töni pipolakilla heiluessa kamerahärpäkkeitä.

Kokeilemalla näkisi missä vaiheessa  tekisi mitäkin jos tarpeen...

Tuolla kyllä on sitä valoa niin paljon, että tarvittava valotusaika on aikas lyhyt eli pipolakki voi olla just se oikea konsti, kaksoisvalotus se toinen eli ruutu ruudun päälle.

 

Pimeä-yökuvauksessa perusasetuksiin kuuluu pienin aukko joka tuo myös laajimman syvyysterävyyden.

Pimeässä kun on usein hankala tarkennella, niin tuo antaa mm. tarkennusapuja mukavasti.

 

Juuri tällaisten takia olisi hyvä tietää valokuvaamisen perusteista edes jonkin verran, kuten taisin nuorille herroille silloin mainita.

 

Valitettavasti nyt pitää taas mennä...

Huomenna tulee lunta, joten iltapäivällä pitää yrittää päästä kentälle tiirailemaan näkymiä...

 

 

Johanna: Kivoja kuvia, mutta kopteri "valosäteessä" on aivan upea. Scifi-kuva ihan selkeästi... ;D

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1 kuvassa: kone on yksinkertasesti niin iso kuvassa että se täyttää koko näkökentän stillikuvassakin

 

Öööh, no mikäs tuo kuva sitten on?  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo sori, tarkoitin siis croppaamattomassa kuvassa.

 

Terve mieheen...

 

Juu, kuvaa on kiva katsoa ja se mitä laitoin oli todellakin vain ajatus milleistä, kun olin ajatellut sun tuota rajanneen.

Onhan tuossa se "käytössä" ollut ilma juuri tuolla liikesuunnassa.

 

Sitten vain testaamaan valotusajan ja eri rajauksien vaikutusta "yökuvan" tulokseen...

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, heti vaan kentälle kun mahollista. Koeviikon takia en pääse suraavana viikonloppuna, mut sitä seuraavana varmasti olen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, heti vaan kentälle kun mahollista. Koeviikon takia en pääse suraavana viikonloppuna, mut sitä seuraavana varmasti olen :)

 

Treenaamista voit tehdä paremmin muualla kuin suht harvaan liikennöitävällä kentällä. :P

 

Kokeile ensin sitä pimeä-yökuvausta vaikka pihapiirissä, sisällä, liikenteen kera vaikka tien/kadun laidalla läksyjen luvun ohessa. ;)

Koitahan saada hyvät.... hmmm... numerot tai kirjaimet miten sitten se teillä nykyään onkaan.

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivatkos kaikki spotterit lumisadetta paossa, kun NH-90 kävi EFTU:lla keskiviikko-iltapäivänä tuulessa ja tuiskussa. Parkkeerasikin vielä paraatipaikalle kolmosstandille tankkausta varten. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hienoa jälkeä Johanna! 

Mihin aikaan olit jo kentällä? Siellä oli varmaan aika jäätävä keli!

 

Kiitos, kaheksalta käväsin, joo, oli tosi kylmä, mut kivaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, kaheksalta käväsin, joo, oli tosi kylmä, mut kivaa  ;D

Mielestäni kaikki alle -20 asteen kestäminen on masokismia  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johannalta hyvä kuva Wizzistä. Karmea maalaus. Hyvä juttu on että ei tarvitse niitä sisältä ihmetellä  ;D voisi pää seota. Koettakaas saada kuva lentäjien uudesta solmiosta, sitä ei mun kaulassa näe ei sitten millään. Arvatkaa väri ? Onneks ei tarvitse miettiä sitä ennenkuin virkavapaa loppuu 1.4.11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu...  Kylmyyttä tuli aikoinaan harjooteltua jo ihan tarpehiksi esim. viran puolesta.

Jups, Juu... Mikä sen hienompaa kuin syssymyrskyt 4-6 m aallot takasivutuupparissa, ja komentopaikan TJ-pallon jäätyminen +-0 assa ym. vaikkakin vaan onnex lähellä kotomaata  :laugh:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla