Kirjoitettu Helmikuu 1, 2011 Hieman erilaista näkökulmaa Balticin putteen: Onko tarkoituksella aukko niin isona, että ei riitä syväterävyysalue koko rungolle? Ja miksi ylipäätään noin hassu rajaus? Joku on sanonut sullekin, että ei saa katkaista korkkaria? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2011 Turkuun laskeutuvia... Eka kuva makea! Voitko valottaa vähän arvoja? Kakkoskuva (ATR) sen sijaan alivalottunut pahasti, kontrasti yli ja ruma halo nokan ympärillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2011 Eka kuva makea! Voitko valottaa vähän arvoja? Kakkoskuva (ATR) sen sijaan alivalottunut pahasti, kontrasti yli ja ruma halo nokan ympärillä. 1. kuvan arvot: 1/100 s, f/5, ISO 800, met.mode pattern. Putki taisi olla Nikkor 18-200. 2. kuvan värit orig, mutta jos tarkoitat vasemman pitot-putken tienoilta alkavaa ja renkaiden tienoille jatkuvaa rajapintaa seuraavaa hailakampaa sineä... Ei harmainta hajua mistä tulee ellei ole heijastusta. D300:ssa kiinni Nikkor 200-400/4. Koerajaus samasta kuvasta... [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2011 2. kuvan värit orig, mutta jos tarkoitat vasemman pitot-putken tienoilta alkavaa ja renkaiden tienoille jatkuvaa rajapintaa seuraavaa hailakampaa sineä... Ei harmainta hajua mistä tulee ellei ole heijastusta. D300:ssa kiinni Nikkor 200-400/4. Väreistä en sanonut mitään, koska eipä niistä oikein voi johtopäätöksiä tehdäkkään, ennen kuin valotus on kohdallaan. Eli siis tuota kuvaa pitäisi vaalentaa aika reippaasti... Ja sillä halolla tarkoitin juuri sitä mainitsemaasi hailakampaa kaistaletta, sekä selkäpuolella olevaa tummempaa samanlaista. Melkein väittäisin, että noita ei kyllä tule kuin jälkikäsittelyssä ja siinäkin tiettyjen työkalujen liian voimakkaalla käytöllä. Oletko ihan varma, että et ole "veistellyt" tuota kuvaa? Kun on siinä sitten muitakin seikkoja, jotka ei oikein natsaa käsittelemättömään kuvaan... Kokeilisitko tehdä tuosta kuvasta "normaalisti valotetun" version? Eli siis säätele kirkkaudet jne. kohdalleen. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2011 Tässä on toinen kuva samasta tilanteesta ja samanlainen hailakka rajapinta??? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 Kentälle pääsy estyi tänään flunssan takia, joten nyt on hyvä hetki laitella viime viikkojen kuvia Risuja ja ruusuja saa toki antaa Kuvia ei ole kirkkauden ja kontrastin säätöä lukuunottamatta muokattu yhtään. 14.1 oli HB-JGL platalla. Tämmönen vähän jännempi rajaus/kuvakulma [ attachment removed ] Ja sitten OTN tuli tekemään yhden läpilaskun. [ attachment removed ] Turun liikennettä [ attachment removed ] Samoin myös. OH-BSA muistaakseni lähti Poria kohti ja ajoitus on kaiken a ja o, eikös niin [ attachment removed ] OY-KFC pisti patoihin voimaa ja ampaisi taivaalle. Määränpäänä, kuten jokainen varmaan jo tietääkin, Kööpenhamina [ attachment removed ] Samana päivänä tuli myös Uppsalan sairaalan teho-osasto taivaalta nelos parkkiin aivan lumikasan viereen. SE-JID. [ attachment removed ] No men hej på dig kypärää löytyy kapulla. Tämän jälkeen sitten pitikin suojautua jumalattomalta lumipöllyltä. Heikki O Salosella tilanteesta kuva pari sivua aikaisemmin. [ attachment removed ] HB-JGL taas myöhemmin vähän eri suunnasta kuvattuna. [ attachment removed ] 15.1 Pomponrahkalla hiihtämässä ja samalla löydettiin uusi, melko hyvä kuvauspaikka 08:n päädyn läheltä. Talvella pääsee suksilla, en tiedä miten kesällä onnistuu. [ attachment removed ] Loppuun vielä finncommin iltalasku OH-ATE 29.1 26:n päästä. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 Kuvia ei ole kirkkauden ja kontrastin säätöä lukuunottamatta muokattu yhtään. Loppuun vielä finncommin iltalasku OH-ATE 29.1 26:n päästä. Jos tuolle ATR:lle ei ole tehty muuta, niin syön hattuni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 Kivoja kuvia ! Eikös muuten tuo hekon perämies istu vasemmalla tuolilla ja siis kapulla on kypärä tuossa kuvassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 Kivoja kuvia ! Eikös muuten tuo hekon perämies istu vasemmalla tuolilla ja siis kapulla on kypärä tuossa kuvassa Oj, hups kiitos korjauksesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 Uskottava se on. Nyt meni hattu raastimeen. Saako sen paistaa tai edes keittää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2011 onpa kyllä makeat värit tossa Aarnin viimisesä atikkakuvassa... Ja mikko, maistuu paremmalta ku raastat sen, käytät pannulla voissa, kaadat kermaa sekaan ja muistat sopivan määrän suolaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Iltaruskon viime hetkiä 6.2.2011... Rauhallista on Turun kentällä. [ attachment removed ] Finncomm ATR-72 OH-ATG kiskomassa korkeutta. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Iltaa kaikille! Koeviikkoni viimeinen koe tuli tehtyä tänään. Suoraan kokeesta ampaisin lentokentälle ja vietinkin siellä yhteensä noin 5 ½ tuntia. Päivä oli sumuinen, klo 13 säämerkinnät osoittavat seuraavaa -5'c, 2m/s, 8/8 ja näkyvyys n. 1km. Illemmalla tuulikin yltyi kovemmaksi. Jos luulette, että tämänkaltainen, vähän latteampi keli lannistaisi kahta nuorta turkulaista konespotteria, niin olette pahasti erehtyneet Ja tänään tulikin oikein herkkuja olan täydeltä Turkuun Huomenna onkin sitten vapaapäivä, joten melkein koko valoisan ajan aion viettää tuolla maisemissa, joten jos joku sattuu eksymään sinnepäin, niin löytää varmaan minut terminaali 1:n viereiseltä lumikasalta Ja sehän on ennustanut kovaa räntäsadetta huomiseksi Tässä tämän päivän kuvat (en pistäisi pahakseni, jos rakentavaa kommenttia tulisi ): Ihmeiden aika ei ole ohi! Ensimmäinen Air baltic - Fokker50 - havaintoni kesän jälkeen. YL-BAZ. [ attachment removed ] On se niin kiva nähdä vanha kaveri, että toiset sille. [ attachment removed ] Virolaiset tulivat businessjetillään. Learjet 60, Avies air company. ES-PVC. [ attachment removed ] Onkos Turusta tullut SAS:n hubi [ attachment removed ] Ja sitten he saapuivat: venäläiset Bermudan rekisterillä. Bombardier BD-700-1A10 Global express XRS, Private, VQ-BNP (ex. C-GFRX). [ attachment removed ] Toiset sille. Oli se sen verran hieno yksilö. [ attachment removed ] Turun 7.2.2011 "herkut" yhteiskuvassa [ attachment removed ] Rajan dornieri tulla tupsahti klo 1400. [ attachment removed ] Finncommin nousukuva. [ attachment removed ] Scanwingsin OH-BEX laskeutui matalalähestymisen jälkeen kiitotielle 26. [ attachment removed ] Turku airin lähdön aikaan sumu oli kovimmillaan. Näkyvyys ilmeisesti alle 500m. [ attachment removed ] SE-LSB tuli laskuun klo 1541. [ attachment removed ] SAS:n CRJ900 OY-KFL oli jotenkin rikki ja palasi näin ollen tyhjänä Kastruppiin. Ei tietoa saatiinko konetta kunnolla kuntoon. [ attachment removed ] Illan päätteeksi sumu ja 08:n päätyvalot tekivät hienoja valopilareita. Myös tuohon aikaan laskeutuvan Turku airin laskeutumisvalot muodostivat samantyyppisiä ilmiöitä [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Hyvät kuvat taas Aarnilla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Aarni: Eilen ehtoolla piipahdin kentän päässä tosi pikaisesti, joten taidan huomenna järjestää myös itseni sinne kuvaamaan (ensi kerta tänä vuonna). EFTU 6.2.11 [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Iltaa taas kaikille! Tämän päivän pyhitin kokonaan lentokoneille, koska koulusta oli vapaapäivä koeviikon takia. Vietin taas n. 7 tuntia (n. 1000-1700) hyisessä säässä ja ainoastaan lentokoneiden tuoma henkinen ja psyykkinen lämmin tuulahdus lämmitti Iltapäivää kohden tuuli voimistui ja ulkona kyttäämisestä tuli lähes tuskallista, joten päätin "väliajat" (koneita ei nouse/laskeudu) viettää sisätilan kahvilassa. Onnekseni ilmaluskannerit on keksitty ja aina kun kuulin koneen ilmoittautuvan lähialueelle, singahdin ulos. Sisään tulin koneen laskeutumisen jälkeen yhtä nopeasti, kun uloskin Säähavaintoni kertovatkin klo 1600 säähän seuraavaa: -0'c, 6m/s, puuskat 11m/s, 8/8, 3km näkyvyys. Yhteensä eri koneita havaitsin tänään 11 kappaletta, joten melko perus talvipäivä Turussa. Bermudan rekistereissä oleva kone, joka tuli eilen klo 1316, lähti tänään n. klo 1120 Hollantiin, Eindhoveniin lentopinnalla 400 (kone on venäläisten omistuksessa). Eilisen rahtikone CarGo airin LZ-CGO oli vaihtunut tänään Swift airin EC-KTZ:aan. Alkupäivän kuvauskeliä väritti runsas lumi- ja räntäsade, mutta myöhemmin sade loppui ja viimeisellä vartilla (1645-1700) alkoikin näkyä merkkejä selkenemisestä. Mutta tässä kuvamuodossa päivän tarina: Aamun alkuasetelma: (vas.) Golden airin SE-LXH lensi lennon blue 1:lle, Air balticin YL-BAQ lähti Riikaa kohti ja VQ-BNP valmisteli lähtöä. [ attachment removed ] Air baltic nousi n. klo 1010. [ attachment removed ] SE-LTV laskeutui klo 1543 kiitotielle 08, päivän muista koneista poiketen. [ attachment removed ] SE-LTV puski itseään eteenpäin auraamattomalla platalla. [ attachment removed ] Air baltic tulikin fokkerilla dashin jälkeen. [ attachment removed ] YL-BAC rullaamassa paikalle 1 [ attachment removed ] Superpuma lähti iltalenkilleen. [ attachment removed ] Turku air lähti Maarianhaminaan n.klo 1628 [ attachment removed ] Alle kymmentä minuuttia Turku airin lähdöstä Air balticin fokker jatkoi matkaansa Riikaan, tällä kertaa lennonnumero oli BT1362 [ attachment removed ] Sinne hänkin katosi ilta-aurinkoon. -"ja taivaassa on reikä, ovi miltei mahdottomaan..."- [ attachment removed ] Illan kruunasi upeassa iltavalossa laskuun tullut Wizz air [ attachment removed ] Kiitokset Heikille ja Jussille hyvästä seurasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Noni, kone tuli huollosta, Im back in business Aarnilla ja Jussilla taas vaihteex tosi hienoja kuvia Tässä se jättiläiskone Turun kentällä, filmipokkarilla napattu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Kivat kuvat, Johanna Tulee vanhat muistot mieleen kun menin katsomaan tuota konetta oli se kyllä iiiiiiiiiiso Minä taidan juuri ja juuri jäädä kuvan ulkopuolelle jälkimmäisessä kuvassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Helsinkiläinen kysyy nyt tyhmiä, johon varmaan löytäisi foorumin haullakin vastauksen, mutta milloin " Beluga " on Turussa vieraillut ja onkos tuolle ollut oikein joku tarkoituskin...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Helsinkiläinen kysyy nyt tyhmiä, johon varmaan löytäisi foorumin haullakin vastauksen, mutta milloin " Beluga " on Turussa vieraillut ja onkos tuolle ollut oikein joku tarkoituskin...? -90 luvulla oli hakemassa KarAirin ATR72 koneen kun jarrujen joku hydraulijärjestelmä petti ja hallissa rullauksessa nokka meni ryttyyn ja mitäs muuta siinä olikin. Toki viisaammat voivat kertoa paremmin jos jotain unhotui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Helsinkiläinen kysyy nyt tyhmiä, johon varmaan löytäisi foorumin haullakin vastauksen, mutta milloin " Beluga " on Turussa vieraillut ja onkos tuolle ollut oikein joku tarkoituskin...? En tiedä onko Beluga käynyt useammankin kerran mutta ainakin yhden vierailun selitys löytyy Euroopan avaruusjärjestön (ESA) nettisivulta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 -90 luvulla oli hakemassa KarAirin ATR72 koneen kun jarrujen joku hydraulijärjestelmä petti ja hallissa rullauksessa nokka meni ryttyyn ja mitäs muuta siinä olikin. Toki viisaammat voivat kertoa paremmin jos jotain unhotui. Kiitos nopeasta vastauksesta, keksinkin vajavaisilla kyvyilläni tuon Anet:in ihmemaailman, josta löytyikin näpsyjä V-2004 tuolta entisestä pääkaupungista, ko. möhköstä, ja huonolla Lontoon kielen luetun ymmärtämiselläni sain käsityksen jostakin satelliitin kokoonpanosta, anyway, asia tuli selväksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 -90 luvulla oli hakemassa KarAirin ATR72 koneen kun jarrujen joku hydraulijärjestelmä petti ja hallissa rullauksessa nokka meni ryttyyn ja mitäs muuta siinä olikin. Toki viisaammat voivat kertoa paremmin jos jotain unhotui. Se oli Vantaalla... Mutta Turussa kävi 29.6.2004 ja 17.4.2005, kuskasi jotain avaruuspeiliä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Helsinkiläinen kysyy nyt tyhmiä, johon varmaan löytäisi foorumin haullakin vastauksen, mutta milloin " Beluga " on Turussa vieraillut ja onkos tuolle ollut oikein joku tarkoituskin...? Tuorlassa oli hiottu joku peili tjsp. mitä se tuli noukkimaan. Finavian sivuilla oli uutissa jotain kuvia kyseistä tapahtumasta mutta nyt ei enää tuntunut löytyvän. Edit: olipas http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_turku?pg=news&tid=2&nid=1095122 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2011 Joo, tosiaan vuonna 2004 toi isäni työpaikalle NASAn avaruuspeiliä hiottavaksi. Peili meni lopulta herschel- luotaimeen, joka on nyt jo avaruudessa. Herschel on infrapunaluotain ja se sijaitsee noin 1.5 milj. km päässä maasta. Beluga tuli hakemaan hiotun peilin vuonna 2005. edit: jaajaa, taisikin löytyä tiedot jo tuosta Yrjö Mäkelän linkistä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla