Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 ahaa vaikuttaako siihen lumi ja jää vai mitataanko sitä kesälläkin? No kyllähän se lumi ja jää siihen kitkan vähyyteen aika oleellisesti vaikuttaa. Hyvin naisellinen kysymys, menee samaan sarjaan kuin "monta puoliaikaa jalkapallopelissä on?". Sori, oli pakko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Eftulla kitkat mitataan punaisella pajerolla ,joka vetää perässään kitkanmittausperäkärryä eli kuvassa taitaa olla vain jokin tarkastusajelu. Taitavat tarkistaa kuvassa näkyvää suurta painaumaa kiitoradassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Eiii, kyllä poijjaat oli "pulujahdissa"... Tornin mukaan parina parvena kentän laidoilla aiemmin pölähtelivät. YL-BAH, Air Baltic 16.3.11 Eftu. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Scanwingsin OH-BCX visiteerasi 16.3.11 Turussa. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Jotenkin paljon vaikuttavampia noi kuvat mv:nä No kyllähän se lumi ja jää siihen kitkan vähyyteen aika oleellisesti vaikuttaa. Hyvin naisellinen kysymys, menee samaan sarjaan kuin "monta puoliaikaa jalkapallopelissä on?". Sori, oli pakko Juuh, en tiedä puoliajoistakaan vai mikä se nyt oli, osaatkos sä tehdä filotaikinaa 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 SE-LSE [ attachment removed / expired ] Miten ihmeessä noi huiskat on tulleet kuvaan noin? Onko tuota käpistelty jotenkin, vai miten on sekä lapa että "kehä" yhtäaikaa..? //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Hei Tuomas! Anteeksi kun sait odotella jotain valaisua asiaan. Ymmärrän miten tuon saan aikaan, mutta selittäminen saattaa ontua ja tempoilen mielikuvailevia sanoja samalla kun kirjoitan. Ilmiö on oikeastaan samanlainen kuin täytesalamaa käytettäessä nopeaan kohteeseen, jättäen liikkeestä kertovan "hunnun". Tässä suljinnopeus on niin hidas ja potkurien pyörimisnopeus on niin kova, että kehävarjostuma syntyy. Suljin kuitenkin sulkeutuu ja pysäyttää sillä hetkellä kuvanäkymän ja luonnollisesti myös sopivalla suljinnopeudella lavat (ei terävinä). Koneen liikkeestä ei taas huntua synny, koska pääkohteena seurasin sen liikettä. Kuvaa ei ole rajattu. Joku saa kernaasti tarkentaa tuota syntymekanismia, jos haluaa. Nappasin kuvan maantieltä puolilta öin juuri laskeutuneesta Rajan kopterista (OH-HVI). Vasemmassa laidassa torni, josta testailtiin eräänä alkuyönä ilmeisesti kopterin valonheittäjää... Valotehoa vaikutti olevan... [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Hei Tuomas! Anteeksi kun sait odotella jotain valaisua asiaan. Ymmärrän miten tuon saan aikaan, mutta selittäminen saattaa ontua ja tempoilen mielikuvailevia sanoja samalla kun kirjoitan. Ilmiö on oikeastaan samanlainen kuin täytesalamaa käytettäessä nopeaan kohteeseen, jättäen liikkeestä kertovan "hunnun". Tässä suljinnopeus on niin hidas ja potkurien pyörimisnopeus on niin kova, että kehävarjostuma syntyy. Suljin kuitenkin sulkeutuu ja pysäyttää sillä hetkellä kuvanäkymän ja luonnollisesti myös sopivalla suljinnopeudella lavat (ei terävinä). Koneen liikkeestä ei taas huntua synny, koska pääkohteena seurasin sen liikettä. Kuvaa ei ole rajattu. Ehkäpä siinä vaan lavat pyörii just ton verran päälle täyden kierroksen valotuksen aikana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Ehkäpä siinä vaan lavat pyörii just ton verran päälle täyden kierroksen valotuksen aikana? Nousutehoilla kierroksia koneessa sen verran, että potkuri tekee 1/100 sekunnin aikana useamman pyörähdyksen... Konetyypistä riippuen taitaa pyöriä kahdesta n. neljään kierrosta. Kauhakuormaajat vauhdissa (Eftu 11.3.11). [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Nousutehoilla kierroksia koneessa sen verran, että potkuri tekee 1/100 sekunnin aikana useamman pyörähdyksen... Konetyypistä riippuen taitaa pyöriä kahdesta n. neljään kierrosta. Ei nyt sentään. Jos potkurin kierrosluku on vaikkapa 2400 kierrosta minuutissa (sopiva 60:llä jaollinen lukema), tulee kierroksia sekunnissa 40 eli siis sadasosasekunnissa 0,4... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Nousutehoilla kierroksia koneessa sen verran, että potkuri tekee 1/100 sekunnin aikana useamman pyörähdyksen... Konetyypistä riippuen taitaa pyöriä kahdesta n. neljään kierrosta. Höpöhöpö. Nojoo, ehkä jossain lennokissa potkuri pyörii yli 12 000rpm, mut en ihan usko Saab 2000:sta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Ei nyt sentään. Jos potkurin kierrosluku on vaikkapa 2400 kierrosta minuutissa (sopiva 60:llä jaollinen lukema), tulee kierroksia sekunnissa 40 eli siis sadasosasekunnissa 0,4... Aivan... Jaoin nopsasti sen sekunnin 10:llä, mutta kun pysähtyy miettimään niin sadasosastahan on kyse... Kiitos Juhalle aivonystyreitten lainaamisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Juhan esimerkki on laskutoimituksen helppouden lisäksi muutenkin aika hyvä nyrkkisääntö ihan yleisesti liikkeellä oleville pienemmille potkuriritsoille, kuten Cessnapipereille. Yksi lapa pyörähtää täyden kierroksen siinä 1/40 sekunnissa, eli aika yleisesti pätee se sääntö, että kaksilapaisen potkurin täyteen kiekkoon tarvitaan 1/80s valotusaika. 1/200s [ attachment removed / expired ] 1/160s [ attachment removed / expired ] 1/125s [ attachment removed / expired ] 1/80s [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 On kyllä Mikolla niin hienot ja hyvät dokumentit aiheeseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Juhan esimerkki on laskutoimituksen helppouden lisäksi muutenkin aika hyvä nyrkkisääntö ihan yleisesti liikkeellä oleville pienemmille potkuriritsoille, kuten Cessnapipereille. Yksi lapa pyörähtää täyden kierroksen siinä 1/40 sekunnissa, eli aika yleisesti pätee se sääntö, että kaksilapaisen potkurin täyteen kiekkoon tarvitaan 1/80s valotusaika. Hienoja kuvia. Hauska nähdä kone noin komeassa kunnossa. Kone on Beech B19 Sport 150, sarjanumero MB-822, ensimmäinen koneeni, jonka myin parikymmentä vuotta sitten. Missä ja milloin kuvasit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Höpöhöpö. Nojoo, ehkä jossain lennokissa potkuri pyörii yli 12 000rpm, mut en ihan usko Saab 2000:sta. Saabin ohjekirja sanoo näköjään että mittaristossa on punaviiva arvolla np (potkurin kierrokset) kohdassa 1166 rpm. Aika paljon pienempi lukema kuin 12000rpm. C-130J Herculeksessa on sama moottori kuin Saabissa ja saman verran lapoja potkurissa. Potkurin malli silti hieman eri näköjään ja seuraava dokumentti http://www.geaviationsystems.com/Platforms/By-Manufacturer/Lockheed-Martin/Lockheed-Martin-C-130J-Hercules-II/Literature/APS_C-130J_data_sheet_mid.pdf kertoo potkurista että rated speed 1020.7 rpm. Draken-kuvia tästä harjoituksesta tulee vielä lisää... Milloin kuvia saadaan lisää. Draken kuviin ei koskaan kyllästy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 mikolla mahtavat esimerkkikuvat, noista nainenkinn tajuaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Hienoja kuvia. Hauska nähdä kone noin komeassa kunnossa. Kone on Beech B19 Sport 150, sarjanumero MB-822, ensimmäinen koneeni, jonka myin parikymmentä vuotta sitten. Missä ja milloin kuvasit? Pyhäsalmessa kuvattu kesällä 2007. Siellä kone edelleenkin majailee Pistin privaatisti pari kuvaa lisää, niin ei sotketa tätä ketjua enempää, kun ei olla enää Turkua lähelläkään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Pyhäsalmessa kuvattu kesällä 2007. Siellä kone edelleenkin majailee Mitähähä?! Onko Pyhiksellä muka vielä jotain koneitakin? Itse käyn kyseisellä paikkakunnalla useamman kerran vuodessa, ja olen kerran nähnyt siellä pienkoneen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Mitähähä?! Onko Pyhiksellä muka vielä jotain koneitakin? Itse käyn kyseisellä paikkakunnalla useamman kerran vuodessa, ja olen kerran nähnyt siellä pienkoneen... No jo vain on. Katsontakannasta riippuen jopa neljä konetta. Kerhon Cardinal (OH-CNN), tuo Jukan Piiska (OH-BAB), sitten yksi pikku-Rallye (OH-SCN) ja nykyään myös Rans Sakota (OH-XKS) Mansikkarannan suunnillako käyt, vaiko mennäänkö lännemmäs? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Mansikkarannan suunnillako käyt, vaiko mennäänkö lännemmäs? Ihan keskustan alueella yleensä pyörin. Ja joskus tulee käytyä serkkuja morjestamassa Parkkiman puolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 osaatkos sä tehdä filotaikinaa 8) Sorry Johanna, huomasin vasta nyt kysymyksen johon vastaan: En tiedä, sillä vaikka tällainen tuhattaituri olenkin, niin en ole koskaan kokeillut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2011 Nyt ollaan taas Turun puolella, eli tässä kyseinen yksilö EFTUlla 13.5.2010 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2011 Pieni setti viime viikonlopulta; airBalticci tuli Oulusta Dashillaan [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Finncomm rullailee. [ attachment removed / expired ] OH-PUH veti touch 'n' gon ja jatkoi Pirkkalaan [ attachment removed / expired ] Aina yhtä ihana, OH-NTH Bravo. [ attachment removed / expired ] Nämä rajan miehet kyllä rullailevat kuin nousukiidossa olisivat! [ attachment removed / expired ] Bravo valmistelee lähtöä ilmeisesti takaisin Malmille [ attachment removed / expired ] Sinne meni! [ attachment removed / expired ] Jotain taiteellista väliin. [ attachment removed / expired ] Turun ylpeys, OH-DSA [ attachment removed / expired ] Vihdoinkin jotain muuta kuin EC-LAQ:ia (EZ-KZG). [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla