Pekka Salo

Tunnistatko potkurin?

22 viestiä aiheessa

Moi,

 

Oheinen potkuri on ollut aikoinaan vuosia koristeena Helsinki-Vantaan lentoaseman Fly Inn ravintolan seinällä. Nykyään se on päätynyt erään neuvotteluhuoneen seinälle. Olisiko kenelläkään mieli- tai muistikuvaa potkurin alkuperästä? Potkurissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä. Tämän perusteella voisi ajatella, että se on alunperinkin tehty koristeeksi? Minkähän aikakauden ilma-alus on aikoinaan kantanut nokallaan tällaista potkurityyppiä?

 

Pekka

 

potkuri1.jpg.5429a64aa7ee5a794d4bdfd520800bec.jpg

 

 

p>potkuri1.jpg.777e4d92139705c1904bbe7457480ce6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman mittoja mahoton sanoa mutta suomen ilmailuvoimien ykköskirjasta löydät vastaavia, joskus jonkun kanssa arvuuttelimme tuon historiaa muttei löytynyt silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Fly Inn ravintolaa 90-luvun loppupuolella uudistettiin, niin roudasin sinne ilmailumuseosta erilaisia potkureita ja lentoyhtiömalleja operaattoreiden konetyypeistä. Kysymyksessä oli pitkäaikainen esinelaina, olisikohan tämä samaa lainaa edelleen? Mitään muistikuvaa toimitetuista potkurityypeistä ei mielessäni enää ole, mutta lainapapereista se saattaisi selvitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo ihan feikiltä näytä, muistuttaa muodoiltaan 1910-luvun lopun potkuria. Jospa sen keskiössä (molemmin puolin) olisi kuitenkin stanssattuja merkintöjä? Topin mukaan on mahdollista, että potkuri olisi ilmailumuseosta lainassa! Onko Pekalla mahdollisuus käydä kurkistamassa potkuria lähemmin? Jos merkintöjä löytyy, olisin valmis auttamaan (kykyjeni mukaan) niiden tulkitsemisissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos avusta. Olin kyllä sen tutkinut mielestäni niin, että en merkintöjä löytänyt. Käyn katsomassa. Rupelli on nimittäin toimistoni viereisessä neukkarissa.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisätietoa rupellista:

 

Pituus 254cm. Lisäksi löytyy huonosti luetavaa venäjänkielistä tekstiä josta saa about tämän verran selvää translitteroituna latinalaisiksi kirjaimiksi.

 

R U S .... T

R A T O Ja Za A V . A

 

potkuri_3.jpg.0a950ae74d4754bbcd8090c00b4427e0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoveneen potkurissa pitäisi olla messinkipelti lavan kärjessä, samoin venäläisissä lentoveneissä oli työntöpotkuri.

Veikkaan DUX -tehtaan tekemän Nieuportin potkuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Fly Inn ravintolaa 90-luvun loppupuolella uudistettiin, niin roudasin sinne ilmailumuseosta erilaisia potkureita ja lentoyhtiömalleja operaattoreiden konetyypeistä. Kysymyksessä oli pitkäaikainen esinelaina, olisikohan tämä samaa lainaa edelleen? Mitään muistikuvaa toimitetuista potkurityypeistä ei mielessäni enää ole, mutta lainapapereista se saattaisi selvitä.

 

Ei anna hyvää kuvaa museotoiminnasta kun esineitä tuolla lailla jaellaan eikä sitten huolehdita palautuksista kokoelmiin takaisin. Tämänkin potkurin laina-aika on selvästi jo umpeutunut, koska se on siirretty toiseen paikkaan. Ja oliko niitä potkureita useampiakin lainattu? Lainauspaperit esiin.

 

Luulen, että tämä Pekan ilmoittama venäläispotkurin pituus (254 cm) sopisi parhaiten seuraavilla tiedoilla olevaan malliin: Tehdas:"Integrale". Moottorin hv.: 150. Potkurin pituus: 255 cm. Potkurin nousu: 180 cm. Muut Lentopataljoonan (vv.1919-1920) venäläispotkurien mallit ovat pitempiä, 260-290 cm väliltä.  Vielä ei uskalla tarjota mitään konetyyppiä, potkurin numerotiedot olisivat poikaa!  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että tämä Pekan ilmoittama venäläispotkurin pituus (254 cm) sopisi parhaiten seuraavilla tiedoilla olevaan malliin: Tehdas:"Integrale". Moottorin hv.: 150. Potkurin pituus: 255 cm. Potkurin nousu: 180 cm. Muut Lentopataljoonan (vv.1919-1920) venäläispotkurien mallit ovat pitempiä, 260-290 cm väliltä.  Vielä ei uskalla tarjota mitään konetyyppiä, potkurin numerotiedot olisivat poikaa!  

 

Meillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa on yksi hyvin samannäköinen Integral-potkuri, niitähän tehtiin lisenssillä ainakin Ranskassa, Englannissa ja Saksassa, ehkä Venäjälläkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei anna hyvää kuvaa museotoiminnasta kun esineitä tuolla lailla jaellaan eikä sitten huolehdita palautuksista kokoelmiin takaisin. Tämänkin potkurin laina-aika on selvästi jo umpeutunut, koska se on siirretty toiseen paikkaan. Ja oliko niitä potkureita useampiakin lainattu? Lainauspaperit esiin.

 

Ei hyvä silloin ollutkaan! Tavaraa tuli sisään ovista ja ikkunoista hallitsemattomana virtana, nurkat olivat täynnä tunnistamattomia esineitä, olemattomat kokoelmavarastot pursusivat sanoma- ja aikakauslehtiä, kirjastotointakin piti välillä harjoittaa... Ilmapiiri oli innostava aina silloin kun joku halusi lainata jotakin, vapautuihan taaskin pieni palanen arvokasta museotilaa uusia lahjoituksia varten... Kokoelmapolitiikkaa ei ollut, ei ollut myöskään pääkirjaa sen varsinaisessa merkityksessä. Nyt onneksi on toisin, museossa on ammattitaitoinen henkilökunta sekä kokoelmapolitiikka!

 

Lainauslappuja tosiaan täyteltiin, ehkäpä ropellin omistaja selviää niistä? Esinevuokrat hoidettiin ns. oravannahkakauppana alan toimijoiden kesken, minäkin maistoin elämäni ensimmäisen kerran strutsia ravintolan remontin valmistuttua. Viinit piti muistaakseni maksaa itse  :P ja sehän johtui suomalaisesta alkoholipolitiikasta, ei Fly Inn ravintolasta - kohta muuten lähden Olut ja Whisky Expoon.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa on yksi hyvin samannäköinen Integral-potkuri, niitähän tehtiin lisenssillä ainakin Ranskassa, Englannissa ja Saksassa, ehkä Venäjälläkin?

 

Netistä löytyi kuva Varsovassa valmistetusta Integrale -potkurista. Valmistaja löytyi myös Venäjältä: "Integrale Petersburg".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollegani on saanuut kiinni mutaman henkilön joilla on muistikuvia tästä potkurista. Potkurin onkin ollut esillä ilmailuhallituksen pääkonttorin aulassa, jonne sitä on aikoinaan ollut hommaamassa pääjohtaja Temmes. Potkuri on tullut kuulemma Vesivehmaalta, ja yhtenä "puuhamiehenä" on ollut henkilö nimeltään Jouko Kurikka. Mitä sanovat asiantuntijat epäilystä, että potkuri olisi peräisin Suomen ilmavoimien Nieuport koneesta, joista kuulemma oli jäänyt jäljelle mutama moottori ja potkuri?

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollegani on saanuut kiinni mutaman henkilön joilla on muistikuvia tästä potkurista. Potkurin onkin ollut esillä ilmailuhallituksen pääkonttorin aulassa, jonne sitä on aikoinaan ollut hommaamassa pääjohtaja Temmes. Potkuri on tullut kuulemma Vesivehmaalta, ja yhtenä "puuhamiehenä" on ollut henkilö nimeltään Jouko Kurikka. Mitä sanovat asiantuntijat epäilystä, että potkuri olisi peräisin Suomen ilmavoimien Nieuport koneesta, joista kuulemma oli jäänyt jäljelle mutama moottori ja potkuri?

 

Pekka

 

Pekka, tämän luettuani muistankin aulassa olleen jonkun "julmetun" suuren potkurin, ehkäpä olen nähnyt juuri tämän? Seinäkiinnitysmansetti on tasan 100% hienompi, kuin ne millä ropellit aikoinaan ruuvattiin ravintolaan. Temmes oli henkeen ja vereen "museomies", ja hän taatusti tunsi Vesiksen kokoelmat, eli todennäköisesti kolleegasi on saanut oikeita tietoja esineen edellisestä sijoituspaikasta.  :thmbup:

 

Kysyn vielä, oletko varma että tämäkin oli Fly Inn:ssä? Olen melko varma, että näin ison propellin IH:n aulassa vielä 2000-luvun alussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitän että seinän potkurista löytyisi kyllä tärkeitä numerotietojakin, mutta huonoon kuntoon mennyt lakkapinta vain estää niiden näkemisen. Harmillista tutkimisen kannalta.

 

Sotasaaliiksi jääneissä Nieuport 17 -koneissamme oli potkurina ainakin "O. Melnér" (pituus 245 cm.), Nieuport 10:ssä "Wintow cass" (pituus 250 cm.) ja Nieuport 21:ssä suomalaisessa luettelossa kirjoitettuna: "Moskovan Aeroteknillinen tehdas" (pituus ?). Nämä tiedot eivät vielä riitä julistamaan po. potkuria Nieuport-potkuriksi, vaihtoehtoja on muitakin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se "julmetun iso", joka oli Ilmailulaitoksen konttorin hissien vieressä Vantaalla oli tosiaan Riponista.

 

-A-

 

Selge, sehän se oli minkä näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään