Jouko Holopainen

Bromma suljetaan?

34 viestiä aiheessa

Aihe on toki sama, mutta sisältö ei aivan: tuossa DN:n uutisessa puhutaan Tukholman kaupunginvaltuuston uuden enemmistön (sossut, vihreät, vasemmisto ja akat ;), joilla on 53 paikkaa valtuuston 101:stä paikasta) jonkinlaisesta sopimuksesta.

Kiitos Tauno! On päässyt tuo p***oruotti sammaloitumaan,näemmä :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipidetutkimuksen mukaan 67 % tukholmalaisista haluaa säilyttää Bromman ja vain 21 % sulkea sen. Valtakunnan tasollakin 54 % haluaa säilyttää ja vain 12 % sulkea.

 

I riket vill 54 procent att flygplatsen ska vara kvar medan 12 procent vill stänga den.

 

När det gäller invånarna i Stockholms län vill hela 67 procent att Bromma ska ha kvar sin flygplats. 21 procent vill att den ska stänga.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sju-av-tio-stockholmare-vill-behalla-bromma-flygplats_4021295.svd

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tässä maailmassa on vikana, miksi päättäjät ajavat näitä kenttäsulkemisia näin voimalla kansan tahtoa vastaan?

 

Grynderit? No, tartteehan ne virolaiset rakennusmiehetkin hommia ja Helsinkiin jumittuvat opiskelijat asuntojakin, vaikka sitten slummista, mutta silti ikävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromman sulkeminen ei käykään ihan helposti päinsä, koska (päinvastoin kuin Suomessa) sikäläinen Swedavia vastustaa ajatusta, on investoinut Brommaan tänä vuonna 200 M SEK eli yli 21 miljoonaa euroa, eikä aio pysäyttää käynnissä olevaa Bromman investointiohjelmaa, jonka budjetti on kokonaisuudessaan yli 200 miljoonan euron luokkaa. Muillakin viranomaisilla on etuja valvottavina. Pitempi tie odottaa sulkijoita...

 

http://www.mitti.se/lang-vag-kvar-till-nedlaggning-av-flygplats/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sulkemisuhan alaisena oleva" Bromma saa tammikuussa kolmannen ulkomaanyhteyden liettualaisen Air Lituanican aloittaessa lennot Brommasta Vilnaan. Viime syyskuusta lähtien Estonian Air on liikennöinyt Brommasta Tallinnaan, ja SAS lentää Brommasta niinikään Vilnaan koneena SAAB 2000. - Air Lituanica liisaa reittiä varten itselleen ATR42:n.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10688

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/32556-air-lituanica-to-wet-lease-an-atr42-from-january

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sulkemisuhan alaisena oleva" Bromma saa tammikuussa kolmannen ulkomaanyhteyden liettualaisen Air Lituanican aloittaessa lennot Brommasta Vilnaan. Viime syyskuusta lähtien Estonian Air on liikennöinyt Brommasta Tallinnaan, ja SAS lentää Brommasta niinikään Vilnaan koneena SAAB 2000. - Air Lituanica liisaa reittiä varten itselleen ATR42:n.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10688

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/32556-air-lituanica-to-wet-lease-an-atr42-from-january

SAS lentää kylläkin Arlandasta Vilnaan. Yhteys Vilnaan on viides aikataulunmukainen ulkomaanyhteys Brommasta. (muut Helsinki, Brysseli, Tallinna ja Århus)

 

"Det blir den tredje linjen till Sverige från Vilnius i Litauen."

Kolmas yhteys Ruotsiin Liettuasta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lentää kylläkin Arlandasta Vilnaan. Yhteys Vilnaan on viides aikataulunmukainen ulkomaanyhteys Brommasta. (muut Helsinki, Brysseli, Tallinna ja Århus)

 

"Det blir den tredje linjen till Sverige från Vilnius i Litauen."

Kolmas yhteys Ruotsiin Liettuasta.  ;)

 

Tässä taas nähdään kuinka hyvin tää suomen pakkoruotsi nyt sitten toimiikaan kun ei saa suomennettua pätkää ruotsia vaikka asia kiinnostaisikin ja vaivaa näkisi. Kyllä pakkoruotsi vaan kannattaa ...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli luettua liian nopeasti, mutta hyvä kun asia tuli oikaistuksi. - Mitä Bromman sulkemiseen ja liikenteen siirtämiseen Arlandaan tulee, Arlandan lentoaseman päällikkö sanoo, ettei Bromman liikenne mahdu sinne, koska operaatiomäärät ovat jo nyt täynnä ja ruuhkatuntien slotteja ei ole.

 

– Vi i stadshuset är överens om att senast 2022 ha avvecklat flygplatsen, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm.

 

Flygtrafiken ska då flyttas till Arlanda, menar Stockholmsmajoriteten. Men det är inte möjligt, enligt Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör för Arlanda, eftersom Arlanda är redan i fullt "peak". Det skulle innebära att gränsen för antalet avgångar per timme skulle överskridas under vissa tider på dygnet.

 

– Att flytta över trafiken från Bromma går inte, säger Kjell-Åke Westin till DI.

 

http://www.dn.se/sthlm/arlanda-vi-kan-inte-ta-over-brommas-flygtrafik/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromman matkustajamäärä kohosi lokakuussa uuteen ennätykseen, 244000 matkustajaan, mikä tekee 7870 matkustajaa päivässä keskimäärin (jaettuna kaikille 31 päivälle). Matkustajakoneiden laskeutumisia kertyi 2400 kpl, eli noin 77 per päivä.

 

Ny utrikeslinje och fler frekvenser på inrikestrafiken, det är några av orsaken bakom att Bromma nu gjort ett all-time-high under oktober månad: 244 000 passagerare, en ökning med tre procent i jämförelse med samma månad förra året.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10698

 

Bromman sivujen mukaan esim. sunnuntaisinkin lähtöjä on noin 40, kuten laskeutumisiakin, tosin vasta iltapäivästä klo 13 alkaen. Melunrajoitussyistä kenttä on näköjään auki arkisin klo 7-22, lauantaisin klo 9-17 ja sunnuntaisin klo 12-22.

 

Flygtrafik får inte förekomma mellan klockan 22 och 07. På lördagar får flygplatsen vara öppen mellan klockan 9 och 17 och på söndagar mellan

klockan 12 och 22.

(Melurajoitussivulta kopioitua)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromman sulkeminen ei käykään ihan helposti päinsä, koska (päinvastoin kuin Suomessa) sikäläinen Swedavia vastustaa ajatusta, on investoinut Brommaan tänä vuonna 200 M SEK eli yli 21 miljoonaa euroa, eikä aio pysäyttää käynnissä olevaa Bromman investointiohjelmaa, jonka budjetti on kokonaisuudessaan yli 200 miljoonan euron luokkaa. Muillakin viranomaisilla on etuja valvottavina. Pitempi tie odottaa sulkijoita...

 

http://www.mitti.se/lang-vag-kvar-till-nedlaggning-av-flygplats/

 

Bromman kentällä on aloitettu uuden saapuvan liikenteen matkustajahallin rakennustyöt. Swedavian rahoittaman terminaalilaajennusurakan budjetti on hallin osalta 50 miljoonaa SEK ja kaikenkaikkiaan Bromman laajennus-, korjaus- ja modernisointitöiden budjetti on yhteensä 1,7 mrd SEK eli 176 miljoonaa euroa. Terminaalilaajennuksen jälkeen Bromman matkustajakapasiteetti nousee 3 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Turvatarkastuspisteitä tulee lisää ja myös uusi lounge rakennetaan. Halliurakan pitäisi valmistua vuoden kuluttua.

 

Den 29e september inleddes bygget av Brommas nya ankomsthall. Den nya hallen ska öka Brommas kapacitet från 2,5 till 3 miljoner resenärer per år.

 

– Bromma har vuxit och vi har varit alldeles för trångbodda. Det känns väldigt bra att vi snart kan bjuda våra resenärer på en modernare hall med bra service, säger flygplatsdirektör Peder Grunditz.

 

Förra året satte Bromma nytt resenärsrekord med 2,3 miljoner resande. I år väntas siffran stiga till 2,5 miljoner. Trängseln är stundtals stor i både avgångs- och ankomsthall.

 

Behovet av en ny ankomsthall – som frigör viktiga ytor i avgångshallen – är efterlängtad av resenärerna. Den nya hallen kommer att dubbla kapaciteten.

 

http://www.branschaktuellt.se/infrastruktur/flyg/4835-istaellet-foer-nedlaeggning-swedavia-satsar-1-7-miljarder-pa-bromma-flygplats

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko niin että Tukholman kaupunginjohtajalla ei ole kauppakeskusta Bromman lähettyvillä?

Tai ihan vain siitä syystä että siellä on vielä jotain järkea jota eivät grynderit ja vihervassarit ole sumentaneet korruptiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai ihan vain siitä syystä että siellä on vielä jotain järkea jota eivät grynderit ja vihervassarit ole sumentaneet korruptiolla.

 

Miksi eivät päättäjät nyt tee opintomatkaa Ruotsiin...? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi eivät päättäjät nyt tee opintomatkaa Ruotsiin...? ;D

 

 

paljon mukavampaa käydä brasiliassa tms.Ruotsissa rahvas käy jopa viikollakin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromman kohtalo on luonnollisesti noussut pinnalle myös näiden vuoden 2018 vaalien jälkimainingeissa.

Vielä ennen vaaleja maltillinen kokoomus oli Bromman säilyttämisen kannalla, mutta viime viikolla Tukholman porvarillinen allianssi sopi ympäristöpuolueen kanssa, että aluetta tutkitaan jälleen tulevana asuinrakentamisalueena. Myös ruotsalaisen Wallenberg-mahtisuvun hallinnoimassa sijoitusyhtiö Investorissa puheenjohtajana toimiva Jacob Wallenberg, joka on aiemmin vahvasti puolustellut Brommaa, on muuttanut mielensä asian suhteen ja kannattaakin nyt kentän sulkemista ja sen sijaan merkittäviä investointeja Arlandaan.

Jacob Wallenbergin mukaan niin lentoliikenteen kasvun myötä kuin ympäristöäkin ajatellen on tehokkaampaa ja järkevämpää keskittää toiminta yhdelle kentälle. Wallenberg haluaa investoinnit eli muun muassa neljännen kiitotien ja sujuvammat yhteydet Arlandaan sekä niihin liityvät ympäristöluvat mahdollisimman pikaisesti.

Wallenbergin mukaan Bromman sulkemisesta ei kuitenkaan voida keskustella ennen kuin Arlanda on saanut ympäristöluvan laajennuksille ja rakennustyöt ovat alkaneet.

Wallenbergit ovat merkittävä SAS:n osakkeenomistaja ja Jacob toimi muun muassa parisenkymmentä vuotta SAS:n hallituksen jäsenä ja on nykyisin Swedavian alaisuudessa toimivan, Ruotsin lentoyhteyksiä parantamaan pyrkivän Connect Swedenin puheenjohtaja sekä kansallisen ilmailustrategian pohjalta toimivan "Arlandaneuvoston" jäsen.

Sveriges Radio 18.10.2018: Jacob Wallenberg: Lägg ned Bromma

Lainaa

I Stockholm har den nya politiska majoriteten i Stockholm öppnat dörren för en nedläggning av flyget på Bromma. Jacob Wallenberg, ordförande i familjen Wallenbergs maktbolag Investor, säger att han i dag är positiv till en flytt - förutsatt att det först sker stora investeringar på Arlanda flygplats.

Och han tror att många inom näringslivet delar hans uppfattning:

– Jag tror att det är många som kommit till slutsatsen att den tillväxt vi ser i dag inom flyget gör att vi måste kraftsamla på ett ställe. Det är också effektivt för Sverige som nation. Det råkar också vara miljövänligare att ha allt på ett ställe.   [...]

Tidigare var Jacob Wallenberg kritisk till en nedläggning av den centralt belägna flygplatsen. Nu vill han snabbt få i gång de mångmiljardinvesteringar som krävs för att Arlanda ska kunna ta över trafiken från Bromma - innan markavtalet med Stockholm stad går ut 2038.

Det handlar bland annat om en fjärde start- och landningsbana, bättre förbindelser till och från flygplatsen och att de tidskrävande miljöfrågorna blir lösta i god tid.

– Arlanda måste ha ett miljötillstånd som leder till att man kan lägga asfalt på marken, innan vi kan diskutera en nedläggning av Bromma. Det betyder att detta måste vara på plats väl före 2038.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Leapin piti aloittaa liikennöinti Brommasta Göteborgiin, Malmöön ja Ängelholmiln 10. elokuuta, mutta yhtiö törmäsi yllättävään ongelmaan: Brommasta ei löydy vapaita slotteja. Se taas johtuu siitä, että yrityssaneerauksessa oleva BRA edelleen hallinnoi slottejaan, vaikka lennot ovat vähintäänkin tauolla. 24. elokuuta pitäisi slotteja vapautua ja Air Leapin voida aloittaa lennot näihin kolmeen kohteeseen, kuitenkin ensi alkuun Saab 2000-koneilla jotka omistavat Nyxair ja Sveaflyg.

Lainaa

Från Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm. Det var planerna och trafikstarten skulle ske den 10 augusti. Men den skjuts nu upp på grund av brist på slotar på Bromma.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13803

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa ollaan taas Bromman kimpussa:

Lainaa

 

Swedavia arvioi, että Bromman lentokentän Tukholmassa voisi lakkauttaa.

Asia käy ilmi selvityksestä, jonka Swedavia jätti maanantaina Ruotsin elinkeinoministeriölle. Yhtiön mukaan kenttä ei yksinkertaisesti ole kannattava. Ministeriö pyysi Swedavialta arviota Brommasta osittain siksi, että koronaviruksen isku ilmailulle ei vaikuta jäävän hetkelliseksi.

”Vaikka varovainen toipuminen on alkanut, [pandemia] muuttaa kaikista ennusmerkeistä päätellen ilmailumarkkinaa perustavanlaatuisesti”, Ruotsin valtion omistaman lentoyhtiön tiedotteessa taustoitetaan.

”Swedavian näkemyksen mukaan ja markkinatilanteen huomioon ottaen Bromman jatkaminen ei ole enää liiketaloudellisesti perusteltua”, yhtiön johtokunnan puheenjohtaja Åke Svensson sanoo tiedotteessa.

 

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006635463.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten arvata saattaa, kaikki ruotsalaiset lentoyhtiöt ovat sitä mieltä, että Bromma on koko Ruotsin asia ja Brommaa tarvitaan, joten mitään hätiköityjä päätöksiä ei pidä tehdä.

Lainaa

Bromma är en del av kollektivtrafiken i hela Sverige. Därför gäller det att ha is i magen och inte fatta några förhastade beslut i dagsläget. Bromma behövs, menar flygbolagen i Sverige.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13878

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä totta, että Bromma on tärkeä, sen sijainti mahdollistaa nopean käynnin kaupungissa ja sieltä on hyvin yhteyksiä sellaisille pikkukentille mihin ei esim. Arlandasta pääse.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään