Henri Pulkkinen

vl myrsky

15 viestiä aiheessa

Kaikki mitä myrsky hävittäjistä ja lentäjistä tiedetään niin voi laittaa tänne.Itseä kiinnostavat myrsky hävittäjät,koska semmoinen kone on sota aikana tehnyt pakkolaskun meidän kylälle ja sitä konetta on nyt löytynyt vuosikymmenten jälkeen pieniä paloja eli my-27

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Myrskystä on löytynyt edes pieniäkin palojaa, kannattaa ottaa yhteyttä entisöintiprojektin nettisivujen kautta: http://www.vlmyrsky.fi/2

 

Ovat varmasti kiinnostuneet kaikista mahdollisista osista yms. Lisäksi Myrskyjen historiaa kartoitetaan ja dokumentoidaan projketin ohessa. Yhteyttä voi ottaa ihan rauhassa, mitään paloja tms. ei tulla väkisin hakemaan :)

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lehti olisi kyllä erittäin mielenkiintoinen saada edes vaikka kopio versiona.Tarkoitus on lähteä käymään tikkakoskella kun entisöijät ovat myrskyn kimpussa.Eräs henkilö kylältä toimitti kesällä tikkakoskelle myrskyn peräsimen ja lisäpolttoainesäiliön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Itse pääsin tutustumaan pienoismallitapahtuman yhteydessä Myrskyn työpajaan Vantaalla Ilmailumuseon tiloissa, pari viikkoa sitten. Siellä on tarkoitus rakentaa Myrskyn siipi ja peräsin tulevaan koneeseen. Matti Patteri siellä ystävällisesti näytti paikkoja ja koneen osia. Voin jossain vaiheessa laittaa kuvia aiheesta. Yllättävän paljon siellä oli osia jäljellä. Osa siiven metalli osista oli haettu heinikosta paljaan taivaan alta. Kuvia toisesta työpajasta Tikkakoskelta olisi mukava katsella. Joka tapauksessa projekti on vasta alku vaiheessa ja siiven jigejä vasta aloitetaan kasaamaan siellä Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että Myrskyä kootaan pikkuhiljaa. Jos kellään olisi muuta kuin tilastotietoa Myrskyn operaatioista Kemissä,olisi mukava lukea sellaisia. Kemissä kun asun tätänykyä,ja harrastelen pienimuotoista historian tonkimista omaksi huviksi...-ja miksei muittenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että Myrskyä kootaan pikkuhiljaa. Jos kellään olisi muuta kuin tilastotietoa Myrskyn operaatioista Kemissä,olisi mukava lukea sellaisia. Kemissä kun asun tätänykyä,ja harrastelen pienimuotoista historian tonkimista omaksi huviksi...-ja miksei muittenkin.

 

Tässä on Ilmailumuseoyhdistyksen sivuilta lainattua, ehkä olet tämän lukenut, ja onhan tämä samalla toki sitä "tilastotietoa" myös, mutta onhan tuossa muutama lentäjä-nimi mainittu:

 

"Lapin sotaa varten perustettiin Lentoryhmä Sarko, jolle alistettiin lentorykmentit 2 ja 4. Hävittäjälentolaivue 26 lähetettiin Kemiin ja sille alistettiin Tiedustelulentolaivue 12:n 2. lentue. 22.10.1944 seitsemän Myrskyä lähti Joroisista kohti Kemiä mutta joutui palaamaan huonon sään takia takaisin. 23.10.1944 koneet lennettiin Kuoreveden kautta Kauhavalle ja 24.10.1944 Kauhavan kautta Kemiin.

 

Ensimmäinen sotalento Myrskyllä Lapin sodassa lennettiin 26.10.1944, jolloin kapteeni Oiva Tylli ja luutnantti Lauri Myllylä tekivät pitkän tiedustelulennon Pallastunturin suuntaan ja näkivät ensimmäisinä suomalaisina saksalaisten räjäyttämän Pallaksen hotellin.

 

Marraskuun aikana osasto lensi kaikkiaan 15 konesuoritusta, joiden lisäksi seitsemän jouduttiin keskeyttämään huonon sään takia. 13.11.1944 menetettiin MY-25, kun sen moottori sammui startissa. Onneksi luutnantti Berndt Schulze säilyi vammoitta. Myrskyjen viimeisen sotalennon lensi kapteeni Oiva Tylli 23.11.1944. Vielä 6.12.1944 vaihdettiin huoltoa tarvitseva MY-22 toiseen koneeseen Tampereella. Tiedustelulentolaivue 12:n 2. lentue ei kohdannut saksalaisia ilmassa Lapin sotaan osallistumisen aikana ja lentotuntejakin kertyi vain 38,5."

 

http://www.vlmyrsky.fi/historia/10

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Hannu Kultalahdelle olisi historian pienimuotoista tonkimista tarjolla. Yllä olevissa tiedoissa on joitakin eroja vertaillessani niitä lähteisiin jotka ovat Myrskyjen MY-22 ja MY-26 lentokone(päivä)kirjat.

 

Täydennyksenä: Myös alik Halmekytö lensi - ehkä kolmantena - sotalennon (torjuntalennon) Myrskyllä (MY-22) 26.10.44.

 

Ne erot: Myrskyillä sotalennettiin ainakin vielä 28.11. jolloin ltm Salminen (MY-22) ja ltn Schulze (MY-26) lähtivät maataistelulennolle. MY-22 ei joutunut kesken kaiken huoltoon 6.12., vaan se lennettiin kpt Tyllin toimesta Kemistä Poriin 15.12. Tampereelle matka jatkui maj Lahtelan lentämänä vasta 22.12.44.

 

Onko mahdollisesti eroja laivueiden sotapäiväkirjojen ja konekohtaisten kirjojen merkintöjen välillä? En pitäisi sitä ihmeellisenä. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisestä sotalennosta: Lentojoukkojen tilanneilmoitus N:o 2477 mukaan 28.11.44 klo 12.15-13.45 teki kolme MY-konetta maataistelulennon, joka keskeytyi pintasumun takia, joten tätä laskettane sotalennoksi? Onko tästä kolmannesta koneesta tietoa? Tarkennuksena vielä että ohjaaja oli Paul Salminen (lentomestari Salmisia oli tuohon aikaan kaksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei lasketa sotalennoiksi? Jos kirjoihin on merkitty maataistelulento, niin kyllä se silloin on sotalento. Yritän löytää tuon kolmannenkin konekunnan tiedot.

Totta, olisi pitänyt erotella lentomestari Paul "Pali" Salminen lentomestari Viljo "Ville" Salmisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysmerkki on lähinnä siksi mikä määritellään sotalennoksi. Itselleni ei ole tullut selväksi mikä on sotalento. Selvää tietenkin on kun mennään rajan taakse tai kahinoidaan vastustajan kanssa, mutta ovatko esimerkiksi Lapin Sodan aikaiset sukellusveneiden etsintälennot Pohjanlahdella sotalentoja? Samoin ovatko Lapin Sodan aikaiset sairaankuljetuslennot, joissa useissa oltiin hyvin lähellä sotatoimialuetta, sotalentoja? Myös keskeytyneiden lentojen osalta jää hämäräksi koska ollaan sotalennolla, riittääkö että startataan vai miten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotaisat lento-operaatiot suunnitellaan ja päätetään esikunnissa, jolloin tehtyjen päätösten perusteella tehtävä saa sotalento-statuksen huolimatta siitä mikä on lopputulos. Sukellusveneiden etsintälennot ovat sotalentoja, niiden tarkoituksena on yleensä hakeutuminen taistelukontaktiin vihollisen kanssa. Sairaankuljetuslento ei luonnostaan ole sotalento, siinähän pyritään välttämään kaikin tavoin vihollista. Maataistelulennolle valmistautuvat (adrenaliiniset) Myrsky-lentäjät olivat varmasti Lapin sodan tässä vaiheessa tietoisia, että saksalaisten it-tuli on hirvittävän tarkkaa. Kyllä se on sotalento jos sota-ajan päiväkirjoihin on niin kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan vielä: Kyllähän esimerkiksi Ripon-koneilla yritettiin myös kaikin tavoin vältellä vihollista, mutta myös ne olivat sotalentoja. Entäpä sitten kaukopartiolennot, olivatko ne sotalentoja? Oltiin usein kumminkin melko syvällä vihollisen alueella ja joskus törmättiin viholliseen, useimmiten ei. Miten sitten kun oltiin lähdössä sotalennolle, mutta konevian takia ei päästy starttaamaan tai kun konevian takia jouduttiin palaamaan viisi minuuttia startin jälkeen? Näistä on varmaankin jossakin määritelmiä, mutta en ole niihin törmännyt.

 

Tämä nyt karkasi VL Myrsky otsikosta, olisikohan aihetta muuttaa tämä omaksi Sotalento - threadiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään