newsBot

Valmet-Redigot etsivät uutta omistajaa

16 viestiä aiheessa

Osa suomalaista sotilasilmailuhistoriaa on kaupan, kun puolustusvoimat myy käytöstä poistettuja Ilmavoimien Valmet-Redigoja. Koulutus- ja yhteyskoneena palvelleet Redigot poistuivat palveluksesta noin vuosi sitten. Myyntipäätös koskee kaikkiaan viittä koneyksilöä, jotka myydään yhdessä erässä.

 

Valmet Redigo L90 TP on suomalaisvalmisteinen, yhdellä potkuriturbiinimoottorilla varustettu nelipaikkainen lentokone, joka on suunniteltu koulu- ja yhteyskoneeksi. Vuonna 1985 ensilentonsa tehnyt Redigo suunniteltiin Vinka-alkeiskoulukoneen pohjalta.

 

Ilmavoimille Redigoja hankittiin 90-luvun alussa kaikkiaan kymmenen. Koneista puolet on luovutettu museo- ja opetuskäyttöön.

 

Osa suomalaista sotilasilmailuhistoriaa

 

Kehittely- ja suunnitteluvaiheessa Redigosta kaavailtiin modernia sotilaskoulukonetta, jolle toivottiin myös kansainvälistä menestystä. Ilmavoimien Redigo-hankinnan taustalla oli poliittinen ohjaus, jolla pyrittiin tukemaan kotimaista teollisuutta ja Valmetin vientiponnisteluja. Ensimmäinen sarjakone RG-1 luovutettiin Tiedustelulentolaivueelle toukokuussa 1992.

 

Ilmavoimissa Redigoja käytettiin monipuolisesti sekä yhteys- että koulutuskoneena. Konetyyppi on ollut mukana kasvattamassa useita sotilaslentäjäsukupolvia ainakin välillisesti, kun sitä on käytetty maalina erilaisissa hitaan maalin tunnistuksissa ja torjunnoissa sekä pelastautumisharjoituksissa.

 

Koulutus- ja yhteyslentokäytön lisäksi Redigoilla toteutettiin paljon esimerkiksi poliisin virka-apupyyntöihin perustuvia tehtäviä, kuten henkilöetsintöjä ja pelastushenkilöstön opastamista ilmasta käsin. Lisäksi hävittäjäkoulutuksesta tukilentolaivueeseen siirtyviä ohjaajia on perehdytetty yhteys- ja kuljetustehtäviin Redigoilla.

 

Redigojen suorituskykyä saatiin ihailla aikanaan myös lentonäytöksissä. Taitolentoa konetyypillä lennettiin 2000-luvun puolelle saakka.

 

Eläkkeelle kunniakkaan palveluksen jälkeen

 

Valmet Redigo L-90 TP koulu- ja yhteyskoneet päättivät palveluksensa Ilmavoimissa torstaina 31. lokakuuta vuonna 2013, kun konetyyppi oli korvattu uusilla Pilatus PC-12 -yhteyskoneilla.

 

Redigojen viimeisen lentotehtävän suoritti ainoa tuolloin vielä käytössä ollut, tunnuksella RG-2 toiminut koneyksilö Kauhavalla. Sillä lennettiin Ilmavoimissa 4 807 tuntia. Kaikkiaan Ilmavoimien Redigo-kalustolla lennettiin niiden palvelusuran aikana noin 40 800 tuntia.

 

width=440 height=212http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/efd3c70045e93f31a009b5617d88bc75/1/RG%2Bviimeinen%2Blento.jpg?MOD=AJPERES&CACHEID=efd3c70045e93f31a009b5617d88bc75/1[/img]

 

Redigo-viisikko kohti uusia seikkailuja

 

Puolustusvoimien käytöstä poistettua lentokalustoa tulee myyntiin harvakseltaan. Edellisen kerran puolustusvoimilta on siirtynyt uusille omistajille Piper Chieftain -yhteyskoneita. Niitä myytiin vuonna 2010 kaksi kappaletta. Koneet ovat lentokäytössä edelleenkin.

 

Ilmavoimien palveluksessa olleita Redigo L-90 TP lentokoneita myydään kaikkiaan viisi kappaletta. Koneet myydään varaosineen, työvälineineen ja ohjekirjoineen.

 

- Ostaja voi olla koti- tai ulkomailta, kertoo hankepäällikkö Mikko Ihanainen Ilmavoimien materiaalilaitokselta. Joihinkin kaupan kohteena oleviin materiaaleihin saattaa kuitenkin liittyä maastavientirajoituksia. Ostajan selvitettäväksi jää mahdollisten maastavientilupien hankkiminen.

 

Myyntiin tulevat koneet saattavat hyvinkin jatkaa lentoaan tulevaisuudessa. Käyttöiän lisääminen edellyttää kuitenkin huomattavien huoltotoimenpiteiden tekemistä ja sotilasrekisterissä olleiden koneiden siviilirekisteröintiä. Konetyyppi on edelleen aktiivisessa lentokäytössä muun muassa Eritreassa ja Meksikossa.

 

- Koneet ovat herättäneet jonkin verran kiinnostusta, kertoo Ihanainen. Olemme saaneet muutamia yhteydenottoja jo ennen myyntipäätöksen tekemistä.

 

Linkit:

 

Fact sheet: Valmet L-90 TP Redigo 

Myynti-ilmoitus 

Myyntisopimusluonnos

 

http://www.puolustusvoimat.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssahan näitä on kaksi siviilirekisterissä experimentaleina, N55AS (c/n 029) ja N17VT (c/n 030). Molemmat ovat Flightaware-sivuston mukaan lentäneet viimeksi alle viikko sitten. Löytyisiköhän sieltäpäin ostajaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssahan näitä on kaksi siviilirekisterissä experimentaleina, N55AS (c/n 029) ja N17VT (c/n 030). Molemmat ovat Flightaware-sivuston mukaan lentäneet viimeksi alle viikko sitten. Löytyisiköhän sieltäpäin ostajaa?

 

Toivottavasti ei...  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien materiaalilaitos sai keskiviikon määräaikaan mennessä yksitoista tarjousta, jotka on tänään torstaina käyty läpi ja käsitelty alustavasti. Tarjoajien joukossa oli niin kotimaisia kuin ulkomaisia ostajaehdokkaita.

 

Ilmavoimat uskoo, että tarjousten joukosta löytyy ostaja, jonka kanssa kaupat tehdään.

 

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014120418892357_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko olla, että ko. firmalla on esim. Allisonin/RR:n turboproppien (niitä kun koptereissa on jonkin verran) huolto/edustus ja voivat mm. pistää siten helposti moottoripuolen kuntoon? Tällainen firmahan ne jenkkiläiset koneet aikoinaan hankki ja pisti lentokuntoon. Toinen myytiin ja toinen jäi firman omistajalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt ne ovat tulleet jälleen myyntiin. Parillasadallatuhannella saisi hienon kotimaisen suorituskykyisen matkakoneen  :)

 

www.planecheck.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Jet A-1 toki jonkin verran halvempaa kuin 100LL: http://www.statoilaviation.com/en_EN/pg1334072130898/SFRAviation/productsandprices/jeta1.html. (Nuo Statoilin hinnat on verottomia hintoja; onko noiden veroissa eroa Suomessa?)

 

Jetin hinnassa on suomessa arvonlisäveron lisäksi muuta veroa ja veroluonteista maksua vajaa 70 senttiä litralle. Vantaalla shellin jetti maksaa 0,877 eur + alv 24 + muut verot, eli 1,09 + n. 70 snt = 1,70 - 1,80 eur/litra yksityiskäyttöön... plus tankkauspalvelumaksut, pientoimituslisät ynnä muut.

 

Litrahinta jää käytännössä autobensan ja lekobensan välille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppärä kaveri ostaa Redigon, laittaa Hiluxin lavalle tuhannen litran tankin johon laskettelee nesteeltä miellyttävän edullista talvilaadun polttoöljyä, suorittaa ilma-aluksen tankkauksen, suhauttaa Allisonin pyörimään ja poistuu taivaalle muikea ilme naamallaan tietäen, että polttoainekulut jäävät reilusti alle Arrowin räppänän vastaavien  ;D

 

Toiset anoo mogas sertifikaatteja, mutta Redigo-mies anelee diesel sertifikaattia  ;D

 

Miten tuollainen käytöstä poistettu sotilasilma-alus käyttäytyy rekisteröinnissä? Lähinnä se, että meneekö se ihan normaaliin rekisteriin Pipereiden ja Cessnojen jatkoksi? Vai saako sen peräti Xperimental kategoriaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuollainen käytöstä poistettu sotilasilma-alus käyttäytyy rekisteröinnissä? Lähinnä se, että meneekö se ihan normaaliin rekisteriin Pipereiden ja Cessnojen jatkoksi? Vai saako sen peräti Xperimental kategoriaan?

 

EASAn liite 2 koneeksi menee, eli X-luokkaan "sotilasilma-alukseksi suunniteltu"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään