Erkki Mikola

Suomalaista ilmasirkushistoriaa

20 viestiä aiheessa

Tulee "kalasteltua" netistä Googlen avulla Malmiin liittyviä juttuja.

 

Ja nyt löysin aika mielenkiintoisen tarinan. Ei tosin kovin paljon asiaa Malmilta, mutta muuten mielenkiintoista suomalaista ilmailuhistoriaa (Kuitenkin mukana myös kuva "Anneli Penttilä 50v Malmilla")

 

Muistan itsekin lehtimainoksia lapsuudestani, joissa houkuteltiin kansaa katsomaan näitä näytöksiä.

http://www.asapen.net/luumu/luumu.htm

http://www.asapen.net/luumu/luumu_2.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollola-51 lentonäytös, OH-ILS

 

Kuvien Smolik on OH-ILS. Tämä kuvasaraja on vuodelta -51 Hollolasta.

 

Esko Halme sieppaa siiven kärjella lippuja, Anneli Linna (Penttilä)  voimistelee siivella ja tikkailla.

Kuvat: VFS

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollola-51 lentonäytös

 

 

Hieno kuva. Smolikia käynnistetään. Olen kuvassa mukana. OH-ILS lähdössä yleisönherätyslennolle Lahden kaupungin päälle.Toistakymmentä  konetta kävi kiertämässä radiomastoja muodostaen sen ympärille renkaan,  ~ 200m.ssä,  ~1 km etäisyydellä mastoista.

 

Potkurissa Kantolan Matti, etuohjaamossa Salmisen Vilkku, takaohjaamossa Vahvaselän Matti, koneen vieressä (oikessa reunassa) Pykälän Retsi. Minäkö? Ette tietenkään huomaa. Minä kun olen ollut meistä Salmisista vähiten julkisuudessa (minua ei kukaan tunne). Olen hiustupsun alla, joka näkyy takaohjaamossa Vahvaselän Matin sylissä. 

 

Muistan vieläkin miltä radiomastot näyttivät yläviistosta katsellen. Paremmin nähdäkseni nousin seisomaan takaohjaamossa.  Ainutkertainen näky: Koneiden muodostama rengas mastojen ympärillä.  Jotkut elämykset eivät unohdu koskaan. Kuva VFS

 

Aktivoitumiseni foorumilla?  Mulla on ilmailuaiheista tietoa, jota voisin laittaan jakeluun.  Täällä näyttää olevan asiantuntevaa väkeä. Kirjoitustyylini on hakusessa. Se on tietoisesti faktan ja fiktion välimailta (faktaa kun on vain se mikä tapahtuu reaaliajassa). Kokeilen kiinnostaako ketään tällainen ei-tutkielma, ei-dokumentti- tyyppinen  asioiden käsittelytapa. Hienosäädän jatkossa tekstiä  palautteen  perusteella.

 

Esille laittamistani kuvista löytyy virikkeitä moneen suuntaan. Ottakaa osaa,täydentäkää puutteita,korjatkaa virheitä,älkää provosoituko pienistä. Asioista kun voidaan olla montaa mieltä. Oikeassakin monilla eri tavoilla. Yritän olla satuilematta.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi Ilmasotakoulun Kilta ry:n julkaisemaa ja Yrjö Toivasen ja Veikko Hietamiehen kirjoittamaa kirjaa Letov S218 A Smolik, jossa kerrotaan mm. otsikon aiheesta lisää ja löytyy aimo läjä kuvia. 236-sivuisen opuksen hinta oli muistaakseni 10 euroa, kun tilasin sen suoraan killan verkkosivujen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Luumu Harakka II:ssa B-kurssilla Jämillä kesällä 1951. Lape Liljamo tarkkailee. Luumu oli kiva likka, touhusimme Jämillä sinä kesänäkin ilmasirkuksen parissa.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi Ilmasotakoulun Kilta ry:n julkaisemaa ja Yrjö Toivasen ja Veikko Hietamiehen kirjoittamaa kirjaa Letov S218 A Smolik, jossa kerrotaan mm. otsikon aiheesta lisää ja löytyy aimo läjä kuvia. 236-sivuisen opuksen hinta oli muistaakseni 10 euroa, kun tilasin sen suoraan killan verkkosivujen kautta.

Tämä opus lienee kaikille tuttu. Myös suositeltava...

 

[ attachment removed ]

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia linkkejä Luumusta Jussin ensimmäisessä viestissä.

 

Löytyisikö keneltäkään foorumilaiselta lisätietoa tästä Luumun hypystä

 

" Muistelen, että olin silloin hyppäämässä Räyskälässä, kun sattui haaveri, jossa olisi voinut käydä kuinka hullusti tahansa."

 

Kyseinen päivämäärä kiinnostaa kovasti. Lisätietoja kaivataan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi Ilmasotakoulun Kilta ry:n julkaisemaa ja Yrjö Toivasen ja Veikko Hietamiehen kirjoittamaa kirjaa Letov S218 A Smolik, jossa kerrotaan mm. otsikon aiheesta lisää ja löytyy aimo läjä kuvia. 236-sivuisen opuksen hinta oli muistaakseni 10 euroa, kun tilasin sen suoraan killan verkkosivujen kautta.

 

Vaan eipä ollut enää, ainakaan sivuilla, ainoastaan "Lentoupseerikurssi 23:n 50-vuotisjulkaisu".. :(

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabiini-Smolik.

 

Salmisen Vilkun kuvien joukossa on hyviä tyyppi- / yksilökuvia.Foruumilla on järjestys, johon olen pikkuhiljaa ajamassa itseäni sisään.  Aluksi näitä kuvia saattaa mennä vääriin aihealueisiin. Otan niitä aluksi esille jonkin yhteisen nimittäjän mukaan(tässä Smolikin). Niitä voi siirrellä oikeampiin osoitteisiin kommentoimatta sen kummemmin.

 

Joku voisi kertoa näistä kabiini-Smolikeista? Olen jokus selaillut kyseistä Pakarisen  kirjaa tarkemmin paneutumatta. Yritän löytää sen (vaikka lainaksi).

 

Ei ole jäänyt mieleen montako näitä kabiinikoneita oli. En tiedä sitäkään missä tämä kuva on otettu. Arvattavasti -40 luvun lopulla Kauhavalla? Kuva VFS

 

Jussi Salminen 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabiini-Smolik.

 

Salmisen Vilkun kuvien joukossa on hyviä tyyppi- / yksilökuvia.Foruumilla on järjestys, johon olen pikkuhiljaa ajamassa itseäni sisään.  Aluksi näitä kuvia saattaa mennä vääriin aihealueisiin. Otan niitä aluksi esille jonkin yhteisen nimittäjän mukaan(tässä Smolikin). Niitä voi siirrellä oikeampiin osoitteisiin kommentoimatta sen kummemmin.

 

Joku voisi kertoa näistä kabiini-Smolikeista? Olen jokus selaillut kyseistä Pakarisen  kirjaa tarkemmin paneutumatta. Yritän löytää sen (vaikka lainaksi).

 

Ei ole jäänyt mieleen montako näitä kabiinikoneita oli. En tiedä sitäkään missä tämä kuva on otettu. Arvattavasti -40 luvun lopulla Kauhavalla? Kuva VFS

 

Jussi Salminen 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaksi oli, SME ja SMF. Niihin oli asennettu Myrsky II:n kabiini ja olivat muistaakseni Ilmavoimien upseeriliiton hallinnassa. Minun mielestäni nämä kuvat ovat ihan oikeassa paikassa. Ja odottelen kärsimättömänä lisää.

 

Edit:

OH-SME, ex- SM-162

30.01.51 Lentovarikon Upseerikerho ry Tampere

05.03.56 myyty E.Viitalalle Tampereella

30.04.56 E. Salonen Riihimäki

08.07.57 poistettu, restauroitu SM-153:na ja näytteillä Suomen Ilmailumuseossa

 

OH-SMF, ex. SM-163

17.10.53 Koelentueen kerho Halli

30.11.54 Suomen Ilmailuliitto ry, ns. Sirkus-Smolik II

26.10.55 Helsingin IY ry Helsinki

08.07.57 poistettu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... ja jos joku haluaa tietää, mikä oli Sirkus-Smolik I, niin se oli OH-ILS.

 

OH-ILS, ex. SM-153

22.04.50 Suomen Ilmailuliitto ry Helsinki

24.02.54 vaurioitui Ikaalisissa (hmm... onkos se Haverin kultakaivos Ikaalisissa, siinä kun vieressä oli kenttä. Vai oliko se Viljakkalaa?)

02.03.54 poistettu tuhoutuneena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan eipä ollut enää, ainakaan sivuilla, ainoastaan "Lentoupseerikurssi 23:n 50-vuotisjulkaisu".. :(

 

 

Janne

 

Nojopas,

 

Bookplussalta näkyy löytyvän

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789519662107&CustID=1c99e61b3c87637c387505125d71594f

 

ja Booknetiltä

http://www.booknet.fi/tiedot.aspx?Tieto=1083111

 

joten luulisin killaltakin löytyvän. Heillä on näköjään verkkosivutkin muuttuneet siitä kun viimeksi kävin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... ja jos joku haluaa tietää, mikä oli Sirkus-Smolik I, niin se oli OH-ILS.

 

OH-ILS, ex. SM-153

22.04.50 Suomen Ilmailuliitto ry Helsinki

24.02.54 vaurioitui Ikaalisissa (hmm... onkos se Haverin kultakaivos Ikaalisissa, siinä kun vieressä oli kenttä. Vai oliko se Viljakkalaa?)

02.03.54 poistettu tuhoutuneena

 

Vahingon kullankaivuumonttu kuuluu minun tietämäni mukaan Viljakkalaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahingon kullankaivuumonttu kuuluu minun tietämäni mukaan Viljakkalaan.

 

Joo, niinpäs näyttää olevan. Ajattelen vain että jos Haverissa olisi sattunut haveri, siinä montun vieressä oli Haverin lentokenttä aikoinaan, melko satunnaisessa käytössä tosin. Ilmeisesti tuo ILS:n vaurioituminen on tapahtunut suksilentotoiminnassa. Paikallislehtien arkistossa saattaisi olla tietoa tapahtuneesta, ellei ihan Aamulehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojopas,

 

Bookplussalta näkyy löytyvän

 

ja Booknetiltä

 

joten luulisin killaltakin löytyvän. Heillä on näköjään verkkosivutkin muuttuneet siitä kun viimeksi kävin.

 

Pienen soittokierroksen ja selvittelyn seurauksena, kiitokset vaan molempien kiltojen sihteereille ystävällisestä avusta, selvisikin että killat ovat muuttaneet joukko-osastojen mukana nimiään. Siispä tarkoittamasi Ilmasotakoulun (=Kauhava) kilta onkin nykyisin Lentosotakoulun kilta, ja taas Ilmasotakoulun (Tikkis) kilta onkin ihan eri asia...

 

http://www.lentosotakoulunkilta.fi/tavaratori.htm

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... ja jos joku haluaa tietää, mikä oli Sirkus-Smolik I, niin se oli OH-ILS.

 

OH-ILS, ex. SM-153

22.04.50 Suomen Ilmailuliitto ry Helsinki

24.02.54 vaurioitui Ikaalisissa (hmm... onkos se Haverin kultakaivos Ikaalisissa, siinä kun vieressä oli kenttä. Vai oliko se Viljakkalaa?)

02.03.54 poistettu tuhoutuneena

 

Smolik-kirjan mukaan ensimmäinen ilma-akrobatiatemppu tehtiin koemielessä OH-ILR:llä Jämillä jo 29.9.49. OH-ILP:llä kokeiltiin rekkiä toimittajien läsnäollessa 11.10.49. Koneella lennettiin 14.11.49 asti. Seuraavana talvena rekki siirrettiin OH-ILS:ään, jolla rekkivoimistelunäytökset alkoivat 31.3.50 Vuoksenniskan satamassa ja päättyivät 3.9.50 Lappeenrannassa. 10.11.50 rekki purettiin ja tilalle asennettiin köysitikkaat, joita testattiin Jämillä 14.11.50 Ilmailutston edustajan läsnäollessa.

 

OH-ILS:n lennot päättyivät vuoteen 1953. Paavo Bollströmin pakkolasku pellolle huonossa säässä matkalla Parkanosta Ikaalisiin tapahtui jo 25.2.1953. Sen jälkeen konetta kolhittiin vielä kahdesti. Näytöskauden jälkeen 27.9.53 lennot päättyivät eikä konetta enää kunnostettu. Ilmailutsto ei antanut koneelle enää lentokelpuutusta 1954 ja kone poistettiin rekisteristä 3.12.54.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen soittokierroksen ja selvittelyn seurauksena, kiitokset vaan molempien kiltojen sihteereille ystävällisestä avusta, selvisikin että killat ovat muuttaneet joukko-osastojen mukana nimiään. Siispä tarkoittamasi Ilmasotakoulun (=Kauhava) kilta onkin nykyisin Lentosotakoulun kilta, ja taas Ilmasotakoulun (Tikkis) kilta onkin ihan eri asia...

 

http://www.lentosotakoulunkilta.fi/tavaratori.htm

 

Janne

 

No nyt näyttikin sivu tutummalta ja kirjan hinta on siis huikeat 5 euroa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ILS, ex. SM-153, on kuvattu mukavasti Jorma Saarisen kirjoituksessa Maanpuolustusnuoriso- lehteen 10/1941. Artikkelin aihe oli "ERÄÄN ENSIMMÄINEN YKSINLENTO".

 

Jorma Saarinen ja SM-153

[ attachment removed ]

Pentti

 

PS. HS:n NYT-liitteen jänis on vanha keksintö ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vielä eloisasti kuvitetun artikkelin toinen piirros näytille. Tämä kertonee tämänkin keskusteluketjun tarkoituksen :)

 

Jorma Saarinen ja SM-153

[ attachment removed ]

Pentti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään