Pauli Hankonen

Valtio vetäytyy Helsinki-Malmin lentoasemalta 2016

70 viestiä aiheessa

Niin kun lukee tuota erkin komentia tulee mieleen myös sekin millaista oikeastaan on tuo harraste ilmailun edunvalvontaja miten se oikestaan onnistuu vai onnistuuko ollenkaan.onhan myös tämän malmin tapuksen lisäksi muuallakin tullut päätöksiä joissailmailu on saavana osapuolena huononnuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouvolassa ei harrasteilmailuun soveltuvaa lentokenttää? Perusteluja. Onhan meillä Utti sekä Selänpään, Wredebyn viralliset lentopaikat lisäksi Ummeljoen epävirallinen lentopaikka, kyllähän kenttiä riittää  ;D

 

No totta, ei tuntemus riittänyt sinne asti !

 

Hmm... Vesivehmaa on Asikkalassa. Lasketaanko se Lahden lentokentäksi?

 

Vesivehmaalle on Lahden keskustasta 20km joten kyllä laskisin. Itselläni täältä Etelä-Helsingistä on Malmille 15km joten ero ei ole sen suurempi, vaikka saman kaupungin sisällä ollaankin.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin kaupungin kaupunginhallituksen päätös jossa hyväksyvät Malmin lakkauttamisen löytyy täältä:

 

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-10-06_Khs_35_Pt/index.html

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-10-06_Khs_35_Pt/A51BCF4E-374A-4F93-929A-629C04789432/Valtion_ja_Helsingin_seudun_kuntien_valinen_sopimu.html

 

Kaupunginhallituksen jäsenet ovat:

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginhallitus/jasenet/

 

Tatu Rauhamäki, Kok.

Juha Hakola, Kok.

Lasse Männistö, Kok.

Laura Rissanen, Kok.

Arja Karhuvaara, Kok.

Emma Kari, Vihreät

Jasmin Hamid, Vihr.

Hannu Oskala, Vihr.

Otso Kivekäs, Vihr.

Osku Pajamäki, SDP

Kaarin Taipale, SDP

Pilvi Torsti, SDP

Dan Koivulaakso, Vas.

Mika Raatikainen, PS

Marcus Rantala, RKP

 

Yllä mainitusta mm. seuraavat lausuivat 2012 kuntavaalien kynnyksellä Malmin säilyttämisen puolesta seuraavaa:

 

J̲u̲h̲a̲ ̲H̲a̲k̲o̲l̲a̲: ”Olen edelleen kentän säilyttämisen puolesta.”

 

L̲a̲u̲r̲a̲ ̲R̲i̲s̲s̲a̲n̲e̲n̲: ”Haluan säilyttää Malmin edelleen ilmailukäytössä. Malmille ei ole löytynyt luontevaa korvaavaa sijaintia ja tarvitsemme kevyen liikenteen kansainvälisen lentokentän Helsinkiin. Arvostan erityisesti kentän historiallista miljöötä. Se on pala historiaa, jota purettaessa emme saisi takaisin.”

 

A̲r̲j̲a̲ ̲K̲a̲r̲h̲u̲v̲a̲a̲r̲a̲: ”Säilytettävä niin kauan kuin yhtä hyvällä sijainnilla onnistutaan uusi tila kentälle löytämään.”

 

O̲t̲s̲o̲ ̲K̲i̲v̲e̲k̲ä̲s̲: ”Siksi Malmia ei pidä eikä voi ruveta tähän hätään sulkemaan rakennusmaaksi. Mutta joskus 2030-luvulla, kun paremmat paikat on jo rakennettu, ja jos korvaava paikka lentotoiminnalle on löydetty, Malmin rakentamistakin pitää voida harkita”

 

O̲s̲k̲u̲ ̲P̲a̲j̲a̲m̲ä̲k̲i̲: ”Tätä toimintatarkoituksen muutosta ei kuitenkaan voida tehdä ennen kuin korvaava kenttä löydetään”

 

K̲a̲a̲r̲i̲n̲ ̲T̲a̲i̲p̲a̲l̲e̲: ” Malmin lentoaseman rakennukset suojellaan. Malmin lentokentälle etsitään pitkällä tähtäyksellä korvaavaa kenttää Helsingin metropolialueelta.”

 

M̲i̲k̲a̲ ̲R̲a̲a̲t̲i̲k̲a̲i̲n̲e̲n̲: ”Olen edelleen Malmin lentoaseman säilyttämisen kannalla ja nimeni löytyy nettisivuiltanne, missä allekirjoitin jo vuosia sitten adressin Malmin säilyttämisen puolesta”

 

M̲a̲r̲c̲u̲s̲ ̲R̲a̲n̲t̲a̲l̲a̲: ”Kyllä, haluan säilyttää Malmin lentoaseman ilmailun käytössä. Argumentit puhuvat selkeästi sen puolesta.”

 

Lähde:

http://malmiairport.fi/pelastamalmi/www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/kuntavaalit12.html

 

L̲a̲s̲s̲e̲ ̲M̲ä̲n̲n̲i̲s̲t̲ö̲ 26.3.2013: ”Missään nimessä kenttää ei pidä lakkauttaa ennen kuin sen toiminnoille löytyy korvaava sijoituspaikka.”

 

Lähde:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/229485-sdp-ja-vihreat-malmin-kentta-saatava-asuntorakentamiseen

Kunnallisvaalit 2012: helsinkiläisten ehdokkaiden kantoja Malmin lentoaseman tulevaisuuteen -...

malmiairport.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pätevät ilmeisesti minkä tahansa projektin vaiheet:  :)

 

PROJEKTIN VAIHEET

 

1. Valtava innostus

2. Jumalaton hämminki

3. Helvetillinen sekaannus

4. Järkiintymisvaihe?

5. Syyllisten etsintä

6. Syyttömien rankaisu

7. Niiden palkitseminen Jotka

eivät osallistuneet projektiin.

 

Nyt ollaan kohdassa numero 5.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pätevät ilmeisesti minkä tahansa projektin vaiheet:  :)

 

PROJEKTIN VAIHEET

 

1. Valtava innostus

2. Jumalaton hämminki

3. Helvetillinen sekaannus

4. Järkiintymisvaihe?

5. Syyllisten etsintä

6. Syyttömien rankaisu

7. Niiden palkitseminen Jotka

eivät osallistuneet projektiin.

 

Nyt ollaan kohdassa numero 5.

 

Ei saisi maalata piruja seinälle, mutta kyllä tämä tulee jatkumaan täsmälleen tuon kaavan mukaan. Seuraavaksi Malmi suljetaan, sitten haastatellaan jotakuta satunnaista lähikentän käyttäjää joka erehtyy sanomaan jotain epäselvää ympäripyöreään kysymykseen. Vastausta tulkitaan siten, että "lentoharrastajat ovat löytäneet hyvin korvaavat kentät harrastukselleen". Sitten grynderit saavat Malmin pilkkahintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei saisi maalata piruja seinälle, mutta kyllä tämä tulee jatkumaan täsmälleen tuon kaavan mukaan. Seuraavaksi Malmi suljetaan, sitten haastatellaan jotakuta satunnaista lähikentän käyttäjää joka erehtyy sanomaan jotain epäselvää ympäripyöreään kysymykseen. Vastausta tulkitaan siten, että "lentoharrastajat ovat löytäneet hyvin korvaavat kentät harrastukselleen". Sitten grynderit saavat Malmin pilkkahintaan.

 

Niinpä niin. Pystymetsästä tuli liikenneministeri, joka levitti kehysriihessä väärää tietoa, ja hävisi sitten Brysselin yöhön. Jäljelle jäi savuavia raunioita. Siinä taas malliesimerkki "päätöksenteosta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka inhoan k.o. likenneministeriä useistä harvinaisen tyhmästä päätöksistä johtuen, en voi pitää häntä kuin osasyyllisenä - hyväuskoista idioottia kun on niin helppo höynäyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en nyt ottais ihan noin radikaalia kantaa. Muun suomen yleisilmailu tuskin on juurikaan riippuvainen Malmin ilmailusta. En myöskään usko, että kaikki Helsinginseudun ilmailijat lopettavat lentämisen vaikka Malmi suljettaisiin. Yritin lisäksi etsiä kaavaa, jolla tuo alue asuttaa puolet suomen väestöstä, mutta en vielä sitä keksinyt.

Tällä kirjoituksellani tarkoitan, että liioittelu vie uskottavuutta.

 

Jouduin aika pitkään miettimään tuota ylläolevaa lausuntoa, missä minua syytetään liioittelusta Malmin asiassa. Okei, osaan minä liioitellakin, se sopii kuvaan, pyydän anteeksi sitä. Kuitenkin minusta suurin virhe tehdään nyt siinä, ettei Malmin lopetuksen kokonaisvaikutusta oikein vielä käsitetä edes ilmailijoiden piirissä. SIL on nyt herännyt hyvin myöhään karuun todellisuuteen. Yleisilmailun toiminnan edellytyksiä on jo pitkään rasitettu monin tavoin. Suomen ylivoimaisesti tärkeimmän kouluttavan lentoaseman lopettaminen voi olla ratkaiseva isku koko yleisilmailun volyymille, ja se iskee kaikkialla tapahtuvaan toimintaan.

 

Ennenkin on nähty tapahtumia, joiden todellinen vaikutus nähdään vasta jälkeenpäin, kun asia ei ole enää korjattavissa. Malmin ajan jälkeinen mahdollinen kotimaisen yleisilmailun näivetys ei ole millään toimin enää jälkikäteen korjattavissa. Tilanne on jo nyt hyvin lopullisen tuntuinen, mutta vielä ei ole jyrsitty rasteja kiitotien asvalttiin. Ehkä nyt pitää nostaa asia mahdollisimman näkyville, jopa liioittelun uhallakin. Ilman sitä emme pääse kuvitelmissamme edes todellisten vaikutusten tasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/malmin_lennonjohtaja_tyonantaja_uhkailee_irtisanomisella/7598073

 

Valtio ei viivyttele Helsinki-Malmin lentoaseman hylkäämisessä. Lokakuun lopulla Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti toiminnan päättyvän syksyllä 2016. Koneet jäävät maahan, koulutusyritykset hakeutuvat muille kentille ja Rajavartiolaitoksen tukikohta siirtyy Helsinki-Vantaalle. Tämän jälkeen alue palautuu Helsingin kaupungille asuinrakentamisen pohjaksi.

 

Tieto toiminnan loppumisesta ei tullut Malmilla toimivalle väelle yllätyksenä. Sen sijaan lentoaseman tornissa työskentelevät lennonjohtajat ovat tyrmistyneitä työnantajansa Finavian nopeista käänteistä.

 

Yle Uutisiin yhteyttä ottanut lennonjohtaja kertoo Finavian edustajan tulleen tapaamaan henkilökuntaa. Henkilökohtaisessa tapaamisessa työnantaja oli lennonjohtajan kertoman mukaan väläytellyt irtisanomisuhkaa ja pyytänyt työntekijän henkilökohtaisia yhteystietoja yt-neuvottelujen perusteella.

 

Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen pääluottamumies Katariina Syväys pitää tapausta omituisena, sillä osapuolten ensimmäinen tapaaminen yt-tilanteeseen liittyen on vasta tulevana torstaina.

 

- Pidän menettelyä todella pöyristyttävänä. Ihmisille on etukäteen ennen yt-neuvottelujen aloittamista kerrottu, että teidät tullaan irtisanomaan ja teille ei välttämättä löydy töitä. Malmilaisten lennonjohtajien yhteydenottojen perusteella he ovat kokeneet nämä tilanteet pelotteluna ja uhkaavina, Syväys sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenilmaus Malmin lentokentän säilyttämiseksi ilmailukäytössä. Malmin lentoaseman ystävät ry:n adressin luovutus Eduskuntaryhmille. Sään salliessa ylilentoja.

 

18.11.2014, 13:00–13:45

 

Kaikkia toivotaan paikalle antamaan tukensa Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta! Tule yksin, kaverin, perheen tai työkaverin kanssa ja pyydä naapurikin!

 

Vaatetus: Ilmailijoilla lentohaalarit, laskuvarjohyppyhaalarit, keltaiset Malmin huomioliivit jne. Muilla sään mukainen. Eduskuntatalon portaat on vain adressin luovuttajalle ja puheiden pitäjille (Malmin lentoaseman ystävät ry, SIO-Suomen Ilmailuliitto). Portaiden edustalle tuodaan lentokone.

 

https://www.facebook.com/events/1499515383660250/?ref=4

 

http://yle.fi/uutiset/malmin_lentokentan_puolustajat_jarjestavat_mielenosoituksen_eduskuntatalolla/7604761

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vähän viestiä maaperästä: kaiken voi tietenkin paaluttaa, suosittelen kyllä paalujen päälle betonikantta ennen rakentamista. Muutama esimerkki:

 

Kohta 4, hartwallin rakennuksen kaavamuutos ja siellä maaperästä kaikenlaista http://www.hel.fi/hel2/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/061630062.htm

Rakentajana oli Hartela. Käytännössä missään Tattarisuon alueella ei voi rakentaa mitään,missä on kellari, eli maan alle.

 

Alppikylän maaperästä ja paalutuksen hinnasta per asuinneliö, 3-kerroksisia taloja lentokenttäkattilan hiekkapohjaisella reunalla.. http://www.hel.fi/hel2/kv/tontti/alppikyla/rakennettavuusselvitykset.pdf - Rambollin aika selkokielisen suora maapohjaselvitys.

 

Vielä Alppikylän pohjaveden hallintasuunnitelma http://www.hel.fi/static/public/hela/vipa601140VH7_Maanluovutustoimiston_toimistopaalli/Suomi/Paatos/2014/Kv_2014-07-01_64_Pk/69D76637-C17E-41C8-9F71-F3FCD0114BA8/Liite.pdf

 

Nämä luettua alkaa näyttää, että rakentaminen kentälle on a) lain vastaista (pohjavesialue) b)kallista (paalutus per asuinneliö-hinta) c)mahdotonta, koska ilmastonmuutos, hulevesien johdattamien kattilasta pois maksaa kaupungille uuden infran koilliseen ja d) alhaalta kapillaarinousu tekee kämpistä homeloukkuja - vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mielenkiintoinen ja hyvin valaiseva artikkeli.Että tällainen kvartetti.Painetaanpa taas naamat väkevästi takaraivoon! Olen aina kuvitellut ja luullut,että valtaosa yleisilmailijoista olisi kokoomuksen tukijoukkoja,joihin itsekin olen yleensä kuulunut(anteeksi puoluepolitiikka!)Kyllä tässä käsitykset murenevat >:( ......Timpan uurastaminen on nyt vahva lenkki Malmin vielä pelastamiseksi,mutta myös tämä,tuosta jutusta kopsattu,voisi olla jämäkkä pointti: "Jos Finavia perustelee, että Malmin lentoasema tarvitaan, koko Malmin lakkautushanke menisi pieleen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä luettua alkaa näyttää, että rakentaminen kentälle on a) lain vastaista (pohjavesialue) b)kallista (paalutus per asuinneliö-hinta) c)mahdotonta, koska ilmastonmuutos, hulevesien johdattamien kattilasta pois maksaa kaupungille uuden infran koilliseen ja d) alhaalta kapillaarinousu tekee kämpistä homeloukkuja - vai?

 

Noissa Alppikylän selvityksissä mainitun Tattarisuon pohjavesialueen länsireuna rajautuu Tattariharjuntiehen ainakin tässä sivulla 8 olevan kartan mukaan, eikä siis ilmeisesti ulotu kentän alueelle: http://www.hel.fi/static/rakvv/ohjeet/Pohjavesialueille_rakentaminen_liitteineen_2014.pdf. Voi se pohjavesialueelle rakentaminen kenties kalliimpaa/hankalampaa/jotainmuuta olla, mutta ei se laitonta kuitenkaan liene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupunki maksoi toista miljoonaa Hartwallin hallin perustamisesta. Se on aika pieni. Mitenhän tuo kertautuisi koko alueelle?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään