Jouni Laukkanen

Missä olet saanut PPL-koulutuksesi ja oletko työllistynyt ilmailun ammateissa?

20 viestiä aiheessa

Laitoin tällaisen pollin, jossa tutkailen miten suuri osuus Malmilla koulutetuista PPL-lentäjistä on jossakin vaiheessa elämässään päätynyt ilmailun ammattilaiseksi.

Valitse kyllä, vaikka olisitkin ilmailu-uran jälkeen siirtynyt toiselle alalle töihin. Valitse samaten kyllä, jos sinut on hyväksytty johonkin valtakunnallisen ilmailuopiston/koulun (esim. SIO, Aviacollege) opintolinjalle tai olet suorittanut sen, mutta et vielä työllistynyt.

Ei-ammattilaisten äänestystulos on tässä yhtä tärkeä kuin ammatilaistenkin.

Huomatkaa, että alemman luokan lupakirjat (UPL, GPL, MGPL) on tarkoituksella jätetty pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitse samaten kyllä, jos sinut on hyväksytty johonkin valtakunnallisen ilmailuopiston/koulun (esim. SIO, Aviacollege) opintolinjalle tai olet suorittanut sen, mutta et vielä työllistynyt.

Eli kun olen menossa opistoon, tuleeko minun valita "Kyllä, olen muissa ilmailun ammateissa" vai "Kyllä, olen päätoiminen ansio/liikennelentäjä". Tällä hetkellä kumpikaan vaihtoehto ei täsmällisesti ole oikea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kun olen menossa opistoon, tuleeko minun valita "Kyllä, olen muissa ilmailun ammateissa" vai "Kyllä, olen päätoiminen ansio/liikennelentäjä". Tällä hetkellä kumpikaan vaihtoehto ei täsmällisesti ole oikea.

Laita vaan sinne päätoiminen ansio/liikennelentäjä. Sinne se sinun tuleva koulutuksesi tulee johtamaan. Sattumoisin juuri sinusta tuli mieleen, että myös koulutukseen valitut tulee ottaa mukaan polliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä vaiheessa (n=40) tulos näyttää aika hämmentävältä. Eliittiiharrastajajoukkoa Malmilla olisikin vain neljäsosa. Olisin kuvittellut, että enemmän. Mutta ehkä ajan myötä tulos tarkentuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eliittiiharrastajajoukkoa Malmilla olisikin vain neljäsosa.

Mitäs tuo nyt Jouni tarkoittaa? Onkos kaikki ilmailun harrastajat sinun mielestäsi "eliittiharrastajajoukkoa"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuo nyt Jouni tarkoittaa? Onkos kaikki ilmailun harrastajat sinun mielestäsi "eliittiharrastajajoukkoa"?

Niinhän meitä on päättäjät, suuri yleisö ja media on informoinut julkisessa mediassa ja nimenomaan Malmia tarkoittaen. Pakkohan sen on olla totta, kun se on lehdessä niin kerrottu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otannan kasvaessa on käynyt vähän niinkuin ajattelin, puhtaasti harrastavien osuus kasvaa. Mutta silti, 71% (n=71) PPL-pahvin Malmilla lentäneistä on siirtynyt ilmailuammattiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkin verran saattaa olla niitä, jotka ovat lentäneet Malmilla PPL:n jälkeen B1/CPL -koulutuksen ja tehneet pienimuotoisesti osapäiväistä lentotyötä ym. Mutta eivät ole kuitenkaan kokopäiväisiä ammattilaisia. Mihin kategoriaan heidät lasketaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkin verran saattaa olla niitä, jotka ovat lentäneet Malmilla PPL:n jälkeen B1/CPL -koulutuksen ja tehneet pienimuotoisesti osapäiväistä lentotyötä ym. Mutta eivät ole kuitenkaan kokopäiväisiä ammattilaisia. Mihin kategoriaan heidät lasketaan?

Rajasin sen tarkoituksella noin, että vain päätoimiset ilmailun ammattilaiset lasketaan mukaan, ettei tilasto kaunistu. Koetan tutkailla miten suuri osuus Malmilla annetusta peruskoulutuksesta johtaa ammattiin. Olen pahoillani Raine - laita itsesi siihen viimeiseen ryhmään.

Luotettavampi tilasto saataisiin lisäämällä vaihtoehtoja, mutta päätin pitää tämän hyvin yksinkertaisena. Nyt mietittynä olisi voinut lisätä polliin muilla kentillä koulutetut ammattilaiset/harrastajat, jotta valtakunnallinen merkitys kävisi paremmin ilmi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ei kerralla osaa, niin pitää muutella kyselyä jälkikäteen. Nyt kysely selvittää myös sitä mikä on Malmin koulutusmäärien suhde muuhun maahan.

Muualla Suomessa kuin Malmilla PPL-koulutuksensa saaneet: olkaat hyvät ja osallistukaa polliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikä saa valita kuin yhden... mulle kävis kaks viimeistä.....

Sä valitset sen toiseks viimeisen. Oot koulutuksessa, joka valmistaa ilmailuammattiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ei kerralla osaa, niin pitää muutella kyselyä jälkikäteen. Nyt kysely selvittää myös sitä mikä on Malmin koulutusmäärien suhde muuhun maahan.

Muualla Suomessa kuin Malmilla PPL-koulutuksensa saaneet: olkaat hyvät ja osallistukaa polliin.

Editoi aloitusviestin otsikko muotoon "Missä olet saanut PPL-koulutuksesi ja oletko työllistynyt ilmailun ammateissa?" niin ketjun ehkä avaa joku sellainenkin, joka ei ole saanut koulutustaan Malmilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sä valitset sen toiseks viimeisen. Oot koulutuksessa, joka valmistaa ilmailuammattiin.

no niin mä teinkin, kunhan taas saivartelen....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kelpaisiko EFHK?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oikein voi vastata tähän kysymykseen, mutta sydämmeni ja pääni on Malmin puolesta. Menköön tarinani huumoripuoleelle?

Olen lentänyt lupakirjani muualla ja toiminut "ansiolentäjänä". Tämä tapahtui ennen kuin lensin aikoinaan Wihurin Ammattilentäjän jatkokurssin Malmilla. Sittemmin uusin peruslupakirjani 8 vuoden "pimennon" jälkeen Malmilla teorioiden tentillä, muutamalla koululennolla ja tarkkarilla Malmilla.

Kirjallinen vastaus kysymykseen. Lentokoulutus  Malmilla on vaikuttanut ammattiini.  Aikoja sitten tuli öljykriisi (1973) ja muutaman päivän Malmilla pyörittyäni pyöreässä talossa keikkoja etsinen, Äitini sanoi:" Poikani, ammatti pitää olla".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muualla Suomessa (EFJO) ja nykyinen työtehtävä liippaa niin lähelle ilmailua, että merkitsen itseni ilmailualalle työllistyneeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään