Sami Puro

Finncomm hakee pilotteja

70 viestiä aiheessa

Niin niin mutta kun mun äitin siskon miehen kaiman puolitutun serkku lentää finskillä MD11 kapteenina ja ziljoona miljoonaa euroa palkaa kuukaudessa ja sen tarvii lentää vain kerran 2kk ja perämies hoitaa nekin lentämiset.

Argh! Taas näitä :'(

Sitten aiheseen: Vesku: Sellaista se yrittäjän elämä on. Sehän tässä kummaa onkin että työntekijä maksaa ne kustannukset. Itse kun hain nykyiseen työpaikkaani, haastattelussa sanottiin että työntekijä alkaa tuottamaan vasta vuoden päästä siitä kun on tullut taloon.

No, mutta kun on totta. Se, että kaikkialla ei makseta samanlaisia palkkoja kuin Suomessa, sille en voi mitään. Valitteli kovasti sitä, että Sept 11:n jälkeen eivät ole nostaneet palkkoja taalaakaan... Thanks to Monsieur bin Laden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten aiheseen: Vesku: Sellaista se yrittäjän elämä on. Sehän tässä kummaa onkin että työntekijä maksaa ne kustannukset. Itse kun hain nykyiseen työpaikkaani, haastattelussa sanottiin että työntekijä alkaa tuottamaan vasta vuoden päästä siitä kun on tullut taloon.

Ettei nyt menisi puurot ja vellit sekaisin. Tuossa Finncomm:in ilmoituksessahan sanottiin, että hakija maksaa itse koulutuksensa. Veskun esimerkissä taas puhuttiin uuden työntekijän aiheuttamista kustannuksista.

Itse minäkin olen oman koulutukseni maksanut. Tosin se ei (kiitos suomen korkeakoulujärjestelmän) maksanut ihan noin paljoa. Työnantaja on kuitenkin kustantanut nämä työtilat, tietokoneet, tuolin istuttavaksi jne. Tuskin Finncomm kuitenkaan edellyttää että lentäjät osallistuvat itse koneen hankkimiskustannuksiin.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettei nyt menisi puurot ja vellit sekaisin. Tuossa Finncomm:in ilmoituksessahan sanottiin, että hakija maksaa itse koulutuksensa. Veskun esimerkissä taas puhuttiin uuden työntekijän aiheuttamista kustannuksista.

Itse minäkin olen oman koulutukseni maksanut. Tosin se ei (kiitos suomen korkeakoulujärjestelmän) maksanut ihan noin paljoa. Työnantaja on kuitenkin kustantanut nämä työtilat, tietokoneet, tuolin istuttavaksi jne. Tuskin Finncomm kuitenkaan edellyttää että lentäjät osallistuvat itse koneen hankkimiskustannuksiin.

-Juha

Tarkoitin että oli yritys mikä tahansa niin työntekijä tuottaa aina aloitus kustannuksia, mutta periaatteessahan työntekijä maksaa ajan kanssa itse työllään nämä kustannukset. Ne ei kuitenkaan saa olla syy siihen että työntekijä maksaa työhön liittyvät koulutukset.

Itse en ole maksanut yhtään softan väännön "tyyppikoulutuksia" omassa työpaikassa ja varsinkaan niitä ei tarvinnut suorittaa ennen kuin pääsen jonottamaan johonkin työpaikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Problematiikkahan on ilmailualalla käsittääkseni siinä, että palkkaus kasvaa kokemuksen myötä?

Jos tässä tapauksessa Finncomm investoisi tuleviin pilotteihinsa á +100.000 EUR, niin kuinka pitkän sopimuksen olisitte valmis tekemään? 5-10 vuotta, jotta investointi tuottaisi rahat takaisin yritykselle?

Taustavoimat lienevät kunnossa ko. yrityksellä, mutta tämäntyyppinen kansallinen ilmailuyritys toimii hyvänä "pomppulautana" suurempiin yrityksiin. Kunhan siis saa vain riittävästi tiimaa kasaan... Eli näin ollen kipparit kärkkyvät isoimpiin yhtiöihin, joten perämiehille kaiketi avautuu paikkoja vasemmalle puolelle konetta nopeammin? Bondi siis sitoo VAIN kahdeksi vuodeksi, eli kaiketi tässä ajassa saa riittävästi lentotunteja?

Suosittelen kuitenkin lukemaan aina sopimukset tarkkaan läpi johon nimen raapustaa, jotta ongelmatilanteissa asiat on helpompi ratkoa työnantajan kanssa.

Mä taidan tämän asian nähdä liikaa yrittäjän kannalta? Eihän tässä käsittääkseni faciliteetteja (toimitiloja,koneita jne.) makseta vaan itselle "omaa pääomaa", koulutusta, jonka voi lähtiessään ottaa mukaan ;)

Vesku

P.S. Mielestäni suomalainen korkeakoulu- ja yliopistojärjestelmä on yksi maailman parhaita - koulutus on ilmainen ja oppilas saa vielä opintorahaa valtiolta. Tämän maksavat veronmaksajat: joskin koulutuskustannuksien loppulaskua/valmistunut oppilas en tiedä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin että oli yritys mikä tahansa niin työntekijä tuottaa aina aloitus kustannuksia, mutta periaatteessahan työntekijä maksaa ajan kanssa itse työllään nämä kustannukset. Ne ei kuitenkaan saa olla syy siihen että työntekijä maksaa työhön liittyvät koulutukset.

Itse en ole maksanut yhtään softan väännön "tyyppikoulutuksia" omassa työpaikassa ja varsinkaan niitä ei tarvinnut suorittaa ennen kuin pääsen jonottamaan johonkin työpaikkaan.

Tuskin kuitenkaan pääsit ilman mitään pohjakoulutusta firman järjestämille kursseille. Sinulla oli todennäköisesti omakustanteinen ammattitutkinto pohjalla. Samalla logiikalla pitäisi tuonne Finncommille pääsevien itse maksaa tarvittavat lupakirjat ja sitten firma maksaisi tyyppikoulutuksen. Paljonko niiden typärien osuus sitten on tuosta 85000 eurosta?

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin niin mutta kun mun äitin siskon miehen kaiman puolitutun serkku lentää finskillä MD11 kapteenina ja ziljoona miljoonaa euroa palkaa kuukaudessa ja sen tarvii lentää vain kerran 2kk ja perämies hoitaa nekin lentämiset.

Argh! Taas näitä :'(

(Työ-)Sopimuskysymyshän tämä on. Ja sitten lisää vettä myllyyn. Samaan aikaan armeijassa minua vuotta ylemmällä kurssilla kurvaillut kaveri kurvailee eräässä kuningaskunnassa Gulftream-merkkistä lentolaitetta. Meinasi lopettaa hommat parin vuoden kuluttua (itse olen ikäloppu, 35 vuotta). Piipahti moikkaamassa minua Genevessä eräänä kauniina päivänä.

Hänen peruskoulutuksensa torjuntahävittäjäohjaajaksi on maksanut Suomen valtio sekä jatkokoulutuksen tämä eräs kuningaskunta. Nämä eivät aina suinkaan ole kaupunkitarinoita, vaikka joku Suomessa sattuisikin lentelemään tonnilla kuussa perähenkilönä potkuripelillä.

Suomalaiset ovat arvostettua lentäjäporukkaa tietyissä maissa. Koulutustamme arvostetaan monessa maassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin kuitenkaan pääsit ilman mitään pohjakoulutusta firman järjestämille kursseille. Sinulla oli todennäköisesti omakustanteinen ammattitutkinto pohjalla. Samalla logiikalla pitäisi tuonne Finncommille pääsevien itse maksaa tarvittavat lupakirjat ja sitten firma maksaisi tyyppikoulutuksen.

En päässyt. Enkä sano että ilmaiseksi sain AMK tutkintoni. Kirjat ym. tarvikkeet piti maksaa, mutta opetus oli ilmainen kuten muissa valtion kouluissa. 2500euroa "joutui" ottamaan opintolainaa opintotuen jatkeeksi. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En päässyt. Enkä sano että ilmaiseksi sain AMK tutkintoni. Kirjat ym. tarvikkeet piti maksaa, mutta opetus oli ilmainen kuten muissa valtion kouluissa. 2500euroa "joutui" ottamaan opintolainaa opintotuen jatkeeksi. ;D

En minäkään omaa DI tutkintoani onneksi joutunut itse maksamaan. Ei se ehkä ihan olisi 85 kiloeuroa maksanut, mutta kyllä sitä joutuisi ehkä jonkin aikaa maksamaan näillä liksoilla takaisin, jos ei valtio olisi avittanut.

Ehkä tuo lentäjäkoulutus pitäisi ottaa valtion haltuun, kuten muukin ammattikoulutus. Olisi ainakin kustannusten puolesta tasa-arvoisempi.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä tuo lentäjäkoulutus pitäisi ottaa valtion haltuun, kuten muukin ammattikoulutus. Olisi ainakin kustannusten puolesta tasa-arvoisempi.

-Juha

Miten mulla on sellainen tunne että finski joskus maksoi kaikkien oppilaiden koulutukset? Nykyisin taitaa olla toisin. Saa korjata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Olin Kuopion infotilaisuudessa. Paikalla oli 10 kuuntelijaa. Taisi olla muutama tyttöpuolinenkin joukossa.

Finncommin lentotoiminnanjohtaja Lauri Laine kertoi lennokkaassa osuudessaan yhtiön historiasta sekä kuinka tähän päivään on tultu. Oli mielenkiintoista kuulla mitä vaatimattomasta aloituksesta on saatu aikaiseksi. Vuosien varteen on kyllä mahtunut paljon työtä ja vähän tuuriakin. Myös selvitys Golden Air-yhteistyökumppanuudesta sekä mikä tulos ko. yhtiölle tulee suomen operoinnista tulee oli mielenkiintoista kuultavaa.

Laine kertoi myös että Finncom tuottaa 24% kappalemääräisestä kotimaanlennoista (18 000) sekä kuljettaa 300 000 pax vuodessa. Yritys kuuluu korkeimpaan AAA-luottokelpoisuusluokkaan.

Finncom saa nyt tammikuussa toisen ERJ-145 lentokoneen sekä valmistautuu "työnimellä Prop-50" muuttamaan laivaston rakennetta mahd. ATR42-500 suuntaan. Omia koneita on tällä hetkellä 2kpl Saab340 sekä S2000(?).

Yhtiö pyrkii vaikuttamaan koulutuksen rahoitusjärjestelyihin tulevaisuudessa mutta millä tavalla on vielä epäselvä.

Salpauslennon edustaja Markku Aitila (sukunimi voi olla väärin, pahoittelen) kertoi Salpauslennon osuudesta koulutuksessa sekä että kurssi olisi yhdistetty kurssi jossa oppilas lentää koko kurssin lento-oppilaan lupakirjalla. Tämä tarkoittaa että erillisiä virallisia lentokokeita ja teoriatestejä ei eri opintovaiheiden (PPL, NF, CPL) jälkeen ole vaan teoriat tentitään ja lentokokeet lennetään kurssin lopuksi. Teoriaa on n. 800h ja lentotunteja 200h.

Asumistukea voi hakea (26,90- 171,55 €), ja opintorahaa (213,60 €).

Silmälasit ei ole periaatteessa ? este. Testejä on näkö- ja kuulotesti, verikoe, EEG ja EKG.

Ikärasismia ei harrasteta mutta yli 40-vuotiaiden kannattaa harkita homman ryhtymistä.

PPL-lupakirjasta annetaan hyvitystä joka ei kuitenkaan ole sama kuin mitä PPL maksaa lentokouluissa vaan vähemmän. Syyksi Markku kertoi etä PPLkoulutus jonka SL antaa on korkeatasoisempi (koulutetaan oppilasta alusta lähtien liikennelentäjäkelpoiseksi) kuin lentokoulujen vastaava.

Kurssi alkaa alustavasti 04/2005.

Paikkoja on n.12 joista aiempia valittuja on 3. Siis nyt haetaan n. 9:ää oppilasta.

Kyseltiin palkkoja: Liksaa saa aluksi n. 2000€/kk. Päivärahaa maksetaan siten että verojen jälkeen jää n. 2000€/kk netto. Kapteenilisä on n. 1100€. Kierto vasemmalle paikalle on Finncomilla melko nopeaa. Tulevaisuudessa n. 5v lentänyt hankkii about 4500-5000€/kk. Palkkaluokat nousevat 1-10 vuoteen.

Siitä tyyppikoulutuksesta, sen arvoksi arvioitiin n.35 000€ joka olisi se sakko siitä sopimuksen purkamisesta heti tyyppien jälkeen.

Tässä minun muistiinpanoja infosta. Toivottavasti olen ymmärtänyt ne oikein. Kannattaanyt käydä kuuntelemassa tarkennukset jokaisen itse.

PS. Siinä Power Pointin-esityksen valokuvassa joka on otettu sieltä SL:n simusta näyttäisi istuskelevan itse SP!!!

Eero Karhunen

Virtual Finnair 0123

MD-80 Co-pilot

eero.karhunen@dnainternet.net

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Silmälasit ei ole periaatteessa ? este. Testejä on näkö- ja kuulotesti, verikoe, EEG ja EKG.

Normaali 1.luokan medikaalitarkastus siis oletettavasti.

PS. Siinä Power Pointin-esityksen valokuvassa joka on otettu sieltä SL:n simusta näyttäisi istuskelevan itse SP!!!

...on siinä vehkeessä tullut jokunen tunti istuskeltua, mutta en tiennyt että minusta oikein malli olisi tullut..? ;)

Kapteenilisä on n. 11000€.

Tuliko pilkkuvirhe (=kk.palkkaan 1100 lisää) vai onko tuo joku kertaluonteinen korvaus?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normaali 1.luokan medikaalitarkastus siis oletettavasti....on siinä vehkeessä tullut jokunen tunti istuskeltua, mutta en tiennyt että minusta oikein malli olisi tullut..? ;)Tuliko pilkkuvirhe (=kk.palkkaan 1100 lisää) vai onko tuo joku kertaluonteinen korvaus?

Joo hetihän sinut siitä erotti (valokuva oli otettu 45 astetta takaoikealta) ja kyllä vain kapu saa siis sen 1100€/kk ekstraa. En ihan kerennyt korjaamaan ennen sinua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se joka menee näihin tuleviin tilaisuuksiin, kysäiskäähän tästä oppilaan itse kustantamasta tyyppikurssista ja sen vaikutuksesta palvelusitoumukseen.

Oli se minkä arvoinen tahansa, oppilas on kuitenkin sen itse omasta pussistaan kustantanut. Miksi siis oppilaan tulisi maksaa sakkoa, jos hän irtisanoutuu yhtiöstä ennen palvelusitoumuksen umpeutumista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyselin näitä koulutusjuttuja mielenkiinnosta molemmilta kaupallisilta koulutusyrityksiltä viime kesänä.

Niin, vertailun vuoksi; Patrian integroitu ATPL-koulutus heidän webbisivujen mukaan on 82.500 EUR (viime kesällä noin 78.000 EUR). Salpauslennon omaa ATPL-koulutusohjelman tarkkaa hintaa en saanut selville, mutta käsitin että se on ihan samaa luokkaa kuin Patrian. Hintoihin vaikuttanee polttoaineiden ja korkojen muutokset aika herkästi.

Finncommin liikennelentäjä -kurssin hinta (jonka toteuttaa Salpauslento) on 85.000 EUR, sisältäen SAAB 340 tyyppikoulutuksen. Jos tuon tyyppikoulutuksen hinta pitänee paikkansa, niin mielestäni Finncomm itseasiassa tukee ihan hyvin omaa kurssiaan.

Jokainen tekee tietysti oman päätelmänsä, hakeeko kurssille...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se joka menee näihin tuleviin tilaisuuksiin, kysäiskäähän tästä oppilaan itse kustantamasta tyyppikurssista ja sen vaikutuksesta palvelusitoumukseen.

Oli se minkä arvoinen tahansa, oppilas on kuitenkin sen itse omasta pussistaan kustantanut. Miksi siis oppilaan tulisi maksaa sakkoa, jos hän irtisanoutuu yhtiöstä ennen palvelusitoumuksen umpeutumista?

Enpä osaa sanoa! Olisiko mahdollista että se peruskoulutus maksaa sen 85 000€ ja tuo tyyppikoulutus maksaa sen 35 000€ vielä päälle. Tässä tapauksessa siis Finncomm ottaisi siis koulutuksesta tyyppikoulutuksesta omaan piikkii ja sillä perusteella velkoisi sitä sitten takaisin. Ruotsin puolella SAS:n tiloissa ja laitteillahan tuo tyyppikoulutus sitten annetaan. Vai olisiko loogisempaa selitystä? Kysyköön ken paikalle vielä menee olisi mielenkiintoista kuulla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kopioin tylysti tuolta Finncommin sivuilta:

---clip---

Saab-340 tyyppikurssi aloitetaan tarpeen mukaan. Teoriakoulutus tapahtuu Finncomm Airlines Oy:n tiloissa Helsinki-Vantaan Lentoasemalla. Tältä osin oppilaat vastaavat edelleen majoitus- ja matkakustannuksistaan. Tyyppikurssiin sisältyvä simulaattorikoulutus tapahtuu Ruotsissa Tukholman Arlandan lentokentällä SAS Flight Academyssä. ”Tukholman osion” matka- ja majoituskustannukset sisältyvät kurssihintaan. Tyyppikurssin kesto on noin kuusi viikkoa.

Kurssimaksut

Oppilaat tekevät sopimuksen koulutuksesta Salpauslento Oy:n kanssa ja vastaavat koulutuksen kustannuksista. Kurssin (mukaan lukien Saab-340- tyyppikoulutuksen) kokonaiskustannus oppilaalle on 85 000 € (sisältää ALV 22%).

---clip---

Mielestäni aika selvästi sanottu - 85.000 EURoa koko homma. Jostain olin lukevinani täältä keskustelupalstoilta, että Finncomm on aiemminkin tyyppikouluttanut omissa tiloissaan Saabbikuskeja?

Tästä tuli vielä kysymys mieleeni, joka kannattaa selvittää - millä aikataululla Finncomm vaihtaa Saabbikaluston muuhun, miten tyyppikoulutus järjestetään ja maksaako työnantaja sen?

Ja tietenkin se on kiinnostava tieto, että miten Emppujen tyyppikoulutukset järjestetään ja missä vaiheessa sellaisen puikkoihin olisi mahdollista päästä? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
miten tyyppikoulutus järjestetään ja maksaako työnantaja sen?

Eiköhän yleisesti siinä vaiheessa kun olet firman "vanha" pilotti, niin siirto uuteen konetyyppiin firman sisällä menee firman laskuun. En ainakaan ole IkunaKuullut että joku firma laskuttaisi ns.firman sisäisestä koulutuksesta. Taitaisi "aika moni" sanoa hei-hei, jos ehtona työsuhteen jatkamiselle olisi 40 000 euron maksu uuteen konetyyppiin pääsystä kun vanhat poistuvat.

Niitä taasen, jotka uusilla taloon tulevilla piloteilla maksattavat ensimmäisen tyyppikurssin on etenkin ulkomailla enemmänkin. Ryanair esimerkkinä, ja kotimaasta taisi FlyingFinn tehdä samoin.

Eeron viimeisimpään viestiin taisi itseasiassa Vesku vastata jo aika hyvin 2 min aiemmin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mulla on sellainen tunne että finski joskus maksoi kaikkien oppilaiden koulutukset? Nykyisin taitaa olla toisin. Saa korjata.

Mielestäni summa oli kokonaisuudessaan noin 9000 FIM... Tuo jäi mieleen vuoden 1991 tilanteesta. Oli kuitenkin halpa, muttei ilmainen. Ilmaista koulutustahan ei tietenkään ole olemassakaan. Oman osuuden suuruus vaihtelee kovasti. Sitoohan Ilmavoimatkin nykyään poikiaan erilaisilla soppareilla kaiketi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni summa oli kokonaisuudessaan noin 9000 FIM... Tuo jäi mieleen vuoden 1991 tilanteesta. Oli kuitenkin halpa, muttei ilmainen. Ilmaista koulutustahan ei tietenkään ole olemassakaan. Oman osuuden suuruus vaihtelee kovasti. Sitoohan Ilmavoimatkin nykyään poikiaan erilaisilla soppareilla kaiketi?

Ilmavoimien sopimuksesta voisi sen verran kertoa, että kaikki sopimuksen tehneet ja kurssin läpäisseet saavat heti varman työpaikan noin 20 vuoden ajaksi ilmaisen koulutuksen päätyttyä. Itse asiassa koulutuksen ajaltakin maksetaan päivärahaa ja lentolisää. Ja alkupalkka on kaksinkertainen ;D Goldeniin verrattuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

alkupalkka on kaksinkertainen

4000 eur kuussa - ei kait? (ref. Eeron kirjoittama viesti liittyen FC:n infotilaisuuteen)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin myös infotilaisuudessa ja tässä pari tarkennusta.

Kurssin hinta saattaa tosiaan laskea jos Finncomm/SL pääsevät sopimukseen jonkin rahoituslaitoksen kanssa. Tähän tulisi ilmeisesti liittymään myös sopimus vakuutusyhtiön kanssa siltä varalta että oppilas ei työllistyisikään. Samanlainen järjestely on ollut käytössä jo aiemmin Patrialla (Pilot Factory).

Saab 340 tyyppikurssia oppilas ei maksa itse, vaan siitä tehdään ns. 2v bondi. Jos vaihdat heti tyyppikurssin jälkeen yhtiötä niin joudut maksamaan 35k€ takaisin Finncomille. Vuoden työskenneltyäsi samassa tilanteessa maksaisit 17.5k€. 2 vuoden jälkeen olet työlläsi kuitannut tyyppikurssin kulut firmalle.

SL:n edustaja myös mainitsi että kurssihintaan sisältyy laitoksen tarkastuslennoista syntyvät kulut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

4000 eur kuussa - ei kait? (ref. Eeron kirjoittama viesti liittyen FC:n infotilaisuuteen)

Kysyppäs varmistus joltain tutulta ilmavoimien kaverilta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Hannes tossa oikeessa on, että Ilmavoimissa opiskeluedut on kohtalaiset.

Ilmavoimien rekrytointimateriaaleistahan löytyy, että opiskelun aikana saa päivärahaa (=verotonta tuloa) noin 360-800 euroa kuussa ja verollista lentolisää sen päälle tommoset 350-1100 euroa per kuukausi, riippuen siitä missä vaiheessa koulutus on. Niin ja asumistukeakin voi saada, riippuen parisuhteen laadusta... Aloituspalkka on reilu 50 k€ vuodessa.

Ja töitähän luvataan valmistuneille ainakin seuraavaksi 20 vuodeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien sopimuksesta voisi sen verran kertoa, että kaikki sopimuksen tehneet ja kurssin läpäisseet saavat heti varman työpaikan noin 20 vuoden ajaksi ilmaisen koulutuksen päätyttyä.

Mitäs, jos tulee esim. työkyvyttömyys? Mikä vakuutus korvaa menetetyt palkat? Kuka maksaa uudelleenkoulutuksen uuteen ammattiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No IV:stä en tiedä tarkemmin mutta siviilipuolella on lupakirjavakuutukset, josta saa nostettua sitten isohkon kertaluontoisen summan (summa vakuutusmaksun mukaan, mutta yleisesti lienee jotain luokkaa 50 000 - 200 000 eur). Eli jos terveys menee, niin saat ainakin tukun rahaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään