Peter Lord

Hätälähetin pakollinen Viroon mentäessä.

28 viestiä aiheessa

ELT on hyvä laite ja käytännössä pakollinen koneessa, jolla suoritetaan Suomen rajojen ulkopuolelle suuntautuvia matkalentoja, vaikka Viro 406 MHz:n PLB:n käytön hyväksyykin. Ihan liikaa sen varaan ei kuitenkaan kannata laskea, myös kotimaasta löytyy hyvä esimerkki pelkkään COSPAS-SARSAT-teknologiaan perustuvasta paikannuksesta: http://www.onnettomuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2005/b22005llento-onnettomuushelsinki-vantaanlentoasemalla31.1.2005.html

 

Tässä tapauksessa ELT siis toimi kuten pitääkin, mutta paikannustarkkuus oli niin huono ettei siitä ollut hyötyä koneen löytämisessä. GPS-toiminnolla varustettu, mieluiten kelluva 406 MHz PLB on halpa lisähenkivakuutus kiinteätä ELT:ia täydentämään jos lennetään syrjäisillä seuduilla tai pitempitä legejä meren päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ELT on hyvä laite ja käytännössä pakollinen koneessa, jolla suoritetaan Suomen rajojen ulkopuolelle suuntautuvia matkalentoja, vaikka Viro 406 MHz:n PLB:n käytön hyväksyykin. Ihan liikaa sen varaan ei kuitenkaan kannata laskea, myös kotimaasta löytyy hyvä esimerkki pelkkään COSPAS-SARSAT-teknologiaan perustuvasta paikannuksesta: http://www.onnettomuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2005/b22005llento-onnettomuushelsinki-vantaanlentoasemalla31.1.2005.html

 

Yllä olevalla on lähinnä historiallista mielenkiintoa, sillä onhan 121.5 MHz hätälähettimien satelliittipaikannus loppunut jo vuosia sitten. (Voihan niitä edelleen esim. peilata suuntimavastaanottimella, kuten tuossakin tapauksessa tehtiin.) Jos joku vielä nykyään suunnittelee asentavansa koneeseensa jonkun muun, kuin 406 MHz:n digitaalisesti koodattua tietoa lähettävän ELT:in, kuulisin mielellään perusteluja. Rahat loppu, mutta nurkat täynnä vanhoja romuja? ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevalla on lähinnä historiallista mielenkiintoa, sillä onhan 121.5 MHz hätälähettimien satelliittipaikannus loppunut jo vuosia sitten. (Voihan niitä edelleen esim. peilata suuntimavastaanottimella, kuten tuossakin tapauksessa tehtiin.) Jos joku vielä nykyään suunnittelee asentavansa koneeseensa jonkun muun, kuin 406 MHz:n digitaalisesti koodattua tietoa lähettävän ELT:in, kuulisin mielellään perusteluja. Rahat loppu, mutta nurkat täynnä vanhoja romuja? ;) 

Pitikin lukea toi raporrti uudelleen, muistin väärin että koneessa olisi ollut sekä 406 MHz että 121.5 MHz taajudella toimiva ELT. 121.5 MHz ELT:lla ei tosiaan paljoa tee enää nykyään, eihän se nyt täysin hyödytön ole, mutta melkein. Teoriassa 406 MHz ELT:lla päästään 3-5km paikannustarkkuuteen, ilmeisesti käytännössä tämä on kuitenkin huonompi, tämän väitteen perustan ihan onnettomuustutkinraporttien perusteella pääteltyyn mutuun. Onneksi on saatavissa myös ELT:ta jotka lähettävät GPS:n perusteella määritettyä paikkaansa, toimiessaan kunnolla tämä on jo erinomainen tapa paikantaa hylky tarkasti ja nopeasti. Suurin ongelmahan noissa laitteissa on törmäyksessä katleava yhteys itse laitteen ja antennin välillä, usein ELT kestää mätkähdyksen hyvin mutta ei saa signaalia pukattua ulos kun piuha antennille on poikki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään