Jouni Laukkanen

Karjalan kunnailla kentillä

44 viestiä aiheessa

Innostuin Heimo P:n johdatuksesta katselemaan noita satelliittikuvia ja tuli mieleen, että aika vähän noista rajan taakse jääneistä lentokentistä on kirjoiteltu. Usein niiden sijoittaminen kartallekin on vähän niin ja näin. Paras näkemäni esitys on Hyvösen Kohtalokkaat lennot -kirjojen sisäkansissa ja se ei ole paljon se. Harmillisesti on itseltäni jäänyt joskus hankkimatta Karjalan lennoston historia, jossa on aiempien keskustelujen perusteella päätellyt olevan enemmänkin tietoa. Vaan miten on?

 

Olisi mielenkiintoista nähdä karttaesityksiä tai muita tietoja seuravista kentistä:

Suur-Merijoki

Römpötti

Suulajärvi

Petäjäjärvi?

Kilpasilta

Läskelä

Värtsilä

Nurmoila

Lunkula

Mantsi

Latva

Viitana

Solomanni

Hirvas

Vitska

Tiiksjärvi

 

Mantsihan taisi olla rantahietikolle tehty kenttä ja Viitana taitaa olla nykyisinkin käytössä kuten Hirvas, Nurmoila ja Römpötti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Innostuin Heimo P:n johdatuksesta katselemaan noita satelliittikuvia ja tuli mieleen, että aika vähän noista rajan taakse jääneistä lentokentistä on kirjoiteltu. Usein niiden sijoittaminen kartallekin on vähän niin ja näin. Paras näkemäni esitys on Hyvösen Kohtalokkaat lennot -kirjojen sisäkansissa ja se ei ole paljon se. Harmillisesti on itseltäni jäänyt joskus hankkimatta Karjalan lennoston historia, jossa on aiempien keskustelujen perusteella päätellyt olevan enemmänkin tietoa. Vaan miten on?

 

Olisi mielenkiintoista nähdä karttaesityksiä tai muita tietoja seuravista kentistä:

Suur-Merijoki

Römpötti

Suulajärvi

Petäjäjärvi?

Kilpasilta

Läskelä

Värtsilä

Nurmoila

Lunkula

Mantsi

Latva

Viitana

Solomanni

Hirvas

Vitska

Tiiksjärvi

 

Mantsihan taisi olla rantahietikolle tehty kenttä ja Viitana taitaa olla nykyisinkin käytössä kuten Hirvas, Nurmoila ja Römpötti?

 

Eikös näistä suurin osa ole WWII-kenttiä?

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näistä suurin osa ole WWII-kenttiä?

 

T:Harri

 

Kyllä kai nämä lähinnä "WWII-kenttiä" ovat.kun sijaitsivat sotatoimialueella tai ainakin lähellä sitä.

 

No löysinpä sitten itsekin Heinjoen lentokentän, joka oli edellisesta listasta unohtunut. Vuoksen rantaseuduilla, Muolaanjärvestä suoraan pohjoiseen eli siis Kannaksella.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiiksjärveltä ainakin lähetettiin hävittäjäsuojaa pommittajille...

Muistaakseni jossain mun arkistoissa on jotain tarkempaa juttua noista kentistä ja yritän etsiä kuumeisesti sitä oikeaa ::)

 

Kasinhäntä puuttuu listalta!? Sehän oli muistaakseni "vesikenttä"?

Ilmakuviakin muistan nähneeni, mutta tämän äijän muisti palailee pätkittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Mensuvaaran kentän toiminnasta sota-aikaan tiedän vain sen, että sieltä käsin venäläiset pommittivat ent. kotikylääni Tarnalaa jatkosodan alussa ennenkuin suomalaiset valtasivat Mensuvaaran takaisin. Koneet olivat tulleet yllättäen ja matalalla, sillä kenttä on vain parinkymmenen kilometrin päässä kylästä. Muuta isompaa vahinkoa ei tullut, mutta meijeri paloi ja yksi lato hajosi. Pommikuoppia oli ympäri kylää niin, että joku on näkyvissä vieläkin. Tästä ilmahyökkäyksestä on kertomus joku vuosi sitten ilmestyneessä Tarnalan kyläkirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Kasinhäntä oli tosiaan vesilentoasema. Nyt luulen löytäneeni Kilpasillan. Tietääkö kukaan sen ja Heinjoen kiitoteiden paikkoja/suuntia?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Mensuvaaran kentän toiminnasta sota-aikaan tiedän vain sen, että sieltä käsin venäläiset pommittivat ent. kotikylääni Tarnalaa jatkosodan alussa ennenkuin suomalaiset valtasivat Mensuvaaran takaisin. Koneet olivat tulleet yllättäen ja matalalla, sillä kenttä on vain parinkymmenen kilometrin päässä kylästä. Muuta isompaa vahinkoa ei tullut, mutta meijeri paloi ja yksi lato hajosi. Pommikuoppia oli ympäri kylää niin, että joku on näkyvissä vieläkin. Tästä ilmahyökkäyksestä on kertomus joku vuosi sitten ilmestyneessä Tarnalan kyläkirjassa.

 

Vai Tarnalan Paakkisia sinä, Hemppa, oletkin. Ruvetaan vielä olemaan sukua, kunhan tarpeeksi asiaa pengotaan...

 

Tätä asiaa sivuten sellaista olisin kysellyt, että Ihalan kylässa, Lumivaaran puolella, olisi kuuleman mukaan ollut joku sotakenttä myöskin. Siitä ei kuitenkaan ole ollut näkösällä noissa listoissa. Enpä nyt toisen kautta tiedä, vaikka ois ollu neuvostoliittolaisten kenttä, joskaan en ihan varmuudella ymmärrä milloin ne olisivat sen rakentaneet. 1940-41? Joka tapauksessa nyt kyseinen paikka kasvaa heinää, tai ainakin rikkaruohoja. Vai onko tämä koko tarina legendaa. Paikan tälle mahdolliselle lentokentälle tiedä kutakuinkin joka tapauksessa. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen mielenkiintoinen asia koskien Kiipasillan/Kilpasillan nimeä löytyy allaolevasta linkistä, josta myös lainaus on:

 

 

... FA:t Kiipasillan kankaalle, jonka konetarkastaja Lemmilä ja Bruun ristivät Kilpasillan

kentäksi, kuka nyt sellaista nimeä kun Kiipasilta olisi ymmärtänyt ...

 

www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LasseAaltonen.html - 38k - 15 tammikuu 2005 -

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe. Näistähän käytiin syksyllä vilkastakin keskustelua. Linkin puheenvuorosta 181 löytyy mm turinaa Kasinhännästä. Alempana on tietoa Tervaniemestä ja Turkinsaaresta. Jounihan nämä tietääkin mutta muille tiedoksi, kun ainakin Kasinhäntä jo keskustelussa vilahti.

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=27540;start=181

 

Olen käynyt muutamilla kysytyillä maakentillä ja laitan tänne niistä tietoa myöhemmin.

 

Karttoja, joista noita kenttiä voi etsiä löytyy sivulta: http://mapy.mk.cvut.cz/data/Finsko-Finlandia/Karjala/index.html

Tosin tuota kokoelmaa hämmästellessä hiipi mieleen, että sen kokoaja ei ole aivan tainnut Suomen tekijänoikeussäädöksiä tuntea - mikä noin varoituksena tuli mieleen. Vaan maallikkona en tietenkään tiedä.

 

Minulla on vähän uudempaakin kartta-aineistoa noilta tantereilta. Yritän esittää tietoja niiden avulla, jotta sijoittuvat nykyiseen maastoon ja tiestöön.

 

Edit: kirijoitusvirheitä ja täydennyksiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tuota kokoelmaa hämmästellessä hiipi mieleen, että sen kokoaja ei ole aivan tainnut Suomen tekijänoikeussäädöksiä tuntea

 

These maps are free for copying and publishing for non-commercial purposes. Permission is needed for commercial use. © National Land Survey of Finland and Topografikunta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

These maps are free for copying and publishing for non-commercial purposes. Permission is needed for commercial use. © National Land Survey of Finland and Topografikunta

 

[offtopic]

 

No niin, ei minun maallikon olisi tietenkään pitänyt mennä aprikoimaan moisia. Toki osasin tuon linkkisi itsekin tavata. Kun kyse on kumminkin kaupallisesta tuotteesta, jota noin periaatteessa ostetaan kirjakaupoista, niin arvelin että tuo linkkikokoelman tekijän sepustus ei ole ihan kohdallaan. Vaan se on hyvä Martti, että korjasit harha-ajatukseni.

 

[/offtopic]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, pläräsin karttojani ja löysin joskus etsimäni varmat ja muutamien kohdalta todennäköiset paikat seuraaville kentille: Heinjoki (ei ihan varma), Humalainen (?), Kaukjärvi (varma), Kilpasilta (sama kuin oma arviosi), Kolkkala (?), Käkisalmi (varma), Paakkola (?), Römpötti (varma), Sakkola (varma), Suulajärvi(varma) ja Suur-Merijoki (varma).

 

Tässä yleiskartta, joka auttanee kenttien summittaisten paikkojen sijoittamisessa

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Koska näille sivuille en voi ladata 1:50 000 mittasuhteisesta venäläisestä kartasta skannaamiani kuvia riittävän isoina ja selkeinä lähetän karttaotteet ja yleiskartan Jounille sähköpostilla. Jos aika sallii niin askartelen ne verkkosivulle ja laitan tänne linkin, josta karttoja voi muutkin katsoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Piipposen kirjassa" Jatkosodan ässä" (Antti Tani) on Tanin muistelmia mm. Läskelästä sivulla 92, Viitanasta ja Hirvaksesta. Viitanasta on sivulla 130 seuraavasti: "Viitanan lentokentän koillis-lounais-suuntainen kiitorata oli hiekan ja saven sekainen pinnaltaan. Rata oli 1450 metriä pitkä ja 80 metriä leveä. Rinnalla oli toinen kilometrin pituinen betonikiitorata ja toinen poikittainen itä-länsi-suuntainen kilometrin mittainen kiitorata. Koneiden seisontapaikat sijaitsivat kentän koilliskulmauksessa." Hirvaksesta hän kertoo sivulla 172: "Kannas oli tasaista männikkökangasta, hyvä paikka lentokentälle, joka oli kannaksen poikki kulkevan maantien pohjoispuolella. Laskualaa oli reilusti lähes itä-länsisuunnassa, sekä pohjois-etelä-suunnassa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perimätietosi muuten pitää paikkansa, lainasin kirjastosta Karjalan

Lennoston historian ja kenttiä löytyy. Kirjassa on kartta jatkosodan tukikohdista ja lukuisia kenttien pohjakarttoja koordinaatteineen ja muine tietoineen, mm. kiitoteiden mitat ja suunnat, konesuojat ym!

 

Listasi:      Listaasi voisi lisätä seuraavat:

Suur-Merijoki   Kaukjärvi (Perkjärvi)

Römpötti      Paakkola

Suulajärvi      Suopohja

Petäjäjärvi?   Kontupohja

Kilpasilta      Kuutamalahti

Läskelä      Suojärvi

Värtsilä      Suistamo

Nurmoila      Helylä

Lunkula      Hiitola

Mantsi      Käkisalmi

Latva      Hepoharju

Viitana      Sakkola

Solomanni   Karhumäki

Hirvas      Vitele

Vitska      Jäppilä

Tiiksjärvi      Heinjoki (Raulampi)

      Salmi

      Humalainen (pakkolaskukenttä)

Petäjärvi

 

Kyseisessä kirjassa on kenttien pohjakartat koordinaatteineen ja tietoineen mm.seuraavista:

 

Kaukjärvi (Perkjärvi), Suur-Merijoki, Mensuvaara, Raulampi (Heinjoki), Värtsilä, Lunkula,

Viitana, Äänislinna, Sakkola, Vitele, Nurmoila, Tiiksjärvi, Hirvas, Römpötti, Suulajärvi,

Karhumäki, Kilpasilta, Petäjärvi, Jäppilä, Humalainen.

 

Lisäksi monta nykyisessä Suomessa olevaa kenttää on esitetty samalla lailla, jätän ne pois listasta.

 

Toivottavasti saat kirjan käsiisi jostakin! :)

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, auttaako tämä piirros mitään? Vesihän oli matalalla silloin jatkosodan alussa, kun kenttä oli käytössä.

 

Terveisin Jukka

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

En ole ihan varma näkyykö näissä kartoissa kenttiä mutta ovatpa hienoja Karjala/Viipuri/Pietarikarttoja:

 

T:Harri

 

Todella mielenkiintoinen kokoelma. Kiitokset Harri!

 

Vaatii tarkempaa tutkimista mutta ensivaikutelmana noista hyvinkin voi löytyä tietoa lentokenttäselvittelyihin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, auttaako tämä piirros mitään? Vesihän oli matalalla silloin jatkosodan alussa, kun kenttä oli käytössä.

 

 

Jeps, auttaa kummasti :)

 

Yritin kelata ilmakuviani läpi, mutta kuinka ollakkaan, tuo alue jää just jokaisesta siltä alueelta päin otetuista kuvista just reunan ulkopuolelle :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä juttu. Siihen pohjois-eteläsuunnan kiitotiehen vois lisätä vielä 100 m eli oikea pituus on 900 m eikä 800 m. Tietolähteestäni löysin vielä semmoisen tiedon, että kenttä oli sulutettu hiekkakasoilla v. 1942.

:) Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin terraserveriltä satelliittikuvia rajantakaisia kenttiä katsellen ja löysin mm. tämän Nurmoilan kentän kuvan Aunuksen pohjoispuolelta. Soitin yhdelle Rantasalmen kaverilleni, joka on mm. tällä kentällä käynyt ja hän kertoi, että se on vielä pienkoneille lentokelpoinen ja joku ultrakevyt sieltä toimiikin. Kentällä päällysteenä olleet teräksiset reikälevyt on otettu ja myyty muuhun käyttöön neuvostovallan romahdettua, mutta kiitotiestä osa on vielä käyttökunnossa.

Tuli puhetta, että kesällä voisi järjestää vaikka ryhmämatkan Karjalan kannaksen ym. rajantakaisia vanhoja kenttiä katselemaan.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuli puhetta, että kesällä voisi järjestää vaikka ryhmämatkan Karjalan kannaksen ym. rajantakaisia vanhoja kenttiä katselemaan.

 

 

jos tästä tulee tosi, niin ilmoittaudun porukkaan ja otan lentovehkeet mukaan... ilmavalokuvia kentistä reisun jälkeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuli puhetta, että kesällä voisi järjestää vaikka ryhmämatkan Karjalan kannaksen ym. rajantakaisia vanhoja kenttiä katselemaan.

 

 

Ilmoittautudun alustavasti. Riippuu tietty ajasta yms käytännön seikoista.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään