Ilkka Mäkelä

Battle of Britain-filmissä esiintyneet Buchon-Mersut kunnostetaan lentokuntoon

6 viestiä aiheessa

Battle of Britain-filmissä (1969) käytetyt Messerschmitt 109-koneita markkeeranneet Buchon-Mersut ja muutama muu konekin, ml. Spitfire, luovutettiin filminteon jälkeen palkaksi elokuvassa koneita lentäneelle temppupilotille Wilson "Connie" Edwardsille. Edwards säilytti niitä makaamassa hallissa Texasissa 45 vuotta, kunnes pani aikaisemmin tänä vuonna koko kokoelman myyntiin. Välikäden (Platinum Fighter Sales) kautta kuusi Buchonia on nyt päätynyt sveitsiläisen Boschung Global-yhtiön haltuun, joka aikoo kunnostaa niistä mahdollisimman monta ja ilmeisesti myydä ne taas eteenpäin. Joukossa on yksi 2-paikkainenkin Mersu. Suuri osa koneista on jo löytänyt ostajansa. Yhden koneen moottorin koekäytöstä löytyy videokin.

 

Six fighter planes that were part of a collection of warbirds sold to a dealer in August will be restored and sold by Boschung Global Ltd. of Switzerland, the company said Thursday. The fighters, a version of German Messerschmitts, operated in World War II and were last flown for the making of the 1969 film "Battle of Britain." When the film was completed, stunt pilot Wilson "Connie" Edwards received the fighters and other warbirds used in the movie in lieu of payment. Since then, the aircraft sat in a hangar in Texas for more than 40 years until Wilson put them on the market. The six airplanes, which Boschung referred to as Messerschmitt 109 models, were part of nine in the collection that are known as Buchons, a Spanish-built version of the German aircraft.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Swiss-Seller-to-Restore-Remaining-Battle-of-Britain-Messerschmitts223099-1.html

 

http://www.boschungglobal.com/messerschmitt.php

 

10 miljoonan punnan kaupasta on kerrottu jo elokuussa:

 

http://www.express.co.uk/news/uk/502635/Battle-of-Britain-fighters-fly-again-after-40-years-in-barn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Buchon-Mersut ja muutama muu konekin, ml. Spitfire, luovutettiin filminteon jälkeen palkaksi elokuvassa koneita lentäneelle temppupilotille ...

 

Muutama päivä sitten katselin Battle of Britain elokuvan DVD:llä ja sen bonuslevyllä oli pitkä dokumentti elokuvan teosta. Kyseisessä dokumentissa kerrottiin Buchon-mersuista yhden omistajan toimesta, että joukko Texasilaisia lentoharrastajia olivat ostaneet nuo Espanjan ilmavoimien Buchonit, mutta ennen kuin ehtivät siirtää koneet Jenkkilään, antoivat ne vuokralle elokuvan tekoa varten. Vuokrauksen ehdoksi asetettiin, että Buchoneita lentävät vain nuo koneiden uudet omistajat.

 

Joten lahjoituksesta tai vaivanpalkasta ei siis ollut kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Swiss company Boschung Global Ltd. has uncovered six rare Messerschmitt ME 109 fighter planes that were used during the Second World War, including the only surviving factory two-seater Messerschmitt ME 109.

 

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta minusta tuossa lauseessa ei ole mitään oikein...  :P

 

The unique fighter planes weren’t touched for over 45 years; even their engines were still filled with the same oil. This made it all the more astonishing that after a brief check and a change of oil, it only took a few propeller blades to rotate before the White 5’s engine sprang to life and began purring...

 

Siinäpä oiva tapa tuhota hyvä moottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta minusta tuossa lauseessa ei ole mitään oikein...  :P

---

Siinäpä oiva tapa tuhota hyvä moottori.

 

Arvasin kyllä että keskustelua syntyy. Sveitsiläiset halusivat kehuskella aidoilla Mersuilla, jne... Toisaalta jos lauseesta ajattelee näin: "Messerschmitt-hävittäjiä, jollaisia käytettiin 2. maailmansodassa", niin sitten ei valehdeltu ihan niin paljon.

 

Ja mikäli katsoit Vimeo-videon läpi, niin huomasit varmaankin, että myydyssä kokoelmassa oli varamoottoreita "riittävästi" ja ehkä nekin kuuluivat kauppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä kai tässä asiassa on se, että koneet nyt kunnostetaan ja toivottavasti ilmestyvät lentämään joihinkin näytöksiin. Koko juttu on sen verran mielenkiintoinen, että käytin hakukonetta ja etsin lisää luettavaa itselle ja ehkä muillekin.

 

Siitä, kuka Buchonit alunperin Espanjasta osti ja elokuvassa lensi niitä kerrotaan vaihtelevasti, esim. tällaista (imdb-elokuvatietokanta):

 

The Messerschmitt 109 were all retired from the Spanish Air Force. The production company bought them all, about 50 of them, and put 17 of them back in flying condition. They are in the movie flown by Spanish Air Force pilots, and members of the Confederate Air Force.

 

FAA:n ilma-alusrekisteristä näitä Buchoneita löytyi vielä eilen (tyyppinä tosin Me 109 Merlin-moottorilla) ja omistaja oli Edwards, Wilson C, joten kauppaa edeltäneestä omistussuhteesta ei ole epäselvyyttä. Kuitenkin, kaikki ilmailusivustot, kuten jo linkitetty AvWeb, toistavat sitä tarinaa, jonka mukaan tuotantoyhtiöltä loppuivat rahat kesken ja kun pääkoordinaattorille Edwardsille piti maksaa liksa, rahaa ei ollut joten (öljymiljonääri eikä muutenkaan mikään köyhä mies) Edwards otti koneet liksan sijasta, kun ei ollut omasta rahasta puutetta. - Niinikään imdb:n mukaan filmin teko tuli tuotantoyhtiölle erittäin kalliiksi ja takkiin tuli lipputulojen jälkeen 10 miljoonaa silloista dollaria. Nykyrahassa se vastaisi 64,5 miljoonaa dollaria. - Tässä taas ilmailusivustolta (warbirdsnews.com):

 

Producer Harry Saltzman had managed to buy all of the ME-109s, (plus several still-flying Heinkel-111s), from the Spanish Government and these, with Rolls Royce replacement engines fitted, were the planes used in the aerial action scenes.

 

Connie was tasked with gathering together a ‘squadron of bush pilots’ to come over to Europe and fly most of the aircraft, including the Spitfires that we now see on screen…

 

Apparently, according to Connie, the finished movie that we now regularly see on TV was not quite the film that was due to be eventually shown as much of the air sequences ended up on the cutting-room floor and indeed as the film company was running short of money, a number of short-cuts were taken. So when it came to being paid off, such was the shortage of money that Connie, (so obviously a fabulously wealthy oil-billionaire), simply said ‘fine, I’ll take the aircraft as IOUs’… and he actually had all of the ME-109s plus the two lead Spitfires subsequently crated up and shipped back home to Texas in lieu of his movie payment!!

 

http://www.warbirdsnews.com/warbirds-news/wilson-connie-edwards.html

 

AOPA:n uutisista:

 

Wilson Connell “Connie” Edwards, the irascible 80-year-old pilot who coordinated the movie stunts and took the airplanes as payment, has stored most of them in a dusty, west Texas hangar for more than 40 years.

 

http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2014/August/28/Battle-of-Britain-movie-airplanes-sold

 

http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2014/August/Pilot/f_talltale

 

Edwards omistaa tämän omalla ranchillaan olevan lentokentän Teksasin öljyalueella:

 

http://www.airnav.com/airport/TX31

 

Kävin Google Earthillä katsomassa kentän ja Edwardsin ranchin ympäristöä. Siellä näyttää olevan kymmeniä öljynporaustorneja ja alueen öljynporauksen huippukausi alkoi wikipedian mukaan jo 50-luvulla ja se jatkuu nyt uusien porausmenetelmien ansiosta, joten varallisuutta lienee kertynyt. - Ylipäänsä syy siihen, miksi Edwards myi kokoelmansa nyt, oli se, että tarkoitus oli jättää kaikki pojalle, joka oli myös lentäjä, mutta poika menehtyi auto-onnettomuudessa vuosi sitten, joten 80-vuotias Edwards ei halunnut enää pitää niitä itse.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään