Jaakko Männistö

Lennonsuunnittelu UUDESSA ilmatilarakenteessa ja SERA lentosäännöillä.

8 viestiä aiheessa

Tulipahan eilinen päivä istuskeltua Seinäjoki-salissa n.50 muun ilmailijan kanssa,järjestelyistä vastaava taho oli SMLL. Laihanlainen oli siis osanotto,kun seminaareja on vain 3 kpl valtakunnassa,no ehkäpä lisää tulee vielä? Ainakin tilausta varmaankin olisi jatkossakin. Mukava tietopaketti oli jaossa Trafin ja Finavian puolesta.

Mitä esim.satunnaisen VFR-ilmailijan tulee tietää ja huomioida,että selviäisi mahdollisimman vähillä kommelluksilla/mokailuilla "siirtymävaiheensa" yli? Uutta ovat ainakin Kartat(kaikki vanhat on nyt sullottu takanperälle),TSA aluevaraukset,uusimmat ilmailumääräykset,lähestymis ja lähialueiden rajat portteineen-nimistöineen,porrastukset ym.ym. SERA korvaa OPS M1-1 jne. On tietysti tarjolla kaikenlaisia Easy-VFR ja Rocket-routea etc.,jotka varmaankin ovat tosi käteviä ja "korvaamattomia" varsinkin jos niille on oppinut,mutta ehkä niistä sitten vähän myöhemmin.

Uusia karttoja odotellessa kertokaa tunnelmia,kommentteja.

Terveisin: JM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin tehtiin, kiitoksia kaikille osallistujille.

 

Tämän vuoden viimeinen Pilot Upgrade-seminaari on ensi lauantaina Vantaalla.

Suunnitelmana on järjestää lisää tilaisuuksia kyseisestä asiasta vielä ensi vuoden puolella, koska Trafin ja Finavian aikataulut ovat tämän vuoden puolella jumissa. Tilaisuuksien sijainnista ja aikataulusta tiedotamme smll:n sivuilla sekä todennäköisesti myös FF:n kotimaiset ilmailutapahtumat-säikeessä. Alkuvuoden tilaisuudet tulevat olemaan muilla paikkakunnilla kuin tämän vuoden 3 tilaisuutta.

 

Vanhat kartat on todellakin syytä hävittää tai museoida, koska niitä käytettäessä ilmatilarikkomus tulee varmuudella tehtyä.

Määräyspuolella on nyt kohtuullisesti uutta asiaa ja lisää tulee pikkuhiljaa. Tänäänkin kirjoitin kannanottoa määräysmaailmaan erästä EASA:n tulevaa kokousta varten.

 

Yksittäistä ilmailijaa ajatellen, on epätietoisuus uusista asioista pahaksi ja väitän sillä olevan negatiivista vaikutusta ilmailun määrään ja jopa itse ilmailusuoritukseen.

Seminaarien tarkoitus on antaa pohjatietoa siitä mikä on muuttunut ja missä nyt mennään. Valitettavasti ihan kaikkia yksityiskohtie ei tilaisuuksien aikana ehditä tuomaan esille ja sen vuoksi kotiläksyäkin joudutaan antamaan.

 

SMLL järjestää myös jatkossa Pilot Upgrade-seminaareja muuttuvista asioista. Trafin kanssa on jo suunniteltu toimintaa, jolla kyseinen käytäntö saadaan jatkuvaksi, alueellista tasa-arvoa edistäväksi sekä kaikkia kiinnostavaksi.

Ja mikä parasta: Kaikki järjestämämme lentoturvallisuuden parantamiseen tähtäävät seminaarit tai muut sen luontoiset tilaisuudet ovat aina avoinna kaikille järjestöjen jäsenyyksistä riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Unohtui mainita,että tilaisuuden ansiokkaana alustajana toimi SMLL pj. Erkki Pulkkinen.  Hyvä että seminaareja on tulossa alkuvuodesta lisää,eipä pahitteeksi vaikka menisi mukaan vielä toisenkin kerran ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Unohtui mainita,että tilaisuuden ansiokkaana alustajana toimi SMLL pj. Erkki Pulkkinen.  Hyvä että seminaareja on tulossa alkuvuodesta lisää,eipä pahitteeksi vaikka menisi mukaan vielä toisenkin kerran ;)

Ja nyt kun TSA:t yms. ovat aktiivisia, niin on hyvä aika harjoitella reittisuunnittelua ja materiaalien etsimistä, kun muutoin useimmilla on lentotoiminta hiljaisempaa.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatilauudistuksen jälkeen on käyty paljon keskustelua siitä, kuinka harrasteilmailijat pystyvät muodostamaan ajantasaisen kuvan ilmatilasta lennonvalmistelua varten.

 

https://ais.fi/C/lennonvalmistelu on periaatteessa hyvä ja hyödyllinen kokoelma lennonvalmistelussa olennaisista tietolähteistä. Samalla se kuitenkin osoittaa yhden merkittävän perusongelman. Tieto on sirpaleina eri sivustoilla ja dokumenteissa. Siksi kokonaiskuvan muodostaminen on erittäin haastavaa.

 

Uusimmat palvelut, kuten AUP:n karttanäkymä http://archive.finavia.fi/aup-static/aup/kartta.html on mielestäni oikean suuntaista kehitystä. Tästä voisi hyvin kehittää eteenpäin ja yhdistellä kyseiselle kartalle kaikki olennainen tieto. Tällaisesta kokonaisvaltaisesta "AIS näkymästä" on Tsekeissä erittäin hyvä esimerkki http://aisview.ans.cz/index.php?lang=2

 

Olen toimittanut tämän palautteen suoraan Finavialle ja tiedoksi myös SIL ilmatilatyöryhmälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity uuteen ilmatilaan, mutta kokonaiskuvan muodostamisen hankaluudesta puhuttaessa yksi oleellinen ongelma on mielestäni AIP suplementtien otsikointi. Esimerkiksi 77/2014, jonka otsikkona "FINLAND FIR, TILAPÄINEN LENTOESTE". Tuossakin voisi jo otsikko ilmaista, että koskee Oulun seutua. Näitä pitää parhaimmillaan avata useita pelkästään todetakseen ettei vaikuta lähelläkään lentoreittiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity uuteen ilmatilaan, mutta kokonaiskuvan muodostamisen hankaluudesta puhuttaessa yksi oleellinen ongelma on mielestäni AIP suplementtien otsikointi. Esimerkiksi 77/2014, jonka otsikkona "FINLAND FIR, TILAPÄINEN LENTOESTE". Tuossakin voisi jo otsikko ilmaista, että koskee Oulun seutua. Näitä pitää parhaimmillaan avata useita pelkästään todetakseen ettei vaikuta lähelläkään lentoreittiä.

 

Tein aikanaan Finavialle esityksen, jossa suplementtilistauksen yhteyteen olisi tullut väritäplät, jotka olisivat osoittaneet suplementin aktiivisuutta kyseisenä aikana sekä merkityksellisyyttä yleis/harrasteilmailulle. Ei ole sitten tuostakaan kuulunut mitään, eli voidaanko todeta Finavian olevan kykenemätön hoitamaan tehtäviään ja toimimaan lentoturvallisuuden edistäjänä. No, onneksi Finavian lennonjohto lähes poikkeuksetta osaa hommansa ja antaa mahtavaa palvelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään