Kalle Reunanen

Don't be a dick!

23 viestiä aiheessa

Ilmailussa lajina minua on kiehtonut toimijoiden asenne tekemiseen sekä itseäni fiksumpi seura josta olen oppinut todella paljon. Asioihin suhtaudutaan vakavasti ja ilmailemaan ei ne edes pääse jotka eivät jaksa ponnistella riittävästi unelmansa täyttämiseksi. Toinen olohuoneeni on nyt kovasti uhattu Malmin lentoasema ja siellä kuppilatiima on erittäin mukava ja joskus varsin sivistäväkin tapa viettää aikaa.

Flightforum on ollut pitkään ilmailuun liittyvän keskustelun ykkösfoorumi Suomessa. Tänne on kokoontuneet laaja ja rikas joukko ilmailun harrastajia ja sen myötä asiantuntemusta aiheeseen liittyen on täällä valtavasti. Itse olen seurannut tätä foorumia mielenkiinnolla vuodesta 2007 alkaen. Monta asiaa olen oppinut ja hyödyllistä tietoa olen saanut täältä paljon.

Parin viime vuoden aikana intoni seurata, saati osallistua keskusteluun on kuitenkin laantunut paljon. Hurjan moneen aiheeseen liittyvä keskustelu saa nopeasti todella ikävän sävyn ja sen sijaan, että puhuttaisiin asiasta niin painopiste on ilkeässä henkilöön menevässä vinoilussa sekä ilmeisestikin tätä kautta oman erinomaisuuden esille tuomisessa. Joistakin ketjuista on tullut lähes lynkkaustuomioistuimia ja tuomareina heiluu pääosin samat hahmot jotka nopeasti näpäyttelevät henkilöön menevillä pikkuviisauksilla niitä joilla on muita näkökulmia keskustelussa.

Sen sijaan, että puhuttaisiin varmasti kaikkia kiinnostavista ilmailuun liittyvistä aiheista, energia menee sen todisteluun, että kuka on kaikkein viisain ja tietävin kukko tunkiolla. Kun oma kirkkaus ei riitä, pyritään tilannetta parantamaan muita keskustelun osapuolia.  Tämä on minusta tosi tyhmää puuhaa ja vie Forumin lukuhaluni lähes kokonaan.

Koska Joulu on tulossa niin ainahan sitä voi toivoa edes yhtä lahjaa. Minun toiveeni olisi yhden yksinkertaisen säännön noudattaminen keskusteluissa:

Don't be a dick!

Vinoilu ei tee kenestäkään kaunista rohkeaa saati viisasta ja olen ihan varma, että jokainen kirjoittaja tietää koska puhuu asiaa ja koska vinoilee. Näppärä piilovinoilu kertoo enemmän lausujasta kun hänen erinomaisuudestaan.

Miksi emme voisi toimia toisia kunnioittaen ja asiaan keskittyen myös täällä foorumilla. Nyt todella moni viesti välittää ilmailusta aika erikoisen kuvan asiaa tuntemattomille tahoille.

Ollaan ihmisiksi

Kalle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kalle,

Hyvä kirjoitus - täysin ytimeen! Komppaan täydestä sydämestä. 

-mikko

Samoin minä  :thmbup:  Pistä Kalle mulle YV:llä osoittees, pistän sulle liput Jämin ens kesän näytökseen, tuu itte tai lahjoita kavereille. Let's ilmaillaan!

-taneli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuoden foorumiteko 2014 on tässä!

Allekirjoitan sanasta sanaan reilun 10 foorumivuoden kokemuksella. Puit omat ajatukseni erittäin hyvin tekstiksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat tänään:

Psykologisen aikakausilehden Personality and Individual Differences syyskuun numero kertoo, että internetin keskustelupalstojen häiriköillä on usein persoonallisuuden häiriöitä.

Tutkijat näkivät heidän kommenteillaan selvän yhteyden narsismiin, machiavellismiin, psykopatiaan ja sadismiin.

http://www.hs.fi/elama/a1411958193410

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä, Kalle! Täysillä mukana. Ehkä meistä jokaisen tulee kiinnittää huomiota omiin todellisiin motiiveihimme keskusteluun osallistuessamme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat tänään:

Psykologisen aikakausilehden Personality and Individual Differences syyskuun numero kertoo, että internetin keskustelupalstojen häiriköillä on usein persoonallisuuden häiriöitä.

Tutkijat näkivät heidän kommenteillaan selvän yhteyden narsismiin, machiavellismiin, psykopatiaan ja sadismiin.

http://www.hs.fi/elama/a1411958193410

Tuota olen itsekin miettinyt, että sen erinomaisuuden todistelun sijaan ikävistä kommenteista huokuu ennemminkin se, että kirjoittajalla on paha olla.

Mietin pitkään johtuuko ikävien kommenttien lisääntyminen siitä, että olen aikuiseksi kasvaessani avannut silmäni. Nyt ainakin tiedän, että ei se voi olla pelkästään sitä, jos myös muut foorumilaiset ovat sen havainneet.

Toivotaan, että asiat hiljalleen muuttuisivat taas parempaan suuntan.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moderaattorit, olisiko mahdollista ottaa käyttöön sellainen ominaisuus, että kukin käyttäjä voisi estää haluamiensa kirjoittajien viestien näkymisen kokonaan? Käsittääkseni joillain foorumeilla tällainen on käytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moderaattorit, olisiko mahdollista ottaa käyttöön sellainen ominaisuus, että kukin käyttäjä voisi estää haluamiensa kirjoittajien viestien näkymisen kokonaan? Käsittääkseni joillain foorumeilla tällainen on käytössä.

Joskus tällainen ominaisuus voi olla ihan hyväkin. Toisaalta jo ammoisina aikoina usenetissä tätä käytettiin viimeisenä keinona ja "olet killissäni" julkisena toteamuksena katsottiin tavaksi poistua keskustelusta jos ei pysty argumentoimaan enää asia-argumenteilla. Tietysti "hiljaisesti" häiriköiden näkymisen estäminen voi parantaa keskustelupalstan käyttökokemusta - toisaalta täällä moderaattorit puuttuvat sääntöjen vastaiseen toimintaan.

Omien mielipiteiden vastaisten kirjoitusten piilottaminen taas johtaa keskustelupalstoilla siihen, että syntyy ns. positive feedback loop, eli henkilöt etsiytyvät jo valmiiksi seuraan joka on samaa mieltä itsensä kanssa näin saaden omalle ennakkokäsitykselle vahvistusta ilman että edes tarvitsee nähdä asioita jotka voisivat heiluttaa omaa ennakkokäsitystä ja keskustella asioista ennakkoluulottomasti. Tästä voi seurata hetkellisesti hyvää mieltä, mutta se ei ole välttämättä paras tapa edistää asioita kokonaisuutena tai kehittyä ihmisenä (no okei, "kehittyä ihmisenä" on aika korkealentoista kun puhutaan internetin keskustelupalstoista).

-ka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä asia nousee aina toisinaan, ehkä about parin vuoden välein esille ja aina on tultu siihen tulokseen, että ko. ominaisuudesta olisi vain enemmän yleistä haittaa kuin yksilöllistä hyötyä.

Henk. koht. olen sitä mieltä, että nettikirjoittelijalla pitäisi olla sen verran itsehillintää, että pystyy ihan itse suodattamaan ei toivotut kirjoittelijat pois. Eli toisin sanoen pystyy olemaan tarttumatta jokaiseen heitettyyn koukkuun. Sillä pärjää jo pitkälle, eikä vaikkapa nyt tiettyjen henkilöiden kirjoistustyyli mm. enää jaksa vaivata päätä. Sieltä tympeästi puetun tekstin sisältä pitää vaan pystyä poimimaan se asia ja olla välittämättä tyylisuunnista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa, mutta on kolikolla kääntöpuolensakin: Jos kukaan ei olisi koskaan mitään kyseenalaistanut, loikkisimme vieläkin puissa :-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa, mutta on kolikolla kääntöpuolensakin: Jos kukaan ei olisi koskaan mitään kyseenalaistanut, loikkisimme vieläkin puissa :-)

Ajattelepa, me loikkisimme onnellisina puissa!

(+1 avaukselle.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tässä ole ollut kyse mistään "kyseenalaistamisesta", vaan tarkoitus on ollut tahallaan ja tarkoituksella ärsyttää ihmisiä ja aiheuttaa ristiriitoja, eli provosoida.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään