Timo Hyvönen

RV-6 Espanjasta

19 viestiä aiheessa

Hello,

 

ostin RV-6:n Espanjasta. Selvittelin jo etukäteen experimental-tuonnin byrokratioita ja kävimme katsomassa aikanaan koneen kunnon paikan päällä. Kirjoittelen niistä myöhemmin, mutta nyt ehdin lykätä tuonne muutaman kuvan hakureissun ensimmäisiltä päiviltä. Tarina jatkuu molempiin suuntiin, mutta tässä vähän alkua.

 

http://ilmailu.blogspot.fi/2014/11/rv-6-espanjasta-osto-ja-alkumatka.html

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites olivat Espanjan ja Ranskan (käyttämilläsi) kentillä ratkaisseet tämän kotimaisittain äärimmäisen tärkeän turva-asian. Turvatarkastuksia vai ei? Muuten inhimillistä ja selkeää/johdonmukaista vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa maissa kaytanto riippuu kentasta. Ranskassa ainakin Le Touquet, Troyes ja Avignon, GA-terminaalista suoraan lapi ilman turvaa. Perpignanissa ja Figarissa turvan lapi ja autokuljetus koneelle.

Espanjassa ainakin Ibizalla on oma GA-terminaali ja siella oma turvatarkastus.

 

Kaikkialla turvatarkastukset olivat luokkaa "kone piippaa mutta ketaan ei kiinnosta".

 

Timo, kerro ihmeessa lisaa hankintaprojektista. Kone nayttaa pirun hienolta, ja hyvin varustellulta, onnea!

 

ps. meinaatko sailyttaa parin vuoden paasta Hyvinkaalla vai Vantaalla? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...ainoat paikat jossa törmättiin Turvaan olivat Norrköping ja Pori, sielläkin lähinnä sen takia että liikennelentoja sattui juuri samaan aikaan. Lisää näistä seuraavissa ja edellisissä retkiselostuksissa.

 

t. TImo

 

P.S. Malmilla vielä moooonta vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me siirtolensimme viime keväänä reitillä Avignon - Besancon La Veze - Speyer - Hildesheim - Rügen - Malmö - Kalmar - Torbacka(!) - Malmi. Ainut turva oli Malmössä, mikä oli toki luonnollista. Kalmarissa piti saada joku avaamaan portti kentälle. Muuten liikkuminen oli sangen vapaata. Ja lentäminen helppoa. Ranskassa ongelma on kieli. Paljon kivannäköisiä kenttiä, joita ei saa käyttää, ellei kykene kommunikoimaan ranskalaisen fraseologian mukaisesti. Emme kyenneet.

 

Hieno homma, Timo! Onneksi olkoon!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopikkia mutta ei kokonaan. Matkustelen paljon autolla Keski- ja Eteläeuroopassa ja minulla on ollut harrastuksena jo neljännesvuosisadan pysähdellä näkemilläni pikkukentillä. Alkuvuosina eli silloin kun itsellänikin oli lentokoulu, tutustuin lähinnä paikallisiin lentokouluihin ja niiden toimintaan. Samalla tuli tutustuttua paikallisen kahvilankin tarjontaan, joskus myös pidemmän kaavan mukaan. Kun on makuupussi mukana, yöpaikkakin yleensä löytyy kohtuudella eikä se autokaan kesäyönä muutaman neuvoa antavan jälkeen niin mahdoton yösija ole. Lentopojat eivät ole narisijoita, vaikka vaimoväestä ei voikaan mennä aina takuuseen.

 

Kun puhutaan puhtaasta harrastekentästä, ei niissä yleensä ole turvatarkastuksia. Kun esittäydytään ja tunnustaudutaan lentopojaksi, platalla voi useimmiten kävellä ihailemassa paikallista kalustoa. Kahvila on hyvin monella kentällä ja jonkinlaista ruokaakin saa ainakin normaaleina ruoka-aikoina useimmista. Lentopojat ovat samanrotuisia jokapuolella eli jos yhteinen kieli löytyy, ei kanssakäymisessä ole ongelmia.

 

Suosittelen lämpimästi ensinnäkin autoilulomaa, toiseksi tutustumaan etelän pikkukenttiin ja kolmanneksi lentämään niille. Kun ensikontakti on esim. autoillen luotu, on lentokoneella vierailu silloin tutumpaa ja voi soittaa jo tutuksi tulleelle kollegalle etukäteen ja kertoa toiveistaan. Kaikki palvelut tietysti maksaa mutta ei ne ole ilmaisia missään.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoittelen tuonne blogiinkin myöhemmin mutta

 

- Rakentaja on Antonio Hernandez, tämä oli hänen neljäs rakennusprojektinsa (nyt jo 8 tms.)

- hän on huoltanut koneen koko sen elinajan, omistajina on ollut 4 yksityishenkilöä

- vm 2000, kokonaislentoaika 1220h

- Lycoming 320 D1A 160 hv, asennettu uutena vuonna 2000

- normaalit mittarit + G-mittari, sähköinen keinohorisontti

- Bendix Kingin VOR-radio, C-transponder, Skyforce IIIC GPS

- Clarion-stereot (!!)

- sähköinen trimmi, mekaaninen siiveketrimmi, mekaaniset laipat

- 121.5MHz ELT

 

Siinä varmaan tärkeimmät

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Lycoming 320 D1A 160 hv, asennettu uutena vuonna 2000

 

 

Onko toi muuten IO-320 vai O-320? Todella hieno kone joka tapauksessa, Vansien suorituskyky on kyllä uskomattoman hyvä, tuo taitaa kulkea 150 KTAS helpostikin? Vaikka vertailukohta ehkä hieman ontuukin, niin C172:ssa samalla moottorilla saa olla tyytyväinen jos kelaa edes 110 KTAS...

 

Millaisia nuo Vansit ovat lentää, riippuu varmaan yksilöstäkin mutta noin nopeaksi koneeksi sakkausnopeus on ainakin todella alhainen(42 KIAS Vansin sivujen mukaan)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa maissa kaytanto riippuu kentasta. Ranskassa ainakin Le Touquet, Troyes ja Avignon, GA-terminaalista suoraan lapi ilman turvaa. Perpignanissa ja Figarissa turvan lapi ja autokuljetus koneelle.

Espanjassa ainakin Ibizalla on oma GA-terminaali ja siella oma turvatarkastus.

 

Kaikkialla turvatarkastukset olivat luokkaa "kone piippaa mutta ketaan ei kiinnosta".

 

GA-puolen turvatarkastukset ovat kyllä tooodella tarpeellisia, etenkin skitsofreenikoilla saattaa esiintyä vakavia riskejä siitä, että kaveri kaappaa oman koneensa partaterällä uhkaillen  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäiskö joulukuussa pitää tosta 100LL Malmilla, voisin tuoda koneenkin siihen sit kylmiteltäväksi jos lunta ei ole liikaa?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään