Tomi Haapalahti

Pari kysymystä suomen ilmavoimiin liittyen

12 viestiä aiheessa

1. Onko suomen ilmavoimilla itsellä ilmatankkaus mahdollisuutta? Tiedän että suomi osallistuu muiden maiden kanssa erilaisiin harjoituksiin jossa pieni osa hornet ohjaajia pääsee kokeilemaan ilmatankkausta mutta toteuttaako tukilentolaivue ilmatakkausta c-295 kuljetuskoneilla tai learjeteillä ja jos ei tälläistä toimintaa ole niin luulisi että patria voisi tehdä pieniä muutoksia noihin kahteen edellä mainittuihin koneisiin tai ottaa mallia Yhdysvaltojen laivaston horneteista joihin on asenettu ns kartio teline mikä muistuttaa maalinhinaus telinettä ja neljä lisäpolttoainesäiliötä jotta löpöä riittää.

2. Katsoin yle2 kanavalta taistelulentäjien uusintoja jossa huomasin ohjaamossa kuvatuissa kohdista että ns "up front control panel" josta kontrolloidaan radioita ja autopilottia oli vaihtanut paikkaa yhden lsd monitoiminäytön kanssa että kaikki kolme näyttöä on suorassa rivissä lentäjän edessä mikä ihmetyttää minua ja varmaan jotakin muuta jos tiedät simulaattorin tai youtube videoiden perusteella että ne ovat sijoitettu eri lailla. Itse ajattelin että patrian tai valmetin kasaamiin C mallin hornetteihin on tehty pieniä parannuksia. Toinen asia minkä huomasin samassa ohjelmassa on että koneiden maassa olessa hudin talenteessa ilmannopeus on usein 48 solmua vaikka onkin paikallaan tai rullaa jolloin normaali nopeus on 5-20 solmuun tunnissa.

3.Onko olemassa mitään youtube kanavaa jossa näkisi suomen ilmavoimien kuvaamaa ns "onboard" materiaalia. Itse olen löytänyt amerikkalaisten lentäjien lisäksi yhden norjalaisen f-16 ohjaajan kuvaamia gopro videoita ja puolustusvoimien omaa materiaalia mitä voi laskea sekunneissa.

4. Mihin tai kenen käyttöön satakunnan tai tampereen lennoston tilat menevät?

5. Onko jo tiedossa vinkojen seuraaja tai ehdokkaat?

6. Onko vanhemmissa Hawk suihkuharjoitushävittäjissä Hudia vai pelkkä Heijastintähtäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Mihin tai kenen käyttöön satakunnan tai tampereen lennoston tilat menevät?

 

Vuoden 2015 alusta lukien Tukilentolaivue on joukkoyksikkönä osa uutta Satakunnan lennostoa. Siirron myötä noin 60 henkilön työpaikka vaihtuu Tikkakoskelta Pirkkalaan. Tukilentolaivueelle on saneerattu Hävittäjälentolaivue 21:ltä vapautuneet toimitilat Pirkkalan tukikohdassa.

 

Lähde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Onko suomen ilmavoimilla itsellä ilmatankkaus mahdollisuutta? Tiedän että suomi osallistuu muiden maiden kanssa erilaisiin harjoituksiin jossa pieni osa hornet ohjaajia pääsee kokeilemaan ilmatankkausta mutta toteuttaako tukilentolaivue ilmatakkausta c-295 kuljetuskoneilla tai learjeteillä ja jos ei tälläistä toimintaa ole niin luulisi että patria voisi tehdä pieniä muutoksia noihin kahteen edellä mainittuihin koneisiin tai ottaa mallia Yhdysvaltojen laivaston horneteista joihin on asenettu ns kartio teline mikä muistuttaa maalinhinaus telinettä ja neljä lisäpolttoainesäiliötä jotta löpöä riittää.

Horneteissa kyllä, mutta tankkauskoneita ei ole. Tai ainakaan ei julkisesti kerrota. Ei kai kaikissa harjoituksissa muuten käytettäisi amerikkalaista ilmatankkauskonetta, jos Suomella sellainen olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Horneteissa kyllä, mutta tankkauskoneita ei ole.

 

Ettei tule väärinkäsityksiä, niin Suomella ei myöskään ole Horneteihin noita ns. tankkauspodeja, joita Tomi kyseli tuossa alkuperäisen viestinsä ykköskohdan lopussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei tule väärinkäsityksiä, niin Suomella ei myöskään ole Horneteihin noita ns. tankkauspodeja, joita Tomi kyseli tuossa alkuperäisen viestinsä ykköskohdan lopussa...

 

Ja onko niitä USA:ssakaan kuin Super Horneteissa? Käsittääkseni tankkauskoneena toimiminen tuli mahdolliseksi vasta niissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onko niitä USA:ssakaan kuin Super Horneteissa? Käsittääkseni tankkauskoneena toimiminen tuli mahdolliseksi vasta niissä.

 

Joo, ei varmaan olekaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Katsoin yle2 kanavalta taistelulentäjien uusintoja jossa huomasin ohjaamossa kuvatuissa kohdista että ns "up front control panel" josta kontrolloidaan radioita ja autopilottia oli vaihtanut paikkaa yhden lsd monitoiminäytön kanssa että kaikki kolme näyttöä on suorassa rivissä lentäjän edessä mikä ihmetyttää minua ja varmaan jotakin muuta jos tiedät simulaattorin tai youtube videoiden perusteella että ne ovat sijoitettu eri lailla. Itse ajattelin että patrian tai valmetin kasaamiin C mallin hornetteihin on tehty pieniä parannuksia.

 

Ei ole tehty parannuksia, vaan se on 2-paikkaisen takaohjaamosta, jossa on hieman erilainen "järjestys", kuin etuohjaamossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Onko suomen ilmavoimilla itsellä ilmatankkaus mahdollisuutta? Tiedän että suomi osallistuu muiden maiden kanssa erilaisiin harjoituksiin jossa pieni osa hornet ohjaajia pääsee kokeilemaan ilmatankkausta mutta toteuttaako tukilentolaivue ilmatakkausta c-295 kuljetuskoneilla tai learjeteillä ja jos ei tälläistä toimintaa ole niin luulisi että patria voisi tehdä pieniä muutoksia noihin kahteen edellä mainittuihin koneisiin tai ottaa mallia Yhdysvaltojen laivaston horneteista joihin on asenettu ns kartio teline mikä muistuttaa maalinhinaus telinettä ja neljä lisäpolttoainesäiliötä jotta löpöä riittää.

 

Kyseisten koneiden kuormauskyky on niin olematon (LJ reilu 3tn ja CC 8tn) etteivät ne pysty kuljettamaan sellaista määrää polttoainetta millä olisi merkitystä hävittäjäkaluston ilmatankkauksiin. Ilmatankkauskoneen kokoluokka tulisi suomessa olla keskisuuren matkustajakoneen luokkaa jolloin voidaan puhua taktisesta ilmatankkauskyvystä. Koneen tulisi pystyä olemaan ilmassa useita tunteja ja kantamaan mukanaan vähintään noin 40tn polttoainekuoman että se olisi järkevää.

 

 

- T -

 

 

Edit: Niin ja youtubesta löytyy noita ohjaamofilmejä (taaksepäin kuvattuja) esimerkiksi hakusanalla F-18 finland.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6. Onko vanhemmissa Hawk suihkuharjoitushävittäjissä Hudia vai pelkkä Heijastintähtäin?

 

Varustus:

Modifioiduissa koneissa HUD-heijastinnäyttö ja LCD-näytöt liikkuvalla

lentosuunnistuskartalla.

 

Lähde: Ilmavoimat.fi -> perustietoa -> kalusto -> lentokalusto -> BAE Hawk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

6. Onko vanhemmissa Hawk suihkuharjoitushävittäjissä Hudia vai pelkkä Heijastintähtäin?

Vanhemmissa on heijastintähtäin edessä ja takana. Päivitetyissä on HUD edessä ja takaohjaamossa vain hudin ns. repeator.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään