Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Maailman pisin nainen, turkkilainen Rumeysa Gelgi, joka on 215 cm pitkä, pääsi elämänsä ensimmäisen kerran matkustajakoneen kyytiin syyskuussa Turkish Airlinesin poistettua häntä varten koneesta 6 turistiluokan istuinta.

Lainaa

The world's tallest woman could fly on a plane for the first time after the airline removed six economy seats to accommodate her.

Rumeysa Gelgi, who stands at 7 feet, 0.7 inches tall, was named the world's tallest woman by Guinness World Records last year.

Turkish Airlines adapted one of their planes to allow her to travel to San Francisco in September, removing six seats and replacing them with a special stretcher for her to travel on the 13-hour flight, MailOnline reported.

Gelgi, 24, had never previously been able to travel on a plane due to her stature, caused by a condition called Weaver syndrome that causes bone overgrowth, among other things. Even as a child, she was too large to fit in plane seats, according to the outlet.

https://news.yahoo.com/worlds-tallest-woman-takes-her-163433934.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö tämä ollut jo täällä, kun on jo kahdeksan vuoden takaa, mutta aika erikoinen tapaus edelleen.  Kaveri oli ostanut Beechcraft Skipperin ja sehän piti siirtää kotiin kaupungin toiselta laidalta.  Matkalla piti kuitenkin pysähtyä pubiin oluselle.  Only in Australia?  

https://www.abc.net.au/news/2014-11-03/man-taxied-plane-down-main-street-to-pub/5861970

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minutes ago, Tauno Voipio said:

Näyttää olevan apinakiikku (Piper Tomahawk) ja ilman siipiä.

Eiköhän se kumminkin ole Beechcraft Skipper, kuten uutisessa mainitaan. Kovasti saman näköisiä ovat, varsinkin noin vajaakuntoisina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

86-vuotias Ed Galkin on palannut viikko sitten neljänneltä maailmanympärilennoltaan 1-moottorikoneella, koneenaan Cessna 210. Tämä jää kuulemma viimeiseksi kerraksi.

Lainaa

A New Jersey pilot landed his beloved Cessna 210 at his base of Central Jersey Regional Airport in Hillsborough on Nov. 4 after finishing his fourth circumnavigation. Ed Galkin, 86, took off in mid September and had planned to be back Nov. 18 but picked up a couple of weeks on the 22,000 mile journey. He also made the trip in 1988, 2004 and 2018. The retired dentist acknowledged that this was likely his last earthrounding.

https://www.avweb.com/aviation-news/new-jersey-pilot-completes-fourth-circumnavigation/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/24/2022 at 15.11, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

29-vuotias kuubalainen lentäjä "lainasi" vanhaa Antonov AN-2:ta ja lensi sillä Kuubasta Floridaan kenenkään noteeraamatta, ja ilmeisesti hakee turvapaikkaa. Homeland security kuulustelee eikä ole selvää, saako mies jäädä USA:han.

Selfie piti kuitenkin ottaa lennon jälkeen...Kuva artikkelissa.

https://onemileatatime.com/news/cuban-flies-crop-duster-everglades/

Kaksi tuntematonta henkilöä on sössinyt tämän Kuuban valtion omistaman An-2:n laskeutumisen kesken matkanteon Floridassa niin, että kone meni selälleen suohon.

Ehkä kyseessä oli pakkolasku, yksityiskohtia ei tiedetä, mutta FAA ja NTSB tutkivat. Koneesta taisi tulla entinen.

Ks. kuva AvWebin uutisessa - ja AvWebin linkissä lisää

https://www.avweb.com/aviation-news/defectors-an-2-crashes-in-florida/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjan hetki sontamedian valokeilassa. Lähes pakolliset heroistiset teot (tai ainakin ajatukset) sekä vanhusten kauhu ja ruokaakaan ei saanut oikein mitään, sentään juoman ja kakun palan. Tuntikausien kiertelykin supistuu kokonaisaikaan 2h 20 min noususta laskuun, puoli tuntia noususta alkoi laskeutumaan ja sitten oli siinä noin 20 min ja myöhemmin 30 min holdaukset. Se, että laskun jälkeen on ikkuna "rikki", joka on avattava ikkuna, herättää epäilyksiä, tai no koko tarina tietysti on melkoista tuubaa. Että ihan tasan tarkalleen 500km päähän. Eipä se lento ollut 360km kauempana Izmiristä koskaan, sekin Antalyasta noustessa, ja sen ekan holdingin jälkeen kun vähän nousi ja lähti kohti Izmiriä, siitä oli aika tarkkaan 295km matkaa Izmiriin.

SunExpress flight XQ510 - Flightradar24

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti on nyt haastatellut suomalaislentäjää (Suomen Lentäjäliitto FPA:n puheenjohtaja ja Finnairin koneita työkseen lentävä Akseli Meskanen), jonka mukaan ikkunan rikkoutumisessa on kyse jonkinlaisesta säröstä. Hänen mukaansa on epätodennäköistä, että lentokoneen ohjaamon lasi olisi ollut kokonaan rikki. Jutussa on myös hyvin taustoitettu mistä ikkunan säröytyminen voi johtua ja miten sen tapahduttua toimitaan.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f94b0372-0397-4c61-9a08-da901365a854

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Kumpikaan ip-lehti ei ole lainannut toisensa uutista eli Tarja on soittanut molempiin. (Molemmissa lehdissä on nyt oikaisu, että ohjaamon lasi olisi puuttunut kokonaan.)

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/692aac7d-b24b-43a6-82bb-3b4a1dfda9b8

Mä olisin toimittajan ominaisuudessa kysynyt Tarjalta että jos ilmassa oli oltu tunti (oletus korkeus silloin ainakin yli FL160)  ja sitten tuo ohjaamon ikkuna hajosi (katosi) niin tuliko edes maskit alas, muuttuiko kabiinin lämpötila äkillisesti, menikö korvat lukkoon ja näkyikö ilmassa höyryä? Jos ei maskit alas niin siitä saisi kunnon otsikot turvallisuuteen liittyen. Tarjaa ei voi panikoimisesta syyttää koska asiantuntemus puutteellinen mutta Iltasatujen  Toimittajajilta voisi odottaa lähdekritiikkiä tai ainakin taustafaktojen tarkistusta ennen kuin päästää suoranaista puutaheinää edes sähköiseen mediaan. Tyhmiä ovat jos juttupalkkion maksoivat.

 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Eihän asia ole uutinen ilman draamaa.

Onhan tämä ihan vakio-iltasontaa ja kaupallista toki,nämä otsikot menevät kadunmieheen ja naiseen kuin häkä....

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Eihän asia ole uutinen ilman draamaa.

Minä asun keskuspelastusaseman naapurissa Kalliossa Helsingissä. Vähän väliä hälytyslähdöt kiirehtivät näyttävästi siniset vilkkuen ja sireenit ulvoen kaupunkilaisten avuksi. Tiedän, että kun raskas tikapuuauto kaasuttaa mukaan, niin kohde on kerrostalo. Pitäisiköhän soittaa lehtiin?

Helsingin lennonjohdossa oli samankaltainen tilanne, kun joku oli tulossa laskuun vaikka yksi mylly pysäytettynä. Siniset välkkyivät liikennealueella. Kohta soi suora kaupunkilinja. Lehdet vaativat selitystä.
 
Esa
 
PS. Öisin Kallion pelastusaseman hälytyslähdöt muuten käyttävät yleensä vain sinisiä, eivät sireeniä.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Helsingin lennonjohdossa oli samankaltainen tilanne, kun joku oli tulossa laskuun vaikka yksi mylly pysäytettynä. Siniset välkkyivät liikennealueella. Kohta soi suora kaupunkilinja. Lehdet vaativat selitystä.

Sama kuin tuossa töllön Lento-onnettomuustutkinta sarjassa. Muutamassa tunnissa tai viimeitään vrk:n kuluessa (lähes) aina lukee että: "kansa/media/koko maailma vaatii selitystä". Senkus vaativat.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meksikolainen nainen halusi päästä Volaris-yhtiön lennolla Guadalajarasta kotiinsa Etelä-Meksikoon, mutta hänet ohjattiin väärään jonoon portilla ja hän joutuikin kansainväiselle lennolle Seattleen. Portilla ei huomattu katsoa boardingkortissa lukevaa oikeaa kohdetta Tuxtlaa eikä sisällä koneessa huomattu asiaa ennen lentoonlähtöä vaikka naisen paikalla istui jo joku ja hänen boardingkorttinsa tarkastettiin sielläkin.

Lopulta asianlaita huomattiin lennon lähestyessä Seattlea kun naisella ei ollut passia eikä hän osannut englantia eikä siis osannut täyttää USA:n maahantulolomaketta. Nainen pääsi Seattlesta takaisin Meksikoon samalla koneella jolla oli saapunut, eikä tarvinnut maksaa ekstraa.

Lainaa
  • At Guadalajara Airport, a Volaris airline worker had directed her to change the line she was in while waiting for her flight
  • She boarded the flight from that line, and somehow the gate agent didn’t catch that she was on the wrong flight
  • Once onboard the flight, there was someone in her assigned seat; she showed the flight attendant her boarding pass, and she also didn’t catch that she was on the wrong flight, and instead seated her somewhere else
  • About three hours into the flight, she was handed an immigration form for the United States
  • Since the woman didn’t speak English, she was confused and asked the flight attendant for help, and this is when it was discovered that she was on the wrong flight
  • The flight attendant was shocked to learn that the traveler wasn’t intending to fly to the United States, and didn’t have a passport
  • The crew then asked her for a phone number to contact her family, so they could let her family know what was going on

https://onemileatatime.com/news/woman-accidentally-boards-flight-united-states/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mekaanikot (?) vetävät matkustajakoneen siiven sisältä käärmettä alas videossa ja kärmes panee hanttiin parhaansa mukaan. Koska ja missä video on kuvattu, ei ole tiedossa.

EDIT: Yhden mekaanikon T-paidan selkämyksessä lukee "Delivering trust and value" mikä on malesialaisen Raya Airways-yhtiön käyttämä mainoslause joten video saattaa olla sieltäpäin.

https://onemileatatime.com/news/massive-snake-aircraft-wing/

 

https://twitter.com/GINIEJET11/status/1598636169218199555?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1598636169218199555|twgr^90422420d0c9ad754e7f4423aceaf58b86a2dec1|twcon^s1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fonemileatatime.com%2Fnews%2Fmassive-snake-aircraft-wing%2F

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates on hankkinut yksinoikeuden kahdeksi vuodeksi tarjota kolmea hyvin tunnettua samppanjamerkkiä lennoilla ykkös- ja businessluokassa (Moet & Chandon, Veuve Clicquot ja Dom Perignon).

Tämä Emiratesin yksinoikeus harmittaa ainakin Singapore Airlinesia, joka joutui luopumaan Dom Perignonin tarjoilusta. Varmaan löytyy muitakin yhtiöitä, jotka joutuvat/ovat joutuneet vaihtamaan samppanjamerkkiä.

Uutinen ei kerro, maksoiko yksinoikeus ja kuinka paljon.

Lainaa

Emirates has secured exclusive rights to become the only airline in the world allowed to serve Champagne made by Moët & Chandon, Veuve Clicquot or Dom Pérignon until 2024 at the very earliest.

Dom Pérignon is served in First Class across the entire Emirates route network, while Veuve Clicquot is a Business Class Champagne served on routes to the Americas, UK, and Europe.

Meanwhile, Moët & Chandon is reserved as a Business Class Champagne on flights to Africa, the Middle East, and the Asia Pacific region – which includes Australia and New Zealand.

Economy Class passengers can also purchase a smaller bottle of Moët & Chandon Champagne, and there’s a Moët & Chandon Champagne Lounge in the airline’s sprawling Business Class lounge at its Dubai hub.

https://www.paddleyourownkanoo.com/2022/12/14/emirates-secures-exclusive-rights-as-the-only-airline-to-serve-moet-chandon-veuve-clicquot-and-dom-perignon-until-2024/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään