Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Joo, siinä mielessä varmaan vanha, mutta kuitenkin sen verran tuore, että löytyy netistä. Eli vanha muttei Wanha ;)

 

Onhan se ihan ymmärrettävää, että tarkennuksia on tehty. Ei autokoulun inssistäkään pääse läpi jos rikkoo autoa tai moottoripyörää jollain tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, olisihan se kiva, jos tyydyttäisi siihen ennen vanhaan hyväksi havaittuun "if you can walk away" juttuun ;D

-M-

Niin paljon papereita ja niin vähän tiimaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai jos osat on laskeutumispaikan ympäristössä viuhkamaisesti niin lasku katsotaan onnistuneeksi  ;D

 

Äärettömän vähän tiimaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteri törmäsi hirveen.

 

NTSB Identification: ANC07LA022.

Nonscheduled 14 CFR Part 135: Air Taxi & Commuter

Accident occurred Saturday, March 03, 2007 in Gustavus, AK

Probable Cause Approval Date: 6/27/2007

Aircraft: Hughes 369D, registration: N5134V

Injuries: 2 Uninjured.

 

The helicopter was being operated as a visual flight rules on-demand passenger flight under Title 14, CFR Part 135. The purpose of the flight was to tranquilize moose for capture and collaring. The company's chief pilot said a moose was shot with a tranquilizer dart from the helicopter, and that the helicopter was used to block the moose from moving into a hazardous area.

 

The pilot of an airplane orbiting above said the moose charged the helicopter, and that as the helicopter attempted to evade the moose, the moose reared, or jumped, contacting the helicopters tail rotor. The helicopter pilot reported a loss of directional control, and made a hovering autorotation to the ground. The flex coupling between the drive shaft and the tail rotor gearbox failed, and the spinning drive shaft cut the tail boom and separated the tail from the rest of the airframe.

 

According to the chief pilot, the company's practice had been for the helicopter to hover/maneuver about 10 feet above the ground, and no closer to the darted animal than 10 feet horizontally. He said the pilot and scientist aboard felt the distances were appropriate. He said this was the first incident of extreme, erratic, behavior on the part of a darted animal, and that due to this incident, the company has revised its procedure, and now requires the pilot to maintain 30 feet of altitude above the ground and 30 feet horizontally from a darted animal.

 

 

The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:

 

The inadequate clearance from a tranquilized moose while hovering in ground effect, and the operator's inadequate procedures for such operations, which resulted in an in-flight collision with the moose. Factors associated with the accident were the moose, a sheared tail rotor drive shaft, and the resultant lack of tail rotor anti-torque control.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeä sissi, yli 80-vuotias australialainen ukkeli haluaa takaisin taivaalle, vaikka makaa sairaalassa silmät mustina viimeisimmän ultralight-rysäytyksensä jälkeen, missä 2 hengen masiina sakkasi 10 metristä maihin. Suvussa on ollut yritystä, koska isoisä veljensä kera rakensi ensimmäisen koneensa jo vuonna 1910  ;) Miehen edellisellä ultralla on kuulemma ollut 11 moottorihäiriötä...

 

http://www.themercury.com.au/article/2009/01/10/49065_tasmania-news.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeä sissi, yli 80-vuotias australialainen ukkeli haluaa takaisin taivaalle, vaikka makaa sairaalassa silmät mustina viimeisimmän ultralight-rysäytyksensä jälkeen, missä 2 hengen masiina sakkasi 10 metristä maihin. Suvussa on ollut yritystä, koska isoisä veljensä kera rakensi ensimmäisen koneensa jo vuonna 1910  ;) Miehen edellisellä ultralla on kuulemma ollut 11 moottorihäiriötä...

 

http://www.themercury.com.au/article/2009/01/10/49065_tasmania-news.html

 

WTG :thmbup:

 

Antaa meille viiskypäräisillekin toivoa tulevaisuudesta  :laugh:

 

(jos ei lentotoimintaesimerkillisyydellään niin sisullaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä ei välttämättä tiedä, keneen G-kärpänen puraisee ja missä iässä. Yli nelikymppinen professori Martin Kennedy istui 2-paikkaiseen temppukoneeseen ensi kerran muutama vuosi sitten ja huomasi haluavansa lisää. Nyt kaverilla on oma Staudacher ja edessä ensimmäinen näytösesiintyminen. Mies näyttää kestävän raskaan luokan taitolentoa paremmin ja pitempään kuin opettajansa.

 

http://www.pe.com/localnews/sbcounty/stories/PE_News_Local_W_aerobatic11.47ef5b1.html

 

YouTubesta löytyvät pätkät eivät ole ammattilaistasolla kuvattuja, mutta näkee niistä sen verran, että negatiivista vitamiinia tulee riittävästi:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se ihan ymmärrettävää, että tarkennuksia on tehty. Ei autokoulun inssistäkään pääse läpi jos rikkoo autoa tai moottoripyörää jollain tavalla.

 

Mulla hajos inssissä kuorma-autosta käsijarru ja kuitenkin läpi meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän nyt voisi vaikka laittaa lentoyhtiö-uutisiinkin, mutta sopinee paremmin tänne.  ;D

 

Qatar Airways onjulkaissut matkustajille suunnatun jooga-oppaan. “Fly Healthy, Fly Fit”-opas on suunniteltu yhteistyössä Deepak Chopran ja hänen The Chopra Center for Wellbeing kanssa.

 

airtransport news

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osoitus siitä, että 2-moottorimäntäkoneen saadessa moottorihäiriön lentoonlähdössä hyvät neuvot ovat tarpeen: yksin koneessa ollut pilotti oli saanut Beech Baronin nousemaan 50 jalan korkeuteen, kun toinen mylly meni. Baron lähti pilotin hyppysistä, ei pysynyt ilmassa ja kääntyi kalifornialaisen kentän kiitotieltä sivuun rutaten alleen toisen, pienemmän koneen (ks. kuva). Pilotti selvisi ilman vammoja.

 

http://www.pe.com/localnews/inland/stories/PE_News_Local_S_plane13.3e410be.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla hajos inssissä kuorma-autosta käsijarru ja kuitenkin läpi meni.

 

Rikoitko sen? Ts. johtuiko hajoaminen sinun toiminnastasi/tomimattomuudestasi?

 

Puhtaat viat jotka eivät ole kuskin/lentäjän vastuulla ansainnevat tulla kohdelluksi vähän toisella tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osoitus siitä, että 2-moottorimäntäkoneen saadessa moottorihäiriön lentoonlähdössä hyvät neuvot ovat tarpeen: yksin koneessa ollut pilotti oli saanut Beech Baronin nousemaan 50 jalan korkeuteen, kun toinen mylly meni. Baron lähti pilotin hyppysistä, ei pysynyt ilmassa ja kääntyi kalifornialaisen kentän kiitotieltä sivuun rutaten alleen toisen, pienemmän koneen (ks. kuva). Pilotti selvisi ilman vammoja.

 

Olen kuullut, että jos kaksimoottorisessa toinen mylly sammuu, niin jäljelle jääneen moottorin tehtävä on kuljettaa kone ja kyydissä olevat onnettomuuspaikalle  :P

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rikoitko sen? Ts. johtuiko hajoaminen sinun toiminnastasi/tomimattomuudestasi?

Puhtaat viat jotka eivät ole kuskin/lentäjän vastuulla ansainnevat tulla kohdelluksi vähän toisella tavalla.

 

Eikai se musta johtunut. Se vaan hajos.

 

Toisaalta eipähän tuo alunperin puheena ollut lentäjäkään konetta rikkonut tahallaan. Se vain hajos ja kaveri selvitti tilanteen aika hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkeenpäin on selvinnyt, että R22-kopterin pudotessa menehtynyt uusiseelantilainen kopteripilotti lähetti lennon aikana kännykällään tekstiviestejä. Koska onnettomuuden tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, ei ole selvää, oliko tekstaamisella vaikutusta onnettomuuden syntyyn, mutta: kännyköiden käytön pitäisi olla periaatteessa kielletty - vaikkakaan kopterit eivät lennä yleensä erityisen korkealla - ja olen siinä käsityksessä, että kopteripilotilla on molemmat kädet täynnä töitä kopterin ohjaamisessa, joten kännykän räpeltäminen samaan aikaa sujuu... kuinka?

 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10552399

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grand Canyonin alueella reservaattiaan hallinnoivat Hualapai-intiaanit ovat takavarikoineet kalpeanaaman asuntoauton hänen ollessaan lentelemässä Ameriikan ultrallaan kyseisellä alueella ja yrittävät rokottaa lisäksi "ilmatilan vuokraa" 25000 taalaa. FAA:n mukaan inkkarit eivät ilmatilaa omista eivätkä voi siitä laskuttaa.

 

http://www.azdailysun.com/articles/2009/01/22/news/20090122_front_189411.txt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cape Air-yhtiön Cessna 402:sta sammuivat molemmat moottorit kesken lennon Floridassa, mutta matkassa oli niin hyvää tuuria, että kone onnistui liitelemään laskuun Naplesin kentälle ilman lisäongelmia. Kyydissä olleet 6 henkilöä selvisivät säikähdyksellä. Cape Airillä on yli 50 C402C:tä.

 

http://www.capecodonline.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090123/NEWS11/90123021

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vanhempi tapaus 50-luvulta, sopinee kuitenkin tähän ketjuun. Auster lähti lentämään Australiassa kohti uusia seikkailuita pilotin jäädessä maahan.

Liekö ollut maailman ensimmäisiä UAV:tä, ja vaadittiin 5 konetta sen tiputtamiseen  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään