Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 256 viestiä aiheessa

Australialainen mies on löytänyt Google Earthistä "haamukoneen" kuvan, joka näyttää olevan maanpinnalla keskellä autiomaata. Mikään kone ei kuitenkaan ole kateissa.

 

http://www.news.com.au/perthnow/story/0,21598,24989883-948,00.html

 

Koneen ympärillä ei ole varjoja, mikä tukisi sitä, että kone on erittäin matalalla tai maassa. Kuinkahan vanhoja GE:n Australian kuvat tällä hetkellä ovat?

 

Löysin haamukoneen itsekin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Löytyy, kun mittaa mittatikulla ensin Alice Springsin keskustasta suoraan kaakkoon 128 km ja tarkat koordinaatit ovat

 

24 28´ 53,54´´ S   134 47´ 31,58´´ E.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rokkari Tommy Leen helikopterikierros päättyi äkillisesti Los Angelesissa sunnuntaiaamuna. Poliisi pakotti Leetä kuljettaneen kopterin laskeutumaan. Poliisin mukaan syynä pysäyttämiseen oli se, että Leen kopteri lensi liian lähellä poliisihelikopteria. Kun kopteri oli laskeutunut, Tommy Lee ja helikopterin pilotti poistuivat paikalta. TMZ-nettisivuston mukaan poliisi löysi lentäjän myöhemmin läheisestä hotellista. Aluksi poliisi epäili pilottia ilmaliikennejuopumuksesta. Hänet pidätettiin ja vietiin verikokeisiin. Pilotti kertoi kuitenkin nauttineensa alkoholia vasta hotellilla kopterin laskeuduttua. Lentäjä vapautettiin todisteiden puutteen vuoksi.

 

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaaja kuoli kesken tandemhypyn

03.02.2009 07:18, päivitetty 03.02. 08:45 

 

Daniel Pharr sai tyttöystävältään joululahjaksi tandemhypyn kokeneen laskuvarjohyppääjän kanssa. Hyppy sujui viime lauantaina mainiosti siihen asti, kunnes ohjaaja George Steele lakkasi vastaamasta Pharrin kysymyksiin.

 

Varjo oli jo auennut, ja Pharr pysyi rauhallisena sotilaskoulutuksensa ansiosta. Hän teki kuten oli elokuvissa nähnyt ja ohjasi laskuvarjon alas naruista vetelemällä.

 

Ilmeisesti sydänkohtauksen saaneen Steelen hyväksi ei ollut enää maassa tehtävissä mitään.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1640367

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ympärillä ei ole varjoja, mikä tukisi sitä, että kone on erittäin matalalla tai maassa. Kuinkahan vanhoja GE:n Australian kuvat tällä hetkellä ovat?

 

Koska kone on pienempi kuin aurinko, riittävän kaukana maasta ollessaan varjoa ei muodostu käytännössä lainkaan. Lisäksi, vaikka varjo näkyisi, niin jos aurinko paistaa esimerkiksi 45 asteen kulmassa, varjo on sivusuunnassa yhtä kaukana koneesta, kuin kone on korkealla.

 

Ei niissä muissakaan Google Earthista bongatuista matkalentokorkeudessa olevista koneissa varjoja näy.

 

-tl

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havaijille muuttanut pariskunta tarjoaa maksullisia sightseeing-lentoja moottoroidulla liitovarjolla riippuliitimellä. Ymmärtääkseni lennot ovat kuitenkin "kurssin" tutustumislentoja ja kyydittävät henkilöt "oppilaita". Moottoroitu liidin lienee sielläpäin "ameriikan ultra" johon ei tarvita FAA:n lupakirjaa eikä niille taida ansiolupakirjaa olla olemassakaan. Hinnat alkaen puoli tuntia @ 135 taalaa. DVD lennosta lisämaksusta, myös HD:nä.

 

3-sivuinen artikkeli:

 

http://www.starbulletin.com/travel/hawaiisbackyard/20090208_hawaiis_back_yard.html

 

http://www.paradiseairhawaii.com/

 

(Aina menee jostain syystä liitovarjot ja riippuliitimet sekaisin  :-\ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kyseessä liitovarjo eikä varjoliidinkaan, vaan A-luokan ultra eli tuttavallisemmin trike. Laite on periaatteessa riippuliitimen siipi johon on kiinnitetty moottori ja yksi- tai kaksipaikkainen kori. Riippuliitimen sijaan siipenä voi käyttää myös nimenomaan trikeä varten suunniteltua siipeä. Nämä ovat painopisteohjattuja ja suhteellisen helppoja lentää. Maailmalla niitä on todella paljon ja ne ovat aika edullisia, mutta Suomessa niitä on vähän byrokraattisista syistä. Ilmailu-lehdessä oli muistaakseni juttua trikeistä ihan muutama numero sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä täytä erikoisen tapauksen tunnusmerkit: arizonalainen Jessica Cox, 25, joka on syntynyt ilman käsiä, on opetellut lentämään käyttäen pelkästään jalkojaan ja on nyt saanut Sport Pilot-lupakirjan. Asiaa helpottaa se, että kurssi lennettiin Ercoupella, jonka ohjausjärjestelmässä ei ole polkimia, joten konetta ei tarvinnut modifioida.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/ArmlessPilotProvesHerCapabilities_199010-1.html

 

Omat sivut:

 

http://www.rightfooted.com/index.htm

 

Tavoitteita lisää: kun tulee 150 tuntia täyteen, Jessica Cox aikoo ruveta lennonopettajaksi (sport pilot-kategoriaan siis).

 

http://www.azstarnet.com/metro/280301

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mickey Rourke aiheutti melkoisen hämmingin Heathrow'n lentokentällä Lontoossa. Ykkösluokassa Lontoosta New Yorkiin matkustanut nöyrtynyt paha poika joutui pakkaamaan uusiksi laukkunsa, kun matkatavarat paukkuivat neljä kiloa yli vaatimusrajojen. Lentohenkilökunta ja muut matkustajat häkeltyivät nähdessään, mikä miehen laukussa oikeasti painoi. Rourke oli näet tunkenut 36 kiloa painaneen kapsäkkinsä täyteen kenkiä!

 

- Sitä oli hyvin hämmentävää katsoa. 36 kiloa kenkiä on aika paljon miehelle. Victoria Beckhamilla ne voisi ymmärtääkin, muttei Rourken tapaiselle kovikselle, kenttätyöntekijä päivitteli Sunday Mirror -lehdelle.

 

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailmalla niitä on todella paljon ja ne ovat aika edullisia, mutta Suomessa niitä on vähän byrokraattisista syistä. Ilmailu-lehdessä oli muistaakseni juttua trikeistä ihan muutama numero sitten.

 

Tiedustelisin, että mitähän nämä byrokraattiset syyt ovat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinaa vaivaavaa kuivuutta vastaan käytetään kaikkia mahdollisia aseita. Sadetta yritetään saada aikaan mm. raketeilla, tykinlaukauksilla ja kylvämällä kemikaaleja esim. AN-26-rahtikoneista. Kuivuutta vastaan taistelevilta lentokoneilta on poistettu lähes kaikki mahdolliset liikennöintimaksut.

 

http://news.xinhuanet.com/english/2009-02/16/content_10829623.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grand Canyonin alueella reservaattiaan hallinnoivat Hualapai-intiaanit ovat takavarikoineet kalpeanaaman asuntoauton hänen ollessaan lentelemässä Ameriikan ultrallaan kyseisellä alueella ja yrittävät rokottaa lisäksi "ilmatilan vuokraa" 25000 taalaa. FAA:n mukaan inkkarit eivät ilmatilaa omista eivätkä voi siitä laskuttaa.

 

http://www.azdailysun.com/articles/2009/01/22/news/20090122_front_189411.txt

 

Inkkarit ovat palauttaneet asuntoauton, mutta pitävät edelleen panttinaan lentolaitetta ja kameralaitteistoa. Osoitus siitä, kuinka lakimies osaa kääntää asiat päälaelleen, on intiaanien lakimiehen väite, että intiaanien takavarikointi (mikä tapahtui ilman vaadittavaa warrant-lupaa reservaatin ulkopuolella, missä intiaaneilla ei ole sananvaltaa) on "laillinen", koska kalpeanaama muka "varasti intiaaneilta heidän omaisuuttaan" lentämällä ilman maksua "heidän ilmatilassaan" - eikä FAA ole myöntänyt intiaaneille mitään erikoisoikeuksia ilmatilan suhteen, etenkään kun väitetty "ilmatilan loukkaus" tapahtui reservaatin ulkopuolella sekin. Jee.

 

http://www.azdailysun.com/articles/2009/02/20/news/opinion/20090220_opini_191224.txt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehdestä poimittua:

 

Lentäjä hiiltyi

 

SVEITSIN lentoyhtiön lähtö Lontoosta viivästyi kaksi tuntia, kun koneen lentäjä poltti päreensä joutuessaan riisumaan kenkänsä ja vyönsä turvatarkastuksessa. Tuohtunut pilven veikko oli silloin laskenut housunsa alas, näyttänyt turvamiehille ns. kikkeliään ja kysynyt, halusivatko he mahdollisesti tarkastaa senkin, koska kyse saattoi olla ladatusta aseesta. Rähinän takia koneeseen jouduttiin hakemaan toinen lentäjä. ;D

 

http://www.iltalehti.fi/hullumaailma/200902209113662_hu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pallonpyörittäjä Beckhamin vaimolla, entisellä maustetytöllä Victorialla on kuulemma kovasti terveysuhkia, koska ressukka istuu liikaa lentokoneessa  :-\ Veritulppa, rintasyöpä ja happivajaus vaanivat:

 

Farrol Kahn, director of the Aviation Health Institute in Britain, said Victoria was at risk of deep-vein thrombosis, breast cancer and suffering from lack of oxygen.

 

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25096041-5012974,00.html

 

Ehkä lentokoneiden miehistö sentään istuu tai seisoo koneessa useammin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pallonpyörittäjä Beckhamin vaimolla, entisellä maustetytöllä Victorialla on kuulemma kovasti terveysuhkia, koska ressukka istuu liikaa lentokoneessa  :-\ Veritulppa, rintasyöpä ja happivajaus vaanivat:

 

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25096041-5012974,00.html

 

Ehkä lentokoneiden miehistö sentään istuu tai seisoo koneessa useammin?

 

No voi voi. Mä voisin kyllä olla vapaa-ehtoinen testailemaan rouvan rintaa lentomatkojen aikana sen tissikyhmyn varalta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukialukselle laskeutuminen yöllä Hornetilla ei taida olla ihan helppoa seuraavasta uutisesta päätellen:

 

http://www3.signonsandiego.com/stories/2009/feb/28/1m28plane00333-navy-jet-wrong-approach-startles-ne/?zIndex=59987

 

Hornet-pilotti oli siis ollut lentotukialus Nimitzin laskukierroksessa (2 tuntia auringonlaskun jälkeen) ja joutunut vetämään ylös ja lähtemään tekemään laskua San Diegoon "polttoaineen vähäisyyden takia". Rivien välistä voinee päätellä, että tukialuslaskua oli yritetty jo muutaman kerran eikä siitä tullut mitään? North Islandissa oli pilvistä, joten piti yrittää jatkaa Miramariin. Tutkalennonjohtaja käski kaartamaan pohjoiseen, mutta pilotti kaartoi 30 astetta liian pitkälle ja oli menossa laskuun erehdyksessä Montgomery Fieldin siviilikentälle (jossa pisin kiitotie on vain 1400 m mittainen), kunnes lennonjohto käski keskeyttämään myös sen lähestymisen ja ohjasi lopulta perille Miramariin. 1200 jalan korkeudessa AGL lentänyt Hornet pelästytti lisäksi paikalliset asukkaat  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollegani intoutui Turkkilaisten lentoturman johdosta muistelemaan aikaansa Finnairilla noin 30 vuotta sitten. Aina kun Turkkilaiset tulivat tai lähtivät, kerääntyi joukoittain työntekijöitä seuraamaan tätä jännittävää tapahtumaa. Turkkilaisilla oli näet tapana viedä kiitotien lamppuja mennessään, sen verran huolettomasti silloin lenneltiin. Liekö ollut henkilöstöllä tapana jopa veikatakin tästä.

 

"Kops, siinä lähti taas yksi lamppu mennessään"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään