Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 256 viestiä aiheessa

Olen antanut kertoa itselleni että useinkin veikattiin, ei toki isosta rahasta mutta mikä lamppu ja miten päättyy.

Joskus myös veikkaus liittyi aiheeseen "saavatko edes lähtöluvan" vai "riittävätkö rahat tankkaukseen".Kuulemma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samainen kollega koki myös elämänsä nopeimman urakehityksen Finnairilla tuolloin. Hän aloitti ihan pohjalta, tavallisena lastinkäsittelijänä rahdissa. No, kävipä niin, että joku unohti Ruotsalaisten ison lastin puukenkiä sateeseen viikoksi. :D

 

tuohon aikaan oli hyvin tarkkaa siitä, kuka sai puhua ruotsia asiakkaille. Vain tietyn aseman omaavat henkilöt saivat näin tehdä. Kollegalta kysyttiin, että puhutko sinä ruotsia? No kyllähän se hyvin sujuu. Muilla kieli ei ollut oikein hallussa.

 

Asia ratkaistiin niin, että kaverille kerrottiin, että seuraavana päivänä olet sitten ylennetty trukkikuskiksi. No mikäs siinä. Seuraavana aamuna esimies tuli luokse ja tuumasi, että huomenna sinut yllennetään palettimestariksi. Okei kaveri mietti, tässähän on työt lähtenyt hyvin käyntiin. Ensimmäisenä päivänä palettimestarina esimies tuli jälleen aamulla  juttusille. "Huomenna olet sitten jo lastikirjuri ja sinulla olisi vähän asioita ruotsalaisten kanssa."  :)

 

Hyvä urakehitys neljässä päivässä! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastapainoksi kerrottakoon tarina jonka kuulin ystävältäni, joka on pitkänlinjan matkailualan ammattilainen. Uran alussa hän oli Aurinkomatkojen oppaana. Mennään taas noin 30 vuotta taaksepäin.

 

Tuolloin seuramatkailu lentäen oli hiljattain aloitettu ja ja tyyli oli hiukan rehvakkaampaa kuin nykyisin. Kohdemaana oli Espanja, kuinkas muuten. Tällöin Suomalaiskoneen saapuminen herätti aina laajaa kiinnostusta. Siihenaikaan kone jäi parkkiin aina kentälle. Vastassa suomalaisoppaiden  lisäksi oli laaja kirjo kenttähenkilökuntaa. Vieraanvaraisuudesta ei ollut kyse, sillä silloin tultiin katsomaan ja arvuuttelemaan, että montako suomalaista tippuu koneesta. Matkalaiset olivat nimittäin poikkeuksetta niin pahasti laitamyötäisessä, että aina joku kompuroi portaissa. 

 

En ihmettelisi, jos tuolloinkin olisi asiasta pieniä vetoja vedetty.

 

  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti, nimittäin kaikki eivät edes koneessa silloin kävelleet, kone tyhjennettiin kuitenkin aina ennen uuden karjan sisääntuloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuo ollut eriskummallista aikaa.  ;D

 

No, pitää muistaa, että suurinpiirtein tuohon aikaan naiset ei yksin päässeet ravintolaan ja sama sillivoileipä kiersi baarissa pöydästä pöytään, kun ilman ruokaa ei tarjoiltu alkoholia. Oli sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-paikkaisen gyrokopterin miehistö on pidätetty Englannista murhasta epäiltyinä heidän törmättyään gyrokopterillaan metsästäjään, jonka metsästystoverit väittävät gyrokopterin vainonneen heitä kahden viikon ajan. Metsästäjä siis menehtyi törmäyksessä saamiinsa vammoihin  :-\

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/coventry_warwickshire/7934804.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viisi australialaista on jumissa Indonesian Papuassa lennettyään sinne 12. syyskuuta pikkukoneella, ilman viisumeita, sellaiselle pikkukentälle, joka ei ole maahantulokenttä. Indonesian viisumeita saa kylläkin 14 muulla kentällä, mutta niistä ei yksikään sijaitse Papuassa. Aussit ovat päässeet vankilasta kotiarestiin, mutta oikeudenkäynti heitä vastaan alkaa ehkä vasta 3 kuukauden kuluttua. Maahantulorikkomuksesta voi tulla jopa 7 vuotta vankeutta.

 

Sattumoisin nyt on "visit Indonesia year"  ;D mutta siitä ei ole apua, kun kohde on Papua... siis muistakaa tutkia maahantulomääräykset kun lähdette pikkukoneella palloa kiertämään.

 

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/09/29/2377330.htm?section=australia

 

Kuusi kuukautta on kulunut, ja papualainen ylempi oikeusaste on lopultakin päättänyt vapauttaa kyseiset viisi vähemmän viisasta vierailijaa.

 

http://www.smh.com.au/world/papua-interlopers-free-to-go-20090310-8u7n.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusi kuukautta on kulunut, ja papualainen ylempi oikeusaste on lopultakin päättänyt vapauttaa kyseiset viisi vähemmän viisasta vierailijaa.

 

http://www.smh.com.au/world/papua-interlopers-free-to-go-20090310-8u7n.html

 

 

Uusi käänne: Papuan syyttäjäviranomaiset aikovat valittaa vapautuspäätöksestä Korkeimpaan Oikeuteen, mikä tietää ainakin sitä, että ausseilta takavarikoitu Partenavia P.68 pysyy edelleen takavarikoituna  :-\

 

http://old.thejakartapost.com/detailheadlines.asp?fileid=20090312.B08&irec=7

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä ammatti, jolla tuntuu tienaavan laman aikana: aircraft repo man. Repo = siis repossession eli sellaisten (tavallisesti) autojen ja myös lentokoneiden takavarikointi, joista on jäänyt osamaksut tai lainanlyhennykset maksamatta. Kalifornialainen mies kiertää lentokenttiä iso avainnippu laukussa ja ilmeisesti lentää pois koneet, jos avaimet sopivat, ja ellei sovi, pistetään potkurilukko paikalleen...

 

http://business.theage.com.au/business/sinking-economy-has-repo-man-soaring-20090314-8yft.html

 

Autojen takavarikoinnista löytyy YouTubessakin monta hilpeää pätkää haulla "repo man".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Only in America  :o

 

Jenkkiopiskelija on haastanut US Airwaysin oikeuteen kadonneesta XBoxistaan ja vaatii yhtiöltä miljoonan USD korvausta

 

biz.yahoo

 

Tyypillisiä Jenkkejä.... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1935 pitkänmatkan lennolla kadonneen australialaisen ilmailun pioneerin Sir Charles Kingsford Smithin kone on mahdollisesti löydetty meren pohjasta Myanmarin (Burman) vesillä, mutta varmuutta ei vielä ole:

 

http://www.theage.com.au/national/kingsford-smiths-plane-wreck-found-filmmaker-20090321-951x.html

 

Tarkemmat etsinnät ja mahdollisen hylyn nosto vaatisivat ainakin 10 miljoonaa dollaria, ja epäilijöitä riittää perhepiirissäkin:

 

http://www.smh.com.au/national/kingsford-smith-not-likely-says-dick-smith-20090321-94yj.html

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Kingsford_Smith

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltalainen David Holmes on saattanut leveän hymyn varmasti lukuisten Southwest Airlinesin matkustajien huulille räppäämällä lentokoneen turvallisuusohjeet tylsän monologin sijaan, uutisoi Ananova uutissivusto.

 

- Yleensä en kerro matkustajille, että aion räpätä turvallisuusohjeet. Olen saanut "showstani" paljon positiivista palautetta. Kerran eräs miesmatkustaja kertoi minulle kuunnelleensa ensimmäistä kertaa elämässään ohjeistuksen alusta loppuun, humoristinen David Holmes kertoo.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikkalainen uutiskanava ABC News väittää, että Red Bull USA:n yleisötapahtumissa esiintyvä Grumman Albatross-lentovene on yleisölle vaarallinen ja "siivet saattavat katketa koska tahansa". Lisäksi toimittaja väittää, että entisen Coast Guardin koneen päiväkirjoista on "vähennetty" 900 lentotuntia, eikä nyt experimentalrekisteröity kone saisi ottaa matkustajia kyytiin.

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=48cf69d2-1f12-4ddd-9321-56523b90e978& (lopussa linkki Red Bullin Albatross-sivuille)

 

ABC Newsin video asiasta:

 

http://abcnews.go.com/Video/playerIndex?id=7205994

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlaisia matkustajankuljetus peräkärryjä hesa-Vantaallakin aikoinaan oli, joskus niistä kuviakin osunut silmiin mutta nyt en kyllä osaa sellaista kuvaa löytää.

 

Mutta tuskin Zilin vetämiä  ;D  eikä bussista rakenneltuja ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuusi meksikolaista rosvoa pakotti aseella uhaten amerikkalaisen pilotin perheineen ulos perheen Cessna 206:sta, minkä jälkeen rosvojoukko sytytti autonsa tuleen, astui koneeseen ja lensi tiehensä  :o Tapaus sattui tiistaina Baja Californian niemimaalla sijaitsevalla meksikolaisella korpikentällä. Kone menee mahdollisesti salakuljettajien käyttöön.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/AirplaneStolenAtGunpoint_InMexico_197669-1.html

 

 

Meksikolaisten rosvojen varastamaa C206:ta ei ole nähty sen koommin. Koneen omistaja, Idahon osavaltiosta kotoisin oleva mies, kertoo tapauksesta yksityiskohtaisesti:

 

http://www.idahostatesman.com/localnews/story/720958.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Queposissa, Costa Ricassa voit viettää yösi B727ään rakennetussa hotellihuoneessa (oikeastaan kyseessä on huoneisto). Huoneisto on osa sademetsässä olevaa lomakeskusta.

inhabitat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä neropatti Kanadasta:

 

CADORS Number: 2009C0595

 

 

Date: 2009/03/13

Further Action Required: No

O.P.I.: System Safety

Narrative: A private Cessna 310 with 2 people on board was doing circuits and on the downwind leg at Airdrie when the pilot advised he was demonstrating feathering one engine with the gear and flaps down. The aircraft could not sustain flight on one engine with both gear and flaps deployed and descended to the ground approximately 1 mile short of Runway 30. The aircraft received substantial damage however, the occupants were not injured. TSB report to follow.

 

Narrative: UPDATE TSB reported that the pilot of the Cessna 310 was joining the circuit at the Airdrie, AB airport. He was demonstrating a single-engine approach and landing for his passenger, and on downwind shut down the left engine and feathered the propeller. Shortly thereafter the pilot selected the gear down and extended the flaps to 30°. The aircraft began to descend and full power on the remaining engine could not maintain altitude. The flaps and gear were retracted as the aircraft turned onto the final approach, but there was insufficient time for the aircraft to recover from the descent. The aircraft impacted a snow-covered field about 1 mile short of the runway threshold, resulting in substantial damaged to the aircraft but no injuries to the 2 occupants.

 

---------------------------------------------------------

 

Siis: onnellinen monimoottoripilotti halusi näyttää matkustajalle, miten toinen moottori sammutetaan ja potkuri lepoutetaan. Unohti kuitenkin, että C310 ei pysy ilmassa yhdellä moottorilla, jos laipat ja telineet ovat alhaalla.

 

Kone tuli siis tonttiin  :thmbup:  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään