Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Fort Smith, Arkansas eilen: Mies ajoi pickup-autollaan lentokentän portista läpi ja yritti sisään lentokoneeseen. Todistajien mukaan mies halusi Israeliin ja "miehellä oli vastaukset kaikkiin kysymyksiin"  :P Muuten hyvä, mutta lentokoneesta puuttui potkurit...

Poliisi vei pois.

http://www.katv.com/news/stories/0409/613590.html

Kyllähän vahva usko pari puuttuvaa propellia aina korvaa...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä milloin tämä on tapahtunut..mutta kumminkin..

Eli: Lehmiä kannataa varoa myös lennettäessä..  ;D

"Cow strike" ;D Kuinkas ammun mahtoi tuossa pelissä käydä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vampire siirrettiin maalaamosta Suomen Ilmailumuseoon. Meinasi olla koneen viimeinen matka. Onneksi heilunta lakkasi ennen pakkopudotusta.

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

92-vuotias wing commander Ken Wallis, MBE, haluaa rikkoa nimissään olevan gyrokopterien nopeusennätyksen (129,1 mph) itse rakentamallaan pelillä. Ongelmana on kuitenkin se, että Englannin ilmailuviranomainen on kieltänyt gyrokoptereita lentämästä yli 70 mph nopeudella  ::)

Norwich Evening News

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

92-vuotias wing commander Ken Wallis, MBE, haluaa rikkoa nimissään olevan gyrokopterien nopeusennätyksen (129,1 mph) itse rakentamallaan pelillä. Ongelmana on kuitenkin se, että Englannin ilmailuviranomainen on kieltänyt gyrokoptereita lentämästä yli 70 mph nopeudella  ::)

Ziiz, mikä tilanneyhdistelmä  :o Toivottavasti tuo 70 mph rajoitus osoittautuu ainoaksi ongelmaksi!

Godspeed, toivottaa nimim. "Power Pushover"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lintupapereita vaan tekemään.

Noiden isompien lintujen kanssa viime aikoina jonkun verran samassa nostossa lentäneenä sitä on tullut katseltua, että ei ne ihan helposti häiriinny. Joskus toivoisi, että niitä hirvittäisi aikaisemmin, niin ei itseä hirvittäisi.

Itse asiassa haukkoja näyttää purjekoneen läheisyys aikaisemmin ahdistavan kuin kotkia. Kotkat tuntuvat ajattelevan ilmatilan kuuluvan heille ammoisena nautinto-oikeutena (eivät välttämättä ole väärässä) ja eivät ihan hevillä väistä.

Espanjassa britit kertoivat joidenkin kotkien olleen aggressiivisia ja kertoipa yksi menettäneensä wingletin kotkakohtaamisessa. Kotka tosin menetti enemmän.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paikallinen poliisilaitos Palm Bayssä Floridassa alkaa lentää etsintä- ja valvontaoperaatioita moottoroidulla varjolla, jossa toki on teksti "poliisi" (ks. kuva) ja peffan alla luodinkestävä istuin varmuuden vuoksi  ;)

http://www.tcpalm.com/news/2009/apr/22/palm-bay-police-patrol-paraglider/

Varjo on saatu lahjoituksena ja varusteita parannettiin pahoilta pojilta takavarikoidulla käteisellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lintupapereita vaan tekemään.

Noiden isompien lintujen kanssa viime aikoina jonkun verran samassa nostossa lentäneenä sitä on tullut katseltua, että ei ne ihan helposti häiriinny. Joskus toivoisi, että niitä hirvittäisi aikaisemmin, niin ei itseä hirvittäisi.

Itse asiassa haukkoja näyttää purjekoneen läheisyys aikaisemmin ahdistavan kuin kotkia. Kotkat tuntuvat ajattelevan ilmatilan kuuluvan heille ammoisena nautinto-oikeutena (eivät välttämättä ole väärässä) ja eivät ihan hevillä väistä.

Espanjassa britit kertoivat joidenkin kotkien olleen aggressiivisia ja kertoipa yksi menettäneensä wingletin kotkakohtaamisessa. Kotka tosin menetti enemmän.

-M-

Kävi mullekin kerran nuorena märkäkorvana, että kun kaartelin harjoituspurjekoneella Nummelassa syksyisessä nostossa aika korkealla, kurkiaura lähestyi minua, lentäen selvästi alempana kurssi kohti etelää. Siitä sitten lähdin tervehtimään lentäviä veljiä laittamalla koneen liukuun kohti auraa. Kun olin aika lähellä, tiput hokasivat "hyökkäävän" jättiläisen ja käänsivät hädissään ohjaussuuntansa kuka minnekin. En kyllä ikinä unohda sitä kaakatusta, minkä joka suuntaan hajoavasta lintuparvesta lähti. Kesti aikansa ennen kuin linnut jälleen löysivät toisensa ja saivat muodostelmansa kuntoon. Pakko myöntää, huono omatunto vaivasi lopun lentoani kun huomasin, millaisen säikähdyksen ja sekasorron rauhanomaiseksi tarkoitetulla tervehdyskäynnilläni olin saanut aikaan.

P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän aikaa säädin, että minkä otsikon alle tämä uutinen menisi, mutta onneksi muistin tämän ketjun:

"Törmäys hinauskoneeseen vei haukalta hengen"

http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=4&news_id=200916963664&rss=1

Vai päätyi tämäkin ihan lehteen asti. Tuo haukan törmäys hinauskoneeseen tapahtui heti sen jälkeen kun hinauskoneemme oli vetänyt meidät kevätkertauslennolle ja sitten kun se tuli laskuun niin haukka valitettavasti törmäsi siihen. Olihan purjelentokauden avausta kerrakseen: kovaa pintatuulta, vielä kovempaa ylätuulta, aaltoa yläkerrassa(jossa tuli myös noustua vähän), haukan törmäys hinauskoneeseen ja lehtijuttu vielä. Sääli vain pientä haukkaa  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävi mullekin kerran nuorena märkäkorvana, että kun kaartelin harjoituspurjekoneella Nummelassa syksyisessä nostossa aika korkealla, kurkiaura lähestyi minua, lentäen selvästi alempana kurssi kohti etelää. Siitä sitten lähdin tervehtimään lentäviä veljiä laittamalla koneen liukuun kohti auraa. Kun olin aika lähellä, tiput hokasivat "hyökkäävän" jättiläisen ja käänsivät hädissään ohjaussuuntansa kuka minnekin. En kyllä ikinä unohda sitä kaakatusta, minkä joka suuntaan hajoavasta lintuparvesta lähti. Kesti aikansa ennen kuin linnut jälleen löysivät toisensa ja saivat muodostelmansa kuntoon. Pakko myöntää, huono omatunto vaivasi lopun lentoani kun huomasin, millaisen säikähdyksen ja sekasorron rauhanomaiseksi tarkoitetulla tervehdyskäynnilläni olin saanut aikaan.

Vähän samantapainen juttu sattu kerran, kun toimme purjekonetta Savonlinnasta Punkaharjulle talveksi halliin.

Jäimme pyörimään kentän lähelle tappaaksemme siirtolennolla kertynyttä korkeutta pois ennen laskua. Punkaharju on lintujen yleisellä muuttoreitillä ja iso hanhiparvi lähestyi pohjoisesta n. 400-300 korkeudessa kaartavaa Blanikia samalla korkeudella. Hanhet eivät osanneet päättää kummalta puolen Blanikin kiertäisivät ja niinhän siinä kävi että parvimuodostelma hajosi pahemman kerran, mutta järjestäytyi kyllä pian uudestaan meidät ohitettuaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Manhattanilla ja New Jerseyn puolella evakuoitiin toimistoja terroriteon pelossa, kun kaksi F-16-hävittäjää seurasi 747:ää, joka kierteli matalalla mm. Vapaudenpatsaan lähistöllä. Kyseessä oli "valokuvausoperaatio" josta piti oleman tiedotettu viranomaisille, mutta Wall Street Journalin mukaan mm. lentokenttiä ylläpitävä Port Authority ei ollut tapauksesta tietoinen etukäteen  :-\ Oliko hieman huonosti harkittu juttu?

http://www.connpost.com/breakingnews/ci_12237163

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tutkijat kokeilevat kesällä vilkkuvien valojen vaikutusta lintujen käyttäytymiseen Huron-joen suistoalueella Michiganissa. Kauko-ohjattaviin lentokoneiden pienoismalleihin asennetaan säädettävät valot ja kameralaitteisto. Tarkoitus on siis selvittää, millaisilla valoefekteillä saataisiin linnut pakenemaan ja siten ehkäistäisiin lintutörmäyksiä.

http://www.sanduskyregister.com/articles/2009/04/28/front/1304946.txt

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alaskassa viime lauantaina: 26-vuotias ässä, jolla ei ole lupakirjaa, huvitteli Knik River-joella luistelemalla koneen tundrarenkailla joen pinnalla. Kävi kuitenkin pikku käpy, kun pyörät osuivat hiekkasärkkään. Kone meni nurin jokeen. Sankarin esitys tarttui silminnäkijän videolle. Ässän kaverit tulivat paikalle ja yrittivät piilottaa koneen pusikkoon, minkä jälkeen kaikki häipyivät ennenkuin poliisi ehti paikalle. 

http://www.adn.com/news/alaska/story/779593.html

Videota löytyy täältä:

http://www.ktuu.com/Global/story.asp?S=10284411

Koneen omistaa joko kaveri itse tai sitten samanniminen isäukko.

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=59739

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alaskassa viime lauantaina: 26-vuotias ässä, jolla ei ole lupakirjaa, huvitteli Knik River-joella luistelemalla koneen tundrarenkailla joen pinnalla.

Koneen omistaa joko kaveri itse tai sitten samanniminen isäukko.

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=59739

Jutussa sanotqaan , että : "He later returned to fly his father's battered plane home from the crash site about six miles south of Palmer, the report says." Eli taisi olla isukin kone, mitähän isukki mahtoi tuumia pojan sanoessa, että " Sori vaan, lensin sun lentsikkas nokilleen tohon jokeen" ...

Hieman aiheen sivusta, mutta mitenkähän vakuutus toimii tuollaisessa tilanteessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään