Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Pitts S2S on the road:

 

[ attachment removed / expired ]

 

FAA:n alustavien ilmoitusten kellonaika ei ole sama kuin paikallinen aika Kaliforniassa, joten maantielle lasku on tod näk tapahtunut eilen.

 

Näyttäisi olevan Sean Tuckerin kone:

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=N260SP&distinct_entry=true

 

Onneksi damage- ja injury-merkintöjä ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olevan Sean Tuckerin kone:

 

Tekevälle sattuu. Eihän siitä ole, kuin kolmisen vuotta, kun edellisen kerran napsahti. Silloin heppu hyppäsi onnistuneesti laskuvarjolla. Mutta kuinka kauan hyvää tuuria jatkuu? Toivottavasti se oli Seanin viimeinen kaputti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut varsinainen kaputti, vaan gasolino finito e propello stoppo  ;D

 

http://www.ksbw.com/news/19363804/detail.html

 

Kaputti mikä kaputti, jos joudutaan laskeutumaan muualle, kuin lentokentälle ilman etukäteissuunnittelua.

 

Vaan aika amatöörimäinen virhe noin kovalle pilotille päästää polttoaine noin loppumaan. Alkaako ukko pehmenemään? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no. Kaputt (saksaa) periaatteessa tarkoittaa, että on rikottu jotakin. Tässä ei särkynyt muuta kuin kipparin ylpeys  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä kai rikottiin joitakin säännöksiä. Pilotin kai pitäisi pystyä ennen lentoa varmentamaan, että kasoliini riittää kohteeseen, paluuseen tai varakentälle. Näin olen ymmärtänyt.

 

Niin no, jos siinä päristellessä katoaa sekä ajan että paikan taju, voi menovesi loppua ikään kuin huomaamatta. Siinähän auttaa silloin tankin mittarin koputtelu perinteisesti.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitts S2S on the road:

 

Näyttäisi olevan Sean Tuckerin kone:

 

 

Tuckerin oma selitys tapahtuneelle. Laskeutrumisen syynä oli moottorin käyntihäiriöt ja Tucer pelkäsi motin sammuvan kokonaan. Käyntihäiriöiden syyksi paljastui polttoaineen syöttöä hoitava tietokone. Tarkistuksen jälkeen Tucker lensi koneen "kotiin"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manhattanilla ja New Jerseyn puolella evakuoitiin toimistoja terroriteon pelossa, kun kaksi F-16-hävittäjää seurasi 747:ää, joka kierteli matalalla mm. Vapaudenpatsaan lähistöllä. Kyseessä oli "valokuvausoperaatio" josta piti oleman tiedotettu viranomaisille, mutta Wall Street Journalin mukaan mm. lentokenttiä ylläpitävä Port Authority ei ollut tapauksesta tietoinen etukäteen  :-\ Oliko hieman huonosti harkittu juttu?

 

 

Lennon kustannukset olivat 328,835 USD eli n. 247 000 €. Kuvia ei alunperin pitänyt julkistaa, mutta nyt kuitenkin on päätetty toisin. Kuvat ja raportti lennosta julkistetaan ensi viikolla. Raportissa kerrotaan mm. miksi kyseinen lento päätettiin tehdä.

 

cnn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manhattanilla ja New Jerseyn puolella evakuoitiin toimistoja terroriteon pelossa, kun kaksi F-16-hävittäjää seurasi 747:ää, joka kierteli matalalla mm. Vapaudenpatsaan lähistöllä. Kyseessä oli "valokuvausoperaatio" josta piti oleman tiedotettu viranomaisille, mutta Wall Street Journalin mukaan mm. lentokenttiä ylläpitävä Port Authority ei ollut tapauksesta tietoinen etukäteen  :

 

 

Jutun seurauksenna White House Military Officen johtaja  Louis Caldera on eronnut. Caldera oli viime kädessä vastuussa lennosta. Hemmo ei vain muistanut informoida tapahtumasta kenellekään  :-[:thmbdn:

 

cnn

 

"Caldera ok'd the flight and told New York police and city officials but also told them the information was classified. He did not, however, tell key Obama officials so Obama was unaware of the flight, presumably until his Blackberry started ringing."

 

Se paljon puhuttu kuva lennosta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoiltakin pojilta unohtuu joskus telineet sisään. C-17-kuljetuskone liukui tammikuussa Afganistanissa vatsallaan kiitotiellä yli kilometrin verran, kun kukaan ei ollut huomannut ongelmaa ajoissa, ei pilotit eikä lennonjohto, ja myös GPWS oli jostain syystä kytketty pois päältä.

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=b8add691-fb25-49cb-bd4e-0c69107b882f&

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaippa tämäkin jotenkin ilmailuun/lentämiseen liittyy  :-\

 

"Lempäälän Ideaparkkissa otettiin tänään käyttöön suomen ensimmäinen vertikaalinen tuulitunneli, Aerodium. Lentokorkeus Aerodiumissa voi nousta jopa 15 metriin. Laitteessa voi käydä kokeilemassa, miltä lentäminen tuntuu, kertoo Harri Silvan Spider Productionista.

 

Paikalla kouluttajina on Torinon olympialaisissakin esiintyneitä lentäjiä, joiden opastuksessa alkeet lentämiseen on helppo oppia. Aloittelijalla on koko ajan ohjaaja mukana, ja lentokorkeus on 3-5 metrin välillä. Taitojen karttuessa lentokorkeus voin nousta jopa 15 metriin. Aerodium on Lempäälässä heinäkuun puoleenväliin saakka."

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoinen telinevaroitusjärjestely TMB700:ssa: ATPL-tason pilotti teki laskua ja luuli, että telineet ovat alhaalla ja lukittu, koska kolme vihreätä valoa paloi. Kuitenkin, samalla paloi myös yksi punainen valo, mikä tarkoitti sitä, että telineet eivät olleet lukittuneet, ja punainen valo "menee kolmen vihreän edelle". Niinpä nokkateline petti ja vaurioita tuli.

 

AAIB:n raportti suosittelee selvennystä käsikirjaan tältä osin.

 

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/EADS%20Socata%20TBM%20700C1,%20N700GY%2005-09.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittiläinen James Boole oli Venäjällä harrastamassa laskuvarjohyppyä ja hyppäsi lentokoneesta 1 860 metrin korkeudessa lumipeitteisen vuoren yllä. Boolen oli määrä saada toiselta hyppääjältä merkki, milloin avata laskuvarjoa. Merkki tuli liian myöhään, ja Boolen varjo ei ehtinyt avautua. Mies syöksyi maahan, mutta selvisi kuin ihmeenkaupalla hengissä, vaikka sai vaurioita selkäänsä ja kylkiluihinsa.

 

- Ajattelin vaimoani ja tytärtäni. Olin varma, että kuolen. Se tuntui hyvin surulliselta ja epäreilulta, Boole kertoi BBC:lle. Boole kiidätettiin hoitoon moskovalaiseen sairaalaan. Nyt hän on jo päässyt kotiinsa Englannin Tamworthiin.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittiläinen James Boole oli Venäjällä harrastamassa laskuvarjohyppyä ja hyppäsi lentokoneesta 1 860 metrin korkeudessa lumipeitteisen vuoren yllä. Boolen oli määrä saada toiselta hyppääjältä merkki, milloin avata laskuvarjoa. Merkki tuli liian myöhään, ja Boolen varjo ei ehtinyt avautua. Mies syöksyi maahan, mutta selvisi kuin ihmeenkaupalla hengissä, vaikka sai vaurioita selkäänsä ja kylkiluihinsa.

 

- Ajattelin vaimoani ja tytärtäni. Olin varma, että kuolen. Se tuntui hyvin surulliselta ja epäreilulta, Boole kertoi BBC:lle. Boole kiidätettiin hoitoon moskovalaiseen sairaalaan. Nyt hän on jo päässyt kotiinsa Englannin Tamworthiin.

 

iltalehti

Miksi hän tarvitsi merkin laskuvarjon avaamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi hän tarvitsi merkin laskuvarjon avaamiseen?

Ei ainakaan kokemattomuuttaan, takana  2500 hyppyä BBCn múkaan. Kaverii oli kuvaamassa toisen hyppäjän hyppyä dokumenttia varten. Liittyisikö tuo merkin anto jotenkin tuohon kuvaamiseen, siihen saavat alan harrastajat vastata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyi sattumalta tapa, millä tehdään 6,5 miljoonan dollarin tili (lähes) tyhjästä  ;)

 

1) Ostetaan pari tonttia läheltä Las Vegasin lentokenttää

2) Suunnitellaan tonteille hotelli/kasino, jonka korkeus on yli 110 jalkaa

3) Saadaan ilmailuviranomainen FAA ja piirikunta kieltämään hotlan rakentaminen, koska hotla on lentoeste

4) Haastetaan piirikunta oikeuteen ja voitetaan kaikissa oikeusasteissa 6,5 miljoonan taalan korvaus

5) Ei rakennetakaan hotlaa  8)

 

In one lawsuit, Steve Sisolak — now a county commissioner — sued the county years ago for restricting height after he bought parcels about a mile from a McCarran runway. He planned to build a hotel in excess of 110 feet tall (or sell the parcels to someone who would). The FAA said he shouldn’t surpass 66 feet, and the county agreed.

 

Sisolak sued and won a $6.5 million judgment that held up on appeal in the state and U.S. high courts. (He never built the casino.)

 

Löytyy täältä:

 

http://www.lasvegassun.com/news/2009/may/19/why-i-15-wont-go-two-levels-behind-strip/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyi sattumalta tapa, millä tehdään 6,5 miljoonan dollarin tili (lähes) tyhjästä  ;)

 

1) Ostetaan pari tonttia läheltä Las Vegasin lentokenttää

2) Suunnitellaan tonteille hotelli/kasino, jonka korkeus on yli 110 jalkaa

3) Saadaan ilmailuviranomainen FAA ja piirikunta kieltämään hotlan rakentaminen, koska hotla on lentoeste

4) Haastetaan piirikunta oikeuteen ja voitetaan kaikissa oikeusasteissa 6,5 miljoonan taalan korvaus

5) Ei rakennetakaan hotlaa  8)

 

Löytyy täältä:

 

http://www.lasvegassun.com/news/2009/may/19/why-i-15-wont-go-two-levels-behind-strip/

 

Hmmm...

Oisikohan Helsingin Lentoaseman likialueilla vapaita tontteja. Niin, ja  toinen kysymys: Olisiko kenelläkään lainata vähän fyffee

tonttikauppoja varten?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piaggio Avantin pilotilla ilmeisesti nopeat refleksit. Oli 10 henkeä yhteensä kyydissä ja teki laskua pikku stripille Oregonissa. Kone törmäsi kauriiseen. Pilotti veti takaisin taivaalle ja diverttasi isommalle kentälle, jossa ilmenikin, että teline oli kärsinyt ja kone meni kiitotieltä syrjään, muttei vahingoittunut pahemmin eikä tullut vammoja.

 

http://www.ktvz.com/global/story.asp?s=10375525

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään