Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Viisi australialaista on jumissa Indonesian Papuassa lennettyään sinne 12. syyskuuta pikkukoneella, ilman viisumeita, sellaiselle pikkukentälle, joka ei ole maahantulokenttä. Indonesian viisumeita saa kylläkin 14 muulla kentällä, mutta niistä ei yksikään sijaitse Papuassa. Aussit ovat päässeet vankilasta kotiarestiin, mutta oikeudenkäynti heitä vastaan alkaa ehkä vasta 3 kuukauden kuluttua. Maahantulorikkomuksesta voi tulla jopa 7 vuotta vankeutta.

 

Sattumoisin nyt on "visit Indonesia year"  ;D mutta siitä ei ole apua, kun kohde on Papua... siis muistakaa tutkia maahantulomääräykset kun lähdette pikkukoneella palloa kiertämään.

 

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/09/29/2377330.htm?section=australia

 

Yli 8 kuukautta ovat australialaiset nyt olleet Indonesian oikeusjärjestelmän käsittelyssä. Korkein oikeus Jakartassa on hylännyt Papuan syyttäjäviraston tekemän valituksen, joten kotiinpääsy alkaa lähestyä, mutta edelleen pitää odottaa ehkä viikko, jotta paperit valuvat Papuaan asti, minkä jälkeen pitää vielä saada passit takaisin.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,25616914-601,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku jätti Heathrow'n lentokentälle salkun, jonka sisältö yllätti viranomaiset. Laukkuun oli näet ahdettu peräti 20 kiloa kokaiinia. Huumeiden arvo katukaupassa on noin 800 000 puntaa (930 000 euroa). Iso-Britannian tulliviranomainen kertoi Metro.co.uk-verkkolehdelle, että laukun omistajaa ei ole vielä löydetty. Laukku saapui lennolla Meksikosta perjantaina.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tämä jo vähän vanha, mutta menköön. Hannes Archilla meinasi kirjaimellisesti mennä pelikaani turbiinista läpi Red bull Air Racen San Diegon osakilpailuviikonloppuna. Ainoa vaan, että ei ollut turbiinia...

 

1.

http://www.redbullairrace.com/cs/RedBull/RBImages/000/002/879/photo960x540/Red_Bull_Air_Race_San_Diego_2009__39.jpg?1242322377

 

2.

http://www.redbullairrace.com/cs/RedBull/RBImages/000/002/914/photo960x540/Red_Bull_Air_Race_San_Diego_2009__40.jpg?1242324166

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulinen curry pakotti Air Indian lentokoneen kääntymään takaisin lentokentälle perjantaina Intiassa. Sanomalehti Mumbai Mirror kertoo, että Mumbaista Frankfurtiin matkalla olleen koneen lentäjät käyttivät ruuman sammuttimia saatuaan ilmaisimista palohälytyksen. Mumbain lentokentällä hälytyksen syyksi paljastui matkatavaroiden joukossa ollut parin kilon pussi curryjauhetta, josta leijailleet hiukkaset laukaisivat turvajärjestelmän herkät sensorit.

 

Kone pääsi uudelleen matkaan 12 tunnin viivästyksen jälkeen. Mumbai Mirror -lehden mukaan samankaltaisia ongelmia on aiemmin aiheutunut mangoista ja lihatuotteista.

 

iltalehri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo baana lyhyt ole, mutta pilotti leijailee pinnassa turhan kauan. Ja kun huomasi, että menee pitkäksi, miksei vetänyt ylös?

 

Samaa mieltä,mutta kun otsikossa sanottiin että "kort landningbana....." :)

 

Ei vetäny ylös kun oli kiire alas,luulisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulinen curry pakotti Air Indian lentokoneen kääntymään takaisin lentokentälle perjantaina Intiassa. Sanomalehti Mumbai Mirror kertoo, että Mumbaista Frankfurtiin matkalla olleen koneen lentäjät käyttivät ruuman sammuttimia saatuaan ilmaisimista palohälytyksen. Mumbain lentokentällä hälytyksen syyksi paljastui matkatavaroiden joukossa ollut parin kilon pussi curryjauhetta, josta leijailleet hiukkaset laukaisivat turvajärjestelmän herkät sensorit.

 

Kone pääsi uudelleen matkaan 12 tunnin viivästyksen jälkeen. Mumbai Mirror -lehden mukaan samankaltaisia ongelmia on aiemmin aiheutunut mangoista ja lihatuotteista.

 

iltalehri

 

Höh...

 

 

Ettei vain olisi taas ollut Arbuusi  ;)?

 

-j

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä,mutta kun otsikossa sanottiin että "kort landningbana....." :)

 

Ei vetäny ylös kun oli kiire alas,luulisin.

 

Niin, kyllä se kiitorata muuttuu todellakin lyhyeksi, jos laskee leijumaan noin pitkään. Hankalaa on pyöräjarruja käyttää ilmassa  ;D

 

Pilotilla ei pitäisi olla ikinä kiire alas, jos on vaara, että tulee vaurioita. Fyysisiä tai materiaalisia. Näin tietenkin silloin kun esim. polttoainetta on riittävästi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa ollut tyyppitapaus Darwin awardseihin. Kysymys kuuluukin, miten meillä on asia hoidettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo baana lyhyt ole,

 

Älähän nyt. Kyllä se on lyhyt. 2100 feet eli 640 metriä. (SBH, St. Barths on kyseessä).

 

Lyhin minne olen itse laskeutunut Aztecilla taisi olla 830 metriä.

 

Oli tämä muuten esillä aikaisemmin videopätkissä paremmalla laadulla:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älähän nyt. Kyllä se on lyhyt. 2100 feet eli 640 metriä. (SBH, St. Barths on kyseessä).

 

Kaikki on niin suhteellista, ja riippuu millä vermeellä tuonne tarjoaa. Ja taidosta tuoda kone ehjänä alas. Kaveri veti nähdäkseni puoleen väliin baanaa vielä ilmassa. Ei jää paljon varoja jarrutella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki on niin suhteellista, ja riippuu millä vermeellä tuonne tarjoaa. Ja taidosta tuoda kone ehjänä alas. Kaveri veti nähdäkseni puoleen väliin baanaa vielä ilmassa. Ei jää paljon varoja jarrutella.

 

640 metriä ON lyhyt tuollaiselle kaksimoottorikoneelle. Se on lyhyt suurimmalle osalle koneista... Mutta tokihan tuo ihan puhtaasti pilot error on, kun ei vetänyt ylös...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

640 metriä ON lyhyt tuollaiselle kaksimoottorikoneelle. Se on lyhyt suurimmalle osalle koneista... Mutta tokihan tuo ihan puhtaasti pilot error on, kun ei vetänyt ylös...

 

Tuli mieleen että jos on kokematon pilotti ja nopeuttakin hieman liikaa, niin kenties maaefekti meinaa tehdä tepposet, eli kone ei millään haluaisi laskeutua maahan asti vaan meinaa koko ajan hypätä takaisin ilmaan, kunnes nopeus on pienentynyt tarpeeksi? Siihen kun yhdistetään liian lyhyt kiitotie, niin muuta ei tarvitakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toki on lyhyt kiitorata...korjaan kiitotie tuo 640 metriä, mutta jos kaveri olisi saanut Paipperin istumaan heti kynnyksen jälkeen, niin takuuvarmasti olisi pysähtynyt jo hyvissä ajoin. Nyt ensimmäiset jarrutusjäljet olivat tuolla kiitotien loppupäässä valkoisten merkkien kohdalla. Ensin muutama pomppu, ja sitten pelkkää mustaa viivaa. Voivat olla renkahatkin hiukan kantikkaat.  ;D

 

Riittääkö tuo kiitotie sitten ko. koneelle nousuunkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toki on lyhyt kiitorata...korjaan kiitotie tuo 640 metriä, mutta jos kaveri olisi saanut Paipperin istumaan heti kynnyksen jälkeen, niin takuuvarmasti olisi pysähtynyt jo hyvissä ajoin. Nyt ensimmäiset jarrutusjäljet olivat tuolla kiitotien loppupäässä valkoisten merkkien kohdalla. Ensin muutama pomppu, ja sitten pelkkää mustaa viivaa. Voivat olla renkahatkin hiukan kantikkaat.  ;D

 

Riittääkö tuo kiitotie sitten ko. koneelle nousuunkaan?

 

Riittää hyvin, jos matkustajat jäävät tuonne rannalle  ;D  Olin jopa katsovinani, että ko yksilössä oli jonkinlainen STOL-kitti, siivenkärjet eivät näyttäneet Aztecin vakiokamalta. Se vielä parantaa lyhyen radan operointimahdollisuuksia entisestään. Kyllä tuo Aztec taitaa Piperin malleista muutenkin olla paras valinta lyhyille / ei niin hyväkuntoisille baanoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttä on tunnetusti hieman hankala, eikä sinne saa laskeutuakaan ilman erityistä lupaa, joka pitää uusia vuosittain. Tuosta suunnasta lähestyttäessä baana viettää alaspäin, mutta toisaalta taas poislähtö ylämäkeen on kielletty.

 

Paikalliselta sivustolta:

 

The airstrip in St. Barths is small, and pilots are required to have special training to land. For many, the landing, especially on a windy day, is an adventure in itself.

 

 

http://www.st-barths.com/guidepgs/public_air.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuossa pääse vetämään laskuun tuolta veden suunnasta? Jos vielä on baana ylämäkeen, niin luulisi olevan helpompaa. Tuossa Ollen (ja viideon) kuvakulmasta laskuun tullaan kukkulan rinteestä käsin, ja finaalissa korkeutta täytynee pudottaa aika nopsasti jotta pääsee hyvissä ajoin istumaan? Olosuhteita tuntemattomana pelkkää spekulaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään