Matias Hurtta

Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.

3 255 viestiä aiheessa

Eikö tuossa pääse vetämään laskuun tuolta veden suunnasta? Jos vielä on baana ylämäkeen, niin luulisi olevan helpompaa.

 

Mites helppo luulet ylösvedon olevan jyrkkää rinnettä kohti, jos sellainen tarve tulee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuossa pääse vetämään laskuun tuolta veden suunnasta?

 

Pääsee. Mutta kumman valitsisit itse? A) lasku vastatuuleen rinteen puolelta. vaiko B) Lasku myötätuuleen meren puolelta tuollaista rinnettä kohti? :P Luulen, että melko moni pilotti valitsee mieluummin jopa myötätuulilaskun rinteen puolelta, kuin meren puolelta...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites helppo luulet ylösvedon olevan jyrkkää rinnettä kohti, jos sellainen tarve tulee?

 

No, eihän sitä ylösvetoa tule, jos osaa istua oikein...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsee. Mutta kumman valitsisit itse? A) lasku vastatuuleen rinteen puolelta. vaiko B) Lasku myötätuuleen meren puolelta tuollaista rinnettä kohti? :P Luulen, että melko moni pilotti valitsee mieluummin jopa myötätuulilaskun rinteen puolelta, kuin meren puolelta...

 

Voi olla, että tuossa videossakin oli jonkin sortin myötätuuli. Tiijähäntä.

 

Ja riippuu tietenkin siitä, onko baana ylämäkeen meren puolelta, kuten ehkä visuaalisen harhan siivittämänä näyttäisi.

 

Mutta, yhtä kaikki, vaikka en omista minkään sortin lentolupalappua (vielä!!), olisin tuollaisen leijumisen jälkeen vetänyt ylös. Siihen olisi ollut mahdollisuus. Näin siis maallikkojärjellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että tuossa videossakin oli jonkin sortin myötätuuli. Tiijähäntä.

 

Tuulipussin perusteella muutama metri vastaista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

93-vuotias puolalaissyntyinen entinen RAF:n pilotti, joka osallistui Spitfire-lentäjänä Battle of Britainiin, on päässyt 67 vuoden tauon jälkeen istumaan lentokuntoisen Mk V Spitfiren ohjaamoon.

 

http://www.thisisnottingham.co.uk/homenews/Jozef-flying-seat-67-years/article-1077447-detail/article.html (3 valokuvaa)

 

Sattui vielä varsin sopivasti, että kyseinen BBMF:n Spitfire on puolalaisista koostuneen 303 Squadronin väreissä:

 

http://www.airliners.net/photo/UK---Air/Supermarine-349-Spitfire/1539833/L/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/No._303_Polish_Fighter_Squadron

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eihän sitä ylösvetoa tule, jos osaa istua oikein...  ;D

 

Niinpä. Nää on näitä valintoja joita voi tulla eteen jos sen lupalapun hommaat  :)

 

a) koneen istuttaminen rataan voi olla hiukan helpompaa mutta ylösveto vaikea tai mahdoton

 

vai

 

b) lähestyminen ja lasku hankala, mutta mahdollinen, ja ongelmaton ylösvetomahdollisuus jos ei osu kohdalleen

 

 

Kumman valitset?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Nää on näitä valintoja joita voi tulla eteen jos sen lupalapun hommaat  :)

 

a) koneen istuttaminen rataan voi olla hiukan helpompaa mutta ylösveto vaikea tai mahdoton

 

vai

 

b) lähestyminen ja lasku hankala, mutta mahdollinen, ja ongelmaton ylösvetomahdollisuus jos ei osu kohdalleen

 

 

Kumman valitset?

 

 

En usko, että kovin hanakasti edes pyrkisin sellaisille lentopaikoille, joihin liittyy yllä mainittuja valintoja. Ainakaan tieten tahtoen. En harrasta ekstriimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalialle on käynyt "pikku" fiba viimeisemmässä in-flight lehdessään. Lehdessä olevasta kartasta oli unohtunut sellainen pikkujuttu kuin Sisilia. Lentoyhtiön mukaan syypää on painotalo.

 

bbc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalialle on käynyt "pikku" fiba viimeisemmässä in-flight lehdessään. Lehdessä olevasta kartasta oli unohtunut sellainen pikkujuttu kuin Sisilia. Lentoyhtiön mukaan syypää on painotalo.

 

bbc

 

S'oon sitte hevoosenpää punkas huamenaamusella.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalialle on käynyt "pikku" fiba viimeisemmässä in-flight lehdessään. Lehdessä olevasta kartasta oli unohtunut sellainen pikkujuttu kuin Sisilia.

bbc

 

Alitalian säästökuuria on kenties vain vedetty tiukemmalle?  8)

Mitähän seuraavaksi saneerataan pois?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen video pieleen menneestä lähestymisestä. Jyrkän liukukulman ongelma on se, ettei kokenutkaan pilotti saa ylinopeuttaa helposti pois, kokemattomasta puhumattakaan. Lyhyt kiitorata lisää vielä vaikeusastetta. Yksi vaikeimmin opittavia laskutekniikoita on istuttaa kone ylinopeudella maahan särkemättä sitä ja vielä siten, että matkustajat tulevat uudestaankin kyytiin. 

 

Juuri tällaisia tai vielä jyrkempiä eli lähes 7 asteen liukukulmalla tehtäviä lähestymisiä alle kilometrin kiitoradalle Ilmailulaitos piti hyväksyttävänä, jopa talviolosuhteissa ja tulevien liikennelentäjien monimoottorikoulutuksessa Piper Navajolla. Kyseinen Ilmailulaitoksen edustaja oli Jarmo Nyholm palkkaamansa asianajajan kanssa ja paikka Helsingin käräjäoikeus. Kaiken lisäksi he perustelivat väittämäänsä sellaisella käsikirjan taulukolla, jollaista ei edes ole sen Navajon käsikirjassa, jonka suoritusarvoista ja oikeista lentomenetelmistä kiisteltiin. Ja heidän mukaan tällaisia noin 7 asteen lähestymisiä voidaan tehdä myös kaupallisessa ilmakuljetuksessa maksavien matkustajien kanssa, vaikka kiitoradan liukukulmaosoitus osoittaa 3-4 asteen liukua. Tiedän Nyholmin toimineen täysin tietoisesti, koska häntä oli informoitu myös siitä, mikä on totuus. 

 

Kun eduskunnassakin on kielletty käyttämästä tällaisista tapauksista v-alkuista sanaa, käytän minäkin eduskunnassa hyväksyttyä sanontaa, että Ilmailulaitoksen edustaja käytti "säästeliäästi totuutta" pyrkiessään hyödyntämään oikeuslaitosta taloudellista hyötyä tavoitellessaan. Jos joku muu kuin ilmailuviranomainen / valtion liikelaitoksen edustaja syyllistyisi käynnistämässään oikeusprosessissa koettuun epäiltyyn oikeuden tietoiseen harhauttamiseen taloudellista hyötyä tavoitellessaan, tapaus tutkittaisiin aivan varmasti ja rikostuomio olisi todennäköinen.

                                                     

Toista oli reilut kymmenen vuotta sitten, Ilmailulaitoksen kuten todennäköisesti monien muidenkin valtion laitosten virkamiehet ja viranomaiset saivat toimia kuin pellossa, kukaan tutkiva viranomainen ei silloin vakavissaan halunnut puuttua edes vakaviin epäiltyihin väärinkäytöksiin. 

 

Nyt ajat ovat onneksi toiset ja nykyään jopa valtion yritysten ja liikelaitosten johtajien väärinkäytökset saadaan tutkittua. Ikäänkuin "yllätyksenä" onkin lähes jokainen valtion organisaatio saanut oman väärinkäytösskandaalinsa. Yhteistä on lisäksi se, että syytetyt ovat puolustelleet tekemisiään sillä, että "ovat toimineen työnantajansa etua ajatellen", ikäänkuin sen varjolla saisi tehdä mitä tahansa.                                                                                                                                               

 

Olisi hyväksi, jos Jarmo Nyholm itse kommentoisi ylläolevaa. Jos esittämässäni on jotain sellaista, mitä ei hänen mukaan oikeussalissa tapahtunut, nyt lienee korkea aika korjata virheeni. 

 

Seppo     

 

     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen video pieleen menneestä lähestymisestä.

 

 

Mites Seppo kova puuskittainen vastainen tuollaiselle kentälle.Pystyykö puuska "siirtämään"  aiottua kosketuskohtaa ja rata jää lyhyeksi..? vai onko se vain kevyt-koneiden ongelma?

Pari läpäriä virkamiesten kanssa kovassakelissä tuolle kentälle olisi saattanut tehdä hyvää..kravatit kattoa hipoen :)

 

     

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Juha

 

Kova puuskittainen vastainen? Tästä voi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta parilla lauseella sanottuna: Puuskittaisen sään hyvä puoli on se, että jos se heittää konetta sivulle, niin hetken kuluttua se heittää takaisin eli ei kannata liikaa tapella puuskan kanssa. Antaa koneen lentää, kunhan pitää sen suurinpiirtein kurssissaan ja oikealla nopeudella. Tämä pitää kutinsa kaikenkokoisilla koneilla. Vastatuulella on taas se vaikutus, ettei kannata ottaa laskussa tehoja pois liian aikaisin tai tuppaa tulemaan kovahko lasku, maanopeus kun on pieni. Pahin virhe tietenkin on jo valmiiksi liian pieni nopeus ja lisäksi liian aikainen tehon poisotto. Pätee myös kaikenkokoisiin koneisiin. Vastaus siihen, pystyykö tällainen sää siirtämäään istumiskohtaa siten, että lasku jää lyhyeksi, sanoisin, että kyllähän konetta on lennettävä loppuun saakka oli se iso tai pieni. Tehomuutoksiakin on tehtävä kaiken kokoisilla koneilla laskua värkätessä tällaisissa olosuhteissa.

 

Joo, siinä olet oikeassa, että virkamiehen ja viranomaisen olisi hyvä olla takapenkin tarkkailijana, kun monimoottorioppilas yrittää koululennolla parhaansa tuodakseen 6,9 asteen liukukulmalla ilman liukukulmaosoitusta koneen ehjänä laskuun talviolosuhteissa alle kilometrin kiitoradalle. Ja mieluummin juuri puuskaisessa kelissä. Ensin toki pitää sopia, kuka maksaa laskussa mahdollisesti rikkoontuvan koneen, kyse kun on selkeästi viranomaisohjeistuksen vastaisesta toiminnasta.

 

Seppo             

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että tuossa videossakin oli jonkin sortin myötätuuli. Tiijähäntä.

 

Ja riippuu tietenkin siitä, onko baana ylämäkeen meren puolelta, kuten ehkä visuaalisen harhan siivittämänä näyttäisi.

 

Mutta, yhtä kaikki, vaikka en omista minkään sortin lentolupalappua (vielä!!), olisin tuollaisen leijumisen jälkeen vetänyt ylös. Siihen olisi ollut mahdollisuus. Näin siis maallikkojärjellä.

 

Vanhahko juttu tämä Piper Aztecin munaus, mutta joutessani katselin netistä esiin kentän visuaalilähestymiskartan. Löytyy siis täältä:

 

https://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/aip/enligne/fr/..%5CPDF_AIPparSSection%5CAIP%20CAR-SAM-NAM%5CAD%5C2%5C0907_AD-2.TFFJ.pdf

 

Tuo suora linkitys ei joka kerralla toiminut, joten kaappasin kuvan:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuosta näkee, että kiitotien yläpää on 48 jalkaa merenpinnasta ja alapää 4 jalkaa, joten kyllä mereltäpäin noustaan ylämäkeen, vaikkei mitenkään mahdottomasti. Mäen päällä on kaksi tuulipussia sen lisäksi, että alhaalla on yksi. Videossa ei tainnut mäen päällä olevia tuulipusseja näkyä. Saattoi olla, että tuulen suunta vaihtui ja oli mäen päällä päinvastainen kuin toisessa päässä.

 

Silti, tottakai, lähestyminen olisi pitänyt ottaa uusiksi, siitä ei päästä mihinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22. heinäkuuta Intiassa näkyvää täydellistä auringonpimennystä lähdetään katsomaan ja valokuvaamaan varmuuden vuoksi pilvien päältä käsin tilauslennolla. Auringonpimennys ei näy Suomessa, vaan varsin kapealla vyöhykkeellä Intiasta Tyynelle valtamerelle. Auringonpimennyksen väitetään olevan tämän vuosisadan pisin, siis siellä, missä se näkyy.

 

http://www.indianexpress.com/news/Eclipse-chasers-to-board-passenger-flight--catch-longest-solar-eclipse/482290

 

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEmono/TSE2009/TSE2009.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjassa oli ollut seuraavanlainen tarjous Wings & Wheels tapahtumassa. Kuva on ikävä kyllä pieni ja epäselvä :thmbdn:.  Tuostahan voisi joku kukkishattu ottaa herneet nenuunsa.  http://www.ta.no/motor/article4431579.ece?token=&start=12&serie=0

 

Kyseessä siis tarjous kai 18+ tytöille että topless asussa pääsi ilmaiselle hekolennolle ja tietysti pilotit ikuisti tapahtuman ennen (kopterin) nousua ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään